عادات غذايي در ‌ميان ملل مختلف
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
عادات غذايي در ‌ميان ملل مختلف
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 28
نویسنده : مولوی
اگر نگاهي به عادت‌هاي غذايي افراد در كشورهاي مختلف بيندازيم، متوجه خواهيم شد كه شرايط اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي و همچنين شرايط اقتصادي و حتي سياسي حاكم برجوامع مختلف مي‌تواند از اهميت بسيار زيادي درعادات غذايي افراد برخوردار باشد.

داشتن 3 وعده غذايي اصلي از جمله ويژگي‌هاي مشترك در ميان اقوام و كشورهاي مختلف است. اگر چه ارزش هر يك از اين وعده‌هاي غذايي در رژيم غذايي افراد در كشورهاي مختلف متفاوت است.

ديدگاه مردم آمريكا درباره غذاخوردن از بسياري جهات با ديگر كشورها متفاوت است و از اين رو رژيم غذايي مردم اين كشور به عنوان يكي از مضرترين رژيم‌هاي غذايي درسطح دنيا شناخته شده است.

آنها بيش از هر چيز به خوردن غذايي كه براي آنها لذت بخش باشد اهميت مي‌دهند و به مضرات آن توجهي نمي‌كنند. در مقابل، اقوامي كه در حاشيه سواحل مديترانه زندگي مي‌كنند ، سالم‌ترين برنامه غذايي روزانه را دارند چرا كه گندم، برنج، ماهي، زيتون، نخود و گوشت بره از تركيبات اصلي غذاهاي سنتي رژيم غذايي مديترانه‌اي هستند كه در مقايسه با ديگر غذاهايي كه خوردن آنها در ديگر كشورهاي دنيا رايج است ميزان كلسترول كمتري دارند.

در كشورهاي اروپايي نيز گوشت و سيب‌زميني از مهم‌ترين موادغذايي هستند كه در طبخ غذاهاي مختلف از آنها استفاده مي‌شود و اگر چه در بسياري از كشورهاي اروپايي رژيم غذايي افراد تحت تاثير رژيم غذايي ديگر كشورها قرار گرفته است اما در كشورهايي مانند انگليس و ايتاليا مردم همچنان به خوردن غذا به شيوه سنتي پايبند هستند.

برخلاف اين‌كه در اين كشورها وعده غذايي صبحانه و ناهار از وعده‌هاي اصلي غذايي روزانه افراد هستند اما در بسياري از ديگر كشورهاي اروپايي وعده غذايي مفصل صبحانه به خوردن مقدار كمي از غلات، شير و مقداري نان ومربا محدود شده است و جالب اين‌كه سبك زندگي افراد موجب شده كه در اين كشورها وعده غذايي ناهار تا حد امكان ساده باشد تا بتوان آن را در مدت زمان كوتاه‌تري ميل كرد و بنابراين چنين تغييراتي سبب شده است تا به جاي صبحانه و ناهار وعده غذايي شام به يك وعده غذايي اصلي تبديل شود كه معمولا در فاصله زماني بين ساعات 7 تا 9 شب خورده مي‌شود.

شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه آمريكايي‌ها بيش از 40 درصد از بودجه اختصاص يافته براي موادغذايي را به غذاهاي رستوراني و غذاهاي آماده يا به اصطلاح فست‌فود اختصاص مي‌دهند و اين در حالي است كه برخلاف آنها اروپايي‌ها اغلب تنها 5 درصد از اين بودجه را به غذاهاي غيرخانگي اختصاص مي‌دهند و به همين علت خوردن غذاهاي ناسالم در آمريكا موجب شده است تا ساكنان اين كشورها بيش از ديگر كشورها با مشكل اضافه وزن مواجه شوند.

عادت‌هاي غذايي در گوشه و كنار دنيا

آنچه مسلم است اين كه تعداد وعده‌هاي غذايي در هر روز، مقدار آن و همچنين مواد تشكيل‌دهنده آن و اينكه وعده‌هاي غذايي در چه موقعي از روز و چگونه بايد در رژيم غذايي افراد گنجانده شوند در كشورهاي مختلف متفاوت است.

بسياري از افراد براين باورند كه رژيم غذايي افراد در هر كشور بيش از هر چيز بر شرايط آب و هوايي، اكولوژيكي، فرهنگي و سنت‌هاي حاكم برجوامع بستگي دارد و همين موضوع موجب شده تا شاهد تفاوت‌هاي چشمگير و قابل توجهي در رژيم غذايي افراد در گوشه و كنار دنيا باشيم.

اگر رژيم غذايي مردم را در كشورهاي صنعتي با ديگر كشورهاي دنيا مورد مقايسه قرار دهيم متوجه خواهيم شد كه در اين كشورها خوردن چربي‌هاي حيواني و موادقندي بيشتر مورد توجه است. تغييرات ايجاد شده در سبك زندگي و شيوه كاري افراد و همچنين كاهش ميزان تحرك افراد و فعاليت‌هاي جسماني در بسياري از كشورها، سلامت افراد را در معرض خطرهاي جدي قرار داده و موجب افزايش ميزان مرگ و مير آنها شده است.

در حالي كه بسياري از پزشكان و متخصصان تغذيه براين باورند كه يكي از موثرترين راهكارها براي درمان بسياري از بيماري‌ها، تغيير در رژيم غذايي افراد است.

علاقه به غذاهاي دريايي

هلندي‌ها از جمله افرادي هستند كه علاقه آ‌نها به خوردن غذاهاي دريايي و بويژه ماهي زبانزد همه است. علاقه زياد مردم هلند به خوردن ماهي تا حدي است كه آنها حتي در تهيه ترشي هم از ماهي استفاده مي‌كنند. ترشي‌ماهي كه از جمله چاشني‌هاي غذاهاي اصلي مردم اين كشور است يكي از محبوب‌ترين انواع ترشي‌هاست كه همراه با غذا يا در تهيه انواع مختلفي از ساندويچ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در بسياري از كشورها مانند مكزيك وعده غذايي ناهار و شام همراه با هم و در فاصله بين ساعات 3 تا 5 بعدازظهر صرف مي‌شود. آنها براين باورند كه اگر شب غذاي كمتري بخورند، مي‌توانند‌ وعده غذايي كاملي را براي صبحانه كه از وعده‌هاي غذايي ضروري است در نظر بگيرند كه اين موضوع مي‌تواند نقش بسيار مهمي در تعادل وزن و حفظ سلامت جسماني آنها داشته باشد.

صبحانه، وعده غذايي فراموش شده

به‌رغم اين‌كه در سال‌هاي اخير وعده غذايي صبحانه كه از 3 وعده غذايي اصلي در برنامه غذايي روزانه افراد است در بسياري از كشورها به دست فراموشي سپرده شده، اما شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه همچنان در برخي از كشورها طبق سنت‌هاي قديمي، وعده غذايي كاملي براي صبحانه در نظر گرفته مي‌شود كه به نظر مي‌رسد نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت آنها داشته باشد.

بسياري از ما ايراني‌ها نيز از جمله افرادي هستيم كه در سال‌هاي اخير، وعده غذايي صبحانه را از وعده‌هاي اصلي غذايي خود حذف كرده‌ايم غافل از اين‌كه اين تصميم نادرست ما مي‌تواند پيامدهاي نامطلوبي را به همراه داشته و بيش از پيش سلامت جسماني ما را در معرض خطر قرار دهد . در اغلب كشورهاي جنوبي و شرقي آسيا و بخصوص در كشورهايي مانند ژاپن و كره همچنان افراد به صبحانه به عنوان يك وعده غذايي ضروري نگاه مي‌كنند.

تا جايي كه در كشور ژاپن يك وعده غذايي كامل شامل يك نوع سوپ مخصوص صبحانه، برنج، ماهي و تخم‌مرغ است و اين در حالي است كه سبزي‌هاي ‌شور نيز از جمله چاشني‌هاي بسيار مهمي هستند كه همراه با صبحانه خورده مي‌شوند و جالب اين‌كه در كشور كره وعده غذايي صبحانه فرق چندان زيادي با وعده‌هاي غذايي ناهار و شام ندارد و آنها اغلب غذاهاي مشابهي را در اين 3وعده غذايي مي‌خورند و از اين رو وعده غذايي صبحانه شامل يك رژيم غذايي كامل است. در كشورهاي آمريكايي صبحانه شامل انواع ميوه، غلات كامل، آبميوه، نان تست و قهوه، همچنين فرآورده‌هاي لبني و مرباست.

نكته: آمريكايي‌ها بيش از 40 درصد از بودجه اختصاص يافته براي موادغذايي را به غذاهاي رستوراني و غذاهاي آماده اختصاص مي‌دهند و برخلاف آنها اروپايي‌ها تنها 5 درصد از اين بودجه را به‌غذاهاي غيرخانگي اختصاص مي‌دهند

اگر چه در كشورهاي اروپايي، خوردن‌ صبحانه كامل به شكل سنتي جايگاهي ندارد اما در كشور انگليس برخلاف ديگر كشورهاي اروپايي مردم همچنان به اين سنت‌ها پايبند هستند و صبحانه بسيار كاملي شامل تخم‌مرغ، گوجه فرنگي، قارچ، لوبيا، نان، قهوه، ماهي دودي و ژامبون گوشت را براي اين وعده غذايي آماده مي‌كنند در حالي كه در ديگر كشورهاي اروپايي مانند آلمان، فرانسه و ايتاليا تنها شير، قهوه و يك نوع بيسكويت يا نان مخصوص صبحانه به عنوان اين وعده غذايي صبحگاهي در نظر گرفته مي‌شود و در برخي از كشورها مانند استراليا نيز مردم ترجيح مي‌دهند كه وعده غذايي كامل شامل لوبيا، ذرت و تخم‌مرغ و يك نوع ماكاروني مخصوص را براي صبحانه آماده كنند تا انرژي لازم براي كار و فعاليت روزانه آنها را تامين كند.

غذاي ايراني خوشمزه، اما...

برخلاف اين كه ما ايراني‌ها تصور مي‌كنيم غذاهاي ايراني خوشمزه‌ترين و سالم‌ترين غذاها در سطح دنيا هستند، بايد پذيرفت كه اغلب اين غذاها مانند خورشت قورمه‌سبزي كه از جمله غذاهاي اصلي رژيم غذايي ايراني‌ها هستند ارزش غذايي لازم را ندارند و اين در حالي است كه در كشورهاي شرق و جنوب شرقي آسيا خوردن غذاهايي مورد توجه است كه كم حجم بوده و در عين حال از ارزش غذايي بالاتري برخوردارند. اگر چه اغلب ما ايراني‌ها به خوردن ماهي و سبزيجات خيلي اهميت نمي‌دهيم اما در كشورهاي جنوب و شرق آسيا غذاهاي دريايي و بويژه ماهي از جمله غذاهاي اصلي محسوب مي‌شوند و اين نوع رژيم غذايي سالم موجب شده كه در سال‌هاي اخير ميانگين قد افراد ساكن در شرق و جنوب شرق آسيا در مقايسه با گذشته به ميزان قابل‌توجهي افزايش يابد.

متاسفانه در سال‌هاي اخير در بسياري از كشورها به دليل مشغله كاري زياد افراد، خوردن غذاهاي آماده يا فست‌فودها بشدت مورد توجه قرار گرفته است و در مقابل وعده غذايي صبحانه كه از جايگاه بسيار مهمي برخوردار است به دست فراموشي سپرده شده و همين عوامل موجب شده تا عادت‌هاي غذايي نامناسب در سطح جوامع مختلف شيوع پيدا كند و در اين ميان تنها كشورهاي جنوبي و شرقي آسيا هستند كه به‌رغم اين‌كه در برخي از اين كشورها مانند ژاپن، فناوري توانسته بسياري از ابعاد زندگي آنها را تحت تاثير خود قرار دهد مردم همچنان به عادات غذايي سنتي خود پايبند هستند و رژيم غذايي آنها اغلب شامل غذاهاي آب پز و سبزيجاتي است كه زمان پخت آنها بسيار كوتاه است و اگر چه شايد غذاهاي خوشمزه و خوش‌طعمي نباشند، اما ارزش غذايي مواد حفظ خواهد شد.

‌ چاقي ‌‌معضل جهاني‌‌

براساس مطالعات انجام شده در جوامع صنعتي و مدرن افزايش ميزان رفاه نسبي افراد موجب شده تا تغييرات قابل‌توجهي در سبك زندگي افراد ايجاد شود و از اين‌رو براساس نتايج به دست آمده از بررسي‌هاي آماري، در سال‌هاي اخير شيوع چاقي در سطح جهان بيش از 50 درصد در مقايسه با گذشته افزايش يافته است كه علت اصلي آن عادات غذايي نامناسب و تغييرات ايجاد شده در رژيم غذايي افراد و همچنين كاهش فعاليت‌هاي جسماني است.

افزايش مصرف شيريني، تنقلات و غذاهاي فست‌فود و استفاده از چربي‌هاي جامد در تهيه انواع مختلف غذاها از مهم‌ترين عوامل شيوع چاقي در كشورهاي مختلف محسوب مي‌شوند. رواج شيوه‌هاي زندگي صنعتي در شهرهاي بزرگ سبب شده تا افراد غذاهاي آماده را كه اغلب غذاهاي چرب و پركالري هستند به خوردن غذاهاي خانگي ترجيح دهند و به همين علت اگر نگاهي به برنامه غذايي مردم در كشورهاي مختلف بيندازيم متوجه خواهيم شد كه متاسفانه در سال‌هاي اخير اغلب افراد غذاهايي را مي‌خورند كه پركالري و سيركننده هستند و اين در حالي است كه مصرف لبنيات و سبزيجات را كه مي‌توانند نقش بسيار مهمي در كنترل وزن افراد و تامين موادغذايي مورد نياز بدن آنها داشته باشند از ياد برده‌اند.

بي‌شك در اغلب كشورها عادت‌هاي غذايي و سبك زندگي امروز در مقايسه با نسل گذشته با تغييرات بسيار زيادي مواجه شده كه اين موضوع مي‌تواند تهديدي برعليه سلامت افراد باشد. اگر تنها به دنبال يك رژيم غذايي سالم هستيد به شما توصيه مي‌كنيم حتما از نوعي موادغذايي استفاده كنيد كه حاوي مقادير كافي از غلات كامل هستند.

هيچ‌گاه غذا را با عجله نخوريد، موادغذايي را به مقدار كم و در وعده‌هاي غذايي متعدد بخوريد و همچنين استفاده از موادغذايي، سبزيجات تازه و چاشني‌هاي غذايي مختلف را فراموش نكنيد.

منابع:

essay forum . com

cnn.com

سهيل اميري
جام جم



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: