هوبره در تيررس شکارچيان عرب
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
هوبره در تيررس شکارچيان عرب
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 26
نویسنده : مولوی
شکار غيرقانوني و درخواست مجوز از سوي عرب ها همواره تهديدي براي شکارگاه هاي هوبره در ايران است اما مسئولان محيط زيست اعلام کرده اند نه تنها مجوز شکار «هوبره» براي شکارچيان عرب صادر نشده بلکه اقدامات گشت و کنترل نيز تشديد شده است.

عليرضا خليلي در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه قانون به ما چنين اجازه اي را نمي دهد که مجوز شکار براي اعراب صادر کنيم اظهار داشت: تا کنون هيچ مجوزي براي هيچ گروهي صادر نکرده ام و تحت فشار هيچ مقامي نيز چنين مجوز غير قانوني صادر نمي شود.

وي افزود: صدور اين مجوز خلاف قانون است و طبق ضوابط جاري در دستورالعملهاي سازمان محيط زيست چنين مجوزي به کسي داده نمي شود اگر چه بر اساس ضوابط درخواست مجوز شکار براي اتباع خارجي بايد با هماهنگي وزارت امور خارجه کشور باشد.

خليلي با اشاره به نامه شماره 108/41-6937 دفتر حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان محيط زيست گفت: به محض اطلاع از انتشار خبر ورد اتباع خارجي به مناطق دشتي کشور نامه اي در تاريخ پنجم ديماه جاري به تمامي واحدهاي مربوط ارسال شد تا به محض اطلاع از ورود گروههاي شکارچي عرب برخورد قانوني و پيشگيرانه انجام شود.

وي افزود: در اين نامه تاکيد شده که «پيرو اطلاع واصله از حضور اتباع بيگانه در مناطقي مانند آبادان، خرمشهر، شوش، رامهرمز، دشت آزادگان و ماهشهر منطقي است با تشديد گشت و کنترل در مناطق درگير نهايت دقت انجام شود و مراتب پيگيري و در صورت مشاهده جرم اقدام لازم براي جلوگيري، دستگيري و برخورد احتمالي طبق قانون صورت پذيرد».

مديرکل حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان محيط زيست تاکيد کرد که موافقتي با هيچ مقامي در سازمان محيط زيست براي صدور مجوز شکار انجام نشده و حتي زمينه مراقبت بيشتر نيز فراهم شده است.

قاچاقچيان عرب بارها اقدام به قاچاق و کشتار اين گونه نادر در مناطق جنوبي ايران کرده اند. پيش از اين در سال 87 يک شکارچي سابقه دار کويتي که در حال شکار پرنده در خوزستان دستگير شده بود تنها به يک و نيم سال حبس تعليقي و 56 ميليون تومان (يک و نيم ميليون دينار کويت) جريمه نقدي محکوم شد و قبل از آنکه دوره محکوميتش تمام شود کشور را ترک کرد.

در اين رابطه هرمز محمودي راد مديرکل سابق اداره محيط زيست خوزستان گفت: علاوه بر سعود عبدالعزيز بابتين شکارچي معروف عرب، 9 شکارچي متخلف عرب و راهنمايان ايراني آنها چند روز پيش در حال شکار پرندگان مورد حفاظت سازمان توسط نيروهاي ارتش و اعضاي گارد حفاظتي سازمان محيط زيست استان بازداشت شدند و هر کدام به يک سال و نيم حبس تعليقي و در مجموع به 56 ميليون تومان جريمه نقدي محکوم و تمام وسايل شکار آنها نيز به نفع دولت ضبط شد.

شکار غيرقانوني و درخواست مجوز شکار هوبره در حالي در ايران دائما در حال تکرار است که کنوانسيون بين المللي گونه هاي مهاجر (cms) در رم هوبره را به عنوان يک گونه مهاجر حفاظت شده و در معرض خطر معرفي کرده است. همچنين تفاهمنامه اي بين دو کشور ايران و عربستان براي جلوگيري از شکار هوبره در منطقه خاورميانه به عنوان گونه اي حفاظت شده امضا شده است.

از سوي ديگر در ماده يک آيين نامه اجرايي شکار ويژه مصوب 31 فروردين 81 به شماره 22805 ت/3346 سازمان محيط زيست آمده است که «اجراي برنامه شکار توسط مقامات عالي رتبه  کشورهاي خارجي در ايران از شمول ضوابط و دستور العمل هايي عمومي مستثني بوده و تابع مقررات اين آيين نامه است و تمام دستگاههاي دولتي و مراجع ذيربط موظف به رعايت اين مقرارت هستند».

همچنين در تبصره اي در اين آيين نامه توضيح داده شده که:«در صورت ابهام در تشخيص مقامات و شخصيت هاي موضوع اين ماده نظر وزارت امور خارجه مناط اعتبار است».

رئيس سازمان محيط زيست نيز مصرانه از برخود قاطع سازمان محيط زيست با همه فعاليت هاي غير قانوني از جمله شکار غير مجاز هوبره  خبر داده و مي گويد: معتقديم براي جلوگيري از شکار اين گونه هاي در معرض خطر بايد کار فرهنگي کرد.

محمد جواد محمدي زاده تاکيد کرد: از جهت فرهنگي و سياسي اين موضوع براي ما اهميت دارد و متاسفانه در بين برخي شيوخ عرب همواره تمايل به شکار وجود داشته اما با اجراي برنامه پرورش گونه هاي مثل هوبره و برگزاري مسابقات (قوش بازي) اين تخريب را محدود و مديريت مي کنيم.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: