پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ايميل رفته را بازگردانيد + عکس
نوشته شده در 29 مهر 1389
بازدید : 39
نویسنده : مولوی

ايميل رفته را بازگردانيد + عکس

جی‌میل قابلیت جالبی به نام واگرد (Undo) دارد که با استفاده از آن می‌توان ايميل هاي ارسال شده را پس گرفت.

به گزارش ایتنا، شاید برخی اوقات شده که شما مدتی پس از ارسال یک ایمیل، متوجه
شده‌اید که آدرس گیرنده را اشتباه تایپ کرده‌اید و این ایمیل از inbox یک کاربر
دیگر سر در می‌آورد.

در این مواقع شاید فکر کنید با بستن مرورگر یا حتی در موارد مهمتر با از برق کشیدن
رایانه می‌توان جلوی ایمیل ارسال شده را گرفت! ولی جی‌میل را نمی‌شود از برق کشید.

در چنین مواردی دکمه Undo Send که می‌تواند ایمیل ارسال شده را پس بگیرد، بسیار
کارساز است.

گوگل این قابلیت را در مارس 2009 به جی‌میل افزود. در آن زمان کاربران فقط 5 ثانیه
برای پس گرفتن ایمیل‌های ارسالی خود زمان داشتند.

گوگل مرتباً این مدت زمان را افزایش داده و آن را به 10 ثانیه، 20 ثانیه و اکنون به
30 ثانیه رسانده است.


بر این اساس کاربران 30 ثانیه فرصت دارند تا ایمیلی را که اشتباهی ارسال کرده‌اند
یا مایلند در متن آن تغییراتی ایجاد نمایند، با استفاده از Undo Send پس بگیرند.

برای فعال کردن این ویژگی فوق‌العاده مفید، به صفحه settings رفته و در بخش Labs
گزینه Undo Send را فعال کنید. سپس بر Save changes در پایین صفحه کلیک کنید.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,



بازدید : 52
نویسنده : مولوی

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی تک‌اسپوت، شرکت مایکروسافت رسما اعلام کرد که کاربران اینترنتی در سراسر جهان در فاصله زمانی ۴۸ ساعت پس از عرضه نسخه آزمایشی اینترنت اکسپلورر ۹، نسخه جدید مرورگر این شرکت در ۱۵ سپتامبربیش از دو میلیون بار آن را دانلود و بارگذاری کرده‌اند.

مایکروسافت نسخه جدید اینترنت اکسپلورر را با ویژگی‌هایی همچون رابط کاربری جدید به همراه موتور جاوا اسکریپت بسیار سریع و همچنین پشتیبانی کامل از HTML5 عرضه کرده است.

 

این رکورد خیره‌کننده دانلود در حالی بدست آمده است که نسخه آزمایشی اینترنت اکسپلورر۸  در آگوست سال ۲۰۰۸ و در مدت ۵ روز پس از عرضه بیش از ۱٫۳ میلیون بار دانلود شده بود و این در حالی است که طبق آمار بدست آمده بیش از ۹ میلیون مرور صفحات وب برای دسترسی به اخبار عرضه این نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر انجام شده است.

اگر چه مایکروسافت با اعلام این رقم از آن ابراز خشنودی کرده اما بررسی تاریخ عرضه مرورگر محبوب فایرفاکس نشان می‌دهد که به طور مثال در زمان عرضه فایرفاکس ۳ در سال ۲۰۰۸ بنا بر اعلام موزیلا این مرورگر بیش از ۸٫۳ میلیون بار دانلود شد و یا در سال ۲۰۰۹ و در عرضه نسخه جدیدی از این مرورگر دانلود آن تنها در روز اول ۲ میلیون بار بوده است.

نکته قابل توجه اینکه طبق اعلام شرکت مایکروسافت کاربران ویندوز ایکس‌پی قادر به دانلود و بارگذاری این مرورگر نبوده‌اند که شاید در صورت دانلود کاربران ویندوز ایکس‌پی مایکروسافت می‌توانست رکورد خیره‌کننده‌تری را به ثبت برساند.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: اینترنت ,



بازدید : 38
نویسنده : مولوی

با گوگل هر سايت يک موجود زنده مي‌شود

به‌گزارش بي‌بي‌سي محققان در مقاله‌اي که ژورنال زيست‌شناسي کامپيوتري PLoS منتشر کرده، اعلام كرده‌اند، الگوريتم PageRank شرکت گوگل که با استفاده از آن اهميت هر صفحه از وب شناسايي مي‌شود، مي‌تواند به مطالعه نقش گونه‌ها در چرخه غذا کمک کند. چرخه غذا نشان مي‌دهد چه حيواناتي توسط چه حيواناتي خورده مي‌شوند يا وجود کدام گونه‌ها براي تغذيه گونه‌هاي ديگر مهم است؟

محققان مي‌گويند با استفاده از الگوريتم پيج‌رنك شرکت گوگل، مي‌توان فهميد که از بين رفتن کدام گونه‌ها باعث تخريب چرخه غذايي مي‌شود.

در اينترنت، هر وب‌سايت با چندين وب‌سايت ديگر مرتبط است. اين ارتباط مي‌تواند به اين صورت باشد که يک وب‌سايت مشخص، لينک‌هايي از چند وب‌سايت ديگر را در بردارد يا اين‌که چند وب‌سايت مختلف لينک‌هاي يک وب‌سايت مشخص را داشته باشند. اين امر مشابه وجود گونه‌ها در چرخه غذاي اکوسيستم است. برخي اوقات يک حيوان از چند گونه مختلف تغذيه مي‌کند و گاه يک گونه، غذاي مورد نياز چند گونه را تشکيل مي‌دهد.

دکتر آلسينا از دانشگاه شيکاگو مي‌گويد: «در الگوريتم پيج‌رنك، يک وب‌سايت زماني باارزش است که وب‌سايت‌هاي ارزشمند داراي لينک‌هاي آن باشند. در نمونه ما نيز يک گونه زماني مهم و باارزش است که غذاي گونه‌هاي با ارزش ديگر باشد.»

يکي از مشکلات، دشواري محاسبه جاي‌گشت‌هاي مختلف چرخه غذاست و پيج‌رنك مي‌تواند اين کار را براحتي انجام دهد. البته براي تطبيق پيج‌رنك با اکوسيستم نياز به ايجاد تغييراتي در اين الگوريتم است. يکي از اين تغييرات، افزودن يک عنصر خرد است که از پوسيدن گونه‌هاي مرده به‌وجود مي‌آيد و نشان مي‌دهد هر گونه بعد از مردن دوباره به چرخه غذا بازمي‌گردد

:: موضوعات مرتبط: اینترنت , خواندنی های روز , ,



بازدید : 54
نویسنده : مولوی

فکر نکنم دیگر نیاز به توضیح اضافی درباره مرورگر فایرفاکس و امکانات بسیار زیادش باشد؛ ولی برای آن دسته از کاربران که آشنایی زیادی با این مرورگر ندارند، توضیحاتی خواهم داد. مرورگر Firefox محصول شرکت Mozilla است که به صورت متن باز یا همان Open Source ارائه شده است. می توان از این مرورگر به عنوان یکی از محبوب ترین مرورگرهای جهان نام برد. این مرورگر در ابتدا در بین کاربران لینوکس استفاده زیادی داشت؛ ولی پس از مدتی با پدیدار شدن مشکلات امنیتی در اینترنت اکسپلورر، کاربران ویندوز هم از این مرورگر استفاده کردند تا اینکه به یکی از معروف ترین مرورگرها تبدیل شد.

 

اولین نسخه اصلی فایرفاکس در ۹ نوامبر ۲۰۰۴ منتشر شد (البته قبل از آن، این مرورگر با نام های دیگری هم منتشر شده بود). زبان های اصلی برنامه نویسی این مرورگر طبق معمول C++، جاوا اسکریپت، CSS، XBL و XUL می باشند. همچنین این مرورگر از ۷۵ زبان دنیا از جمله زبان شیرین فارسی و از سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و … پشتیبانی می کند. (منبع توضیحات : ویکیپدیای فارسی)

دلیل اصلی انتخاب این مروگر توسط کاربران به دلیل سرعت بالای جستجو، امنیت بالا و افزونه های بسیار زیادی است که برایش ساخته شده است.

اکنون به بحث اصلی می پردازیم. مطمئنا فایرفاکس هم مانند همه مرورگرهای دیگر دارای تنظیماتی برای مدیریت بهتر می باشد. شاید بعضی کاربران مفهوم و کاربرد بعضی از گزینه ها و تنظیمات را متوجه نشوند و به همین دلیل نتوانند از قابلیت های مرورگر استفاده کنند. در این مطلب به طور کامل به توضیح درباره تنظیمات و گزینه های اصلی این مرورگر خواهم پرداخت و شما را با آن آشنا می کنم.

توجه : تصاویر و نکته ها مربوط به نسخه ۳٫۶٫۸ فایرفاکس است. بیشتر تنظیمات بر روی نسخه های آزمایشی ۴ نیز قابل استفاده اند.

برای دسترسی به تنظیمات و گزینه ها می توانید از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کنید تا با پنجره ای مانند تصویر زیر روبرو شوید.

همانطور می بینید پنجره Options دارای ۷ بخش می باشد.

General : بخش تنظیمات و گزینه های عمومی مرورگر
Tabs : بخش مدیریت و گزینه های مربوط به Tab ها
Content : گزینه ها و تنظیمات مربوط به محتوا و نوشته ها
Applications : گزینه ها و تنظیمات مربوط به برنامه ها
Privacy : گزینه های مربوط به آثار جستجوها و بخش های مخفی
Security : گزینه ها و تنظیمات امنیتی
Advanced : تنظیمات پیشرفته مرورگر

در ادامه به توضیح گزینه ها و تنظیمات موجود در هر یک از بخش ها (یا سر برگ ها) می پردازیم.

General

این سربرگ شامل تنظیماتی عمومی مانند مدیریت صفحه شروع، مدیریت دانلودها و مدیریت افزونه ها می باشد.

در بخش Startup می توانید سایت و یا لینکی که در هنگام آغاز مرورگر باز می شود (Home Page) را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Show my home page در بخش When Firefox starts، می توانید به صورت سفارشی و دلخواه سایت مورد نظر خود را برای باز شدن انتخاب کنید. شما باید آدرس سایت را در بخش Home Page بنویسید.

اگر گزینه Show a blank page را انتخاب کنید، اگر آدرس سایتتان را هم در بخش Home Page وارد کرده باشید، در هنگام اجرای مرورگر سایتی باز نخواهد شد؛ یعنی شما Home Page نخواهید داشت.

همچنین اگر شما گزینه آخر یعنی Show my windows and tabs from last time را انتخاب کنید، هنگام اجرای مرورگر، آخرین تب ها و پنجره هایی که در هنگام آخرین بار استفاده از مرورگر باز بوده اند، نمایش داده خواهند شد.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: برچسب‌ها: راهنمای جامع تنظیمات مرورگر Mozilla Firefox , Firefox ,



وب ۲، آنچه شما خواسته‌اید
نوشته شده در 7 مهر 1389
بازدید : 34
نویسنده : مولوی

وب۲ هر تعریفی که داشته باشد یک هدف کلی را دنبال می‌کند و آن هم تغییر وضعیت کنونی اینترنت است.امروزه در مورد وب۲ صحبت‌های فراوانی به میان می‌آید و تعریف‌های متفاوتی از آن می‌شود. اما به‌ راستی وب۲ چیست؟ باید اعتراف کرد که هنوز تعریف واحد و جامعی برای وب۲ اعلام نشده و همچنان در نشست‌ها و همایش‌های مختلف در مورد یک تعریف جامع و کامل از این فرآیند بحث و مذاکره می‌شود.
تیم اوریلی (Tim O&#۰۳۹;Reilly) از وب۲ به عنوان یک سکو یاد می‌کند که تمامی ابزارها و برنامه‌ها در سیطره آن قرار می‌گیرد و وب۲ به آنها احاطه دارد.
دره سیلیکون که سال‌ها به عنوان قطب فناوری جهان محسوب می‌شده، امروزه به دنبال یک راه‌حل برای پیشرفت هرچه بیشتر می‌گردد و کارشناسان معتقدند که به جز وب۲ راه‌حلی مناسبی برای نیل به این هدف وجود نخواهد داشت.
کارشناسان وب۲ این روزها از اصطلاحاتی نظیر ویکی‌ها، بلاگ‌ها، RSS، AJAX و ... استفاده می‌کنند و در مقابل، رقبا با بکار گرفتن اصطلاحاتی دیگر سعی بر آن دارند که از این روند جلوگیری کنند. وب۲ هر تعریفی که داشته باشد یک هدف کلی را دنبال می‌کند و آن هم تغییر وضعیت کنونی اینترنت است.
سایت‌های مبتنی بر وب۲ پایگاه‌های اینترنتی آنلاینی برای ارایه سرویس‌های اینترنتی محسوب نمی‌شوند. از بخش جست‌وجوگر تصاویر یاهو و سایت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا و سایت دوست‌یابی MySpace و حتی جست‌وجوگر بزرگ گوگل نمونه‌هایی از وب۲ محسوب می‌شوند که با هدف دگرگونی اینترنت و بهبود وضعیت کنونی آن فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.
اگر این سایت‌ها نتوانند به خوبی اهداف خود را برای رسیدن به وب۲ محقق سازند، مجبورند این روند را Live Web نام‌گذاری کنند. تصور کنید که تمام این خدمات از دنیای جدید وب۲ بتوانند موفقیت‌آمیز باشد و میلیون‌ها کاربر را از سراسر دنیا به سمت خود بکشاند، اما آیا این قبیل سرویس‌ها توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای روزافزون مراکز تجاری را خواهند داشت؟ ری لین (Ray Lane) مدیر اسبق شرکت اوراکل که هم‌اکنون یکی از شرکای مرکز تجاری Kleiner Perkins Caufield & Byers محسوب می‌شود در این باره می‌گوید: «تمام این امکانات که برای کاربران عادی درنظر گرفته شده در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها تجاری قرار خواهد گرفت و استفاده‌کنندگان اصلی از این روند تنها آنها خواهند بود.»


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , وبلاگ نویسان , ,
:: برچسب‌ها: وب , وب , وب , وب , وب , وب , ,



بازدید : 57
نویسنده : مولوی

چندين ماه از ارائه مترجم گوگل مي‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ايران سرويس مترجم فارسي خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فيس‌بوک نسخه فارسي ارائه داد!) بعد از گذشتن چندين ماه از حالت بتا در آماده و به نوعي در مرحله پاياني کار قرار دارد.

مترجم گوگل

مترجم گوگل قرار نيست مانند انسان متن ها را براي شما ترجمه کند. مترجم گوگل فعلا نمي تواند معناگرايانه ترجمه کند حتي خيلي از عبارات را خنده دار و اشتباه ترجمه مي کند ولي قدرت باور نکردني در ترجمه به چندين زبان مختلف دارد.

مهم ترين ويژگي آن ترجمه از فارسي به چندين زبان مختلف از جمله فرانسوي، اسپانيايي، چيني و... و همين طور از اين زبان ها به فارسي است.

 چطور از مترجم گوگل استفاده کنیم؟؟

وارد مترجم گوگل شويد. فرض کنيد مي خواهيم عبارتي را از فارسي به انگليسي ترجمه کنيم. در قسمت Translate from گزينه Persian و در قسمت Translate into گزينه English را انتخاب کنيد.  در باکس اصلي صفحه عبارت مورد نظر خود را بنويسيد. از ويژگي هاي مترجم گوگل ترجمه ريل تايم است. يعني شما همان هنگامي که تايپ مي کنيد نتيجه ترجمه را هم مي توانيد ببينيد.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , وبلاگ نویسان , ,
:: برچسب‌ها: مترجم گوگل , مترجم گوگل , مترجم گوگل , ,



بازدید : 50
نویسنده : مولوی

برای نصب ورد پرس شما به سرور لینوکس (ترجیحا آپاچی نسخه +۲ ) با پشتیبانی PHP و بانک MYSQL نیاز دارید.
۱) آخرین نسخه وردپرس را از سایت وردپرس .org دانلود کنید و بعد از بازکردن فایل zip ، تمام فایل های داخل آن را به روی ریشه سرور خود منتقل کنید.


۲) حالا وارد پنل سرور سایت خود شوید و یک بانک MySQL مثلا بنام mybank و یک username و password برای بانک خود بسازید و یوزر ساخته شده را به بانک خود وصل کنید.
(توجه کنید که در کنترل پنل سرور هایی که از Cpanel استفاده میکنند وقتی شما نام کاربری تان برای ورود به پنل مثلا macromediaX باشد و نام بانک خود را mybank گذارید در نهایت نام بانک شما بصورت macromediax_mybank میشود . همچنین نام کاربری شما نیز macromediax_username میشود.)

 
۳) وارد ریشه سایت خود شوید و فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر نام دهید. حال این فایل را بازکنید تا کمی تغییرش دهیم. در ۴ خط آغازین این فایل آدرس بانک mySQL شما قرار می گیرد .
خطوط مذکور در این فایل در ابتدا بصورت زیر است :
defineDB_NAME, wordpress) // The name of the database
defineDB_USER,username) // Your MySQL username
define(DB_PASSWORD password) // ...and password
defineDB_HOSTlocalhost)// ۹۹% chance you ...


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , وبلاگ نویسان , ,
:: برچسب‌ها: وردپرس , نصب , دامنه , وردپرس , نصب , دامنه , وردپرس , نصب , دامنه , وردپرس , نصب , دامنه , ,



بازدید : 47
نویسنده : مولوی

چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید ؟

 قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند.چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید؟ قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند . می توانید دایرکتوری ها را یک مجموعه ای از سایت های اینترنتی در نظر بگیرید که بر اساس موضوع منظم شده اند . موتورهای جستجو با ارسال سیستمی به نام عنکبوت متون موجود در وب سایت را به دست می آورند و یک برنامه دیگر که فهرست کننده (Indexer) نامیده می شود، این متون را خوانده و بر اساس لغات موجود در آنها فهرست سازی می کند. حال بپردازیم به اینکه چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو قرار دهیم .

 

بیش از ۹۰ درصد ترافیک توسط موتورهای جستجو از سه موتور جستجوی مهم Google و Yahoo و MSN تامین می شوند . تبلیغات زیادی در اینترنت شبیه به این جمله می توانید ببینید . سایت شما را در ۲XX... موتور جستجو معرفی می کنیم درج سایت شما درهزارها موتورجستجو به شما هیچ کمکی نخواهد کرد و ارزشی ندارد. همان طور که تبلیغ در هنگام خواب وزن خود را کم کنید را باور نمی کنید مطلب فوق را نیز قبول نکنید. این سه موتور جستجو نتایج خیلی از موتور جستجو های دیگر را نیز تامین می کند و اگر سایت شما در این سه موتور قرار گیرد در بسیاری از موتورهای جستجوی دیگر هم خواهد آمد. برای مثال موتور مشهور آلتاویستا (Altavista) نتایج یاهو (yahoo ) را نشان می دهد . به دلیل الگوریتم های مختلف رتبه بندی سایت شما توسط این دو موتور متفاوت خواهد بود ولی فهرست دقیقاً یکی است . اگر سایت شما جدید است و در یا هو قرار گرفته است ولی در آلتاویستا قابل مشاهده نیست نگران نباشید و نیاز به انجام هیچ اقدامی نیست . آلتاویستا نیز بعد از اینکه فهرست آن از یاهو به روز شد سایت شما را نشان خواهد داد. AOL و Netscape از فهرست گوگل استفاده می کنند آنها در مجموع از DMOZ نیز لیست می شوند .

 


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , وبلاگ نویسان , ,
:: برچسب‌ها: چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید ؟ ,



زیر ساخت اینترنت
نوشته شده در 7 مهر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی

زیر ساخت اینترنت
اینترنت از مجموعه ای شبکه کامپیوتری ( بزرگ ، کوچک ) تشکیل شده است . شبکه های فوق با روش های متفاوتی بیکدیگر متصل و موجودیت واحدی با نام "اینترنت " را بوجود آورده اند. نام در نظر گرفته شده برای شبکه فوق از ترکیب واژه های " Interconnected" و " Network" انتخاب شده است . ( شبکه های بهم مرتبط )اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال ۱۹۶۹ و با چهار دستگاه کامپیوتر میزبان (host) آغاز و پس از رشد باورنکردنی خود ، تعداد کامپیوترهای میزبان در شبکه به بیش از ده ها میلیون دستگاه رسیده است . اینترنت به هیچ سازمان و یا موسسه خاصی در جهان تعلق ندارد. عدم تعلق اینترنت به یک سازمان ویا موسسه بمنزله عدم وجود سازمانها و انجمن های مربوطه برای استانداردسازی نیست .یکی از این نوع انجمن ها، "انجمن اینترنت " است که در سال ۱۹۹۲ با هدف تبین سیاست ها و پروتکل های مورد نظر جهت اتصال به شبکه تاسیس شده است.
سلسله مراتب شبکه های کامپیوتری
هر کامپیوتری که به شبکه اینترنت متصل می گردد ، بخشی از شبکه تلقی می گردد. مثلا" می توان با استفاده از تلفن ( منزل ) به یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل و از اینترنت استفاده کرد. در چنین حالتی کامپیوتر مورد نظر بعنوان بخشی از شبکه بزرگ اینترنت محسوب خواهد شد. .برخی از کاربران در ادارات خود و با استفاده از بستر ایجاد شده ، به اینترنت متصل می گردند. در مدل فوق ، کاربران در ابتدا از شبکه محلی نصب شده در سازمان استفاده می نمایند. شبکه فوق با استفاده از خطوط مخابراتی خاص و یا سایر امکانات مربوطه به یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت متصل شده است . مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز ممکن است به یک شبکه بزرگتر متصل شده باشد. اینترنت ، شبکه ای است که از شبکه های بیشماری تشکیل شده است ( شبکه ای از سایر شبکه ها )
اکثر شرکت های مخابراتی بزرگ دارای ستون فقرات اختصاصی برای ارتباط ناحیه های متفاوت می باشند. در هر ناحیه ، شرکت مخابراتی دارای یک " نقطه حضور " (POP : Point of Presence) است . POP ، مکانی است که کاربران محلی با استفاده از آن به شبکه شرکت مخابراتی متصل می گردند. ( بمنظور ارتباط با شبکه از خطوط تلفن معمولی و یا خطوط اختصاصی استفاده می گردد).در مدل فوق ، چندین شبکه سطح بالا وجود داشته که توسط " نقاط دستیابی شبکه " (NAP :Network Access Points) به یکدیگر مرتبط می گردند. فرض کنید ، شرکت A یک مرکزارائه دهنده خدمات اینترنت بزرگ باشد . در هر شهرستان اصلی ، شرکت A دارای یک POP است . هر یک از POP ها دارای امکانات گسترده ای بمنظور تماس کاربران محلی می باشند .شرکت A بمنظور اتصال POP ها بیکدیگر و شرکت، از خطوط اختصاصی فیبر نوری استفاده می نماید. .فرض کنید شرکت B ، یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت همکار باشد.شرکت B ، ساختمانهای بزرگی را در شهرهای اصلی ایجاد و ماشین های سرویس دهنده اینترنت را در آنها مستقر نموده است . شرکت B از خطوط اختصاصی فیبر نوری برای ارتباط ساختمانهای استفاده می نماید. در مدل فوق ، تمام مشترکین شرکت A قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر خواهند بود. وضعیت مشترکین شرکت B نیز مشابه مشترکین شرکت A است . آنها نیز قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر خواهند بود. در چنین حالتی امکان برقراری ارتباط بین مشترکین شرکت A و مشترکین شرکت B وجود ندارد. بدین منظور شرکت های A و B تصمیم می گیرند از طریق NAP در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل گردند. ترافیک موجود بین دو شرکت از طریق شبکه های داخلی و NAP انجام خواهد شد. در اینترنت ، هزاران مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت بزرگ از طریق NAP در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل می گردند. در نقاط فوق (NAP) روزانه میلیاردها بایت اطلاعات جابجا می گردد. اینترنت ، مجموعه ای از شبکه های بسیار بزرگ بوده که تمام آنها از طریق NAP بیکدیگر مرتبط می گردند. در چنین حالتی هر کامپیوتر موجود در اینترنت قادر به ارتباط با سایر کامپیوترهای موجود در شبکه خواهد بود.تمام شبکه های کامپیوتری از طریق NAP ، ستون فقرات ایجاد شده و روتر قادر به ارتباط بایکدیگر خواهند بود. پیام ارسالی توسط یک کاربر اینترنت از چندین شبکه متفاوت عبور تا به کامپیوتر مورد نظر برسد. فرآیند فوق در کمتر از یک ثانیه انجام خواهد شد. روتر، مسیریک بسته اطلاعاتی ارسالی توسط یک کامپیوتر برای کامپیوتر دیگر را تعیین می کند. روترها کامپیوترهای خاصی می باشند که پیام های ارسال شده توسط کاربران اینترنت با وجود هزاران مسیر موجود را مسیریابی و در اختیار دریافت کنندگان مربوطه قرار خواهد داد. روتر دو کار اساسی را در شبکه انجام می دهد :ایجاد اطمینان در رابطه با عدم ارسال اطلاعات به مکانهائی که به آنها نیاز نمی باشد.
اطمینان از ارسال صجیح اطلاعات به مقصد مورد نظر
روترها بمنظور انجام عملیات فوق ، می بایست دو شبکه مجزا را بیکدیگر متصل نمایند. روتر باعث ارسال اطلاعات یک شبکه به شبکه دیگر ، حفاظت شبکه ها از یکدیگر و پیشگیری از ترافیک می گردد. با توجه به اینکه اینترنت از هزاران شبکه کوچکتر تشکیل شده است ، استفاده از روتر یک ضرورت است . در سال ۱۹۸۷ موسسه NSF ، اولین شبکه با ستون فقرات پر سرعت را ایجاد کرد. شبکه فوق NSFNET نامیده شد. در این شبکه از یک خط اختصاصی T۱ استفاده و ۱۷۰ شبکه کوچکتر بیکدیگر متصل می گردیدند. سرعت شبکه فوق ۱.۵۴۴ مگابیت در ثانیه بود. در ادامه شرکت های IBM ، MCI و Merit ، شبکه فوق را توسعه و ستون فقرات آن را به T۳ تبدیل کردند( ۴۵ مگابیت در ثانیه ) . برای ستون فقرات شبکه از خطوط فیبرنوری (fiber optic trunk) استفاده گردید.هر trunk از چندین کابل فیبرر نوری تشکیل می گردد( بمنظور افزایش ظرفیت) .
پروتکل اینترنت
هر ماشین موجود در اینترنت دارای یک شماره شناسائی منحصر بفرد است. این شماره شناسائی ، آدرس IP)Internet Protocol) نامیده می گردد. پروتکل فوق مشابه یک زبان ارتباطی مشترک برای گفتگوی کامپیوترهای موجود در اینترنت است . پروتکل ، به مجموعه قوانینی اطلاق می گردد که با استناد به آن گفتگو و تبادل اطلاعاتی بین دو کامپیوتر میسر خواهد شد. IP دارای فرمتی بصورت :۲۱۱.۲۷.۶۵.۱۳۸ است . بخاطر سپردن آدرس های IP بمنظور دستیابی به کامپیوتر مورد نطر، مشکل است . بدین منظور هر کامپیوتر دارای نام انحصاری خود شده و از طریق سیستمی دیگر ، آدرس IP به نام درنظر گرفته شده برای کامپیوتر ، نسبت داده می شود. در آغاز شکل گیری اینترنت ، تعداد کامپیوترهای موجود در شبکه بسیار کم بود و هر کاربر که قصد استفاده از شبکه را داشت ، پس از اتصال به شبکه از آدرس IP کامپیوتر مورد نظر برای برقراری ارتباط استفاده می کرد. روش فوق مادامیکه تعداد کامپیوترهای میزبان کم بودند، مفید واقع گردید ولی همزمان با افزایش تعداد کامپیوترهای میزبان در شبکه اینترنت ، کارآئی روش فوق بشدت افت و غیرقابل استفاده گردید.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: برچسب‌ها: زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , زیر ساخت اینترنت , اینترنت , ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد