بازسازي 19 قسمت از ارگ بم
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازسازي 19 قسمت از ارگ بم
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 27
نویسنده : مولوی
فرماندار بم گفت: بيش از 19 قسمت از ارگ قديم بم ظرف يکسال گذشته بازسازي و مرمت شده است.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، حسين شايق گفت: تاکنون 100 ميليارد ريال براي اين بناي تاريخي هزينه شد که از اين مبلغ 20 ميليارد ريال کمک کشورهاي ژاپن و آلمان صرف خريد تجهيزات و مرمت يکي از برج ها شده است.

شايق با اشاره به صرف بخشي از اعتبارات فرهنگي استان به مرمت ارگ بم ، پيش بيني کرد براي تکميل بازسازي اين اثر تاريخي تا 10 سال آينده به 30 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است.

وي حصارهاي دوم ، سوم و جنوبي ، برج غربي و بيدارباش ، سربازخانه ، مساجد پيامبر و جامع چهارسوق و ده حجره بازار در مسير ورودي را از نقاط مرمت شده ارگ بم در يکسال گذشته دانست.

مسئول ميراث فرهنگي بم نيز با اشاره به فعاليت بزرگترين کارگاه توليد خشت در کنار ارگ قديم گفت: اين کارگاه روزانه بيش از 2 هزار قطعه خشت مورد نياز ارگ را تامين مي کند.

وي استفاده از الياف خرما براي چسبندگي و استحکام بيشتر خشت را از ويژگي هاي خشت توليدي اين کارگاه دانست.

ارگ تاريخي بم با بيش از 20 هکتار وسعت بزرگ ترين بناي خشت گلي جهان است که حدود 2 هزار و 200 سال قدمت دارد و تا حدود 180 سال قبل عده اي از اهالي بم در آن سکونت داشتند.

بازسازي ارگ تاريخي بم پس از زلزله ويرانگر سال 82 در برنامه زمانبندي 15 ساله آغاز و بخش هاي زيادي از آن تاکنون بازسازي شد.

مجموعه ارگ بم شامل شهر قديم، قلعه، عمارت پنج طبقه اي حاکم نشين ، سربازخانه، دو مسجد مربوط به دوره اسلامي و زورخانه است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: