اجراي آيين‌نامه پوشش دانشجويان از ترم بهمن
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اجراي آيين‌نامه پوشش دانشجويان از ترم بهمن
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 21
نویسنده : مولوی
معاون دانشجويي و فرهنگي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به انجام ويرايش چهاردهم آيين نامه پوشش و رفتار حرفه‌اي براي دانشجويان علوم پزشكي از نهايي شدن و اجراي آن در نيمسال دوم سال تحصيلي 90 ــ 89 خبر داد.

دكتر فرحناز تركستاني در گفتگو با مهر افزود: نگارش آيين نامه پوشش و رفتار حرفه‌اي به پايان رسيده است و پس از ويرايش چهاردهم به تعيين شيوه نامه اجرايي رسيده است كه پس از تهيه اين شيوه نامه به دانشگاهها ابلاغ مي‌شود.

وي افزود: ابلاغ نهايي آيين نامه پوشش و رفتار حرفه‌اي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي از سوي وزير بهداشت صورت مي‌گيرد و پس از آن دانشگاهها ملزم به رعايت آن به جاي آيين نامه‌هاي داخلي خود هستند.

تركستاني اظهار كرد: يكي از دلايل تهيه اين آيين نامه از سوي معاونت نيز تهيه آيين نامه‌هاي داخلي متفاوت و متعدد از سوي دانشگاههاي علوم پزشكي بود كه با توجه به اين آيين نامه، اين موضوع ساماندهي شد.

معاون وزير بهداشت يادآور شد: با توجه به روند تهيه شيوه نامه از سوي معاونت آموزشي وزارت بهداشت، پيش بيني مي‌شود اين آيين نامه در نيمسال دوم سال تحصيلي 90 ــ 89 اجرايي شود.

جزئياتي از آيين نامه پوشش دانشجويان علوم پزشكي

سرپرست امور فرهنگي معاونت دانشجويي وزارت بهداشت نيز پيش از اين با اشاره به جزئيات آيين نامه پوشش دانشجويان علوم پزشكي گفته بود: پوشش تنها 10 درصد آيين نامه رفتار حرفه‌اي را شامل مي‌شود و رفتار يك دانشجو در مجموع ارزيابي مي‌شود.

دكتر فريبا قربانيان افزود: مقرر شده است دستورالعمل اجرايي اين آيين نامه از سوي معاونت آموزشي تدوين شود كه در حال حاضر اين معاونت قرار است در فرصتي دو ماهه اين دستورالعمل را تدوين كند.

وي افزود: ضمانت اجرايي آيين نامه بر عهده معاونت آموزشي است و به همين دليل دستورالعمل از سوي معاونت آموزشي تدوين مي‌شود تا تخلفات و مصاديق آن مشخص باشد.

پوشش تنها 10 درصد كل رفتار حرفه‌اي را تشكيل مي‌دهد

قربانيان اظهار كرد: لباس و پوشش و رفتار گزينه‌هايي است كه در آيين نامه به آن پرداخته شده است. بايد در آيين نامه مشخص باشد كه مشكل دانشجو و يا رفتار در برابر بيمار و گزارش نحوه برخورد آن بر عهده چه كسي است.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس آيين نامه‌اي كه طراحي شده است پوشش تنها 10 درصد كل رفتار حرفه‌اي را تشكيل مي‌دهد. بر اساس آيين نامه رفتار حرفه اي، دانشجو بايد در بيمارستانها ديسپلين خاص و مسائل اخلاقي را نسبت به بيمار، استاد و همكاران خود رعايت كند.

سرپرست امور فرهنگي معاونت دانشجويي وزارت بهداشت گفت: معيارهاي پوشش مشخص شده است و در واقع دستورالعمل، در توضيح و تشريح آيين نامه انضباطي است تا در دانشگاهها همسان رفتار شود و برخوردها نيز بر اساس تفسير دانشگاهي صورت نگيرد.

آيين نامه پوشش و رفتار حرفه‌اي براي دانشگاههاي علوم پزشكي اختصاصي است

وي يادآور شد: پيش از اين آيين نامه‌اي مربوط به پوشش دانشجويان با ذكر مصاديق از سوي نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها تهيه شده بود كه به دانشگاههاي علوم پزشكي ارائه شده است اما وزارت بهداشت اعلام كرده است كه با توجه به وسعت كاري، بخش‌هاي بيمارستاني و ارتباط با مردم، آيين نامه‌اي وسيع تر براي دانشگاههاي علوم پزشكي تدارك ديده است.

قربانيان اظهار كرد: به دليل وسعت كاري در وزارت بهداشت، رفتار حرفه‌اي در محيط آموزشي، درماني و خدماتي نيز به آيين نامه اضافه شده است كه در دستورالعمل اجرايي نيز اين موضوع در نظر گرفته مي‌شود. نصب اتيكت و اجراي منشوراخلاقي و جزئيات اين موضوع در دستورالعمل ديده شده است.

حق بيمار است كه بداند با دانشجوي چه رشته‌اي و چه مقطعي روبرو است

وي با ذكر مثالي يادآور شد: نكته مهم در پوشش و رفتار حرفه‌اي اين است كه به طور مثال وقتي يك دانشجو بر بالين بيمار حاضر مي‌شود حق بيمار است كه بداند با دانشجوي چه رشته‌اي و چه مقطعي روبرو است بنابراين دانشجو بايد با نصب اتيكت خود اين حق بيمار را رعايت كند. همچنين مسائلي مانند رفتار با بيمار يا همكار نيز مهم است.

سرپرست امور فرهنگي معاونت دانشجويي وزارت بهداشت درباره رنگ و اندازه لباس گفت: جزئيات رنگ و اندازه روپوش و مدل لباس به طور كامل در دستور العمل معاونت درمان ديده شده است. معاونت درمان از گذشته فرمهاي متحد الشكل و نحوه پوشش افراد را در فرم‌هايي در اختيار همه قرار مي‌دهد و در اين زمينه با معاونت دانشجويي هماهنگ عمل كرده است.

وي درباره لزوم تدوين دستورالعمل پوشش و رفتار حرفه‌اي از سوي معاونت آموزشي وزارت بهداشت يادآور شد: بخش‌هايي از اين دستورالعمل نياز به مداخله اجرايي دارد و ما به خودمان اجازه نمي‌داديم در بخشهايي كه مداخله بر عهده مدرس است حوزه معاونت دانشجويي وارد شود و از همين رو اجرا بايد بر عهده معاونت آموزشي باشد تا بتوان معيارهاي ارزشي و اخلاقي را به صورت قانونمند اجرا كرد.

قربانيان با اشاره به تجربياتي كه در ساير كشورها در زمينه رعايت پوشش و رفتار حرفه‌اي در محيط دانشگاههاي پزشكي وجود دارد گفت: در كشورهاي غربي بر اساس تخلفي كه صورت مي‌گيرد كليه مسووليت‌ها بر عهده معاونت آموزشي است به طور مثال محروميت‌هايي از كلاس براي دانشجوي متخلف درنظر مي‌گيرند كه از يك ساعت تا يك هفته تفاوت دارد و حتي در مواردي تخلف فرد در نمره دانشجو تاثير دارد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: