پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
برندهای برتر جهان دیجیتال
نوشته شده در 29 مهر 1389
بازدید : 50
نویسنده : مولوی

جارت و تبلیغات در این روزگار، دنیایی از برندها و مارک­ها را در ذهن هر کدام از ما به وجود آورده است. این اتفاقی است که نه در یک روز و چند ساعت بلکه در طول روزها و ماه­ها و سال­های گذشته روی داده است.
وقتی به خیابان­ها می­رویم یا در بزرگراه­ها رانندگی می­کنیم تبلیغات مربوط به برندهای مختلف و محصولاتشان بیش از هر چیز دیگری توجه ما را به خودشان جلب می­کنند. با این حال اما در میان این تبلیغات رنگارنگ و متنوع معمولا نام چند برند برای اغلب ما آشنا هستند که این آشنایی یا به واسطه تجربه شخصی از این برند است یا حتی از طریق گفت‌وگوهای روزمره به وجود آمده است. هر چه هست اما تنها بعضی از این برندها براي اغلب ما شناخته شده و محبوب هستند.
این درست همان موضوعی است که شاید برای بسیاری از ما در ابهام باشد؛ اینکه این برندهای محبوب چطور و از چه طریقی به این محبوبیت رسیده­اند شاید سوالی باشد که در ذهن ما بارها و بارها تکرار شده است.

با این اوصاف تصورتان را از دنیای برندها به سطح جهان و تمام کشورها گسترش بدهید. با این دیدگاه تصور ما از برندها و میزان محبوبیت آن­ها هم تغییر می­کند. درست به همین دلیل هم هست که وقتی یک برند در سطح جهان و کشورها به محبوبیت می­رسد، قطعا روند رشد و داستان موفقیت آن برای اغلب ما جالب توجه خواهد بود. وب­سایت Interberand مطابق روند هر ساله خودش به تازگی فهرستی از 100 برند برتر و محبوب دنیا را اعلام و منتشر کرده است.

در این فهرست برندهای متفاوتی از صنایع مختلف به چشم می­خورند، اما نکته جالب آن است که در میان این 100 برند بیش از 20 برند به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تعلق دارد و این نشان‌دهنده رشد کاربردهای این صنعت در میان مردم دنیا و افزایش سطح دسترسی آنها به این خدمات است. علاوه بر اینها، حضور بیست و سه برند برتر دنیای تکنولوژی در این فهرست نشان از آن دارد که محبوبیت محصولات و خدمات تکنولوژی در سرتاسر دنیا در حال افزایش است.


مقبولیت یا مدیریت و سرمایه­گذاری درست روشی که Interberand برای تشخیص و معرفی برندهای برتر دنیا به‌کار برده است، در واقع جواب همان سوالی است که در ذهن همه ما وجود دارد. این وب­سایت اعلام کرده است که در این بررسی بیشتر بر مدیریت و حجم سرمایه‌گذاری­های انجام شده در یک برند تمرکز شده است. به عقیده کارشناسان این وب‌سایت، این دو عامل مهم در حقیقت دارایی­های یک برند را به وجود می­آورند. البته در این میان تمام آنچه که یک برند از طریق آنها به محبوبیت رسیده از شیوه تبلیغات و فروش گرفته تا نحوه ارسال و تحویل کالا به مشتریان هم عوامل مهم و تاثیرگذاری در افزایش میزان مقبولیت و البته جذب سرمایه در یک برند است. بر اساس اعلام این کارشناسان سه عامل مهم عملکرد مالی یک برند در محصولات و خدماتش، نقش یک برند در متقاعد کردن خریداران به خرید و بالاخره قدرت و نفوذ یک برند در محبوبیت آن بیشترین نقش را دارند.


عملکرد مالی یک برند در حقیقت تعیین کننده­ترین عامل در افزایش سود و رشد اقتصادی آن برند است. البته مدیریت درست و مناسب یک شرکت و برند می­تواند عملکرد مالی آن را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

نقش یک برند در میزان متقاعد کردن یک خریدار به خرید محصولی خاص آن‌قدر مهم است که ما بارها و بارها شنیده‌ایم که مردم و خریداران یک محصول را با نام یک برند خاص می­شناسند و این باور حتی تا نسل­های بعد هم ادامه پیدا می­کند. این همان عامل مهمی است که در میزان فروش و محبوبیت یک برند تاثیر چشمگیری دارد.


در نهایت قدرت و نفوذ یک برند همان عاملی است که باعث می­شود آن برند بتواند درآمد و سود آینده خودش را به صورت تضمین شده تخمین زده و روی آن برنامه ریزی کند. این عامل به صورت یک نمره از حداقل 0 تا حداکثر 100 متغیر است و در واقع با بررسی روند تاریخی موفقیت، یک برند بدست می‌آید. این عامل است که می­تواند یک برند را به برندی جهانی و شناخته شده در کشورهای مختلف تبدیل کند.


برندهای محبوب تکنولوژی

اگرچه اولین برند محبوب در این فهرست متعلق به دنیای تکنولوژی نیست، اما دومین برند به این عرصه تعلق دارد. IBM نامی است که برای هر کاربری در هر جای این دنیا شناخته شده است. به عقیده کارشناسان Interberand این شرکت در طول نه سال گذشته روند رو به رشدی را با خریدهای استراتژیک و مناسب خودش داشته است. اما سومین برند محبوب دنیا، محبوب­ترین برند دنیای نرم­افزار یعنی Microsoft است. این شرکت اما محبوبیت نام خود را با تولید سیستم عامل­های محبوب ویندوز در سرتاسر دنیا افزایش داده است. Google چهارمین برند محبوب دنیاست که در سال 2009 در جایگاه هفتم این فهرست قرار داشت. قدرت نفوذ این برند تا حدی است که این روزها بسیاری از کاربران با شنیدن نام جستجو بلافاصله به یاد نام این برند می­افتند. Intel بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده دنیا هم که در سال 2009 رتبه نهم این فهرست را در اختیار داشت، امسال به جایگاه هفتم صعود کرده است.

بزرگ­ترین و محبوب­ترین برند در بازار جهانی موبایل یعنی Nokia در جایگاه هشتم این فهرست قرار دارد. دهمین رتبه اما به یکی از بزرگ­ترین تولید کنندگان بازار کامپیوترهای شخصی یعنی HP اختصاص دارد. کمی پایین‌تر شرکت بزرگ Cisco در جایگاه چهاردهم قرار گرفته است.

Apple یکی از محبوب­ترین برندهای دنیای تکنولوژی اما امسال با سه پله صعود در جایگاه هفدهم این فهرست قرار گرفته است.

اما در این میان نکته جالب توجه آن است که برندهای مربوط به شرکت­های تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیکي یا هیچ تغییری نداشته­اند یا حتی با چند پله سقوط در فهرست امسال قرار گرفته­اند. با این اوصاف شرکت­های Samsung، SAP، Canon، Sony، Amazon، Nintendo، Dell، Philips، eBay، BlackBerry، Xerox، Yahoo، Panasonic و Adobe به ترتیب در جایگاه­های 19، 22، 26، 33، 34، 36، 38، 41، 42، 43، 54، 59، 66، 73 و 88 فهرست صد برند برتر امسال قرار گرفته­اند.

 

مترجم: ندا لهردی


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 39
نویسنده : مولوی

به گزارش آخرین نیوز در تازه ترین ارزیابی و بررسی های صورت گرفته توسط فوربس میلیاردرهای جوان جهان دچار چند تغییر جدی شدند .در این فهرست ۳ تن از جوان ترین میلیاردرها را پایه گذاران فیسبوک تشکیل می دهند.

 

با هم نگاهی داریم بر جوان ترین میلیاردهای امریکایی :

داستین موسکویتز

ثروت: ۱٫۴ میلیارد دلار
منبع:فیس بوک
سن:...


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 43
نویسنده : مولوی

این هتل كه بزرگترین هتل در خاورمیانه محسوب می شود در زمینی به مساحت 113 فدان (بیش از 450 هزار متر مربع) احداث شده است و حدود هزار و 600اتاق و سوئیت دارد.

به گزارش شبكه خبر به نقل از الجزیره، قیمت هر شب اقامت در هر یك از اتاق های این هتل بین 700 دلار تا 25 هزار دلار است. این هتل در چارچوب طرح دبی برای افزایش جذب گردشگر از هفت میلیون نفر كنونی به ده میلیون نفر در سال 2010 احداث شده است.

:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



مشكلات چشمي كار با كامپيوتر
نوشته شده در 29 مهر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی

مجموعه ای از علائم چشمی و بينايی وجود دارد كه بر اثر كار با كامپيوتر ايجاد مي­شوند. كسانيكه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. به نظر مي­رسد با فراگيرتر شدن بكارگيری كامپيوتر در محل­های كار و حتی در خانه­ ها تعداد كسانيكه ازاين مشكل رنج مي برند روبه افزايش باشد.

علائم
مهمترين علائم عبارتند از: خستگی چشم، خشكی چشم، سوزش، اشك ريزش و تاری ديد. همچنين ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود.

انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روی مانيتور مي­بينند. علت اين امر اين است كه حروف چاپی كنتراست بيشتری با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه­ های آنها واضح­ تر است حال آنكه در مورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه­ ها به وضوح حروف چاپی نيستند بلكه حروف از يك مركز با كنتراست بالا شروع شده و به تدريج كم­رنگ­تر مي­شوند و پس از تبديل به خاكستری كمرنگ ناپديد مي­گردند. بنابراين لبه ­های حروف بر روی صفحه مانيتور وضوح حروف چاپی را ندارد.

يكی از مهمترين دلايل خشكی و سوزش چشم هنگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است . اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز بر روی موضوع كار سبب مي شود تا پلك ها مدت بيشتری باز بمانند و در نتيجه اشك روی سطح چشم سريعتر تبخير مي­شود.

توصيه ها

سعی كنيد بطور ارادی پلك بزنيد. اين كار سبب مي­شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود. در صورتيكه مشكل شما شديد باشد مي­توانيد از قطره­های اشك مصنوعی استفاده كنيد.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 42
نویسنده : مولوی

بر اساس اطلاعات حاصل از اطلس ملي آموزش كشور كه توسط دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با همكاري وزارتين علوم و بهداشت تهيه شده، بيش از يك سوم دانشجويان كل كشور در شش گروه حسابداري، كامپيوتر، برق، حقوق، عمران و علوم تربيتي و مشاوره مشغول تحصيل‌اند.

معاون ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بيشترين تعداد دانشجويان پسر در گروه‌هاي برق و عمران و دختران در گروه‌هاي حسابداري، علوم تربيتي و مشاوره تحصيل مي‌كنند.

بابك نگاهداري معاون ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت‌وگو بافارس با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس اطلاعات حاصل از اطلس ملي آموزش كشور كه توسط دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با همكاري وزارتين علوم و بهداشت تهيه شده، بيش از يك سوم دانشجويان كل كشور در شش گروه حسابداري، كامپيوتر، برق، حقوق، عمران و علوم تربيتي و مشاوره مشغول تحصيل‌اند.

وي ادامه داد: در اين گروه‌ها به همراه شش گروه آموزشي مكانيك، مديريت بازرگاني، الهيات و معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، روانشناسي و رياضي بيش از نيمي از دانشجويان كشور تحصيل مي‌كنند.

ناظر علمي طرح اطلس ملي آموزش كشور گفت: در اطلس ملي آموزش كشور تمامي رشته‌هاي تحصيلي در 72 گروه عمده آموزشي دسته‌بندي و تفكيك شده‌اند. 10 گروه اول آموزشي بيش از 44درصد از كل دانشجويان را پوشش داده است. 20 گروه اول حدود دو سوم يعني 66.1 درصد از كل دانشجويان كشور را تحت پوشش دارد.

نگاهداري تصريح كرد: در اين بين گروه آموزشي حسابداري با تعداد دانشجوي 283 هزار و 248 معادل 8.3 درصد كل دانشجويان كشور از نظر تعداد دانشجو حائز رتبه اول در بين تمامي گروه‌هاي آموزشي است. گروه آموزشي كامپيوتر با تعداد دانشجوي 212 هزار و 471 نفر معادل 6.1 درصد كل دانشجويان كشور و گروه آموزشي برق با تعداد دانشجوي 173 هزار و 675 معادل 5 درصد كل دانشجويان كشور به ترتيب در جايگاه دوم و سوم از نظر تعداد دانشجو قرار دارند.

وي افزود: بر اساس اطلاعات اطلس ملي آموزش كشور گروه‌هاي آموزشي الهيات و معارف اسلامي، علوم تربيتي و مشاوره و حسابداري از نظر توزيع در گستره سرزميني در بيش از چهارپنجم شهرستان‌هاي كشور دانشجو دارند. مديريت بازرگاني و حقوق دو گروه آموزشي بعدي هستند كه گستره سرزميني آنها بيش از 3 چهارم شهرستان‌هاي كشور را شامل مي شود.

وي ادامه داد: كامپيوتر،‌ زبان و ادبيات فارسي، رياضي، علوم اقتصادي و روانشناسي پنج گروه بعدي هستند كه گستره سرزميني آنها بيش از دو سوم شهرستان‌هاي كشور است. در بيش از يك دوم شهرستان‌هاي كشور نيز گروه‌هاي آموزشي عمران، مديريت و علوم اداري به جز دولتي و بازرگاني، علوم اجتماعي، مديريت دولتي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، زبان انگليسي و برق آموزش داده مي‌شود.

نگاهداري تصريح كرد: علايق مردان و زنان در انتخاب گروه‌هاي آموزشي متفاوت است. به طوري كه نيمي از مردان در گروه‌هاي عمده آموزشي برق، عمران، حسابداري، كامپيوتر، مكانيك، حقوق، مديريت بازرگاني، معماري و مديريت غير از دولتي و بازرگاني تحصيل مي‌كنند. در حالي كه اولويت‌هاي انتخابي زنان اندكي متفاوت است و بيش از نيمي از زنان به ترتيب در گروه‌هاي حسابداري، علوم تربيتي و مشاوره، كامپيوتر، روانشناسي، حقوق، الهيات و معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، زبان انگليسي، مديريت بازرگاني، زيست شناسي و رياضي مشغول به تحصيل هستند.

وي افزود: به جز تفاوت در تعداد دانشجويان گروه‌هاي آموزشي، تفاوت‌هاي قابل توجهي نيز در پراكندگي سرزميني دانشجويان در سطح كشور وجود دارد. عدم توجه به مختصات و قابليت‌هاي سرزميني در توزيع نابه‌جاي برخي گروه‌هاي آموزشي نيز ديده مي‌شود. به طور مثال اين موضوع در مورد رشته‌هايي نظير معدن و ساير گروه‌هاي آموزشي كه به قابليت سرزمين وابسته‌اند، صادق است.

نگاهداري گفت: اميدواريم كه با استفاده از نتايج تلاش دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تهيه طرح اطلس ملي آموزش كشور شاهد طراحي هر چه بهتر توسعه متوازن علم و فناوري در نقشه جامع علمي كشور بر اساس اولويت‌هاي علم و فناوري،مزيت‌هاي بومي و فرصت‌هاي منطقه‌اي باشيم.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



هزینه ساخت سریال «مختارنامه» ؟؟!
نوشته شده در 29 مهر 1389
بازدید : 37
نویسنده : مولوی

20 میلیارد تومان هزینه ساخت سریال «مختارنامه» شده است.

هزینه ساخت سریال «مختارنامه» ؟؟!

 

محمد بیرانوند، نویسنده سریال تاریخی مذهبی "مختارنامه" با مقایسه مجموعه‌سازی در ایران و هالیوود گفت: «سیاهی لشگر هالیوود هم حرفه‌ای این کار است، سیاهی لشگر مختار اما کارگری است که نه سکوت در صحنه را می‌داند، نه به ارزش کاری که می‌کند واقف است، باید چند سال او را نشاند و فلسفه هنر و تاثیر آنرا برایش مرور کرد.»

بیرانوند درباره قرار و مدارهایی که منجر به نوشتن و بعد ساختن "مختارنامه" شد، اظهار کرد: «قرار بود پنجه در پنجه جومونگ و گلادیاتور بزنیم، بودجه سریال "مختار" اما بیست میلیارد تومان است و آشیل که داستان عاشقانه‌ای است، بالغ بر 200 میلیون دلار هزینه برداشته است، توجه کنید فیلمی 120دقیقه‌ای 200 میلیون دلار اعتبار دارد حال آن که مختارنامه چهل قسمت پنجاه دقیقه‌ای است.»

وی اضافه کرد: «تنها دستمزد بازیگر اصلی آن فیلم هالیوودی (براد پیت) برای دو ماه حضور در نقش آشیل، برابر با 10 سال هزینه برای عوامل مختارنامه است، و این یعنی مظلومیت شیعه در آیینه تلویزیون و رسانه.»

وی اظهار کرد: «داوود میرباقری به گواهی سریال امام علی(ع) و رعنا، فیلم سینمایی آدم برفی و مسافر ری و نمایش‌هایی مثل دندون طلا و عشق‌آباد، هم فهم درام شرقی را دارد و هم این که از نظر تکنیکی و فنی بر ابزار کار تسلط بسیار چشمگیری دارد، او هنرمند نمایش ایرانی است، تعزیه را می‌شناسد، نقالی و فرهنگ قهوه خانه را خوب می‌فهمد، دغدغه مذهبی داشته و دارد و از تاریخ مذهبی خود هم شناخت نسبی خوبی دارد.»

شایان ذکر است شنیده‌ها حاکی از آن است که صداوسیما از محل دریافت آگهی‌های بازرگانی برای "مختارنامه" بیش از دو برابر اعتبار صرف شده را کسب کرده است.

منبع : لمون پرس

سینمای ما


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



مردانی که مادر شدند ! با عكس
نوشته شده در 29 مهر 1389
بازدید : 30
نویسنده : مولوی

عکسهای دیدنی سه مردی که مادر شدند !

مجلات همشهری: تا همین چند سال پیش تصور اینکه فردی با ظاهری کاملا مردانه باردار شود و بعد از نه ماه فرزندی به دنیا بیاورد غیرممکن و باورنکردنی بود؛ حتی وقتی در سال ۱۹۹۵ آرنولد‌شوایتزنگر در یک فیلم کمدی بر اثر یک اشتباه پزشکی باردار شد، باز هم خیلی‌ها با تعجب به این پدیده عجیب پزشکی نگاه کردند. در آن زمان این موضوع برای همه ناملموس بود و همه آن را در حد سوژه یک فیلم جذاب می‌دانستند اما در سال ۱۹۹۷ دکتر کیمبرلی جیمز با انجام تحقیقاتی روی افراد دارای اختلال هویت جنسی که بعد از عمل تغییر جنسیت، مرد شده‌اند و البته هنوز ارگان‌های زنانه در بدنشان وجود دارد، فهمید که می‌تواند از طریق لقاح مصنوعی آنها را هم صاحب فرزند کند. دکتر جیمز مدعی شد که به دلایل خاصی جنین در بدن این افراد می‌تواند رشد بهتری داشته باشد و بچه‌های متولد شده درشت‌تر خواهند بود.

او تمام تحقیقات خود را در کتابی با عنوان «بازسازی بهشت» به چاپ رساند. حرف‌های دکتر جونز با اینکه بسیار جنجالی بود اما تا زمانی که اولین مرد به این طریق مادر نشد، توجه کسی به این موضوع جلب نشد. تا اینکه در سال ۲۰۰۲ لی مینگ ویو – یکی از افرادی که تغییر جنسیت داده بودند – این تحقیقات را جدی گرفت و برای انجام این آزمایش داوطلب شد که نتیجه آن به دنیا آوردن نوزادی کاملا سالم بود. البته به خاطر اینکه لی مینگ ویو به دور از چشم رسانه‌های خبری دست به چنین کاری زده بود این خبر زیاد در رسانه‌ها سروصدا نکرد. تا سال ۲۰۰۸ که توماس بیتی به عنوان اولین مرد باردار جهان فرزند دختری به دنیا آورد و از آن به بعد توجه بسیاری به این موضوع جلب شد. با این حال این عمل از نظر جامعه جهانی مورد تایید نیست و با بیمارستان‌هایی که این کار را انجام می‌دهند برخورد می‌شود. چراکه بسیاری از محققان معتقدند بچه‌هایی که از این طریق متولد می‌شوند در بزرگسالی از لحاظ عاطفی دچار بحران‌های روانی می‌شوند چون از مهر مادرشان بی‌بهره‌اند و همچنین معلوم نیست که آنها هم در آینده دچار اختلالات جنسیتی نشوند. بخشی از گزارش همشهری سرنخ شماره ۶۲ درباره سه مردی که باردار شدند در ادامه می‌آید:

معروف‌ترین مرد باردار جهان

مرد

اسم توماس بیتی در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین مرد باردار دنیا در رسانه‌های مختلف مطرح شد؛ زمانی که تصویر غیرمعمولی از این مرد درحالی که کودکی در شکم داشت در سایت‌های گوناگون خبری پخش شد؛ اما داستان توماس به خیلی سال قبل برمی گردد؛ یعنی زمانی که پدر و مادر او منتظر فرزند بودند. خانواده بیتی بعد از مدت‌ها چشم انتظاری صاحب دختری زیبا شدند؛ دختری که ‌تریسی نام گرفت اما هر چقدر که ‌تریسی بزرگ‌تر می‌شد، مشکل اختلالات جنسی‌اش هم بیشتر می‌شد و خانواده‌اش هر روز بیشتر نگران می‌شدند. تا اینکه ‌تریسی به ۱۸سالگی رسید. او بارها گفته بود که آرزو دارد تغییر جنسیت بدهد و به یک پسر تبدیل شود. در این زمان بود که پزشکان بعد از معاینات فراوان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند این خواسته‌تریسی را برآورده کنند. درنتیجه طی یک عمل جراحی ‌تریسی تغییر جنسیت داد. بعد از عمل نام‌ تریسی هم تغییر کرد؛ او از آن به بعد توماس نامیده می‌شد. توماس ۳۴ ساله بود که با دختر مورد علاقه اش ازدواج کرد و از همان ابتدا همه چیز را برای همسرش توضیح داد؛ اینکه قبلا دختر بوده و با عمل جراحی مرد شده است. همسر توماس هم به اوگفت که چند سال پیش به خاطر توموری که در رحمش وجود داشته، آن را از دست داده است، در حقیقت پزشکان مجبور شده بودند رحم نانسی را به خاطر وجود تومور از بدنش خارج کنند به همین دلیل با اینکه چند سال از زندگی مشترک این زوج می‌گذشت، آنها صاحب فرزند نشده بودند. تا اینکه توماس تصمیم گرفت شانس خودش را برای مادر شدن امتحان کند. او این موضوع را با نانسی هم در میان گذاشت و نکته جالب اینجا بود که نانسی نه‌تنها ناراحت نشد بلکه از این موضوع استقبال هم کرد. موضوع از این قرار بود که چون بعد از عمل جراحی تغییر جنسیتی که روی توماس انجام شده بود پزشکان رحمش را خارج نکرده بودند، او این توانایی را داشت تا نوزادی را در رحمش نگه دارد و در واقع نقش یک حامل را بازی کند. به همین دلیل بود که توماس تصمیم گرفت با حمل جنین در شکم خودش، همسرش را به آرزویش برساند. آنها زیر نظر دکتر کمیبرلی جیمز این کار را انجام دادند. بعد از مدتی توماس متوجه شد که تغییراتی در وضع ظاهری و جسمانی‌اش درحال رخ دادن است. بعد از انجام آزمایشات لازم مشخص شد که این مرد باردار است. کسی که بیشتر از همه از شنیدن این خبر خوشحال شد، همسرش نانسی بود چون فکر می‌کرد که هیچ‌وقت صاحب فرزند نخواهد شد. بعد از شنیدن خبر بارداری، توماس اعلام کرد که می‌خواهد بچه را به دنیا بیاورد؛ «فرقی نمی کند که بچه را من به دنیا بیاورم یا همسرم؛ مهم این است که این بچه مال ماست و در وجود یکی از ما رشد کرده. همین حس زیبا که یک موجود زنده از نسل خودتان را در کنارمان دارید بسیار دلچسب است.» با این حال خیلی‌ها با شنیدن این خبر به مخالفت با این کار توماس پرداختند، توماس در پاسخ به آنها گفت :«وقتی که من و نانسی این تصمیم را گرفتیم اصلا به این موضوع که در حال حاضر چه جنسیتی داریم فکر نمی کردیم یا حتی به این موضوع که نگاه جامعه نسبت به کار ما چگونه خواهد بود. تنها هدفمان اهمیت داشت. حالا که در این وضعیت هستم تنها آرزویم این است که فرزند سالمی را به دنیا بیاورم.» اما ماجرای بارداری توماس به همین راحتی‌ها هم نبود؛ به خاطر اینکه در بدن توماس هم هورمون زنانه و هم مردانه تولید می‌شد، پزشک او مجبور شد با تزریق دارو و هورمون‌های زنانه بیشتر،‌ترشح هورمون‌های مردانه را در بدن او کمتر کند. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی از بارداری توماس، جنین در شکمش خفه شد و پزشکان مجبور شدند آن را خارج کنند. ولی توماس از این موضوع ناامید نشد و بعد از مدتی دوباره این عمل را انجام داد و این بار موفق شد که تا نه ماهگی بچه را نگه دارد و بالاخره در سوم جولای سال ۲۰۰۸ دختری زیبا و کاملا سالم به نام سوزان ژولیت به دنیا آورد. توماس بعد از زایمان در پاسخ به خبرنگارهای کنجکاو گفت: «با اینکه من دخترمان را به دنیا آورده‌ام اما همچنان پدرش هستم ودر حقیقت نانسی مادرش است.» بعد از اینکه سوزان کمی بزرگ شد این پدر و مادر عجیب تصمیم گرفتند فرزند دومشان را هم به دنیا بیاورند. بنابراین توماس دوباره با استفاده از روش تلقیح مصنوعی باردار شد واین بار هم دختر دیگری به دنیا آورد. اولین مرد باردار دنیا، خاطرات خود را در قالب کتابی با عنوان «درد عشق» (درد زایمان) منتشر کرده است. با اینکه این زوج توانستند از فعالیت‌های تبلیغاتی خود، ۲ میلیون دلار جمع‌آوری کنند اما توماس می‌گوید هدف آنها کسب ثروت نبوده بلکه آنها فقط دوست دارند مشهور شوند.

 

منبع:پرشين وي


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 63
نویسنده : مولوی
همیشه و در همه ادوار کسانی بوده اند که با خوش فکری و ارائه ایده ای بکر و تازه نقطه عطفی در عصر و زمانه خود بوده اند . حال می خواهیم به بررسی کوتاهی بپردازیم از کسانی که با طرح و ایده های خود گام های مثبت و اساسی در وب و اینترنت برداشته اند:

+ لری پیج و سرگئی برین ( موسسین شرکت گوگل )

 

این دو نفر بیش از همه به موتور های جستجو و ارائه خدمات رایگان به کاربران تاثیر گذار بودند و در واقع امروزه واژه جستجو یا search  مترادف شده است با گوگل . این دونفر در زمان دانشجویی سنگ بنای گوگل را در سال ۱۹۹۷ گذاشتند و در مدت کوتاهی توانستند با ایده های بکر و خلاقانه غول جستجوگر اینترنتی آن زمان یعنی یاهو را به زانو در آوردند.

 

+ دیوید فیلو و جری یانگ ( موسسین شرکت یاهو )

 

این دو هم دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند و در زمان دانشجویی سایت راهنمای جری برای شبکه جهانی وب را راه اندازی کردند که متشکل بود از لیست وب سایت ها جهت دسترسی کاربران به آن که با استقبال از آن جرقه ساخت موتور جستجو و ایجاد یاهو به ذهنشان متبادر گردید.

+ بیل گیتس ( خالق و مالک مایکروسافت )

 

ویلیام هنری “بیل” گیتس سوم یکی از بزرگ ترین ثروتمندان و شناخته شده ترین فرد در حوزه رایانه های شخصی . وی با ارائه نسخه های مختلف ویندوز برنده بلامنازع این حوزه گشت و از این راه ثروت هنگفتی بدست آورد. یکی از خصوصیات اخلاقی بیل گیتس تاسیس بنیادهای خیرخواهانه به همراه همسر خود می باشد.

بیل گیتس کبیر ۱۵ سال متوالی ثروتمندتین فرد جهان بود.

+ استیو پل جابز ( موسس اپل )

 

استیو جابز بنیانگذار و رییس شرکت اپل و مدیر عامل سابق شرکت پیکسار را بیشتر با نماد یک سیب می شناسند. این فرد برجسته در زمینه فناوری های نوین ، اپل را در سال ۱۹۷۰ میلادی به همراه ووزنیاک جهت تولید رایانه های شخصی ایجاد نمود و مورد اقبال قرار گرفت.

امروزه آی پد ،  کامپیوتر های مک و مینی مک ، آیفون و غیره که محصول کمپانی اپل است عاشقان و طرفداران بیشماری را در سرتاسر جهان دارد بطوریکه با ارائه آیفون ۴ ، مردم برای خرید آن ساعت ها در صف بوده اند.

در حال حاضر استوی جابز علاوه بر ریاست اپل ، سهامدار عمده و عضو هئیت مدیره کمپانی عظیم والت دیزنی هم می باشد.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



مشكلات چشمي كار با كامپيوتر
نوشته شده در 11 مهر 1389
بازدید : 53
نویسنده : مولوی

مجموعه ای از علائم چشمی و بينايی وجود دارد كه بر اثر كار با كامپيوتر ايجاد مي­شوند. كسانيكه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. به نظر مي­رسد با فراگيرتر شدن بكارگيری كامپيوتر در محل­های كار و حتی در خانه­ ها تعداد كسانيكه ازاين مشكل رنج مي برند روبه افزايش باشد.

علائم
مهمترين علائم عبارتند از: خستگی چشم، خشكی چشم، سوزش، اشك ريزش و تاری ديد. همچنين ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود.

انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روی مانيتور مي­بينند. علت اين امر اين است كه حروف چاپی كنتراست بيشتری با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه­ های آنها واضح­ تر است حال آنكه در مورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه­ ها به وضوح حروف چاپی نيستند بلكه حروف از يك مركز با كنتراست بالا شروع شده و به تدريج كم­رنگ­تر مي­شوند و پس از تبديل به خاكستری كمرنگ ناپديد مي­گردند. بنابراين لبه ­های حروف بر روی صفحه مانيتور وضوح حروف چاپی را ندارد.

يكی از مهمترين دلايل خشكی و سوزش چشم هنگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است . اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز بر روی موضوع كار سبب مي شود تا پلك ها مدت بيشتری باز بمانند و در نتيجه اشك روی سطح چشم سريعتر تبخير مي­شود.

توصيه ها

سعی كنيد بطور ارادی پلك بزنيد. اين كار سبب مي­شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود. در صورتيكه مشكل شما شديد باشد مي­توانيد از قطره­های اشك مصنوعی استفاده كنيد.

مركز مانيتور بايد حدود 10 تا 20 سانتي­متر پايين تر چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اينكه باعث مي­شود پلك­ها پايين­تر قرار گيرند و سطح كمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه­ها نيز مي­كاهد. در اين موارد هم بايد مانيتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به ميزكار تنظيم كرد بطوريكه ساعد شما هنگام كار با keyboard موازی با سطح زمين باشد.

مانيتور خود را طوری قرار دهيد كه نور پنجره يا روشنايی اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپيوتر سعی كنيد پرده­ها را بكشيد و روشنايی اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولی كاهش دهيد. اگر از چراغ مطالعه بر روی ميز خود استفاده مي­كنيد آن را طوری قرار دهيد كه به صفحه مانيتور يا چشم شما نتابد. تابش نور به صفحه مانيتور سبب كاهش كنتراست و خستگی چشم مي­شود. اين مسأله بخصوص زمانيكه زمينه صفحه تيره باشد شديدتر خواهد بود.

به چشمان خود استراحت دهيد. سعی كنيد هر 5 تا 10 دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانيه به نقطه­ای دور نگاه كنيد. اين كار سبب استراحت عضلات چشم مي­شود. همچنين به شما وقت مي­دهد پلك بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود.

اگر مجبوريد كه متناوبا به يك صفحه نوشته و مانيتور نگاه كنيد (خصوصا در مورد تايپيست­ها) ممكن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. برای جلوگيری از اين مسأله سعی كنيد صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم­سطح با مانيتور قرار دهيد. برای اينكار مي­توانيد از copyholder استفاده كنيد.

فاصله مانيتور با چشمان شما بايد 50 تا 60 سانتي­متر باشد.

روشنايی و كنتراست مانيتور خود را تنظيم كنيد. ميزان روشنايی مانيتور بايد با روشنايی اتاق هماهنگی داشته باشد. يك روش برای تنظيم روشنايی مانيتور اين است كه به يك صفحه وب با زمينه سفيد (مثل اين صفحه) نگاه كنيد. اگر سفيدی صفحه برای شما مثل يك منبع نور است روشنايی مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنيد. در مقابل، اگر صفحه كمی خاكستری به نظر مي­رسد روشنايی را زياد كنيد. در مجموع روشنايی بايد در حدی باشد كه چشمان شما احساس راحتی كنند. كنتراست مانيتور بايد حداكثر باشد تا لبه­ های حروف بيشترين كنتراست را با نوشته خود پيدا كند.

اگر علي­رغم رعايت توصيه ­های گفته شده باز هم دچار علائم هستيد مي­توانيد از عينكهای مخصوص استفاده كنيد زيرا گاهی مشكل در ديد متوسط است. ما بطور معمول كمتر از ديد متوسط استفاده مي­كنيم زيرا بيشتر اوقات يا اشياء دور را نگاه می کنيم و يا اشياء نزديك. ولی مانيتور كامپيوتر دقيقا در فاصله­ای از چشم قرار مي­گيرد كه مربوط به ديد متوسط است. اگر شما عينكی هستيد عينك شما به احتمال زياد برای كار با كامپيوتر مناسب نيست زيرا ديد متوسط را اصلاح نمي­كند. برای دريافت عينك مناسب كامپيوتر به چشم پزشك مراجعه كنيد.

هنگام كار با كامپيوتر سعی كنيد گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهيد. قوز كردن هنگام كار طولانی با كامپيوتر سبب دردهای گردن و شانه­ ها مي­شود. اگر پشتی صندلی شما قابل تنظيم است آن را طوری تنظيم كنيد كه كاملا به پشت شما بچسبد. همچنين ارتفاع صندلی خود را طوری تنظيم كنيد كه كف پاها روی زمين قرار داشته و زانوی شما در زاويه 90 درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse بايد پايين تر از آرنج و نزديك دستان شما قرار داشته باشد.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: كار با كامپيوتر ,



بوي بد دهان
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 31
نویسنده : مولوی

200 ميليون نفر در دنيا از بوي بد دهان رنج مي برند
ايسنا ، علوم پزشکي ايران - بوي بدن و بوي بد دهان بي شک يکي از دغدغه هاي اغلب افراد به شمار مي رود . سالانه ميليونها تومان صرف درمان بدبويي تنفس مي گردد و با اين حال آمار جهاني حاکي از آن است که بيش از 200 ميليون نفر در دنيا ، به اين عارضه دچارند. از آنجا که مشکل بوي بد دهان مي تواند به مشکلي آزار دهنده و پردردسر تبديل گردد و تاثير سوء روي روابط اجتماعي داشته باشد ، گفتگويي با دکتر " اليزا رابرت " از متخصصان بهداشت دهان و دندان فرانسه ، صورت گرفته است که مي خوانيد :

- بوي بد دهان چگونه ايجاد مي شود ؟
قبل از هر چيز بايد دانست که تنفس بد بو ، نوعي بيماري تنفسي است و نبايد آن را با بوي بدي که از مصرف مواد غذايي خاص مثل سير و پياز ناشي مي شود ، اشتباه گرفت . در بيشتر موارد تنفس بد بو به خاطر رعايت نکردن دقيق بهداشت دهان و دندان ايجاد مي شود. باکتري هاي مختلف و تجزيه شدن مواد غذايي نيز در بوجود آمدن اين عارضه موثر هستند زيرا در حين تجزيه مواد ، گاز گوگرد توليد شده که آن هم بوي ناخويشايندي دارد. همچنين برخلاف تصور عموم ، بوي بد دهان اغلب توسط خود شخص قابل تشخيص نيست و متاسفانه بايد بوسيله ديگران گوشزد شود.
ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان عبارتند از : زرستوميا (‌ نوعي پديده خشک شدن دهان که در آن ، شب هنگام بزاق کمتري ترشح مي شود ) ، عفونت هاي مکرر لوزه ، برونشيت ، عفونت هاي معده و روده ، آبريزش بخش عقب بيني ،‌ مصرف داروهاي ضد افسردگي ، داروهاي فشار خون و آنتي هيستامين ، استرس ، سيگار و مصرف الکل .
- چگونه مي توان بوي بد دهان را از بين برد ؟
اگر اين مشکل به دليل نوعي بيماري ايجاد شده باشد ، بايد در ابتدا عامل بيماري زا را رفع کرد. ولي در کل رعايت بهداشت دهان و دندان در کاهش بوي بد دهان بسيار موثر است . بايد دقت داشت که حين مسواک زدن نه تنها روي دندانها ، ‌بلکه لثه ها را نيز پاکيزه کرد . شستن زبان ، سقف دهان ، و لبها نيز مهم است چرا که بخش کثيري از باکتري ها در اين قسمتها رشد مي کنند.
در ضمن کشيدن نخ دندان ، نه تنها خرده هاي غذا را از لابه لاي دندانها پاک مي کند بلکه به تحکيم لثه ها و جلوگيري از بروز بيماري هاي مختلف دندان کمک مي کند.
- آيا تکنيک هاي بيشتري نيز وجود دارند که بتوان از آنها در کاستن بوي دهان کمک گرفت ؟
جويدن آدامس به دليل ترشح بيشتر بزاق ، خوردن 6 تا 8 ليوان آب در روز و دقت در مصرف غذاهايي که در ايجاد بوي بد دهان دخيل هستند نيز در کاستن از بوي بد دهان موثر است.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: بوي بد دهان ,



آیا شما روانی هستید؟
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 40
نویسنده : مولوی

در جامعه مدرن امروز درصد قابل توجهی از افراد دچار مشکلات روحی و روانی هستند، اما از وجود این شرایط اطلاع ندارند. در این مقاله سعی می‌کنیم مهم‌ترین مشکلات روانی را بررسی کنیم.

ما اغلب در توصیف حالات روحی خود از کلماتی مانند افسرده یا مضطرب و مانند آن استفاده می‌کنیم. اما واقعاً چه زمانی باید در مورد این حالات نگران بود و به پزشک مراجعه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد در جامعه مدرن امروز بسیاری درصد قابل توجهی از افراد جامعه دچار مشکلات روحی و روانی هستند، اما خودشان از وجود این شرایط اطلاع ندارند. در این مقاله سعی می‌کنیم مهم‌ترین مشکلات روحی را که ممکن است یک فرد به آن مبتلا باشد را بررسی کنیم. در صورتی که شما به یکی از این مشکلات دچار هستید باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید چرا که این شرایط روانی معمولاً حالت پیش رونده داشته و بعد از مدتی زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

اختلالات دو قطبی

گاهی اوقات از این حالت به نام افسردگی روان‌شیدایی یاد می‌شود. افراد مبتلا به این حالت دچار تغییرات ناگهانی بسیار شدید در حالت روحی خود می‌شود که مهم‌ترین آن شامل افسردگی خفیف یا متوسط و حتی شدید باشد. این حالت می‌تواند حتی به مدت چند هفته یا چند ماه به طور بینجامد و اغلب شخص مبتلا قادر به کنترل آن نیست.

مؤسسه ملی سلامت ذهنی آمریکا تخمین می‌زند که این بیماری 5. 7 میلیون فرد بالغ یا 2. 6 درصد از جمعیت بالای 18 سال آمریکا را به شکلی به خود درگیر کرده است.

به دلیل آن که اغلب افراد مبتلا به این بیماری دچار حالات چندگانه روحی هستند، ممکن است در هر دوره خاصی نسبت به سؤالات روانشناسی پاسخ‌های متفاوتی داشته باشند.

مبتلایان به این بیماری نوسان‌های خلقی شدیدی را تجربه می‌کنند. آنها ممکن است دوره‌های شاد و پرانرژی یا برعکس دوره‌هایی از ناراحتی و ناامیدی را تجربه کنند. این حالات معمولاً به صورت نوسانی بروز می‌کند و در بین این دوره‌ها فرد خلق و خوی طبیعی دارد.

اختلال دوقطبی دارای زمینه ارثی است و در برخی از خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود. این بیماری به طور معمول در انتهای نوجوانی یا در ابتدای بزرگسالی ظهور می‌کند.

اختلال دو قطبی در صورت عدم درمان، ممکن است پیامدهایی مانند مختل‌شدن روابط با دیگران، افت کارکرد شغلی و تحصیلی، و حتی خودکشی را به دنبال داشته باشد.

افسردگی

افسردگی یک شرایط روحی است که معمولاً همراه با یک دوره ناراحتی، احساس ناامیدی و علائم فیزیکی مانند بی‌خوابی، بی‌اشتهایی یا پراشتهایی همراه است.

به گفته مؤسسه ملی سلامت ذهنی انگلستان افسردگی می‌تواند با علائمی شامل مشکل در خوابیدن، غذا خوردن، تمرکز، ارتباط برقرار کردن با دیگران و مانند آن همراه باشد. این بیماری ممکن است شما را از عملکرد عادی و طبیعی باز دارد و حتی زندگی شما را به طور کامل مختل کند. تخمین زده می‌شود حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی‌خبرند یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.

افسردگی به یک سن یا جامعه خاص بستگی ندارد و ممکن است در هر زمانی و در هر موقعیت اجتماعی و شغلی در انسان ظاهر شود. حتی بعد از درمان این بیماری خطر به طور کامل برطرف نمی‌شود چرا که ممکن است بعد از مدتی این بیماری به انسان بازگردد.

تقریباً 9. 5 درصد از مردم آمریکا که جمعیتی بالغ بر 19 میلیون نفر را شامل می‌شود در هر دوره یک ساله به بیماری افسردگی مبتلا هستند. بین 10 تا 25 درصد از زنان و 5 تا 12 درصد از مردان ممکن است به دلیل ابتلا به این بیماری به درمان‌های کلینیکی نیاز داشته باشند. تخمین زده می‌شود افسردگی هر سال بیش از 30 میلیارد برای دولت آمریکا هزینه در بر داشته باشد.

استرس و ناامیدی

استرس قسمتی از زندگی عادی و طبیعی ما را تشکیل می‌دهد. در مقیاس‌های کوچک استرس می‌تواند مفید باشد و باعث ایجاد انگیزه شده و شما را به سمت کار و تولید بیشتر تحریک کند. اما اگر این حالت شکل مزمن به خود بگیرد ضررهای بسیاری برای شما دارد. استرس مداوم می‌‌تواند بیماری‌های روحی و ذهنی مانند افسردگی، بیماری‌های قلبی، ضربان قلب نامنظم، استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی، عصبانیت، بی‌توجهی، اختلال حواس و پیش گرفتن عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن و پرخوری و کم‌خوری را شامل شود. این بیماری در حالت شدید حتی می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته نیز بشود.

ناامیدی نیز نوعی بیماری روانی است که در طی آن فرد انگیزه‌ای برای انجام هیچ کاری ندارد. تقریباً سه چهارم از مبتلایان به این ناهنجاری تا قبل از سن 21 سالگی اولین تجربه جدی خود از این بیماری را دارند.

تخمین زده می‌شود این بیماری در هر سال نزدیک به 42 میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه در بر دارد. معمولاً متبلایان به این اختلال 3 تا 5 برابر بیشتر از افراد سالم ممکن است به پزشک مراجعه کنند.

اختلال وسواس اجباری

اختلال وسواسی یک نوع اختلال اضطرابی ناتوان‌کننده است. در این اختلال مدام افکار مزاحم و ناخواسته‌ای شکل می‌گیرند که فرد نمی‌تواند از دست آنها خلاص شود. مثلاً ممکن است فرد دائماً از این که همه اجسام آلوده هستند هراس داشته باشد و برای رهایی از این هراس مکرراً دستها و اجسام را بشوید.

وسواس به صورتهای مختلف بروز می‏کند که می‌توان از تکرار و مداومت، تردید، شک در عبادت، ترس، دقت و نظم افراطی، لجاجت و مانند آن را نام برد.

به طور کلی وسواس شامل فکر، احساس، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار شامل، رفتاری آگاهانه و عودکننده است که به آن O. C. Dیا obsessive compulsive disorderیا اختلال وسواسی اجباری می‌گویند.

این بیماری می‌تواند انواع مختلفی به خود بگیرد که بعضی از آن شامل وسواس درباره بدن که بخشی مهم از اشتغالات ذهنی و فکری بیمار متوجه بدن اوست. او دائماً به پزشک مراجعه می‏کند و یا تصور می‌کند نواقص خاصی در بدن یا چهره او وجود دارد. وسواس در مورد عملکرد گذشته یا آینده که فرد مبتلا دائماً می‏اندیشد که چرا در گذشته کار خاصی کرده است یا مرتبا در این فکر است که در آینده با ید چه رفتار خاصی را از خود نشان دهد.

مصرف مواد مخدر

امروزه اعتیاد به مواد مخدر در دسته بیماری‌های روانی قرار می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد مواد مخدر تأثیرات خاصی روی مغز می‌گذارند و فرد را از لحاظ روانی درگیر می‌کنند. به این ترتیب این داروها علاوه بر اثرات فیزیکی خود روح و روان فرد را هم درگیر می‌کند.

اعتیاد یک بیماری مزمن و عود شونده مغزی است. در طی این بیماری مغز فرد با وجود اثرات مضر این مواد باز هم به طور دائم به دنبال مصرف آن‌هاست است. اعتیاد می‌تواند ساختار و عملکرد مغز را به طور کامل دستخوش تغییر قرار دهد.

ترک عادت به مصرف مواد مخدر معمولاً کار بسیار مشکلی است. هر گونه تغییر در میزان مصرف چنان چالشی برای مغز به وجود می‌آورد که فرد ترجیح می‌دهد با بازگشت به سمت مصرف مواد هر چه سریع‌تر خود را از این کمبود رهایی بخشد.

 

منبع:عصرايران


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



ساکت‌ترین اتاق دنیا
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 37
نویسنده : مولوی

در دنیای به این شلوغی، در شهرهایی که زندگی در آنها به مانند انجام یک دوی سرعت همیشگی می‌ماند و در خانه‌هایی که صدای موبایل، تلویزیون، پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای و صداهای خارجی هیچ توقفی ندارند، پیدا کردن جایی که واقعا ساکت باشد، غیرممکن به نظر می‌رسد. اصلا خیلی از ماها هرگز سکوت کامل را تجربه نکرده‌ایم!

ولی در مینه‌سوتا، اتاقی در یکی از آزمایشگاه‌های شرکت اُرفیلد وجود دارد که واقعا می‌توان در سکوت واقعی را تجربه کرد. سکوت این اتاق یک لاف نیست، چون کارشناسان کتاب رکوردهای گینس هم به ساکت بودن آنجا اذعان کرده‌اند و نام این اتاق را ثبت کرده‌اند و گواهینامه‌اش را صادر کرده‌اند!

 

اما ساخت این اتاق چگونه ممکن شده است؟

برای ساختن این محفظه ضد صدا، شرکت یادشده سه اتاق تو در تو ساخته است. داخلی‌ترین اتاق که همان اتاق ساکت باشد، یک محفظه شش وجهی است که در درون یک اتاق پنج وجهی، با کمک ریسمان‌هایی معلق است. هر دوی این اتاق‌های دیواره‌ای دو لایه فلزی دارند و توسط شرکت Eckel ساخته شده اند. اتاق پنج و شش وجهی در درون اتاق بزرگ‌تری با دیواره‌های قطور قرار دارند. در درون اتاق شش وجهی ساکت، گوه‌های فایبرگلاس آکوستیکی قرار داده شده‌اند که از بازتاب صدا جلوگیری می‌کنند.

در ۲۱ ژانویه سال ۲۰۰۴، مهندسان، شدت صدای این اتاق را اندازه گرفتند و به عدد شگفت‌آور منفی ۹٫۴ دسی‌بل رسیدند!

(همین جا برای اینکه به سؤال احتمالی شما جواب بدهم، باید بگویم که، بله! شدت صدای یک محل ممکن که منفی دسی‌بل هم باشد. چون واحد دسی‌بل اصولا لگاریتم نسبت صدای یک محل به صدای یک محل مرجع است. بنابراین صفر دسی‌بل اصلا به معنای عدم وجود صدا نیست.)

حالا تصور کنید که در چنین اتاقی قرار بگیرید، ظرف چند لحظه می‌توانید صداهای درون بدنتان را بشنوید: صدای قلبتان، صدای گردش خون در رگ‌هایتان، صدای روده‌ها و …

در چنین اتاقی، خبری هم از باتاب صدا نیست. شاید فکر کنید عجیب محل دنجی! ولی واقعیت این است که تحمل این سکوت هم برای مدت زیاد ممکن نیست.


البته شرکت ارفیلد، سوای داشتن این افتخار، یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه مطالعات صوتی هم به شمار می‌رود. آنها صدای محصولات صنعتی مختلف از موتورسیکلت گرفته تا ماشین‌های ظرفشویی و دریچه‌های مصنوعی قلب را مورد بررسی قرار می‌دهند. این شرکت در زمینه معماری دینامیک صدا که منجر به ایجاد محیط کاری بهتر و رضایت شغلی بیشتر می‌شود هم کار کرده است. در این شیوه در محیط کار نورپردازی و صدارسانی و درجه حرارت متغیر اعمال می‌شود.

شهرت دیگر شرکت ارفیلد، خرید استودیوی ضبط صدای باب دیلان به نام «ساند ۸۰» است، در همین استودیو بود که نخستین آلبوم چند قطعه‌ای دیجیتال ضبط شد، نام این آلبوم Blood On the Tracks بود.

برگرفته از سايت يك پزشك


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 52
نویسنده : مولوی

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی تک‌اسپوت، شرکت مایکروسافت رسما اعلام کرد که کاربران اینترنتی در سراسر جهان در فاصله زمانی ۴۸ ساعت پس از عرضه نسخه آزمایشی اینترنت اکسپلورر ۹، نسخه جدید مرورگر این شرکت در ۱۵ سپتامبربیش از دو میلیون بار آن را دانلود و بارگذاری کرده‌اند.

مایکروسافت نسخه جدید اینترنت اکسپلورر را با ویژگی‌هایی همچون رابط کاربری جدید به همراه موتور جاوا اسکریپت بسیار سریع و همچنین پشتیبانی کامل از HTML5 عرضه کرده است.

 

این رکورد خیره‌کننده دانلود در حالی بدست آمده است که نسخه آزمایشی اینترنت اکسپلورر۸  در آگوست سال ۲۰۰۸ و در مدت ۵ روز پس از عرضه بیش از ۱٫۳ میلیون بار دانلود شده بود و این در حالی است که طبق آمار بدست آمده بیش از ۹ میلیون مرور صفحات وب برای دسترسی به اخبار عرضه این نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر انجام شده است.

اگر چه مایکروسافت با اعلام این رقم از آن ابراز خشنودی کرده اما بررسی تاریخ عرضه مرورگر محبوب فایرفاکس نشان می‌دهد که به طور مثال در زمان عرضه فایرفاکس ۳ در سال ۲۰۰۸ بنا بر اعلام موزیلا این مرورگر بیش از ۸٫۳ میلیون بار دانلود شد و یا در سال ۲۰۰۹ و در عرضه نسخه جدیدی از این مرورگر دانلود آن تنها در روز اول ۲ میلیون بار بوده است.

نکته قابل توجه اینکه طبق اعلام شرکت مایکروسافت کاربران ویندوز ایکس‌پی قادر به دانلود و بارگذاری این مرورگر نبوده‌اند که شاید در صورت دانلود کاربران ویندوز ایکس‌پی مایکروسافت می‌توانست رکورد خیره‌کننده‌تری را به ثبت برساند.


:: موضوعات مرتبط: اینترنت , خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: اینترنت ,



بازدید : 30
نویسنده : مولوی

بر اساس اطلاعات حاصل از اطلس ملي آموزش كشور كه توسط دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با همكاري وزارتين علوم و بهداشت تهيه شده، بيش از يك سوم دانشجويان كل كشور در شش گروه حسابداري، كامپيوتر، برق، حقوق، عمران و علوم تربيتي و مشاوره مشغول تحصيل‌اند.

معاون ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بيشترين تعداد دانشجويان پسر در گروه‌هاي برق و عمران و دختران در گروه‌هاي حسابداري، علوم تربيتي و مشاوره تحصيل مي‌كنند.

بابك نگاهداري معاون ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت‌وگو بافارس با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس اطلاعات حاصل از اطلس ملي آموزش كشور كه توسط دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با همكاري وزارتين علوم و بهداشت تهيه شده، بيش از يك سوم دانشجويان كل كشور در شش گروه حسابداري، كامپيوتر، برق، حقوق، عمران و علوم تربيتي و مشاوره مشغول تحصيل‌اند.

وي ادامه داد: در اين گروه‌ها به همراه شش گروه آموزشي مكانيك، مديريت بازرگاني، الهيات و معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، روانشناسي و رياضي بيش از نيمي از دانشجويان كشور تحصيل مي‌كنند.

ناظر علمي طرح اطلس ملي آموزش كشور گفت: در اطلس ملي آموزش كشور تمامي رشته‌هاي تحصيلي در 72 گروه عمده آموزشي دسته‌بندي و تفكيك شده‌اند. 10 گروه اول آموزشي بيش از 44درصد از كل دانشجويان را پوشش داده است. 20 گروه اول حدود دو سوم يعني 66.1 درصد از كل دانشجويان كشور را تحت پوشش دارد.

نگاهداري تصريح كرد: در اين بين گروه آموزشي حسابداري با تعداد دانشجوي 283 هزار و 248 معادل 8.3 درصد كل دانشجويان كشور از نظر تعداد دانشجو حائز رتبه اول در بين تمامي گروه‌هاي آموزشي است. گروه آموزشي كامپيوتر با تعداد دانشجوي 212 هزار و 471 نفر معادل 6.1 درصد كل دانشجويان كشور و گروه آموزشي برق با تعداد دانشجوي 173 هزار و 675 معادل 5 درصد كل دانشجويان كشور به ترتيب در جايگاه دوم و سوم از نظر تعداد دانشجو قرار دارند.

وي افزود: بر اساس اطلاعات اطلس ملي آموزش كشور گروه‌هاي آموزشي الهيات و معارف اسلامي، علوم تربيتي و مشاوره و حسابداري از نظر توزيع در گستره سرزميني در بيش از چهارپنجم شهرستان‌هاي كشور دانشجو دارند. مديريت بازرگاني و حقوق دو گروه آموزشي بعدي هستند كه گستره سرزميني آنها بيش از 3 چهارم شهرستان‌هاي كشور را شامل مي شود.

وي ادامه داد: كامپيوتر،‌ زبان و ادبيات فارسي، رياضي، علوم اقتصادي و روانشناسي پنج گروه بعدي هستند كه گستره سرزميني آنها بيش از دو سوم شهرستان‌هاي كشور است. در بيش از يك دوم شهرستان‌هاي كشور نيز گروه‌هاي آموزشي عمران، مديريت و علوم اداري به جز دولتي و بازرگاني، علوم اجتماعي، مديريت دولتي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، زبان انگليسي و برق آموزش داده مي‌شود.

نگاهداري تصريح كرد: علايق مردان و زنان در انتخاب گروه‌هاي آموزشي متفاوت است. به طوري كه نيمي از مردان در گروه‌هاي عمده آموزشي برق، عمران، حسابداري، كامپيوتر، مكانيك، حقوق، مديريت بازرگاني، معماري و مديريت غير از دولتي و بازرگاني تحصيل مي‌كنند. در حالي كه اولويت‌هاي انتخابي زنان اندكي متفاوت است و بيش از نيمي از زنان به ترتيب در گروه‌هاي حسابداري، علوم تربيتي و مشاوره، كامپيوتر، روانشناسي، حقوق، الهيات و معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، زبان انگليسي، مديريت بازرگاني، زيست شناسي و رياضي مشغول به تحصيل هستند.

وي افزود: به جز تفاوت در تعداد دانشجويان گروه‌هاي آموزشي، تفاوت‌هاي قابل توجهي نيز در پراكندگي سرزميني دانشجويان در سطح كشور وجود دارد. عدم توجه به مختصات و قابليت‌هاي سرزميني در توزيع نابه‌جاي برخي گروه‌هاي آموزشي نيز ديده مي‌شود. به طور مثال اين موضوع در مورد رشته‌هايي نظير معدن و ساير گروه‌هاي آموزشي كه به قابليت سرزمين وابسته‌اند، صادق است.

نگاهداري گفت: اميدواريم كه با استفاده از نتايج تلاش دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تهيه طرح اطلس ملي آموزش كشور شاهد طراحي هر چه بهتر توسعه متوازن علم و فناوري در نقشه جامع علمي كشور بر اساس اولويت‌هاي علم و فناوري،مزيت‌هاي بومي و فرصت‌هاي منطقه‌اي باشيم.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: جذاب‌ترين ,



بازدید : 38
نویسنده : مولوی

با گوگل هر سايت يک موجود زنده مي‌شود

به‌گزارش بي‌بي‌سي محققان در مقاله‌اي که ژورنال زيست‌شناسي کامپيوتري PLoS منتشر کرده، اعلام كرده‌اند، الگوريتم PageRank شرکت گوگل که با استفاده از آن اهميت هر صفحه از وب شناسايي مي‌شود، مي‌تواند به مطالعه نقش گونه‌ها در چرخه غذا کمک کند. چرخه غذا نشان مي‌دهد چه حيواناتي توسط چه حيواناتي خورده مي‌شوند يا وجود کدام گونه‌ها براي تغذيه گونه‌هاي ديگر مهم است؟

محققان مي‌گويند با استفاده از الگوريتم پيج‌رنك شرکت گوگل، مي‌توان فهميد که از بين رفتن کدام گونه‌ها باعث تخريب چرخه غذايي مي‌شود.

در اينترنت، هر وب‌سايت با چندين وب‌سايت ديگر مرتبط است. اين ارتباط مي‌تواند به اين صورت باشد که يک وب‌سايت مشخص، لينک‌هايي از چند وب‌سايت ديگر را در بردارد يا اين‌که چند وب‌سايت مختلف لينک‌هاي يک وب‌سايت مشخص را داشته باشند. اين امر مشابه وجود گونه‌ها در چرخه غذاي اکوسيستم است. برخي اوقات يک حيوان از چند گونه مختلف تغذيه مي‌کند و گاه يک گونه، غذاي مورد نياز چند گونه را تشکيل مي‌دهد.

دکتر آلسينا از دانشگاه شيکاگو مي‌گويد: «در الگوريتم پيج‌رنك، يک وب‌سايت زماني باارزش است که وب‌سايت‌هاي ارزشمند داراي لينک‌هاي آن باشند. در نمونه ما نيز يک گونه زماني مهم و باارزش است که غذاي گونه‌هاي با ارزش ديگر باشد.»

يکي از مشکلات، دشواري محاسبه جاي‌گشت‌هاي مختلف چرخه غذاست و پيج‌رنك مي‌تواند اين کار را براحتي انجام دهد. البته براي تطبيق پيج‌رنك با اکوسيستم نياز به ايجاد تغييراتي در اين الگوريتم است. يکي از اين تغييرات، افزودن يک عنصر خرد است که از پوسيدن گونه‌هاي مرده به‌وجود مي‌آيد و نشان مي‌دهد هر گونه بعد از مردن دوباره به چرخه غذا بازمي‌گردد

:: موضوعات مرتبط: اینترنت , خواندنی های روز , ,



بازدید : 38
نویسنده : مولوی

تست بسیار جالب برای شناخت یک واقعیت

این مطلب را تا آخر بخوانید و به اتفاقی که می افته کمی فکر کنید (30 ثانیه بیشتر وقت نمی گیره)


لطفا به سوالات زیر به سرعت پاسخ دهید:
نتیجه چیست؟

2+2


4+4


8+8


16+16


خیلی سریع عددی بین 12 تا 5 انتخاب کنید. انتخاب کردید؟

حالا برید پایین

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

عدد انتخابی شما 7 بود؟

این آزمایش توسط یکی از محققان برجسته در زمینه مطالعات ذهنی در امریکا،پرفسور "مک کین" انجام شده.

در این آزمایش با طرح 4 سوال اول ذهن شما شرطی شده و در هنگام انتخاب عددی بین 12 تا 5 ابتدا ذهن این دو عدد را جمع می کند یعنی 17 ولی 17 بین دو عدد 12 تا 5 نیست. ذهن اتوماتیک به عدد 7 می رسد که از 5 هم بزرگتر است.

این آزمایش انقلاب بزرگی در آزمایشات رفتاری ذهن نسبت به آموخته های ما از دوران کودکی و اجتماع و آنچیزی که شبانه روز از طریق رسانه ها به ما میرسد ایجاد کرده است.

طبق نتیجه تحقیقات مردم وقتی ذهنشان شرطی شد از انتخاب یا تفکر در جهت دیگر می ترسند و در دراز مدت استقلال فکری هر کس مسائل پیرامونش می شود نه تفکرات واقعی خودش.

به گفته دانشمندان: بیشتر فکر کنید و از بیان نتایجی که می رسید نترسید.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,



بازدید : 39
نویسنده : مولوی

چند نکته در مورد چک قند خون در منزل

چند سالی است که دستگاههایی جهت چک کردن قند خون در منزل وارد بازار شده است.مارک های تجاری متعددی هم وجود دارد.این دستگاهها در منزل ، در مطب پزشکان ودر بالین بیمار بستری قابل استفاده هستند.سئوالی که اغلب پرسیده میشوند این است که آیا این دستگاهها دقیق هستند؟در این خصوص چند نکته قابل ذکر است. اغلب این دستگاهها طوری تنظیم شده اند که قند خون پلاسما را نشان میدهند (در صورتیکه قند خونی که ازمایشگاه به شما گزارش میدهد قند سرم است)اما با تغییر در دستگاه میتوان ان را روی قند خون تنظیم کرد .

 

توجه کنید که قند خون 10 تا 15 درصد از قند پلاسما کمتر است. این اختلاف به علت کم خونی یا غلظت خون فرد ، تکنیک آزمایش و ناشتا بودن وفاصله تست از غذا خوردن فرد میتواند کم وزیاد شود.قطره خونی که این دستگاهها برای چک قند خون استفاده میکنند خون مویرگی است.قند خون مویرگی مثل قند خون شریانی است اما میتواند با خون وریدی (که از سرم ان در ازمایشگاهها استفاده میشود)اختلاف شدید داشته باشدکه این اختلاف بسته به فاصله نمونه گیری و فاصله از غذا خوردن متفاوت است.لذا هرگز انتظار نداشته باشید آزمایش قند شما در آزمایشگاه با دستگاه عین هم باشند.نکته مهم این است که این دستگاهها هرگز نباید جایگزین آزمایشگاه در تشخیص دیابت باشد.

علل خطا در این دستگاهها
1 - قطره خون که روی نوار قرارداده شده کم باشد
2 - دوشیدن انگشت : برخی اوقات سوراخ ایجاد شده در پوست کوچک است و بیمار برای دریافت خون کافی بیش از حد انگشت خود را فشار میدهد که این امر به رقیق شدن قطره خون میانجامد
3 - استفاده از نوار تست تاریخ گذشته
4 - عوامل محیطی مثل رطوبت زیادو دمای زیاد محیط
5- خراب بودن دستگاه
6 - چربی بالای خون
7 - افت فشار خون بیمار
8 - کم خونی یا غلظت خون بیمار.
9 - برخی دستگاهها به برخی از دارو ها مثل اسپرین ، استامینوفن ، لودوپا و...حساسند
10- برخی در محدوده خاص قند قابل اعتمادند ودر مقادیر خیلی بالاو خیلی پایین قند از دقت آنها کاسته میشود.

در مقابل ، آسانی استفاده ، حجم کم خون مورد نیاز ، سرعت بالا ، امکان ذخیره اطلاعات از مزایای این دستگاهها هستند.با توجه به نکات بالا مهمترین نکته در استفاده از این دستگاهها ، آموزش کامل ودقیق استفاده از دستگاه است لذا موقع خرید باید دقت کنید مارکی را انتخاب کنید که امکان اموزش کامل ان را داشته باشید و اینکه نوارهای آن در بازار موجود باشد .از فروشنده در خصوص تامین نوارهای قابل اعتماد مطمئن شوید. در صورت آموزش کامل و رعایت تمامی نکات که در دفترچه دستگاه موجود است این دستگاهها جهت پی بردن به کافی بودن داروهای خود در کنترل قند خون میتوانند بسیار مفید باشند.


:: موضوعات مرتبط: خواندنی های روز , ,
:: برچسب‌ها: قند ,