پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دستگاه تعيين وضعيت ماهواره طلوع
نوشته شده در دو شنبه 14 دی 1389
بازدید : 31
نویسنده : مولوی
پس از دستيابي پژوهشگران کشور به دانش فني طراحي و ساخت ماهواره اخيرا محققان به دنبال دستيابي به ساير فناوري هاي نرم افزاري و سخت افزاي اين فناوري هستند که دراين راستا موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعيين و کنترل وضعيت ماهواره طلوع شدند.

به گزارش مهر، ماهواره طلوع ، نخستين ماهواره سنجش از راه دور ايران است که در 14 بهمن سال 1388- روز ملي فناوري ماهواره اي- رونمايي شد.

اين ماهواره توسط ماهواره بر سيمرغ قابل پرتاب است و داراي فناوري هايي مانند محموله تصويربرداري، کنترل وضعيت مکانيزم ها و سلولهاي خورشيدي است. ماموريت اصلي اين ماهواره، تصويربرداري تک طيفي با تفکيک پذيري 50 متر، ذخيره و ارسال داده هاي تصوير به ايستگاه هاي زميني است.

با توجه به ويژگي هاي تصاوير ماهواره طلوع مي توان در اموري چون نقشه برداري زمين در مقياس بزرگ، مطالعه و بررسي حوضچه هاي آبي و دريا، مشاهده و ارزيابي تخريب منابع انساني، بررسي علوم کشاورزي، جنگلي، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگي انساني و ارزيابي بلاياي طبيعي نظير زلزله،‌ سيل‌ و آتش سوزي بهره مند شد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پايين و ارتفاع مدار آن بيش از 500 کليومتر است و دو سال عمر مفيد براي آن پيش بيني مي شود.انرژي ماهواره طلوع توسط آرايه هاي خورشيدي که بر روي بدنه آن نصب شده و همچنين باتري هاي ثانويه تامين مي شود. جرم اين ماهواره 100 کيلو و ابعاد اين سازه 6 ضلعي به عرض 86 و ارتفاع 100 سانتيمتر است.

اخيرا پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميرکبير طي اجراي پروژه تحقيقاتي موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعيين و کنترل ماهواره «طلوع» در فاز آزمايشگاهي شدند.

محمدباقر منهاج عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميرکبير در اين باره گفت: در اين پروژه موفق به طراحي و ساخت دستگاهي براي تعيين و کنترل وضعيت ماهواره «طلوع» شديم.

وي با تاکيد بر اينکه اين پروژه بر اساس نياز کارفرما تعريف و اجرايي شد ، افزود: در اين پروژه بر اساس نياز و محدوديت هايي که از سوي کارفرما اعلام شده بود تحقيقاتي در زمينه سنسورها، عملگرها و «برد» ها اجرا شد.

عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميرکبير اضافه کرد: در ادامه بر استفاده از روش هاي مختلف، تعيين و کنترل وضعيت در فازهاي از پيش تعيين شده تاکيد و متناسب با ماموريت هاي ماهواره طراحي و پياده سازي شد.

منهاج با بيان اينکه پروژه تعيين وضعيت ماهواره «طلوع» در فاز آزمايشگاهي است، خاطرنشان کرد: اين پروژه ها براي ماهواره طلوع طراحي شده است ولي در تمامي ماهواره ها با ماموريت ها و محدوديت هاي مختلف کاربرد دارد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: