آيين سنتي نخل برداري در تفت يزد برگزار شد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آيين سنتي نخل برداري در تفت يزد برگزار شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 59
نویسنده : مولوی
آيين سنتي نخل برداري، عصر 28 صفر همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) در حسينيه امام(ره) شهر تفت يزد برگزار شد.

 به گزارش ايرنا؛ اين آيين معنوي، همه ساله در اين روز و بويژه عصر عاشورا و 21 رمضان با حضور خيل عظيم عاشقان اهل بيت(ع) از سراسر استان و كشور برپا مي‌شود.

نخل كه در لغت فارسي به معناي تابوت است در نزد مردم منطقه نمادي از تابوت حضرت سيدالشهدا(ع) مي‌باشد.

نخل وسيله‌ايي چوبي است كه دو طرف آن به صورت مشبك، از چوب ساخته شده و بوسيله چوب‌هاي ديگر به هم مرتبط شده ‌و بر روي چهار تير چوبي قرار دارد.

هيات‌هاي مذهبي در اين روز، دو روي نخل را با آيينه تزيين مي‌كنند و در بين آئينه‌ها، عكسهاي امام ‌راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامي و شهداي جنگ تحميلي را قرار مي‌دهند كه اين كار جلوه خاصي به نخل مي‌بخشد.

هياتها پس از اين‌كه بدنه نخل را با پارچه سياه پوشاندند، شماري شمشير و خنجر برهنه بر روي پارچه مشكي نصب مي‌كنند.

پس از آماده شدن نخل، يكي از هيات‌هاي مذهبي وارد حسينيه ‌شده و در حاليكه اعضاي هيات مي‌دوند و با صداي بلند حسين حسين مي‌گويند به زير نخل رفته و به اتفاق ديگر عزاداران كه از قبل در زير نخل بودند با فرياد يا علي نخل را از جا بلند مي‌كنند.

در اين زمان، عزاداران نخل را سه يا پنج مرتبه دور حسينيه مي‌گردانند و همزمان صداي طبل، سنج و شيپور در فضاي اطراف حسينيه طنين انداز مي‌شود.

آيين نخل برداري در اين لحظه از چنان هيجان معنوي برخوردار است كه بايد در صحنه بود و با چشم خود اين منظره روحاني را نظاره كرد.

مردم سوگوار و اعضاي هيات‌هاي مذهبي پس از آنكه نخل را به دور حسينيه گرداندند آن را در جاي اوليه خود قرار مي‌دهند و در حاليكه به سر و سينه خود مي‌زنند فرياد حسين حسين آنها از فاصله‌ دور شنيده مي‌شود.

مراسم روز عاشوراي تفت كه نخل برداري نيز جزئي از آن محسوب مي‌شود در زمره آثار معنوي كشور ثبت شده و بسياري از مردم ايران، تفت را با آيين نخل برداري آن مي‌شناسند.

اين شهر در 20 كيلومتري جنوب غربي شهر يزد واقع شده است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: