برنامه‌هاي صبحگاهي؛ برنامه‌هاي طلايي راديو است
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
معاون صدا گفت: برنامه‌هاي صبحگاهي از پرمخاطب ترين،‌ متنوع ترين و جذاب ترين برنامه‌هاي راديو و جزو برنامه‌هاي طلايي شبكه‌هاي راديويي محسوب مي‌شوند.

به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از روابط عمومي معاونت صدا، محمدحسين صوفي در هم انديشي برنامه‌سازان راديو با موضوع برنامه‌هاي صبحگاهي در حضور عوامل برنامه‌ساز اظهار داشت:‌ برنامه‌هاي صبحگاهي راديو از پرمخاطب ترين،متنوع ترين و جذاب ترين برنامه‌ها و همچنين جزو برنامه‌هاي طلايي شبكه‌هاي راديويي محسوب مي‌شوند و محل رجوع اقشار مختلف مردم بويژه مسوولين اجرايي هستند.

معاون صدا ضمن اشاره به اين‌كه در سال‌هاي اخير استراتژي‌هايي براي راديو در جلسات متعدد، ‌سخنراني‌ها و هم انديشي‌ها تبيين و ابلاغ شد تصريح كرد:‌ يكي از اين استراتژي‌ها تأكيد مستمر بر ارتقاء‌كيفيت در برنامه‌ها بود چرا كه پديده كيفيت و ارتقاء‌آن حد و مرزي ندارد و بايد همواره در مسير توسعه و پيشرفت و در جهت بهبود و ارتقاء‌كيفيت گام برداريم.

صوفي اظهار كرد:‌ گزارشهاي نظارتي از راديو در سال 89 نسبت به سال 87 كاهش چشمگيري يافته است و راديو هم اكنون در وضعيت مطلوب و مناسبي به لحاظ ‌كيفيت برنامه‌ها قرار دارد. اين پيشرفت‌هاي صورت گرفته مرهون برنامه ريزي‌هاي خوب مديران شبكه ها،‌ مديران ستاد معاونت گروه‌ها و عوامل برنامه ساز در عرصه‌هاي مختلف است.

وي ضمن تاكيد بر اين كه برنامه‌هاي صبحگاهي به تنهايي نياز به يك شوراي طرح و برنامه و اتاق فكر دارد گفت:‌ آموزش رفتار صحيح و اصلاح رفتار مردم از ويژگي‌هاي برنامه‌هاي صبحگاهي است و اين برنامه‌ها بايد در عين داشتن سرگرمي، ‌پيام محور،‌ هدفدار،‌ آرامش بخش،‌ اميدآفرين و شاد باشند تا مخاطبان راديو با شنيدن اين برنامه‌ها تا پايان روز از اوقات خوبي بهره‌مند شوند.

صوفي در خصوص برنامه‌هاي صبحگاهي تصريح كرد:‌ برنامه‌هاي صبحگاهي معرف ويژگي‌هاي هر كدام از شبكه‌هاي راديويي است و مي‌تواند زمينه ساز جذب مخاطب براي ساير برنامه‌ها باشد و با توجه به در نظر گرفتن زمان پخش آنها، مورد توجه مسوولان نيز واقع گردد.

معاون صدا با اشاره به اين‌كه يكي از ضرورتهاي جامعه ما اين است كه مردم بيشتر از گذشته به مولفه‌هاي تلاش و پركاري اهتمام نشان دهند افزود:‌ در رسانه‌ها بايد كار را به عنوان يك مقوله مقدس معرفي كرد و يكي از مزيت‌هاي ترويج كار و تلاش را مي‌توان نوآوري،‌پويايي و رعايت حق‌الناس برشمرد.

معاون صداي رسانه ملي اهم انتظارات از شبكه‌هاي راديويي را در برنامه‌هاي صبحگاهي اين گونه بيان كرد:‌ موضوع برنامه،‌ متن و لحن گوينده راديو بايد طوري باشد كه مخاطب بداند چه برنامه‌اي را از چه شبكه‌اي مي‌شنود و بايد نظارت لحظه‌اي بر برنامه صورت پذيرد تا از موازي كاري پيش گيري شود و همچنين آموزش مستمر برنامه سازان و عوامل برنامه‌هاي صبحگاهي،‌استفاده از زبان،‌گفتار و بيان راديويي خاص (عوامل تشخص هر شبكه) و توليد گزارشهاي جذاب از ديگر موارد بيان شده توسط معاون صدا بود.

صوفي توليد برنامه متناسب با جامعه هدف،‌ انتخاب موضوع برنامه براساس اهداف و ماموريتهاي شبكه و همچنين چيدمان عوامل مناسب را در ساخت برنامه‌هاي صبحگاهي از ديگر انتظارات خود از شبكه‌هاي راديويي بر شمرد و اظهار كرد:‌ تبيين انديشه‌هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران از جمله الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، ‌حركت به سمت برنامه‌هاي دانش محور، بحث حق‌الناس و توجه به حقوق شهروندي،‌اميد آفريني و آگاهي بخشي،‌تاكيد بر اهميت و جايگاه خانواده در جامعه از ديگر انتظارات مهم از شبكه‌هاي راديويي در برنامه‌هاي ‌صبحگاهي است.

معاون صدا در بخش ديگري از سخنانش به مستند بودن اطلاعات ارائه شده در همه برنامه‌ها از جمله برنامه‌هاي صبحگاهي،‌استفاده ازمنابع معتبر در تهيه متن برنامه ها،‌ بهره‌گيري از كارشناسان مجرب و مرتبط با موضوع، پرهيز از طرح موضوعات شبه برانگيز تاكيد كرد و اظهار كرد: استفاده از قطعات كوتاه و شاد موسيقي با رعايت دستور العمل ها،‌حفظ ريتم مناسب و پرهيز از هيجان كاذب در برنامه ها،‌توجه به مناسبت‌هاي خاص و هنجارهاي موجود در جامعه در همه بخش‌ها بويژه در پخش موسيقي و برخورداري از تنوع صدا و موسيقي در برنامه‌هاي صبحگاهي مي‌بايست رعايت شود.

 وي در خصوص اجراي برنامه‌هاي صبحگاهي به اجراي صميمي و مخاطب پسند، رعايت قواعد اخلاق حرفه‌اي،‌ايجاد فضاي تعاملي با مخاطبان و جلب مشاركت آنها و بهره گيري از بهترين عوامل شبكه به ويژه استفاده از مجريان آشنا با مسائل روز اشاره كرد و گفت: رمز ماندگاري راديو تعامل با مخاطب است و اخلاق حرفه‌اي اين است كه در هر سن و رده شغلي كه هستيم سلسله مراتب حرفه‌اي و اداري در فرايند توليد برنامه را رعايت كنيم.

معاون صدا يكي از وظايف راديو را حفظ مخاطب فعلي و افزايش مخاطب برشمرد و درباره سياست‌هاي كلي برنامه سازي در برنامه‌هاي صبحگاهي به مولفه‌هايي چون: برخورداري از بصيرت در توليد برنامه ها،‌ ارائه اخبار و اطلاعات اميدوار كننده،‌ طرح منصفانه و واقع بينانه موضوعات جامعه و پشتيباني از طرح‌هاي اجرايي دولت و ترغيب مخاطبان در اين زمينه اشاره كرد و در پايان از عوامل برگزاركننده اين نشست تشكر و قدرداني كرد.

شايان ذكر است در ابتداي اين نشست خانم نجيبه معصوم زاده از سردبيران برنامه‌هاي صبحگاهي و به نمايندگي از سردبيران راديو به ارائه راهكارهايي براي رفع آسيب‌هاي برنامه‌هاي صبحگاهي پرداخت كه عبارتند از:‌ انتخاب عوامل هماهنگ و همگرا،‌جلوگيري از تاكيد برموسيقي براي ايجاد ريتم در برنامه،‌داشتن پشتوانه پژوهش و كنترل و اصلاح مستمر بر برنامه ها،‌داشتن جلسات هماهنگي و تمرين پيش از اجرا.

 در ادامه محسن شريف زاده نيز در خصوص نويسندگي در برنامه‌هاي راديويي به مولفه‌هايي چون اهميت نويسندگي در راديو، ‌مهارت در نويسندگي راديويي، ‌مراحل مختلف نويسندگي در راديو،‌ اهميت بار عاطفي كلمات در انتقال به مخاطب، ‌استفاده از كلمات شيوا،‌ روان، سهل و آسان براي مخاطبان، نقش اميدبخشي در برنامه‌هاي صبحگاهي،‌استفاده از شعر و مثلهاي موجود در زبان فارسي كه بار برنامه‌ها را سبك تر مي‌كند اشاره كرد.

مهرآسا معصومعلي از تهيه كنندگان راديو نيز به مولفه‌هايي چون كاربرد موسيقي در برنامه‌هاي صبحگاهي،‌ چگونگي بكارگيري موسيقي،‌كاربرد افكت در برنامه‌هاي صبحگاهي،‌ مديريت بر عوامل برنامه ساز،‌ آسيب‌هاي تهيه‌كنندگي در برنامه‌ها اشاره كرد.

در ادامه اين هم انديشي امير پير مرادي به نمايندگي از گويندگان به ارائه تعريفي از شخص گوينده و همچنين نقش گوينده در راديو اشاره كرد كه برخي از محورها عبارتند از:‌گوينده بايد مشرف به مأموريت راديو باشد و از سياست راديو درك عميقي داشته باشد همچنين گوينده بايد خلاق،‌مبدع و نوآور بوده و ساده‌گويي و درست گويي و آداب خوب سخن گفتن را رعايت كند.

سپس عليرضا محمدي از گزارشگران راديو تهران ضمن ارائه تعريفي از گزارشگر، ويژگي‌هاي يك گزارشگر راديو بر شمرد و گفت: ‌گزارشگر بايد با فرهنگ عامه آشنا باشد،‌ادبيات را بداند و در مجموع گزارشگر راديو به عنوان ويترين و نماينده مستقيم راديو بين مردم است و بايد نسبت به اطراف خود حساس بوده و روحيه جستجوگر داشته باشد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: