ارگ قديم بم در تکاپوي سر برآوردن از خاک
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 39
نویسنده : مولوی
ارگ قديم بم به عنوان بزرگترين بناي خشتي جهان درحالي در تکاپوي رسيدن به شکوه گذشته است که روند بازسازي اين شهر خشتي به دليل کمبود اعتبار به کندي پيش مي رود.

به گزارش مهر از کرمان، ارگ بم با بيش از دو هزار و 500 سال قدمت پس از زمين لرزه سال 82 بم فرو ريخت و به تلي از خاک تبديل شد در آن زمان اين ارگ به کانون توجه بسياري از مردم مبدل شد و از آن زمان تاکنون برنامه هاي زمانبندي شده مختلفي در راستاي بازسازي اين ارگ خشت و گلي اعلام شده است اما پس از هفت سال از زمين لرزه بم کار بازسازي اين ارگ که با مشارکت گروه هاي باستانشناسي ژاپني و ايتاليايي انجام مي شود همچنان با کندي پيش مي رود.

حجم بالاي کار در اين بناي تاريخي منحصر به فرد و از سوي ديگر کمبود اعتبار دليل اصلي کندي روند بازسازي اين بناي تاريخي است.

حسين شايق فرماندار بم در اين خصوص اظهارداشت: ارگ بم نماد شهر بم است و اين بنا هم اکنون در ليست آثار يونسکو ثبت است و تمام سعي ما نيز در زمينه بازسازي اين ارگ به خصوص حصارها و قلعه ها قرار گرفته تا نماي اين بنا هر چه زودتر شکل گيرد.

وي با اشاره به بالا رفتن ميزان بازديد از اين بناي تاريخي توسط گردشگران داخلي و خارجي افزود: سرعت بازسازي اين بنا طي سال اخير افزايش يافته است و اميدواريم به زودي شاهد بازسازي بخش قابل توجهي از آن باشيم.

وي ابراز اميدواري کرد که با افزايش بودجه بازسازي اين ارگ و توجه ويژه مسئولان نسب به بازسازي اين بنا به زودي گردشگران بار ديگر شاهد عظمت اين ارگ تاريخي باشند. در راستاي بازسازي اين ارگ تا کنون هشت ميليارد تومان هزينه شده است.

شايق همچنين از راه اندازي کارگاه تخصصي ساخت خشت در جوار اين بنا اشاره کرد و گفت: در اين کارگاه منحصر به فرد مصالح ساخت ارگ از خاک رس و الياف درخت خرما ساخته مي شود.

فرماندار بم با اشاره به زلزله خيز بودن بم ، گفت: تلاش ها براي ساخت اين بنا و مقاوم بودن آن متمرکز شده است.

مقاوم سازي ارگ در دستور کار قرار دارد

سرپرست ميراث فرهنگي استان کرمان نيز با تاکيد بر مقاوم سازي اين بناي تاريخي گفت: اين مقاوم سازي و استحکام بخشي به اين معني نيست که هيچ بلاي طبيعي بر اين اثر تاريخي تاثيرگذار نخواهد بود چرا که اين اثر از يک ساختار خشتي برخوردار است.

هادي ايرانمنش خاطرنشان کرد: يک اثر تاريخي تا جايي مرمت و استحکام بخشي مي ‌شود که روابط بين ‌الملل اجازه دهد و بيش از آن تجاوز در امر مرمت تلقي مي‌ شود و منجر به خدشه دار شدن اصالت و سلامت محوطه ارگ بم خواهد شد.

65 درصد بخش حاکم نشين ارگ آوار برداري شد

وي درباره شاخصه‌هاي مورد نظر اقدامات حفاظتي و مرمتي ارگ بم که در چهار محور تدوين شده است، اظهار داشت: تاکنون در زمينه آوار برداري بخش حاکم نشين 65 درصد و عامه نشين حدود 95 درصد فعاليت داشته‌ ايم.

ايرانمنش گفت: همچنين در زمينه‌ هايي نظير خواناسازي پلانهاي معماري نزديک به 65 درصد، ايمن سازي بقاياي معماري حدود 55 درصد فعاليت صورت گرفته است و در زمينه باز زنده‌ سازي چهره معماري ارگ بم نيز به برنامه پيش‌ بيني شده تا پايان سال جاري رسيده ‌ايم.

سرپرست ميراث فرهنگي استان کرمان به فعاليت هاي پژوهشي اين پايگاه اشاره کرد و تصريح کرد: فعاليت هاي پايگاه باستان شناسي بم به عنوان متولي امر پژوهش همواره استمرار خواهد داشت که اين پژوهش ها در زمينه ‌هاي مرمت، معماري، باستان شناسي، بهينه سازي مسايل مرمتي و استحکام بخشي سازه ‌اي است.
 
 
وي درباره فعاليت هاي در حال انجام اين پايگاه افزود: در حال حاضر کار‌گاه هاي استحکام بخشي برج شماره يک با همکاري کارشناسان ايران و ايتاليا ، استحکام بخشي خانه سيستاني با همکاري کارشناسان آلماني ، خواناسازي پلان معماري دروازه اصلي ، مرمت و بازسازي تعدادي از حجره هاي بازار با هدف اعطاي کاربري در راستاي اهداف گردشگري، مردم شناسي و پويايي محوطه ارگ، استحکام بخشي حصار دوم ارگ ، آوار‌برداري حاکم نشين ، مرمت و بازسازي برج غربي بيدار باش ، خواناسازي و ايمن سازي برج شرقي بيدار باش و تعدادي ازکارگاههاي اجراي اندود کاه ‌گل حفاظتي روي ساختارهاي خشتي ، کارگاه هاي مرمت و بازسازي برج شماره دو حصار بيروني ارگ بم، از فعالترين کارگاههاي اين پايگاه باستان شناسي هستند.
 
سرپرست ميراث فرهنگي استان کرمان بيان داشت: تمام تلاش ما بر اين است قسمت هايي مورد مرمت و بازسازي قرار گيرد که اجتناب ناپذير باشند و تا جايي که امکان دارد از بخش هاي تاريخي باقيمانده حذف نشوند.
 
ايرانمنش به معيارهاي مرمت و بازسازي ارگ اشاره و تاکيد کرد: نيازهاي حفاظتي محوطه، ارزش هاي مخاطب پسند محوطه ، تداوم سنت ، حرمت اصالت و تجلي پويايي از مواردي هستند که بايد در معيارهاي مرمت مد نظر قرار گيرند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: