ايران ، عربستان و ژاپن براي شكستن ركورد مي‌آيند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
از سال 1956 تاكنون قاره كهن آسيا شاهد برگزاري چهارده دوره مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا بوده است كه تيم هاي ايران، عربستان و ژاپن با سه قهرماني براي شكستن ركورد و كسب چهارمين عنوان نخست اين رقابت ها به دوحه قطر مي روند.

 به گزارش ايرنا ، در بين اين سه كشور، تيم فوتبال ايران سابقه كهن تري در قهرماني اين مسابقات دارد كه در 11 بار حضور خود در اين رقابت ها در سه دوره متوالي در سال هاي 1968، 1972 و 1976 كاپ قهرماني را به دست آورد كه در دو دوره آن نيز ميزبان بوده است.

تيم ملي فوتبال عربستان سعودي با هفت بار حضور در جام ملت هاي آسيا با قهرماني در سال هاي 1984، 1988 و 1996 دوم و ژاپن نيز از شش بار حضورش با قهرماني در سال هاي 1992، 2000 و 2004 در جايگاه سوم ايستاده است.

به عقيده اكثر كارشناسان فوتبال، در بين اين سه كشور، تيم فوتبال ژاپن براي كسب عنوان قهرماني آسيا از اقبال بيشتري در اين دوره برخوردار است، اما نبايد تيم كره جنوبي را نيز دست كم گرفت كه اگر موفق به كسب عنوان قهرماني شود، به عنوان چهارمين كشوري كه سه بار عنوان نخست جام ملت هاي آسيا را به دست آورده، معرفي خواهد شد.

تيم فوتبال كره جنوبي در 14 دوره اين مسابقات حضور داشته و در دو دوره نخست اين مسابقات در سال هاي 1956 و 1960 به مقام قهرماني دست يافته و بيش از 50 سال در حسرت قهرماني مجدد باقي مانده است.

رژيم صهيونيستي (1964)، كويت (1980) و عراق (2007) ديگر قهرمانان جام ملت هاي آسيا بوده اند كه هر كدام در يك دوره موفق به قهرماني شده اند.

تاريخچه جام ملت هاي آسيا

در اوايل دهه 50 ميلادي تفكر برگزاري مسابقات جام ملت‌هاي آسيا شكل گرفت و پس از آنكه در سال 1945 كنفدراسيون فوتبال اين قاره به صورت رسمي در مانيل فيليپين تاسيس شد، عبدالرحمان تانكو نخست وزير وقت مالزي كه تصميم گيرنده اصلي AFC بود، برگزاري جام آسيا را به اعضاي اندك كنفدراسيون پيشنهاد كرد.

اين طرح در نهايت مورد تصويب اعضا قرار گرفت و در جريان برگزاري بازي‌هاي آسيايي 1954 مانيل ميزباني نخستين دوره اين جام به هنگ كنگ كه منطقه مستقلي بود، واگذار شد تا اين جام چهار سال زودتر از مسابقات معتبر جام ملت‌ هاي اروپا به صورت رسمي آغاز شود.

نخستين دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي آسيا در سال 1956 در هنگ كنگ با حضور تنها چهار تيم در مرحله نهايي و در غياب تيم ملي فوتبال ايران برگزار شد كه تيم ملي كره‌جنوبي نخستين جام قهرماني اين رويداد 55 ساله را بالاي سر برد.

دومين دوره مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا در سال 1960 در كشور كره جنوبي برگزار شد كه تيم هاي بيشتري نسبت به دوره اول در آن شركت كردند.

تيم ملي فوتبال كشورمان در دور مقدماتي اين رقابت ها شش بازي انجام داد كه 12 گل زده و 10 گل دريافت كرده، نتايج آن بود و از راه يابي به مرحله نهايي باز ماند.

ميزباني سومين دوره در حالي در سال 1964 به رژيم صهيونيستي واگذار شد كه اوج اختلافات و تنش هاي اين رژيم با اعراب اعتراض طرفداران و حاميان مردم فلسطين را به همراه داشت و يكي از بي رونق ترين دوره‌هاي جام بود و ايران نيز در آن شركت نكرد.

چهارمين دوره جام ملت هاي آسيا همراه با ميزباني ايران بود كه با تلاش فراوان ميزباني اين مسابقات را در سال 1968 بدست آورد.

ايران در اين دوره از مسابقات چهار بازي داشت كه 11 گل زد و تنها دو گل دريافت كرد با برتري كامل به مقام قهرماني اين دوره از رقابت ها رسيد.

كشورهاي قدرتمند فوتبال آسيا حضور در پنجمين دوره مسابقات اين قاره كهن را به دليل راه يابي تيم قهرمان به مسابقات جام جهاني كوچك برزيل جدي گرفتند.

تيم ملي فوتبال ايران در اين دوره از مسابقات كه در سال 1972 در بانكوك برگزار شد، در ديدار نهايي پس از 120 دقيقه مبازره نفس گير با كره جنوبي 2 بر يك اين تيم را شكست داد و براي دومين بار متوالي به قهرماني دست يابد.

ششمين دوره بازي هاي فوتبال جام ملت هاي آسيا در سال 1976دوباره به ميزباني ايران برگزار شد و خروج رژيم صهيونيستي براي هميشه از اين رقابت ها يكي از ويژگي هاي آن بود.

تيم ملي فوتبال كشورمان در اين دوره از مسابقات چهار بازي انجام داد و با 13 گل زده و بدون دريافت حتي يك گل به مقام قهرماني دست يافت.

كشور كويت ميزبان هفتمين دوره جام ملت هاي آسيا در سال 1980 ميلادي بود كه به يك دهه اقتدار ايران در فوتبال قاره كهن آسيا پايان داد و ايران به مقام سومي دست يافت.

تيم ايران پس از صعود به عنوان تيم اول از گروه خود در مرحله نيمه پاياني مغلوب كويت شد تا با برتري برابر كره شمالي به مقام سومي بسنده كند. كويت نيز با برتري 3 به صفر در ديدار پاياني برابر كره جنوبي به مقام قهرماني اين مسابقات دست يافت.

هشتمين دوره جام ملت هاي آسيا سال 1984 در سنگاپور برگزار شد كه از تجربه تلخي براي تيم ايران بود، زيرا در اين دوره تيم ايران به رغم داشتن ستاره هاي جوان و توانا با يك اشتباه قهرماني را از دست داد. تيم ملي فوتبال كشورمان در ديدار نيمه نهايي اين رقابتها در برابر عربستان سعودي در دقيقه 89 با يك گل به خودي سرنوشت بازي را به ضربات پنالتي كشيد و در نهايت مغلوب اين تيم شد تا با عنوان چهارمي با جام هشتم خداحافظي كند.

نهمين دوره جام ملت هاي آسيا سال 1988 در قطر برگزار شد و تيم ايران در اين بازي ها با تركيبي كاملا دگرگون شده پاي به مسابقات گذاشت. علت اين دگرگوني مسائلي بود كه در جريان بازي هاي آسيايي 1986 سئول به وقوع پيوست و طي آن 14 بازيكن از تيم ملي استعفا دادند و به جاي آنها تيم ايران با جواناني جوياي نام همچون محرمي و پيوس در اين مسابقات شركت كرد.

تيم ايران در مرحله مقدماتي با برتري مقابل تيم هاي هنگ كنگ، سوريه، كره شمالي و نپال جواز حضور در قطر را بدست آورد. ايران پس از صعود از گروه خود به عنوان تيم دوم باز هم در مرحله نيمه نهايي مقابل عربستان قرار گرفت و اين بار با ناداوري با يك گل از عربستان شكست خورد تا براي سومين دوره پياپي راهي ديدار رده بندي شود و با شكست چين در ضربات پنالتي به مقام سومي دست يابد.

سال 1992 كشور ژاپن در هيروشيما ميزبان دهمين دوره جام ملت هاي آسيا شد كه سالي بسيار بد براي فوتبال ايران بود، زيرا اعتراض بازيكنان ايران به نحوه قضاوت داور در بازي ايران و ژاپن منجر به اخراج و محروميت چند بازيكن خوب كشورمان شد.

به هر صورت تيم ايران در اين بازي ها نتوانست از گروه خود صعود كند و ژاپن با برتري يك به صفر برابر عربستان قهرمان اين دوره از مسابقات شد و تيم هاي چين و امارات نيز سوم و چهارم شدند.

يازدهمين دوره جام ملت هاي آسيا در سال 1996 با بازگشت ايران به دوران اوج و كسب مقام سومي ايران در امارات همراه شد.

تيم ايران در اين دوره از مسابقات 22 گل زد و نيمي از آن يعني 11 گل را دريافت كه و برتري 6 به 2 برابر كره جنوبي و آقاي گلي علي دايي نيز از موارد به ياد ماندني اين دوره از مسابقات براي تيم ملي فوتبال ايران است.

جام دوازدهم آسيا در سال 2000 در لبنان برگزار شد كه بازي ها با شركت 12 تيم در سه گروه در سه شهر بيروت، صيدا و تريپولي برگزار شد.

تيم ايران پس از صعود از گروه خود برابر كره جنوبي با گل طلايي مغلوب شد و از دور رقابت ها حذف شد. گل كريم باقري به كره جنوبي به عنوان زيبا ترين گل بازي ها برگزيده شد.

در نهايت تيم هاي ژاپن و عربستان با برتري برابر چين و كره جنوبي به فينال راه يافتند تا تيم ژاپن به رهبري فيليپ تروسيه با يك گل عربستان را مغلوب كند و براي دومين بار جام را در آغوش بگيرد.

در سال 2004 ميزباني به چين رسيد كه دوره اي تلخ براي فوتبال ايران را به همراه داشت، زيرا در بازي ايران و عمان درگيري دو مدافع ايراني (رحمان رضايي و علي بداوي) با يكديگر و حمايت داور ايراني‌تبار از ايران اين بازي را جنجالي كرد.

تيم ايران اين دوره، بازي‌هاي زيبايي كرد ولي در نيمه‌نهايي با اشتباهات عجيب داوري و بي دقتي در زدن پنالتي نتوانست از سد چين بگذرد و چين ميزبان به فينال رسيد.

ژاپن خيلي ساده سومين جام را به خانه برد و سومين تيمي نام گرفت كه سه بار قهرمان جام ملت‌هاي آسيا شده‌است. علي دايي با زدن چهاردهمين گل خود در بازي رده‌بندي برترين گلزن تمام ادوار جام ملت ها نام گرفت.

بين دوره سيزدهم و دوره چهاردهم، به تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا براي تداخل نكردن جام ملت هاي آسيا با المپيك به طور استثنايي، چهاردهمين دوره اين مسابقات بعد از سه‌ سال برگزار شد.

چهار كشور مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام ميزبان مشترك جام چهاردهم (2007) شدند. براي نخستين بار تيم استراليا در جام شركت كرد. عراق تيم شگفتي‌ساز اين دوره شد و در نيمه‌نهايي كره جنوبي را حذف كرد.

ديدار نهايي دوره چهاردهم بين عراق و عربستان برگزار شد كه فرصت استثنايي براي عربستان بود تا با قهرماني چهارم ركورد ايران و ژاپن را بشكند، اما عراق بزرگترين شگفتي جام را آفريد و با پيروزي بر عربستان قهرمان جام چهاردهم شد.

پانزدهمين دوره مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا از 17 ديماه در شهر دوحه قطر آغاز مي شود.

تيم ملي فوتبال كشورمان نخستين بازي خود در اين مسابقات را روز 21 ديماه برابر عراق مدافع عنوان قهرماني برگزار خواهد كرد. سپس 25 ديماه برابر كره شمالي به ميدان مي روند و 29 ديماه در آخرين بازي دور مقدماتي مقابل امارات صف آرايي خواهد كرد.

پانزدهمين دوره جام ملت هاي آسيا در چهار گروه به شرح زير برگزار مي شود:

گروه يك:
قطر، كويت، چين و ازبكستان

گروه دو :
عربستان، ژاپن، اردن و سوريه

گروه سه:
كره جنوبي، هند، استراليا و بحرين

گروه چهار:
عراق، كره شمالي، امارات و ايران



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: