سرمايه‌گذاري قطري‌ها براي حفظ پرندگان شکاري ايران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 32
نویسنده : مولوی
رئيس سازمان محيط زيست با تشريح تفاهمنامه محيط زيستي ايران و قطر گفت: بر اساس اين تفاهمنامه طرف قطري با سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري مجموعه‌اي از فعاليتهاي مختلف براي حفظ احيا و جلوگيري از قاچاق پرندگان شکاري در ايران را انجام مي‌دهد.

محمد جواد محمدي زاده در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه تفاهم نامه امضا شده بين محيط زيست ايران و قطر در ادامه تبادل گونه هاي جانوري صورت گرفته در يک سال و نيم گذشته است گفت: سال گذشته دو راس آهوي ايراني به قطري ها داده شد و در مقابل دو راس اوريکس عربي به ايران وارد شد و اين آغاز همکاري طولاني مدت است.

وي اضافه کرد: امسال نيز در حوزه مبارزه با آلودگي هاي دريايي و همين طورعمليات تثبيت شنهاي روان و جلوگيري از بروز پديده گرد و غبار اعلام آمادگي شده و همين طور در رابطه با تقويت آبزيان و ذخاير دريايي توافق نامه اي امضا و توافقاتي نيز انجام شده است که به زودي نتايج آن را خواهيم ديد.

رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به امضاي توافق نامه با وزير محيط زيست قطر اعلام کرد: پرورش پرنده هاي شکاري و تجهيز امکانات سخت افزاري و همين طور برگزاري مسابقات قوش بازي راهي براي جلوگيري از قاچاق گونه هاي شکاري و هوبره به کشورهاي عربي است.

معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: موارد مطرح در تفاهم نامه امضا شده با وزارت محيط زيست قطر حفاظت و تقويت بنيه زيستي گونه هاي پرنده گان شکاري و گونه هوبره است که در خطر و تهديد شکار شکارچيان منطقه به خصوص مورد علاقه کشورهاي حاشيه خليج فارس هستند.

محمدي زاده افزود: بهترين راهکار با توجه به اينکه قاچاق پرندگان به عنوان پديده اي ناپسند در منطقه وجود دارد اين است که با کشور قطر از نزديک همکاري داشته باشيم. قطري ها موظف شده اند با وارد کردن تجهيزات و امکانات سخت افزاري و هزينه آموزش نيروهاي محلي، پرندگان شکاري را در ايران پرورش دهند.

وي اظهار داشت: پرورش پرندگان شکاري با هدف رهاسازي در زيستگاههاي انجام مي شود که همگي اين زيستگاهها در ايران هستند. احياي زيستگاهها و تقويت گونه هاي در معرض خطر از هوبره تا پرندگان شکاري در دستور کار دو کشور است. هدف ما در درجه اول تکثير اين گونه ها و در مراحل بعد ارائه خدمات ديگر و حتي صادرات ست.

رئيس سازمان محيط زيست گفت: در تفاهم نامه امضا شده با قطري ها کار تکثير در محوطه اي 100هکتاري با سقف پوشيده به امضا رسيده که به مدت سه سال در استان کرمان اجرا مي شود.

محمدي زاده ادامه داد: بعد از سه سال بخشي از پرندگان به دنيا آمده را در محيط و زيستگاههاي اطراف رهاسازي مي کنيم تا به اين شيوه از خطر انقراض خارج شوند و تعدادي از اين گونه هاي پرورش يافته براي برگزاري مسابقات پرنده هاي شکاري(قوش بازي) در نظر گرفته شده است.

وي در مورد ضرورت برگزاري مسابقات قوش بازي گفت: اين مسابقه ورزش و تفريح محسوب مي شود و نوعي کار اشتغال زا به حساب مي آيد که در منطقه سيرجان مي تواند از بيکاري منطقه بکاهد. اجراي اين طرح از شکار غيرمجاز و قاچاق پرندگاه در ايران جلوگيري مي کند و حتي اگر لازم باشد صادرات پرندگان را به عنوان پروژه اي اقتصادي تعريف مي کنيم به شرطي که پرنده به اندازه کافي تکثير شود.

رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به تعهدات قطري ها در قبال ايران اظهار داشت: قطري ها تجهيزات مورد نياز را وارد و نصب مي کنند و قفسهاي بزرگ و کارخانه هاي جوجه کشي راه مي اندازند و تمام هزينه آموزش افراد محلي و کساني را که با اين پروژه همراه هستند به عهده دارند به اين معنا که روستائيان منطقه با درامدي که از اين راه بدست مي آورند نيازي به شکار و قاچاق پرنده ندارند.

معاون رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه جوامع محلي با ايجاد اشتغال و آموزشهاي لازم تشويق به انجام فعاليتهاي مجاز و قانوني مي شوند و در نتيجه از انجام کارهاي خلاف مانند شکار و قاچاق در اين مناطق جلوگيري مي شود.

به گفته محمدي زاده، اين سرمايه گذاري که در حدود 500 ميليون دلار است شامل مجموعه اي از فعاليتهاي مختلف است که با سرمايه گذاري قطري ها و مديريت کارشناسان و مديران محيط زيست ايران در پنج سال در مناطق مرکزي ايران به خصوص کرمان اجرايي مي شود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: