توني بلر در برابر کميته چيلكات
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
توني بلر در برابر کميته چيلكات
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 12
نویسنده : مولوی
توني بلر، نخست وزير سابق بريتانيا، روز جمعه 21 ژانويه براي دومين بار در تحقيقات "کميته چيلکات در مورد جنگ عراق" شهادت داد.

گروه تحقيق چيلکات مامور کشف واقعيات در باره تمام جنبه هاي تصميم گيري دولت توني بلر براي پيوستن به آمريكا در حمله نظامي سال 2003 به عراق است.

نخست وزير سابق بريتانيا در بيانيه اي کتبي به سوالات اين کميته پاسخ داده و گفته است که در ماه ژانويه سال 2003 ،هفت هفته پيش از آغاز جنگ ، او خيلي محکم و قاطع با جرج بوش، رئيس جمهوري وقت آمريکا پيمان بسته بود که هر کاري که لازم است انجام شود تا رژيم صدام حسين، رهبر سابق عراق خلع سلاح شود.

توني بلر همچنين انکار کرده که لرد گلداسميت، مشاور عالي حقوقي سابق بريتانيا، را تحت فشار گذاشته بود که توصيه اش به دولت را تغيير دهد. لرد گلداسميت ابتدا به دولت توني بلر توصيه کرده بود لازم است شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه اي ديگر را صادر کند تا حمله به عراق با مجوز انجام بگيرد.

نخست وزير سابق بريتانيا گفت که او به هشدار لرد گلداسميت که حمله به عراق بدون تائيد شوراي امنيت غيرقانوني است، اعتنايي نکرده بود چون فکر کرده بود که وقتي لرد اسميت تمام جزئيات را بداند تصميم خود را تغيير مي دهد.

نخست وزير سابق بريتانيا سال گذشته که براي اولين بار در برابر کميته تحقيق در مورد جنگ عراق حاضر شده بود، با قاطعيت از تصميم خود براي ملحق شدن به طرح آمريکا براي حمله به عراق دفاع کرد.

کميته تحقيقي چيلکات توني بلر را فراخوانده است تا از او درباره وعده هايي که در آن زمان به جرج بوش داده بود، سوال کند. نگرش و نحوه واکنش توني بلر به توصيه هاي حقوقي که به او در باره حمله به عراق شده بود نيز از ديگر موضوعاتي است که اين کميته احتمالا با برگزاري جلسات تحقيقي ديگر با بلر، مطرح خواهد کرد.

تصميم حمله به عراق بدون مجوز شوراي امنيت جامعه بريتانيا را دو دسته کرد؛ دو دستگي که از دهه 1950 و بحران کانال سوئز مشاهده نشده بود.

حمله به عراق نه تنها وجهه سياسي توني بلر را خدشه دار کرد بلکه باعث شد او پيش از موعد سمت خود را به گوردون براون واگذار کند.

گوردون براون دستور تشکيل کميته چيلکات را داد هر چند که احتمالا او تمايل زيادي به تحقيقي ديگر در باره جنگ عراق نداشت. اما اين کميته، به رغم برخي اختلاف نظرها در مورد نحوه گزينش اعضاي آن، نشان داده که به دنبال کشف واقعيات است.

بي بي سي



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: