پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
فاكتوريل غيربازگشتي
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 51
نویسنده : مولوی
محاسبات عددي مدرن در كامپيوتر
فاكتوريل غيربازگشتي
2 رياضيدان به نام‌هاي ويلهام اكرمن و گابريل سودن كه در دانشگاه ديويد هيلبرت در رشته مباني محاسبات مطالعه و تحقيق مي‌كردند، تابعي به نام آكرمان ارائه كردند. اين تابع يك تابع بازگشتي درجه اول مثل فاكتوريل نيست، ولي آنها اثبات كردند با يك كامپيوتر، پردازشگر سريع و حافظه‌اي بزرگ مي‌توان آن را محاسبه كرد.

اين تابع به صورت زير تعريف مي‌شود.

اگر تابع را بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم كه پس از هر مرحله براي m دو حالت اتفاق مي‌افتد:

1ـ مقدارش كم مي‌شود.

2ـ مقدار m تا زماني ثابت مي‌ماند كه مقدار n آنقدر كاهش بيابد تا به صفر برسد و از آن پس مقدار m كم مي‌شود.

پس مطمئن هستيم كه m بالاخره بعد از چند مرحله كاهش مي‌يابد تا به صفر برسد و سپس مقدار n يك واحد افزايش پيدا مي‌كند. وقتي m به صفر برسد، تابع آكرمن به جواب رسيده است. اما نكته‌ اين است كه به ازاي تمامي مقادير ورودي m ميزان رشد n يكسان نيست و براي بعضي از مقادير m ميزان رشد n بشدت زياد خواهد بود. مثلا براي مقدار 3 ورودي براي m در مرحله nام خروجي تابع برابر 3- (3+n)2 مي‌شود. براي مقادير كوچك‌تر از 3خروجي، تابع از اين مقدار نيز كمتر مي‌شود اما براي مقادير بزرگ‌تر مساوي با 4 خروجي، تابع بسيار بزرگ مي‌شود. مثلا براي ورودي m برابر 4 و n برابر 4 مقدار تابع عددي برابر

3ـ2265533 مي‌شود كه عددي بسيار بزرگ است. همان طور كه مشخص است به ازاي مقادير بزرگ‌تر مساوي 4 ، رشد n بسيار زياد است و نمي‌توان آن را حساب كرد.

تابع آكرمن تك متغير

اگر تابع آكرمن را به صورت

(Ackerman (n,n تعريف كنيم به يك تابع تك‌متغير تبديل مي‌شود كه رشد مقادير آن بسيار زياد است و نسبت به توابع ديگر تك‌متغير داراي رشد سريع‌تري است.

:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , برنامه نویسی , ,



پرسش و پاسخ
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی
پرسش و پاسخ
آروين ف. از سنندج ـ مدتي است كه سرعت سيستمم بشدت كم شده است. آن را با nod32 آپديت شده چك كردم، اما چيزي پيدا نكرد. وقتي فلش مموري را وصل مي‌كنم، فايلي به ‌نام autoexec.bat و به حجم يك kb ايجاد مي‌كند كه نمي‌دانم چيست. در ضمن فايل ديگري در هارد و به ‌نامbootsqm مرتب توليد مي‌شود.
 از طرفي سيستم من 2 هارد دارد كه گاهي هارد ساتا را شناسايي نمي‌كند و بعد از خاموش و روشن كردن chkdsk ظاهر شده و فقط در صورت رد كردن آن، سيستم بالا مي‌آيد و هارد ساتا شناسايي مي‌شود، اما نمي‌توان روي آن فايلي كپي يا حذف كرد و سيستم هنگ مي‌كند و بعد از ري‌استارت باز هم هارد را نمي‌شناسد (كابل هارد مشكل ندارد و در برنامه HD tune pro كه مخصوص چك كردن هارد است پيغام هشدار مي‌دهد كه بهتر است هارد را تعويض كنيد.) آيا ممكن است اين مساله به‌ خاطر ويروس باشد؟

فايل‌هاي Autoexec.bat و bootsqm.dat به ‌صورت خودكار توسط سيستم ايجاد مي‌شوند و ويروس در ايجاد آنها دخالتي ندارد. با توجه به اين كه با آنتي‌ويروس هم سيستم خود را كنترل كرده‌ايد، بعيد به نظر مي‌رسد سيستم ويروسي باشد. با توجه به توضيحاتي كه داده‌ايد، به نظر مي‌رسد مشكل سيستم سخت‌افزاري باشد.

هاردهاي خود را به ‌طور مجزا روي سيستم كنترل نماييد (از لحاظ شناسايي و پارتيشن‌بندي). مادربورد خود را نيز كنترل كنيد؛ چنانچه هاردها به ‌طور مجزا مشكلي نداشته باشند، پس تركيب هاردها روي سيستم مناسب نيست. يعني با توجه به تفاوت سرعت ورود و خروج اطلاعات در هاردها، انتقال اطلاعات با تاخيري مواجه مي‌شود كه ممكن است مشكلات بعدي را در پي داشته باشد.

الهام عظيمي ـ چند روزي است وقتي وارد yahoo mail مي‌شوم، محيط ايميلم به‌ هم ريخته است.

از

IE8 استفاده كردم، ويندوزم را عوض كردم، IE6 را نصب كردم؛ باز هم مشكلم حل نشد. البته وقتي از كامپيوتر ديگري استفاده مي‌كنم چنين مشكلي ندارم. مي‌خواستم بدانم راه‌حلي براي اين مشكل وجود دارد يا خير؟

منظور از به‌هم ريختگي چيست؟ ممكن است در‌ Browser سيستم، نرم‌افزارهاي جانبي (مانند فلش پلير) نصب نشده باشد و همين باعث عدم ‌نمايش صحيح صفحه شود. معمولا چنين مشكلاتي مربوط به تنظيمات صفحه ميل هستند و نيازي به تعويض ويندوز نيست. در بيشتر ارائه‌دهندگان خدمات پست الكترونيكي، تنظيماتي براي چگونگي نمايش صفحه ميل وجود دارد.

نسيم خميسي ـ من روي فلش مموري، 2 فايل ويدئويي ذخيره كردم. پس از مدتي كه خواستم آنها را پاك كنم ارور زير ظاهر شد:

the disk is write-protected.

remove the write-protection or user another disk.

چندبار به اين مشكل برخوردم حتي آن را با آنتي‌ويروس

avira 2010 ويروس‌كشي كردم ولي فايده نداشت.

اين مشكل ارتباطي با ويروس ندارد. ابتدا كنترل كنيد آيا دكمه‌اي براي Protect روي فلش وجود دارد يا خير؟ چنانچه وجود داشت با تغيير وضعيت آن مشكل برطرف خواهد شد، اما اگر چنين دكمه‌اي وجود نداشت، 2 راه به شما پيشنهاد مي‌دهيم:

1 ـ مي‌توانيد با استفاده از نرم‌افزارهاي ويژه اين كار، حالت Write Protect را از فلش خود برداريد.

2 ـ چنانچه فايلي روي فلش نياز داريد آن را روي هارد ذخيره كرده و سپس فلش را به ‌صورت FAT32 فرمت كنيد. قالب‌بندي ديسك‌ها (هارد يا فلش) براي ذخيره اطلاعات حجيم نقش موثري دارد. در بيشتر موارد، پس از فرمت مشكل Write Protect برطرف خواهد شد.

احمد از اهواز ـ مي‌خواستم بدانم آيا همه ‌مرورگرهاي اينترنت براي نمايش صفحاتي كه قبلا مشاهده شده از تاريخچه (history) استفاده مي‌كنند؟ اگر امكان دارد مرورگري با اين قابليت (عدم بازكردن مجدد صفحه) معرفي كنيد.

تقريبا تمام مرورگرهاي اينترنت به ‌دليل مزاياي فراوان، اين قابليت را در خود دارند كه امكان تنظيمات دلخواه روي آن نيز وجود دارد. بنابراين با هر كدام از آنها و تنظيمات دلخواه، مي‌توان ردپاي صفحات قبلي را پاك كرد و ديگر در History آن را نداشت.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , پرسش----پاسخ , ,



بازدید : 39
نویسنده : مولوی
خروجي؛ آخرين گام توليد نرم افزار
در هفته‌هاي گذشته با روند توليد نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي آشنا شديم و نرم‌افزارهايي را كه در اين مراحل به آنها نيازمند بوديم، بررسي كرديم. آخرين مرحله از مراحل توليد يك نرم‌افزار چندرسانه‌‌اي، انتشار (Publish) آن است. در اين مرحله بايد پروژه به نحوي تنظيم شود كه در همه كامپيوترها قابل اجرا باشد و به همان نحوي كه در كامپيوتر ما ديده مي‌شود، در كامپيوتر كاربران نيز نمايش داده شود. البته برخي تنظيمات مورد نياز در همان مرحله طراحي بايد مد نظر قرار گيرد تا خروجي مطلوب ايجاد شود از جمله:

1ـ تفكيك‌پذيري (رزولوشن) پروژه

منظور از تفكيك‌پذيري همان تعداد پيكسل‌هاي پروژه در واحد طول و عرض پروژه است كه بيانگر اندازه خروجي هنگام اجرا خواهد بود. اگر كيفيت كمتر از رزولوشن مانيتور مقصد باشد، هنگام اجرا به صورت تمام صفحه، كوچك تر از صفحه نمايش خواهد بود و اگر بزرگ‌تر از رزولوشن نمايشگر مقصد تعريف شود، بخشي از پروژه هنگام اجرا نمايش داده نخواهد شد.

براي حل اين مشكل بايد در آغاز طراحي نرم‌افزار، تفكيك‌پذيري استانداردي كه بيشتر كاربران از آن استفاده مي‌كنند را به كار ببريم و برنامه را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه خود آن به صورت خودكار تفكيك‌پذيري مانيتور مقصد را با رزولوشن پروژه ما يكي كند.

به اين منظور اگر خروجي نهايي پروژه‌مان را در نرم‌افزار MMB توليد مي‌كنيم، بايد در بخش Project»Project settings»Display resolution گزينه Try to change to را فعال ساخته، رزولوشن دلخواه را در قسمت جلوي آن انتخاب كنيم. با اين كار، هنگام اجراي برنامه رزولوشن مانيتور مقصد به صورت خودكار به رزولوشن مورد نظر ما تبديل خواهد شد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , آموزش های کاربردی , ,



بررسي سرويس صدا روي آي‌پي
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی


بررسي سرويس صدا روي آي‌پي
تكامل تلفن‌هاي ديجيتال
سرويس ويپ (Voice Over Internet Protocol) روشي براي انتقال سيگنال‌هاي صوتي آنالوگ (همانند صدا) در تماس تلفني است كه از بستر اينترنت براي اين انتقال استفاده مي‌كند. براي فهم بهتر اين موضوع شركتي را در نظر بگيريد كه مي‌تواند تمام هزينه تماس‌هاي تلفني خود را با جايگزيني سرويس ويپ به جاي سيستم تلفن معمولي صرفه‌جويي كند. اين فناوري كه در نوع خود انقلابي به شمار مي‌رود اين پتانسيل را دارد كه به طور كامل جايگزين سيستم فعلي مخابرات دنيا شود. در حقيقت، ويپ اختراع دوباره و هوشمندانه چرخ است. در اين مطلب مفاهيم اصلي، كاربردها و پتانسيل اين فناوري رو به گسترش را بررسي خواهيم كرد.

يكي از ويژگي‌هاي ويپ اين است كه براي برقراري تماس 3 روش مختلف دارد:

1ـ ATA

ساده‌ترين روش براي استفاده از ويپ، استفاده از دستگاهي به نام ATA (آداپتور تلفن آنالوگ) است. اين دستگاه تلفن معمولي شما را به كامپيوتر يا اينترنت متصل مي‌كند تا بتوان از سرويس ويپ استفاده كرد. اين دستگاه يك مبدل آنالوگ به ديجيتال است، سيگنال آنالوگ را از تلفن دريافت كرده و به سيگنال ديجيتال براي انتقال روي اينترنت تبديل مي‌كند. معمولا شركت‌هاي مخابراتي سرويس‌دهنده ويپ، اين دستگاه را با سرويس خود عرضه مي‌كنند. برخي از اين آداپتورها نرم‌افزار مرتبط هم دارند كه مي‌توان آنها را تنظيم كرد.

2ـ IP Phone

اين تلفن‌هاي مخصوص در ظاهر با تلفن‌هاي معمولي تفاوتي ندارند و همانند آنها از يك گوشي و شماره‌گير تشكيل شده‌اند. اما به جاي اتصال استاندارد

RJ-11 تلفن، از اتصال اترنت RJ-45 استفاده مي‌كنند. آي پي فون‌ها مستقيما به روتر متصل مي‌شوند و سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم را براي تماس از طريق پروتكل آي پي دريافت مي‌كنند. تلفن‌هاي واي فاي هم اخيرا توليد شده‌اند كه مي‌توانند به روتر وايرلس متصل شده و به صورت بي سيم تماس برقرار كنند.

3ـ ComputerـtoـComputer

اين روش قطعا ساده ترين روش استفاده از ويپ است. در اين روش براي برقراري تماس از راه دور هم نيازي به پرداخت هزينه نيست. شركت‌هاي زيادي براي اين روش سرويس رايگان عرضه كرده‌اند. در اين روش تنها به نرم‌افزار، ميكروفن و بلندگو نياز است تا اين سرويس فعال شود و بجز هزينه ماهانه اينترنت، معمولا هزينه ديگري براي اتصال كامپيوتر به كامپيوتر ايجاد نمي‌شود.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , شبکه , ,



بازي آنلاين شاه را غذا بدهيد
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 49
نویسنده : مولوی

بازي آنلاين
شاه را غذا بدهيد
پركردن شكم پادشاهان و درباريان از قديم دردسري براي آشپزان بوده است. بازي شاه را غذا بدهيد، از همين موضوع سرچشمه گرفته است.

در اين بازي ساده هدف اين است كه تا آنجا كه مي‌توانيد كيك‌ها را روي هم انبار كنيد و به موانع هم برخورد نكنيد. وقتي كه به بالاترين حد ممكن جمع‌آوري رسيديد، حالا بايد شاه را كنترل كنيد كه تا جايي كه مي‌تواند كيك بخورد! در اين بازي، حركات تركيبي، آيتم‌ها و بهتر شدن مهارت، ارتقاي تجهيزات و نشان لياقت نيز وجود دارد.

همچنين مي‌توان از ويرايشگر كيك داخل بازي استفاده كرد تا كيك مخصوص سرآشپز را با سليقه خود درست كنيد. از نكته‌هاي جالب اين بازي آنلاين اين است كه كيك‌هاي برگزيده ويرايشگر در نگارش آيفون اين بازي كه در آينده نزديك عرضه مي‌شوند، حضور خواهند داشت. براي اين بازي سرگرم كننده به لينك زير برويد:

http:‌/‌‌/‌www.feedtheking.com


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , بازی , ,



بازي موبايل
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 37
نویسنده : مولوی

بازي موبايل
بازي‌هاي تابستاني
حالا كه زمستان كم‌كم از راه مي‌رسد و ديگر خبري از هواي گرم و آفتاب پرقدرت تابستان نيست، داشتن يك بازي تابستاني در گوشي تلفن همراه مي‌تواند جالب باشد. بازي‌هاي تابستاني توليدي Epyx، اتفاق‌هاي جالبي در خود دارد، موسيقي‌اش دل‌انگيز است و مي‌توان رويدادها را حتي به صورت چند نفره نيز انجام داد.

بازيخورهاي قديمي حتما زمان كمودور64 را به خاطر مي‌آورند كه بازي‌هاي اين‌چنيني مثل Decathlon چقدر هيجان به آن دستگاه كوچك و ساده مي‌آورد. حالا همين لذت را در يك گوشي موبايل تصور كنيد. اين بازي همانند ديگر بازي‌هاي استاندارد دووميداني است. 7 رويداد مختلف براي ركوردشكني وجود دارد كه آنها را پشت سر هم بازي مي‌كنيد. همچنين مي‌توانيد براي بهبود ركورد هر كدام از اين هفت رويداد را به تنهايي بازي كنيد.

گرافيك اين بازي، براي يك بازي موبايل فوق‌العاده است و پس‌زمينه‌ها و انيميشن‌ها مناسب طراحي شده‌اند و حركات كاراكترها نرم و بدون ايراد است. ضرباهنگ اين بازي سريع است و براي سفرهاي كوچك درون شهري مناسب مي‌باشد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , بازی , موبایل , ,



بازدید : 36
نویسنده : مولوی
هيچ چيز جاي يك سكوبازي اصيل را نمي‌گيرد
يك كليشه خوب
توسعه دهنده: Sonic Team

ناشر: Sega

ژانر: سكوبازي

بستر: Wii

پس از دنباله‌اي وفادارانه، اما ناپايدار سونيك جوجه‌تيغي4 (Sonic the Hedgehog)، سونيك كالرز (Sonic Colours) غافلگيركننده است. در اين دنباله،سونيك ظاهر سه‌بعدي جديدي را طراحي كرده كه اكشن خوب و سريعي دارد. قابليت‌هاي پرزرق و برق جديدي هم به بازي اضافه شده‌اند، هر چند فرمول اساسي سونيك را زير سوال نمي‌برند و هنوز به دست آوردن حلقه و استفاده از ربات‌ها در اين سكوبازي فوق سريع، كليد اصلي است. سونيك كالرز در ميان سونيك‌هاي قبلي كه بعضا يك شاهكار و گاهي يك نااميدي بودند، نسخه خوبي است.

بازي در دنياي پارك مانند دكتر رباتنيك (همان اگمن معروف) مي‌گذرد. وي معتقد است به دليل جرايمي كه مرتكب شده و براي جبران آن، اين پارك را ايجاد كرده است. هر چند مشخص مي‌شود اين پارك ابزار ديگري براي امور شيطاني وي است. اگمن به دنبال مراوده با نژادي بيگانه به نام ويسپ است كه سونيك و تيلز، به دنبال خنثي‌كردن اين كار وي هستند. تنها كار لازم براي خنثي‌كردن آقاي اگمن اين است كه در پارك با سرعت بدويد و ويسپ‌ها را ناكام بگذاريد. البته پس از مدتي به اين داستان سردستي كه از سادگي بيش از حد رنج مي‌برد، علاقه‌مند خواهيد شد. شايد اين ديالوگ اگمن خنده‌دار باشد كه مي‌گويد: «من مي‌دونم كه هر دفعه اين رو مي‌گم، ولي اين دفعه واقعا چيزي جلوي منو نمي‌گيره!»


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , بازی , ,



بازدید : 33
نویسنده : مولوی


جنگ سرد خيلي هم سرد نيست!
مرور خاطرات جنگ
توسعه دهنده: Treyarch

ناشر: Activision

ژانر: تيراندازي اكشن اول شخص

بستر: Xbox 360، PS3، DS، Wii، PC

وقتي بازي‌هاي دنباله‌دار يكي پس از ديگري با موفقيت روبه‌رو مي‌شوند و سطح بازي تا حد فوق‌العاده‌اي بالا مي‌رود، هر يك از آنها با موجي از انتظارات همراه است.

عمليات سياه (Call of Duty: Black Ops) نيز از اين قاعده مستثني نيست و توانسته تا حد بسيار زيادي انتظارات را برآورده كند.

كمپين بازي پر است از گيم پلي هيجان‌انگيز و متفاوت كه خوب توانسته‌اند خط اصلي بازي را حفظ كنند. بازي چند نفره آن نيز با چند قابليت جديد عرضه شده است. بازي آموزشي اوليه آن نيز طوري طراحي شده كه تازه‌كارها هم بتوانند در كنار حرفه‌اي‌ها به خوبي از بازي لذت ببرند. عمليات سياه را مي‌توان يكي از پرقابليت‌ترين بازي‌هاي عرضه‌شده در تاريخ بازي‌هاي كامپيوتري دانست كه بدون شك يكي از بهترين بازي‌هاي اكشن تيراندازي امسال هم خواهد بود.

كمپين تك‌نفره بازي در دهه 60 ميلادي مي‌گذرد و فضا، فضاي جنگ سرد در نواحي‌اي چون كوبا، روسيه و ويتنام است. شما در نقش اصلي بازي يك عامل نهاني و موثر هستيد كه قرار است ماجراهاي شما در بازي تكه‌هاي پازلي باشد كه به پيشبرد داستان كمك مي‌كند. داستاني كه توسط بازداشت‌كنندگان شما روايت مي‌شود و قرار است از همين طريق از شما بازجويي كنند. هر مرحله از بازي در يك خاطره مي‌گذرد و اين ماموريت‌ها به آرامي لحظاتي را خلق مي‌كنند كه داستان را كاملا اريجينال مي‌كند. نگاه و ديد گنگ شما از ماجرا كه بايد آنها را به ياد بياوريد و همچنين جلوه‌هاي ويژه و صداگذاري فوق‌العاده اين لحظات، گاهي اوقات حتي در وسط ماموريت نيز پيش مي‌آيد و حس عجيبي از عدم قطعيت در روايت را منتقل مي‌كند كه هم غافلگيركننده است و هم لذت‌بخش.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , بازی , ,



آموزش به شيوه KDE
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 39
نویسنده : مولوی
ررسي نرم‌افزارهاي آموزش علوم پايه منبع باز
آموزش به شيوه KDE
آموزش سيستم عامل‌هاي لينوكسي، اصلا دشوار نيست. در حقيقت بايد گفت اين والدين هستند كه مي‌خواهند علوم پايه را به كودكان خود آموزش دهند. اگر كودكي از حل مسائل رياضي مبتدي خسته شده و نياز به تفريح دارد، يا ديگر نمي‌توان او را راضي كرد كه كاغذ و خودكار وسيله خوبي براي تدريس است، بهتر است به سراغ كي‌دي‌اي و بسته آموزشي آن برويد.

بسته نرم‌افزاري آموزشي KDE براي پر كردن همين خلأ به وجود آمده است: نرم‌افزارهاي كوچكي كه طبيعتا آموزنده هستند. اين نرم‌افزارها براي تدريس علوم پايه فوق‌العاده بوده و نگارش تحت ويندوز و لينوكس آنها نيز موجود است.

رياضيات ساده

ساده‌ترين ماژول رياضيات در كي‌دي‌اي، KBruch است كه كسرها را به شكلي چشم‌نواز به كودكان آموزش مي‌دهد. در حالت ساده آن، به دانش‌آموزان مفاهيم ساده كسر را آموزش مي‌دهد. دانش‌آموزان پس از آن مي‌توانند مسائل پيچيده‌تر كسر را از نقطه نظر محاسباتي، مقايسه‌اي، تبديلي، فاكتورگيري و درصدگيري بياموزند.

اين نرم‌افزار علاوه بر اين مي‌تواند با مطرح كردن پرسش‌هاي كوچك، رياضيات هم آموزش بدهد.

يكي ديگر از نرم‌افزارهاي رياضياتي كي‌دي‌اي، KIG است كه دانش‌آموزان در آن مي‌توانند نقطه، خط، نيم خط، بردار، دايره و ديگر اشياي دوبعدي را به‌تصوير بكشند. از كاربردهاي مهم اين نرم‌افزار، آموزش جبر است. به عنوان مثال، دو خط را در نظر بگيريد كه در محلي با هم تلاقي دارند. نقطه قرمز، نقطه تلاقي دو خط است و مختصات خط‌ها نيز نشان داده شده است.

رياضيات تنها موضوعي نيست كه كي‌دي‌اي به دانش‌آموزان ياد مي‌دهد. اين بسته، نرم‌افزار هيجان‌انگيز ديگري به نام كلزيوم دارد كه جدول تناوبي مختصات را آموزش مي‌دهد. همچنين قابليت نمايش شبيه‌سازي شده اتم‌ها و مولكول‌ها را نيز دارد و مي‌تواند مسائل شيمي را حل كند.

دانش‌آموزان همچنين مي‌توانند با ابزار KGeography كار كرده و به فراگيري اين ابزار بپردازند. اين ابزار نواحي زيادي را پشتيباني كرده و بر‌اساس سيستم كوئيز آموزش مي‌دهد.

همچنين در اين بسته مي‌توان نرم‌افزار Anki را پيدا كرد كه يكي از نرم‌افزارهاي مفيد آموزش زبان است. اين ابزار براي سنين مختلف، پيشنهادهاي مختلفي دارد كه مي‌توان آن را از پيش‌دبستاني تا سطح دانشگاهي تنظيم كرد و با اين نرم‌افزار تئوري گراف‌ها را فرا گرفت.

استفاده از اين بسته بسيار لذت‌بخش و ساده است و براي تمام كساني كه مي‌خواهند به عنوان وسيله‌اي كمك آموزشي از كامپيوتر استفاده كنند، توصيه مي‌شود. براي آشنايي و مطالعه بيشتر با اين پروژه به وب سايت زير برويد:

http:‌/‌‌/‌edu.kde.org


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , لینوکس , ,



مديريت كاربران در لينوكس
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی
مديريت كاربران در لينوكس
توزيع‌هاي مدرن امروزي لينوكس، قابليت‌هاي فوق العاده‌اي براي مديريت كاربران، گروه‌ها و دسترسي‌ها به‌صورت گرافيكي و ساده دارند، اما گاهي اوقات ممكن است دسترسي به رابط گرافيكي مقدور نباشد (مديريت سرور از راه دور) و اتصال از طريق كانال SSH برقرار شده باشد. نكته مثبت اين است كه مديريت كاربران از طريق خط فرمان نيز مي‌تواند انجام شود.

تمام عمليات لازم براي مديريت كاربران در لينوكس مي‌تواند با دستورات زير انجام شود:

id, useradd, usermod, userdel, groupadd, groupdel, groupmod, passwd

اين دستورات، در تمام توزيع‌هاي لينوكسي وجود دارد و تنها در مورد گزينه‌هاي هر دستور ممكن است اختلافات جزئي پيدا شود. اطلاعات زير در مورد توزيع‌هاي مبتني بر رد هت جمع آوري شده است:

اطلاعات كاربر

مي‌توان با دستور id، اطلاعات يك كاربر خاص را به دست آورد. كاربرد اين دستور به صورت زير است:


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , لینوکس , ,



بازدید : 38
نویسنده : مولوی

گوگل به مسافران هوايي، واي‌فاي رايگان مي‌دهد
گوگل اعلام كرده طي تعطيلات سال نوي ميلادي، به مسافراني كه از سرويس‌هاي حمل و نقل هوايي استفاده مي‌كنند، واي‌فاي رايگان ارائه مي‌كند.

به گزارش zdnet، گوگل با تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي شامل ويرجين، AirTran و دلتا قراردادي مبني بر ارائه سرويس واي‌فاي رايگان منعقد كرده است.

به اين ترتيب از 20 نوامبر (اواخر آبان ماه) تا دوم ژانويه (15 دي ماه) سرويس اينترنت بي سيم براي مسافران در ارتفاع 30 هزار پايي ارائه مي‌شود.

گوگل سال گذشته نيز اقدام به ارائه سرويس مشابهي براي تعطيلات كريسمس كرد. امسال نيز قصد دارد با ارائه اين سرويس به انتشار و رشد مرورگر كروم خود كمك كند.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ترفند گوگل , ,



پيغام‌رسان‌هاي عمومي
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 45
نویسنده : مولوی
يغام‌رسان‌هاي عمومي
تاكنون پيام‌‌رسان‌هاي متعددي را به شما معرفي كرده‌ايم كه هر كدام كارايي خاصي داشتند و مي‌توانستند از يك تا چند مركز پيام‌رسان عمومي از جمله ياهو، گوگل تالك، ام اس ان، اسكايپ و... را پشتيباني كرده و به سرورهاي آنها متصل شوند. تعدد اين پيغام‌رسان‌ها باعث ايجاد رقابت و بهتر شدن خدمات آنها مي‌شود به طوري كه هر كدام سعي مي‌كنند علاوه بر پشتيباني بيشتر از سايت‌هاي پيغام‌رسان، خدمات و گزينه‌هاي مفيدتري را در اختيار مخاطب خود قرار دهند.

يكي از اين برنامه‌ها Slick نام دارد كه برنامه‌اي از شركت نام‌آشناي Lonely Cat Games است؛ شركتي كه همواره نرم‌افزارهايش جزو محبوب‌ترين نرم‌افزارهاي گوشي‌هاي هوشمند امروزي بودند. اين پيغام‌رسان مبتني بر سيستم عامل سيمبين است و مي‌تواند روي 2 نگارش اين سيستم عامل، يعني

S60v3 و S60v5 نصب و اجرا شود. همچنين پيغام‌رسان فوق قادر است از سايت‌ها و پيغام‌رسان‌هايي همچون ICQ، ياهو، AIM، فيس‌بوك چت، MSN ،Jabber و گوگل‌تاك پشتيباني كند. (البته ذكر اين نكته ضروري است كه نگارشي از اين برنامه مخصوص گوشي‌هاي آندروييد عرضه شده تا دوستاني كه از اين سيستم عامل استفاده مي‌كنند از اين نرم‌افزار بي‌بهره نمانند). حال كه تا حدودي با اين برنامه آشنا شديد بد نيست كمي هم به جزئيات اين نرم‌افزار بپردازيم.

نرم‌افزار Lonely Cat Games Slick نگارش 65/0

همان طور كه گفته شد، برنامه براي سيستم عامل‌هاي سيمبين است و مي‌بايست قبل از نصب آن را ثبت و سپس نصب و اجرا كنيد. اولين بار كه وارد برنامه شويد به طور خودكار به بخش تنظيمات اكانت‌ها وارد مي‌شويد. اين همان صفحه‌اي است كه مي‌بايست مشخصات هر اكانت اعم از شناسه كاربري، رمز عبور و... را براي ورود به آنها وارد و ذخيره كنيد. لازم نيست همه آن اطلاعات را داشته باشيد يا همه جاي فرم را پر كنيد، تنها هر بخش را كه لازم و احتياج داشتيد، تكميل كنيد.

پس از وارد كردن اطلاعات كافي است آنها را با دكمه وسط موبايل تيك زده و ذخيره كنيد. اين كار باعث مي‌شود از هر بار پركردن آنها معاف شويد و در زمان وصل شدن به برنامه هم تنها آنهايي را كه تيك زده‌ايد به كار بيفتند.

همان طور كه مي‌دانيد برنامه نياز به اينترنت دارد و براي آن مي‌بايست از طريق GPRS يا از طريق درگاه‌هاي ارتباطي ديگر، اينترنت تهيه كنيد تا بتوانيد از اين نرم‌افزار استفاده كنيد. پس از طي‌كردن مراحل بالا به منوي اصلي برنامه خواهيد رسيد و فهرست پيغام‌رسان‌هايي را كه تيك زده‌ايد در اين قسمت مشاهده خواهيد كرد. كافي است روي هر يك از آنها كليك كرده، دسترسي اينترنت خود را انتخاب كنيد و منتظر بمانيد. برنامه به طور خودكار به پيغام‌رسان مربوط متصل خواهد شد و هر عملي را كه در پيغام‌رسان‌هاي كامپيوتر مي‌توانيد انجام دهيد با اين برنامه نيز تا حدودي مي‌توانيد آنها را به انجام برسانيد. كارهايي از قبيل، ارسال متن‌ها به دوستان خود، ارسال فايل، عكس و...، قراردادن توضيحات يا نمايه (آواتار)، افزودن دوست يا شخصي به فهرست خود، افزودن پروژه‌هاي جديد به فهرست پيغام‌رسان و هر امكان مهم ديگري كه شركت پيغام‌رسان اصلي در اختيار شما قرار مي‌دهد.

كافي است يك نفر براي شما پيغامي بفرستد تا با صدايي خاص شما را مطلع كند. اما اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه برنامه براي گوشي‌هاي موبايل امروزي طراحي شده و نمي‌توان انتظار همه نوع امكانات را از آن داشت.

حال بايد هنگام اتصال چند پيغام‌رسان را انتخاب كرده و به آنها متصل شويد. همه آنها در صفحه اول و به صورت جدا از هم نمايش داده مي‌شود، البته با منوهاي كاملا متمايز از يكديگر كه قابل هم تشخيص باشند.

در حال كار كردن نيز مي‌توان به يك پيغام‌رسان ديگر وصل شد يا پيغام‌رسان ديگري را از كار انداخت. براي اين كار لازم نيست از برنامه خارج شويد، بلكه براحتي مي‌توانيد چند پيغام‌رسان بزرگ را در يك صفحه كوچك موبايل بخوبي هدايت كنيد.

اگر تنظيمات آنها را اشتباه وارد كرده يا مايل به تغيير آنها هستيد، كافي است از گزينه Edit Account استفاده و تغييرات لازم را اعمال كنيد. گزينه Configuraion نيز مربوط به تنظيمات پيغام‌رسان است و شما مي‌توانيد با گزينه‌هاي اين قسمت، كار با پيغام‌رسان را براي خود آسان‌تر كنيد.

به عنوان مثال در فهرست ياهو مسنجر خود ممكن است نام صدها نفر از دوستانتان را داشته باشيد كه يافتن آنهايي كه روي خط هستند كمي دشوار است، با تيك گزينه «تنها كاربران آنلاين نمايش داده شوند» مي‌توانيد كاري كنيد كه فقط اين كاربران نمايش داده شوند و بقيه به صورت مخفي در سيستم بمانند. در بخش امكانات هم مي‌توانيد از گزينه‌هاي آپديت يا به‌روزرساني برنامه يا رنگ‌بندي‌هاي جذابي كه برنامه در اختيارتان قرار مي‌دهد استفاده كنيد.

براي دريافت نسخه‌اي از اين برنامه مي‌توانيد از سايت اصلي نرم‌افزار استفاده كنيد.

http://www.clicklinks.ir/30806a

پژمان عاملي‌فرد


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , ,



بازدید : 48
نویسنده : مولوی
انتخاب كن، كليك كن، ببين!
ترجمه رايگان متن
با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده روزافزون از شبكه جهاني اينترنت به‌عنوان يكي از ابزارهاي ارتباطي، فاصله‌ها از ميان برداشته شده و به‌نظر مي‌رسد كه دنيا روزبه‌روز كوچك‌تر مي‌شود، چرا كه هزاران كيلومتر فاصله در دنياي مجازي هيچ معنايي ندارد و كاربران سراسر دنيا با زبان‌هاي مختلف، براحتي يك كليك ساده، مي‌توانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

اما يكي از نكاتي كه در اين ارتباطات وجود دارد و به‌نوعي محدوديت محسوب مي‌شود، وجود تفاوت‌ها در زبان‌هاي كاربران است به‌طوري‌كه كاربراني با زبان فارسي در ايجاد ارتباط با كاربراني به زبان فرانسه يا چيني با مشكل مواجه مي‌شوند و اين مشكل در مورد كاربران سراسر دنيا به هر زباني كه باشند صدق مي‌كند.

شروع مشكلات

فرض كنيد به‌دنبال يك مقاله علمي هستيد و پس از جست‌وجوي بسيار موفق مي‌شويد سايتي را كه حاوي مطلب مورد نظرتان است پيدا كنيد، اما هنگام مشاهده محتواي مطلب متوجه مي‌شويد مطلب يافت شده به زبان انگليسي، كه تا حدي به آن تسلط داريد، نوشته نشده و به زبان‌هاي ديگري همچون اسپانيايي يا آلماني است! به نظر شما بهترين راه‌حل هنگام برخورد با چنين مشكلي چيست؟ مطلب مورد نظر را كپي كرده، آن را به يك دارالترجمه برده تا برايتان ترجمه كند؟ يا اين‌كه آن مطلب را رها كرده و دوباره به جست‌وجويتان ادامه مي‌دهيد تا نتيجه مشابهي را به زبان انگليسي يافت كنيد؟

همچنين فرض كنيد قصد تجارت با ساير كشورها را داريد و به كمك سايت‌هاي مختلف اينترنتي همچون علي‌بابا (www.alibaba.com) امكان برقراري ارتباط با ساير فروشندگان سراسر دنيا براي شما فراهم شده است. به نظر شما آنها توان مكاتبه با زبان فارسي را دارند؟ يا اين‌كه شما بايد قادر به مكالمه يا مكاتبه به زبان‌هاي مختلف باشيد؟ و اگر در اين ميان يكي از طرفين قادر به اين مكالمه نباشد احتمالا تجارت مورد نظر، انجام نخواهد شد.

ترجمه ماشيني

وجود اين‌گونه محدوديت‌ها و بروز اين مشكلات كه منشأ همه آنها تفاوت در زبان است، موجب شده تا نرم‌افزارهاي مختلفي براي امر ترجمه طراحي و توليد شوند. نرم‌افزارهايي همچون مترجم پارس، مترجم متن پديده، فرهنگ لغات آريان‌پور، نرم‌افزار مشهور و قدرتمند بابيلون و... برخي از اين نرم‌افزارها به‌شمار مي‌روند و البته به‌تازگي غول جست‌وجوي اينترنتي يعني گوگل نيز برگ برنده خود را براي ترجمه لغات و متون مختلف در اختيار كاربران قرار داده است.

اين هفته نيز قصد داريم علاوه بر معرفي امكانات مترجم گوگل، نرم‌افزاري را به شما معرفي كنيم كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به كمك آن از سرويس ترجمه آنلاين گوگل در مدت زماني كوتاه‌تر و با امكانات بيشتر استفاده كنيد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , ترفند گوگل , ,



ميانبر‌هاي گوگلي
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 41
نویسنده : مولوی

افزونه هفته
ميانبر‌هاي گوگلي
افزونه ميانبرهاي گوگلي تمام سرويس‌هاي گوگل را در يك منوي مناسب و خوب كنار آدرس بار موزيلا فايرفاكس قرار مي‌دهد؛

 بنابراين دسترسي به جي‌ميل، ريدر، نقشه و تقويم و ديگر سرويس‌هاي گوگل تنها با يك كليك ميسر خواهد شد. براي نصب اين افزونه به نشاني زير برويد:

http://clicklinks.ir/30804a


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ترفند گوگل , ,



وبولوژي بلاگ موبايل
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی

وبولوژي
بلاگ موبايل
وب‌سايت موبستك، با ابزارهاي مفيدي كه در اختيارتان مي‌گذارد، بلاگتان را كاملا براي گوشي‌هاي موبايل خوانا مي‌كند.

 مي‌توان در اين وب‌سايت بخش‌هاي اضافي بلاگ را حذف و نسخه بهتري براي ارائه به گوشي‌هاي موبايل آماده كرد. براي استفاده از اين سرويس، به لينك زير برويد:

http://mobstac.com

مديريت جي‌ميل

اگر چند حساب جي‌ميل داريد و مديريت فايل‌هايي كه در آنها گذاشته‌ايد برايتان به يك دردسر تبديل شده، بهتر است از امكانات جالب وب‌سايت داكداك استفاده كنيد. در اين وب‌سايت مي‌توان حساب‌هاي مختلف جي‌ميل را وارد كرد و سپس فايل‌هاي موجود در آنها، مقايسه نسخه‌هاي جديد و قديم و... را بسادگي انجام داد. براي استفاده از اين سرويس رايگان به نشاني زير برويد:

http://www.dokdok.com


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , موبایل , ,



درباره طراحي
نوشته شده در 7 آذر 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی

درباره طراحي
ما معمولا به طراحي براي خودمان خيلي اهميت نمي‌دهيم، بلكه بيشتر براي مشتريان طراحي مي‌كنيم؛ مشترياني كه سليقه و ايده‌هاي خودشان را دارند و درنهايت بايد آنها را متقاعد كنيم كه چرا اين‌گونه طراحي كرد‌ه‌ايم. طراحي خوب خودش حرف نمي‌زند، بلكه به يك سخنگو احتياج دارد!

اهميت پيام

برخلاف تصور بسياري از طراحان، بازاريابي كلمه بدي نيست. مي‌توانيم چيزهاي زيادي از صنايع تبليغات و بازاريابي درباره اهميت ارتباط ياد بگيريم. برخي از تبليغات مثل پتك عمل مي‌كنند و سر كاربر فرياد مي‌زنند «همين حالا بخر!» با اين حال تمركز بيشتر روي اين مساله است كه هر پيغام چگونه بايد درك شود و چه چيزي خريداران را بيشتر متقاعد مي‌كند.

وقتي بررسي مي‌كنيم، مي‌بينيم ارتباط، به‌طور زيركانه‌اي مطرح است. يك توازن ظريف ميان راضي كردن نيازهاي كاربران و رسيدن به اهداف كسب و كار برقرار مي‌شود. اينجاست كه طراحي مي‌تواند با ساده‌تر كردن روندها، نقش كليدي ايفا كند.

طراحي يك «اتفاق» نيست

طراحي خودش پروسه‌اي از نتيجه‌گيري‌هاست كه شامل تعدادي تصميم، بخش خودآگاهي و بخش ناخودآگاه مي‌شود. طراح در خلال اين پروسه، ايده‌هايي را كه در مقايسه با بقيه ناكارآمدتر به‌نظر مي‌رسند، براي رسيدن به يك راه‌حل، رد مي‌كند.

ولي اين پروسه براي مشتري نامفهوم و مبهم است. مشتري معمولا طراحي را نه به‌عنوان نتيجه يك پروسه عميق، بلكه به‌عنوان پاسخي براي دستورات و تنها يك ارائه ديداري از محدوديت‌ها و ملاحظاتي مي‌بيند كه طراح از قبل آماده كرده است. به‌عنوان يك طراح، بخشي از شغل شما، آموزش مشتري و روشن كردن پروسه طراحي براي آنهاست. اگر نتوانستيد اين كار را انجام دهيد، راه سختي در پيش رو داريد. به‌طور خلاصه چيزي كه اتفاق مي‌افتد اين است كه مشتري ورودي‌هايي به پروسه مي‌خواهد، بنابراين پيشنهادهايي را اعلام مي‌كند. ولي آنها دقيقا دلايلي كه پشت انتخاب‌هاي طراحي شما قرار دارد را نمي‌دانند، پس نظراتشان وب‌سايت را كم‌كم از هدف اصلي‌اش دور مي‌كند، طراحي خراب مي‌شود، طراح عصباني مي‌شود، مشتري احساس بدي در مقابل اين ديركرد، پيدا مي‌كند و روابط مشتري و طراح خراب مي‌شوند.

ما به ‌عنوان طراحان و حرفه‌اي‌هاي وب نبايد هراسي از انتقاد داشته باشيم. طراحي خوب در مقابل انتقادها مي‌ايستد زيرا چيزي بيشتر از يك نظر شخصي است. انتقاد را مثل يك فرصت براي توضيح دلايلي كه پشت تصميماتتان نهفته است، ببينيد و مشتري را به دنياي طراحي دعوت كنيد تا خود را بخشي از اين پروسه ببيند.

اگر با انتقاد اين‌گونه برخورد كنيد، هم شما و هم مشتري سود خواهند برد و مشتري از اينجا به بعد مشكلات طراحي را به زباني مطرح مي‌كند كه شما مي‌توانيد پاسخ دهيد. مثلا به‌جاي اين كه بگويد «سبزش كن» مي‌گويد «قرمز خيلي به چشم مي‌زند و ما مي‌خواهيم فوايد محصولاتمان را در طبيعت نشان دهيم، بنابراين فكر مي‌كنم رنگ طبيعت بهتر باشد. نظر شما درباره سبز چيست؟» همچنين شما وقتي مي‌فهميد آنها براي تغيير آماده هستند تعصب كمتري روي طراحي‌هايتان نشان مي‌دهيد. مگر اين كه آرگومان‌هاي پشت تصميمات طراحي‌تان كاملا متقاعد كننده باشند.

يادگيري فرهنگ واژگان

اگر بخواهيم طراحي‌هايمان را براي مشتريان توضيح دهيم بايد زبان آن را بلد باشيم. ترجمه يك رسانه ديداري به كلمات، چندان كار ساده‌اي نيست. طراحان معمولا از اين كه بخواهند طراحي را براي ديگران توضيح بدهند عذاب مي‌كشند.

مشكل ديگري كه طراحان با آن روبه‌رو هستند، دانش فرضي است. آنها فراموش مي‌كنند بيشتر دركشان از طراحي از تجربيات گذشته است و براي همين در مقابل مشترياني كه روي پيشنهاداتشان پافشاري مي‌كنند، بي تاب مي‌شوند. در اين شرايط بازگشت به موارد پايه‌اي‌تر مثل عناصر و اصول طراحي مي‌تواند كمك كند. اين موارد ايده‌هاي اساسي درباره تمرين طراحي بصري خوب كه پايه‌اي براي تمام استراتژي‌هاي طراحي بصري به‌شمار مي‌آيند، هستند.

ممكن است شما هم بخواهيد با اين عناصر و اصول آشنا شويد، درحالي‌كه قبلا بارها از آنها استفاده كرد‌ه‌ايد. مثلا فضاي سفيد واقعا بياني از يك توازن است، زيرا براي هر عنصر فضاي كافي ايجاد مي‌كند تا تمركز لازم روي آنها انجام شود.

درك اصول و عناصر طراحي همچنين مي‌تواند در پروسه طراحي كمك كند. زماني‌كه گزينه‌هايتان را ارزيابي مي‌كنيد چيزي بيشتر از «به‌نظر خوب مي‌رسد» درك خواهيد كرد.

ايجاد يك استدلال متقاعدكننده

درنهايت اگر مي‌خواهيم مشتريان را درباره ارزش طراحي‌هايمان قانع كنيم، نياز به استدلال‌هاي متقاعدكننده داريم. بهترين روش براي قانع كردن آنها تنظيم استدلال در يك متن صحيح است.

معمولا روي مشتري‌ها فشارهاي زيادي وجود دارد و مجبورند با انتظارات مختلف وب‌سايت دست و پنجه نرم كنند. فهم اين انتظارات از ابتدا به شما در هر مرحله از پروسه و بويژه در مرحله طراحي كمك مي‌كند. برخي از انتظارات به‌عنوان هدف مطرح مي‌شوند كه بايد مستندسازي و به عنوان اساس طراحي به‌كار گرفته شوند.

منبع: smashingmagazine


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , طراحی , اخبار رایانه , ,



آموزش کامل رایت سی دی
نوشته شده در 4 آذر 1389
بازدید : 48
نویسنده : مولوی

امروزه براي رايت كردن سي دي، نيازي به نرم افزار جانبي خاصي نداريم، چرا كه خود ويندوز مي تواند اين كار را( البته با محدوديت هايي) انجام دهد. با ويندوز اكس پي، رايت كردن تقريبا مثل كپي كردن است. كافي است فايل هاي مورد نظر را با ماوس بگيريد و به داخل پنجره درايو سي دي بيندازيد. ولي البته نمي توانيد مثلا سي دي بوت درست كنيد، يا محتواي يك سي دي را به صورت فايل ISO يا image ذخيره كنيد. حتي نمي توانيد يك فايل بزرگ را بين چند سي دي رايتر شما صرفا يك سي دي رام است، چه دردسرهايي درست مي شود. در اين مواقع، مجبوريد با درستكاري رجيستري، مشكل را برطرف كنيد. اگر براي رايت كردن، امكانات پيشرفته تري بخواهيد، در حال حاضر دو گزينه پيش رو داريد، برنامه Nero كه حالا نسخه 6 آن موجود است، و Roxio Creator7 كه در ويندوزهاي 98 و ME به Easy CD معروف بود. اين برنامه ها چيزي فراتر از صرفا ابزار رايت كردن هستند. مثلا مي توانيد صوت و تصوير را به MP3 و MPEG-4 تبديل كنيد، نويزهاي نوارهاي قديمي را حذف كنيد، آلبوم عكس درست كنيد، منوهاي DVD بسازيد، برچسب و جلد سي دي طراحي كنيد و خيلي كارهاي ديگر كه در اين مقاله مي خواهيم به شما معرفي كنيم.

1- بستن انتهاي سي دي
 حتما مي دانيد كه اگر انتهاي سي دي را نبنديد، مي توانيد باز هم روي آن رايت كنيد، منتها فقط كامپيوتر خودتان مي تواند تمام فايل هاي روي سي دي را نشان دهد. بنابراين اگر مثلا فايل هاي MP3 خود را طي چند مرحله روي سي دي رايت كنيد و در پايان سي دي را finalize كنيد (اصطلاحا آن را ببنديد)،و آن وقت سي دي را داخل يك دستگاه مستقل Player بگذاريد، فقط آهنگ هايي كه درآخرين Session رايت شده بودند، پخش خواهد شد.

2- رايت كردن در اكس پي
 در ويندوز اكس پي، اگر فايل هاي خود را داخل پنجره سي دي درايو بيندازيد، فايل ها رايت مي شوند. منتها اگر سي دي شما CD-R باشد نه CD-RW ، عمل رايت بلافاصله صورت نمي گيرد، بلكه فايل ها ابتدا در يك فضاي موقت (فولدري در داخل Documents and Setting و تحت عنوان اسم كاربري شما) قرار مي گيرند. براي اين كه عمل رايت واقعا صورت بگيرد، بايد روي آيكون درايو سي دي كليك راست كرده و گزينه Burn these files to disc را انتخاب كنيد. خوبي اين روش اين است كه اگر اشتباها فايلي را داخل سي دي بيندازيد، فرصت برگشت داريد. خوبي ديگر فايل، يك Session جديد تعريف كنيد. در ويندوز اكس پي، multi-Session براي سي دي ديتا، هميشه روشن و براي سي دي صوتي، هميشه خاموش است.

3- كشيدن و انداختن
 وقتي با استفاده از پنجره اكسپلورر خود ويندوز اكس پي فايل هايتان را روي سي دي RW رايت مي كنيد، فرمت ديسك UDF مي شود كه در اكثر پي سي ها قابل استفاده است، ولي در خيلي از كامپيوترهاي Mac نه. فرمت UDF براي تصحيح خطا، يك فضاي اضافي را براي خود در نظر مي گيرد. با اين كار، عملا چيزي در حدود 533 مگابايت روي CD-RW براي شما باقي مي ماند. اما در عوض لازم نيست براي هر بار رايت، يك Session جديد تعريف كنيد.

 


4- تراك يا ديسك
 هنگام رايت كردن ديسك هاي multi-session ، درايو قسمت « جدول محتويات» ديسك را باز مي كند، فايل ها را روي سي دي مي نويسد و سپس با اصلاح جدول محتويات معلوم مي كند كه هر فايل در كجاي ديسك ذخيره شده و كجا پايان مي يابد، به اين شيوه Track-At-Once مي گويند و نگهداري اين گونه اطلاعات طبيعتا فضايي را روي ديسك اشغال مي كند. روش ديگري به نام Disk-At-Once وجود دارد كه كل ديسك را در يك مرحله رايت كرده و ته آن را مي بندد. براي ديسك هاي صوتي بايد از اين روش استفاده كنيد و كساني كه به تكثير سي دي مي پردازند. نيز اين روش را انتخاب مي كنند. معمولا خود كاربر مي تواند تشخيص دهد كه كدام روش برايش مناسب تر است. Esay Media Creator بسته به نوع پروژه، به طور خودكار روش مناسب را انتخاب مي كند، ولي Nero به كاربر اجازه مي دهد خودش روش كار را تعيين كند.

5- نوشتن نام آهنگ ها
 اگر بخواهيد، مي توانيد براي سي دي هاي صوتي نام آهنگ ها را هنگام پخش به نمايش در آوريد. براي اين منظور، بايد از حالت Disk-At-Once استفاده كنيد. هرچند براي رايت كردن سي دي صوتي خواه ناخواه مجبوريد از اين حالت استفاده كنيد. نرم افزار رايت شما اطلاعات لازم را از قسمت metadata فايل صوتي برخواهد داشت (درست مثل پخش كننده هاي MP3 )، اما معمولا مي توانيد اسامي آهنگ ها و خواننده ها را ويرايش كنيد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ترفندستان , آموزش های کاربردی , ,



بازدید : 44
نویسنده : مولوی

همانطور که می دانید شبکه اجتماعی فیس بوک با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دیروز از طرح جدید خود پرده برداری کرد . این طرح جدید چیزی نیست غیر از سرویس ایمیل فیس بوک که به آن لقب قاتل جی میل داده اند . این سرویس جدید که تلفیقی از سرویس پیام رسانی ، چت و ایمیل است قرار است جهت آدرس دهی بصورت @facebook.com  باشد که احتمالا نام کاربری هر فرد در فیس بوک User او در ایمیل فیس بوک خواهد شد .

حال سوال این است که چگونه می توان این سرویس ایمیل را در فیس بوک دریافت و از آن استفاده نمود.  در حال حاضر جهت ایجاد سرویس ایمیل Facebook می بایست دعوتنامه داشت  به همین جهت لازم است جهت قرار گرفتن در لیست انتظار دریافت دعوتنامه سرویس ایمیل به آدرس http://www.facebook.com/about/messages مراجعه و بر روی دکمه سبز پایین صفحه کلیک کنید و منتظر باشید تا به زودی و در اولین فرصت  از شما دعوت شود که ایمیل فیس بوک را تجربه کنید .


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , اینترنت , ,



انتقال پنجره‌ها در مانيتور
نوشته شده در 24 آبان 1389
بازدید : 51
نویسنده : مولوی

انتقال پنجره‌ها در مانيتور
ويندوز ويستا و اكس‌پي هيچ كليد ميانبري ندارند كه در سيستم‌هاي چندمانيتوره، يك پنجره را به مانيتور ديگر بفرستند. به‌كمك نرم‌افزار EasyMon مي‌توان اين كار را به‌سادگي انجام داد.
 البته در ويندوز 7 با كليدهاي تركيبي Win+Shift+Left/Right مي‌توان برنامه‌ها را به‌ مانيتورهاي چپ و راست فرستاد.

براي استفاده از EasyMon، به‌مسير زير رفته و اين برنامه را دانلود و نصب كنيد:‌

http://clicklinks.ir/30715a


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ترفندستان , ,



استاد شدن در پانويسي
نوشته شده در 24 آبان 1389
بازدید : 49
نویسنده : مولوی
استاد شدن در پانويسي
همه پانويس‌‌ها را خوب مي‌شناسند؛ متن‌هاي كوچكي كه توانايي نجات ما از سردرگمي را دارند، اما قرار دادن پانويس‌‌ها در مايكروسافت نكاتي دارد كه بهتر است در اين ترفند به آن اشاره كنيم: در ورد 2007 و 2010، براي قرار دادن پاورقي، از تب Reference و سپس گزينه Insert Footnote استفاده كنيد. حتما به‌ ياد داشته باشيد مكان‌نماي ماوس هر كجا باشد، آنجا يك عدد ترتيبي خورده و سپس مكان‌نما به پايين صفحه مي‌رود تا توضيحات را وارد كنيد.

در زبان فارسي براي تنظيم بهتر پانويس‌‌ها و راست‌چين كردن آنها، بهتر است روي گزينه Custom Footnote كه با كليك روي نشانه كوچك دكمه Footnotes معلوم مي‌شود، كليك كنيد.

پانويس‌‌هاي ما مي‌توانند ساختار مختلفي به‌خود بگيرند كه بسته به ميل شما‌ (ارجاع علمي، ارجاع به پيوست و...) مي‌توانند متفاوت باشند.

همچنين مي‌توان پانويس‌‌ها را با يك كليك به پي‌نوشت تبديل كرد تا خود ورد ماجراي كامل شماره‌گذاري آنها را برعهده بگيرد. كافي است روي گزينه راديويي Endnotes در بخش Location كنيد.

نكته ديگر اين كه در ورد 2010 در متوني كه به يك منبع زياد ارجاع داده مي‌شود، مي‌توان يك پانويس‌ را چند بار تكرار كرد، كافي است در همان تب، گزينه Cross-reference را به جاي يكي از پاورقي‌هاي از پيش نوشته شده را انتخاب كنيد.


:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , ترفندستان , ,