آخرين وضعيت سلول درماني در کشور
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آخرين وضعيت سلول درماني در کشور
نوشته شده در دو شنبه 14 دی 1389
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
مسئول کميته پژوهشي ستاد توسعه فناوري سلول هاي بنيادي با اشاره به موفقيت کشور در درمان برخي بيماري ها با استفاده از سلول هاي بنيادي گفت: درمان ضايعات غضروفي و استخواني، درمان سوختگي قرنيه و درمان بيماران کبدي از جمله پروژه هاي مهم سلول درماني است که برخي از آنها چون درمان سوختگي قرنيه، ويتيليگو (لک و پيس) به مرحله باليني و ارائه خدمات رسيده است.

دکتر ناصر اقدمي ، در گفتگو با مهر، استفاده از اين سلول ها در درمان بيماري هاي صعب العلاج و ترميم بافت ها را از روش هاي نوين درماني نام برد و افزود: سلول درماني در دنيا با انتقال خون آغاز شد چراکه خون بافت مايع است و زماني که سلول هاي خود را از دست مي دهد بايد سلول هاي ديگري جايگزين آن شود.

وي با بيان اينکه از 50 سال پيش از سلول هاي بنيادي براي ترميم بافت سلولهاي خوني استفاده شد، اظهار داشت: در 10 سال اخير از سلولهاي بنيادي نه تنها براي ترميم بافت خون بلکه براي ترميم کليه بافتهاي بدن استفاده شده است. 

مسئول کميته پژوهشي ستاد توسعه فناوري سلول هاي بنيادي با اشاره به فعاليت هاي محققان کشور در زمينه کاربردي کردن سلوله اي بنيادي در درمان بيماري هاي صعب العلاج، ياداور شد: پژوهشگاه رويان به عنوان مرکزي که فعاليت هايي را در اين زمينه انجام مي دهد، موفق شد تا اندازه اي اين علم را در عرصه پزشکي و سلامت توسعه دهد به گونه اي که بخشي از مطالعات انجام شده در فاز آزمايشگاهي و حيواني است و بخش ديگري از آن پس از اثبات نتايج آنها، وارد مرحله مطالعات کارآزمايي هاي باليني شد.

«اقدمي» پروژه بزرگ قلب، درمان ضايعات غضروفي و استخواني، درمان سوختگي قرنيه و درمان بيماران کبدي را از جمله پروژه هاي مهم کشور نام برد که با استفاده از سلول درماني انجام مي شود و افزود: برخي از اين پروژه ها مانند درمان سوختگي قرنيه و ويتيليگو (لک و پيس) به مرحله باليني و ارائه خدمات رسيده است.

تلاش براي تامين سلول هاي بنيادي مورد نياز کشور 

رئيس مرکز سلول درماني پژوهشکده رويان، تامين سلول هاي بنيادي مورد نياز براي درمان بيماري ها را از  برنامه هاي پژوهشگاه رويان نام برد و خاطرنشان کرد: مهمترين اقدام در زمينه کاربردي کردن سلول هاي بنيادي در درمان بيماري ها ، توليد اين نوع سلول ها در کنار مراکز درماني است که در اين راستا برنامه هايي براي راه اندازي بيمارستان سلول درماني در دستور کار قرار دارد که اميدواريم با حمايت مسئولان اين بيمارستان راه اندازي شود تا بيماران براي درمان به خارج کشور فرستاده نشوند هرچند که در حال حاضر شاهد خروج بيماران براي دريافت سلولهاي مورد نياز هستيم.

تلاش براي درمان ديابت با سلول هاي بنيادي

وي با اشاره به وضعيت کشور در درمان بيماري ديابت با استفاده از سلول درماني، ياداور شد: بيماري ديابت يکي از بيماري هاي پيچيده اي است که با سلولهايي که ما در اختيار داريم به نظر مي رسد که نتوانيم مطالعات باليني را براي اين دسته از بيماران در آينده نزديک شروع کنيم.

اقدمي، با تاکيد بر اينکه در حال حاضر سلول درماني بر روي اين بيماران کارآمد نيست، در اين باره توضيح داد: در بهترين شرايط، درمان بيماران ديابتي با استفاده از روش سلول درماني بيش از 6 ماه دوام ندارد و پس از آن بيماري بر مي گردد از اين رو حداقل در پژوهشگاه رويان نياز است تا در اين زمينه مطالعات بيشتري انجام شود تا بتوانيم وارد فاز باليني شويم. 

وضعيت کشور در درمان ديسترفي

مسئول کميته پژوهشي ستاد توسعه فناوري سلول هاي بنيادي، با اشاره به درمان بيماري ديسترفي عضلاني با اين روش، خاطر نشان کرد: پس از انجام تست هاي آزمايشگاهي و حيواني و کسب نتايج مناسب، اميدواريم بتوانيم در آينده نزديک وارد فاز باليني شويم. 
 
رئيس مرکز سلول درماني پژوهشکده رويان ، با اشاره به موفقيت محققان در ارائه خدمات درماني به بيماران مبتلا به سيروز کبدي (عفونت مزمن کبدي)، اضافه کرد: در اين زمينه پروژه اي با همکاري مرکز تحقيقات گوارش بيمارستان شريعتي در دست اجرا داريم. اعلام نتايج در اين زمينه بسيار زود است. با گذشت يک تا دو سال از اجراي اين پروژه مي توانيم در مورد نتايج آن اظهار نظر کنيم.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: