پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
10 کشف برتر باستان‌ شناسي
نوشته شده در دو شنبه 14 دی 1389
بازدید : 30
نویسنده : مولوی
مجله نشنال جئوگرافيک با نزديک شدن به پايان سال 2010 به معرفي و رده بندي 10 کشف برتر باستان شناسي از DNA توتان خامون تا فرسايش کشتي تايتانيک پرداخته است.

به گزارش مهر، مجله علمي نشنال جئوگرافيک پس از رده بندي 10 کشف برتر سال 2010 در گزارش جديدي 10 کشف برتر باستان شناسي در اين سال را معرفي کرد.

در اين رده بندي کشف هايي از DNA توتان خامون تا طومار بحرالميت و از فرسايش کشتي تايتانيک تا کشتي نوح به چشم مي خورند.

1- تونل فرعون: در زير اين پل چوبي، يک پلکان با قدمت 3 هزار سال وجود دارد. اين پلکان به تونل اسرارآميزي مي رسد که از مقبره فرعون «ستي اول» آغاز مي شود. اين تونل بعد از سه سال حفاري در مقابل يک ديوار در زير دره شاهان در عمق 174 متري کشف شد.

 

 

 

 

 

 

 

 





2- کلبه مکتشفان:
تقريبا يک قرن پس از کشف قاره جنوبگان توسط رابرت فالکون اسکات، کارشناسان در تلاشند تا کلبه چوبي اين مکتشف انگليسي را در جزيره راس، واقع در قطب جنوب از برف و نابودي نجات دهند. اين کلبه به طول 15 متر و عرض 7.6 متر براي پذيرايي از 33 مرد ساخته شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 




3- فرسايش تايتانيک:
اين تصوير که اول سپتامبر به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد کشف بقاياي تايتانيک در عمق 3 هزار و 800 متري منتشر شد، نشان مي دهد که اين کشتي درحال فرسايش است اين تصوير به علاوه تصاوير ديگري از بقاياي کشتي تايتانيک در پروژه به نام Expedition Titanic تهيه شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4- آثار تاريخي در خطر:
نقاشي هاي ديواري تخريب شده کليساي جامع «آني» ترس ساکنان اين شهر کوچک قرون وسطايي را موجب شده است. اين شهر در منطقه نظامي ترکيه در مرز با ارمنستان قرار دارد. اين شهر يکي از 12 مکان تاريخي است که توسط صندوق ميراث جهاني يونسکو به عنوان شهر با خطر شديد نابودي ثبت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


5- DNA توتانخامون:
توتانخامون يکي از فراعنه معروف مصر باستان است که در سن 19 سالگي مرده است. دانشمندان با استفاده از نتايج تجزيه DNA که از بقاياي جسد موميايي شده توتانخامون و ساير موميايي ها دره شاهان به دست آمده بود سرانجام موفق شدند نه تنها وضعيت سلامت اين شاهان را بازسازي کنند بلکه موفق شدند روابط خانوادگي آنها را نيز به دست آورند.

 

 

 

 

 

 

 







6- معبد انسان هاي قرباني شده:
در ژانويه گذشته خبر کشف يک معبد باستاني پيچيده اعلام شد که در آن يک گور دسته جمعي از انسانهاي قرباني شده در زير ريگهاي رواني که توسط باد کنار رفته بودند در شمال غربي پرو نمايان شد. اين کشف به نظر مي رسد که به افسانه «ناي لامپ» واقعيت بخشيده است.«ناي لامپ» تمدن پرويي «لامبائيک» در قرن هشتم بعد از ميلاد را تاسيس کرد.










 

 

 






7- نقشه برداري با ليزر از شهر ماياها:
در ماه آوريل دو باستان شناس آمريکايي با استفاده از يک فناوري نوآورانه برپايه ليزر به نام «ليدار» موفق شدند تنها در مدت چهار روز از شهر باستاني قيبله مايا نقشه برداري کرده و اين مشکل را که از 25 سال قبل محققان را درگير خود کرده بود حل کنند. به گفته اين دو باستان شناس، شهر ماياها در زميني به وسعت بيش از 177 کيلومتر مربع و در دوره بين 550 تا 900 بعد از ميلاد ساخته شده و جمعيتي بالغ بر 115 هزار نفر داشته است.










 

 

 

 


 


8- تمدن گمشده آمازون:
در ماه ژانويه صدها دايره، مربع و ديگر اشکال هندسي کشف شدند. به نظر مي رسد اين تصاوير توسط جامعه ناشناخته اي که در آمازون زندگي مي کرده اند کشيده شده اند اما اين تصاوير با گذشت زمان توسط جنگل آمازون پنهان شده اند. تصاوير ماهواره اي که از بالاي حوزه رودخانه آمازون پس از سال 1999 گرفته شده اند بيش از 200 اشکال هندسي زميني را که تا فاصله بيش از 250 کيلومتر امتداد يافته اند کشف کردند. اين کشف در طبقه بندي 10 کشف علمي برتر سال 2010 مجله نشنال جغرافي توانسته بود رتبه هفتم را به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9- کشف کشتي نوح:
تيمي از مسيحيان پروتستان در آوريل سال جاري مدعي شدند که باقيمانده هاي کشتي نوح را در زير برفها و مواد آتشفشاني کوه آرارات در ترکيه کشف کرده اند. اين کشف نيز در رده بندي 10 کشف علمي برتر اين مجله رتبه چهارم را کسب کند.



 

 

 

 

 

 

 





10- راز طومار بحرالميت:
حل معماي طومار بحرالميت: «طومارهاي بحرالميت» حدود نيم قرن قبل در 11 غار قمران در شمال غربي بحرالميت کشف شدند. از آن زمان دانشمندان و باستان شناسان در تلاش براي کشف و رمزگشايي اين دست نوشته و کشف خاستگاه واقعي آنها بوده اند اکنون گروهي از محققان موسسه ملي فيزيک هسته اي ايتاليا با استفاده از يک برخورد دهنده ذرات موفق شدند راز خاستگاه بخشي از اين دست نوشته را فاش کنند. اين دست نوشته محتوي 900 سند است که بر روي پوست شتر نوشته شده است.
تاريخ تدوين اين طومارها بين 200 قبل از ميلاد تا 70- 60 بعد از ميلاد محاسبه شده اما تاکنون مشخص نبود که آيا اين متون در همان منطقه نوشته شده اند و يا درجاي ديگري ايجاد و سپس منتقل شده اند. تجزيه هاي کروم و بروم در آب بحرالميت کاملا با ميزان عناصر بازمانده در اين پوست ها سازگاري داشت اين مقايسه با استفاده از دسته پرتوهاي پروتون 1.3 مگاولت که توسط برخوردهنده ذرات «تاندم» در موسسه فيزيک هسته اي ايتاليا توليد شده بودند، انجام شد و تائيد کرد که خاستگاه اين دست نوشته هاي در همان منطقه بحرالميت بوده است. اين کشف نيز در رده بندي 10 کشف برتر علمي سال 2010 نشنال جغرافي رتبه دوم را به دست آورده بود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: