پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
10 هزار توماني تقلبي در بازار
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 23
نویسنده : مولوی
با وجود اينکه بانک مرکزي بارها حتي نسبت به نگهداري و استفاده از اسکناس‌هاي جعلي و پيگيردهاي قانوني آن هشدار داده است، اما اخيرا برخي از سودجويان اسکناس هاي تقلبي 10 و 5 هزار توماني را وارد بازار کرده‌اند.

به گزارش مهر، هر ساله با نزديک شدن به ماه‌هاي پاياني سال و افزايش نياز مردم به اسکناس و پول، اسکناس هاي تقلبي در بازار هم افزايش مي يابد که مردم بايد در دريافت ها و پرداخت هاي خود مراقب باشند تا اين پول هاي تقلبي نصيب آنها نشود.

در حال حاضر بزرگترين اسکناس کشور 10 هزار توماني است که بانک مرکزي در اولين روز تيرماه امسال طي مراسمي با حضور برخي از مسئولان آن را در بانک مرکزي رونمايي کرد.

مسئولان بانک مرکزي در اين مراسم با تشريح ويژگي هاي بسيار بالاي امنيتي که براي اين اسکناس در نظر گرفته شده است، عنوان کردند که اين نوع اسکناس به هيچ وجه قابليت تقلب از سوي برخي افراد سودجو را ندارد.

تفاوت هاي اسکناس هاي اصيل و تقلبي

اخيرا برخي از افراد سود جو در بازار اقدام به انتشار اسکناس هاي تقلبي کرده اند که با اسکناس هاي منتشر شده توسط بانک مرکزي تفاوت هايي دارد که شايد در وهله اول قابل شناسايي نباشد، اما با بررسي هاي بيشتر و آگاهي مردم نسبت به موارد امنيتي که براي اسکناس هاي درشت توسط بانک مرکزي تعبيه شده به راحتي قابل تشخيص باشد.

چندي پيش نيز چک پول هاي تقلبي در برخي از دستگاه‌هاي خودپرداز مشاهده شده بود که محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي در اين خصوص عنوان کرد: در مورد چک پول ها نمي توان ادعا کرد که هيچگونه تقلبي وجود ندارد، اما اگر چک پول تقلبي در دستگاه خودپرداز وجود دارد، به طور حتم شعبه بانک متوجه اين موضوع نشده است و مردم مي توانند با تحويل آن به شعبه چک پول واقعي دريافت کنند.

اسکناس هاي تقلبي همواره و طي دوره هاي مختلف زماني توسط برخي از افراد سود جو وارد بازار شده است، اما اخيرا اين اسکناس ها در تعداد بيشتر در بازار قابل مشاهده است که بيشتر نيز اسکناس هاي درشت يعني 10 هزار توماني و 5 هزار توماني و در برخي از موارد اسکناس هاي 2 هزار توماني را در بر مي گيرد.

بانک مرکزي براي جلوگيري از تقلب و سود جويي مشخصات امنيتي براي هر يک از اسکناس ها و چک پول ها مثلا اسکناس 200 توماني، 2000 توماني، 10000 توماني، چک پول 50 هزار توماني و 100 هزار توماني تعبيه کرده است.

اين بانک هشدار داده است که مشخصات امنيتي و قابل بررسي اسکناس و ايران چک به شما کمک مي‌کند تا به راحتي اسکناس هاي واقعي را از موارد تقلبي و جعلي آنها تشخيص دهيد.

در اسکناس‌هاي صادره توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران موارد متعددي از خصوصيات امنيتي وجود دارد که تشخيص آنها با اندکي دقت براي مردم آسان خواهد بود. در بيشتر موارد بهتر است به يک خصيصه اکتفا نکنيد بلکه موارد بيشتري را جهت حصول اطمينان بيشتر بررسي نمائيد. دقت داشته باشيد که نگهداري و استفاده از اسکناس ‌هاي جعلي پيگرد قانوني دارد.

به عنوان مثال، براي اسکناس هاي 10 هزار توماني 14 ويژگي امنيتي را مي توان ذکر کرد:

1- چاپ برجسته روي اسکناس در سه رنگ قهوه اي، سبز يشمي و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها مي باشد که با انگشتان دست به راحتي قابل لمس است.

2- ريزچاپ هاي روي اسکناس به شکل ريز چاپ برجسته و ريز نوشته مي باشد.

3- علامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دايره برجسته در گوشه سمت چپ و پائين اسکناس به رنگ قهوه اي چاپ شده است.

4- کليه نقوش اسکناس به صورت خطي و با استفاده از سيستم طراحي امنيتي طراحي شده اند که شامل طرح هاي گيلوش و مدالين ( طرح هندسي تکراري) و ريز نوشته ها مي باشد.

5- بخشي از عدد ارزشي اسکناس به عنوان طرح مکمل در روي اسکناس و بخش ديگر در پشت آن چاپ شده است.

6- ريز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روي گنبد آرامگاه سعدي قرار دارد.

7- مشخصه طرح مخفي در بوردر پائين اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستاي چشم به شکل تقريبا افقي و در مقابل نور، عدد لاتين 100000 نمايان خواهد شد.

8- چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه اي، سبز زيتوني تيره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدي، بوردر و نوشته هاي اسکناس مي باشد که با انگشتان دست به راحتي قابل لمس است.

9- تصوير سه بعدي حضرت امام (ره) به عنوان واترمارک در خميره کاغذ قرار گرفته است.

10- واترمارک بسيار روشن عدد لاتين 100000 در زير واترمارک تصوير اصلي (الکتروتايپ)

11- نخ امنيتي پنجره اي از نوع هولوگرام با عرض 2.5 ميليمتر شامل آرم بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در طول نخ که در مقابل نور با تغيير زاويه به صورت هفت رنگ ديده مي شود و عدد لاتين 100000 در روي آن قابل مشاهده خواهد بود.

12- نخ امنيتي پنهان از جنس پلي استر که عبارت بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران روي آن نقش بسته و تحت تابش اشعه ماوراي بنفش با سه رنگ سبز، آبي و قرمز قابل مشاهده خواهد بود.

13- الياف فلورسنتي نامرئي در پشت و روي کاغذ وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراي بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبي قابل مشاهده خواهد بود.

14- بخش هايي از روي اسکناس شامل طرح مکمل، نقش ميان شمسه، نقش گل اسليمي سمت راست به رنگ سبز زيتوني، شماره سريال به رنگ قرمز و امضاها به رنگ مشکي و در پشت اسکناس، طرح مکمل به رنگ قهوه اي و با مرکب مخصوصي چاپ شده اند که تحت تابش اشعه ماوراي بنفش به رنگهاي سبز فسفري، زرد طلايي، سبز و زرد نمايان مي شوند.

کاغذ اسکناس 100000 ريالي به رنگ زيتوني روشن و با ابعاد 166×79 ميليمتر مي باشد. مجيد صنيعي مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک 4 ويژگي به کار رفته در اسکناس 10 هزار توماني را عامل کاغذ امنيتي، مرکب امنيتي ، طراحي امنيتي و چاپ امنيتي عنوان مي کند.

مصطفي عباسي مديرکارخانه توليد کاغذ اسناد بهادار نيز با تشريح مشخصات امنيتي اسکناس ها آنها را در سه سطح امنيتي عنوان کرده و گفته است: در سطح اول توسط عامه مردم قابل تشخيص است، وجود واترمارک و نخ هاي امنيتي براي اين منظور در تمامي اسکناس ها تعبيه شده است، در سطح دوم يکسري ويژگي هاي امنيتي مد نظر قرار گرفته که براي مسئولين بانکي توسط ماشين هايي که در اختيار شبکه بانکي قرار مي گيرد قابل تشخيص است.

وي گفته است: در سطح سوم نيز فيچرهايي در اسکناسها تعبيه شده که فقط توسط بانک مرکزي و سنسورهاي اين بانک قابل تشخيص است. تمامي موارد مذکور در اسکناس 10 هزار توماني منظور شده است.

اما لازم به نظر مي رسد که برخي از مشخصات اسکناس هاي تقلبي 10 هزار توماني از جمله کاغذ بي کيفيت، رنج زيتوني بسيار پررنگ، تصاوير بي کيفيت، عدم وجود نخ امنيتي پنهان، اندازه غير استاندارد و کوچکتر از حد معمول، براي شناسايي مردم ذکر شود. در اسکناسهاي 5 هزار توماني تقلبي نيز رنگ تيره تر از اسکناس اصيل، کاغذ نامرغوب، تصاوير خميره کاغذ و غيره مي تواند به راحتي در تشخيص اين اسکناس ها کارساز باشد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: