تنفر مردم روسيه از دولت آمريكا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تنفر مردم روسيه از دولت آمريكا
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 13
نویسنده : مولوی
انديشكده آمريكايي هريتيج در مقاله‌اي به بررسي علل نفرت مردم روسيه از دولت آمريكا پرداخت.

به گزارش فارس، انديشكده هريتيج در مقاله اي به دلايل وجود احساسات ضد‌آمريكايي در ميان مردم روسيه اشاره كرد و نوشت: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي احساسات ضدآمريكايي در روسيه براي مدت كوتاهي از بين رفت و در دوران يلتسين (1999-1992) آمريكا و ديگر كشورهاي غربي كمك‌هاي مالي و فني زيادي در اختيار روسيه گذاشتند در اقتصاد اين كشور سياست بازار آزاد را پيش گرفتند كه اين تحولات نتايج متفاوتي داشت؛

- تورم بيش از حد اندوخته‌هاي مردم را از بين برد و مردم خصوصي‌سازي را به مثابه دزدي در نظر گرفتند.
- با اين كه روسيه هيچ‌ گاه تبديل به بازار آزاد تمام عيار نشد اما به طور حتم در دهه 90 ارزش‌ها و آرمان‌هاي غربي جاي خود را در اين كشور باز كرد.

* در ابتداي سقوط شوروي احساسات نسبت به آمريكا مثبت بود كه به سرعت اين حس تغيير كرد

در دهه 90، منابع مالي روسيه كمتر از زمان فعلي بود. صدور منابع طبيعي مانند نفت و گاز نهادينه نشده و قيمت كالاها پائين بود. طي سال‌هاي گذار از اقتصاد دولتي به اقتصاد كمونيستي، به ويژه پس از بحران مالي 1998 در آسيا، ملي‌گرايان شوروي بحث‌هايي مبني بر اين كه غرب ذخاير روسيه را به غارت برده، آن را تجزيه كرده و دامنه نفوذش را از بين ببرد را احيا كردند.
هنگام سقوط كمونيسم احساسات عمومي مردم نسبت به آمريكا اغلب مثبت بود، اما خيلي زود شرمساري، احساس گناه و نوستالژي گذشته جايگزين آن شد.

* مردم توصيه هاي نادرست كارشناسان آمريكايي را دليل فشارهاي اقتصادي مي دانستند

در اواخر دوره رياست‌جمهوري يلتسين ميزان محبوبيت وي بين مردم يك رقمي شده و همراه با آن ديد مثبتي كه بسياري از روس‌ها نسبت به روابط آمريكا و روسيه داشتند نيز از بين رفت. اكثريت مردم معتقد بودند اصلاحات اقتصادي دارايي آنها را به يغما برده و احساس فريب‌خوردگي مي‌كردند و مقامات فاسد و نالايق مشكلات را ناشي از توصيه‌هاي نادرست كارشناسان آمريكايي كه حقوق آنها را دولت آمريكا و بانك جهاني پرداخت مي‌كرد مي‌دانستند.

* برخي از مردم روسيه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا را باعث بدبختي خود مي دانستند

ديگراني هم بودند كه سازمان جاسوسي سيا و عوامل نفوذي آن، ميخائيل گورباچف و الكساندر ياكولف، دبيركل كميته مركزي ايدئولوژي حزب كمونيست شوروي (به عنوان پدران ايدئولوژيك فضاي باز سياسي و بازسازي) را مسبب فروپاشي شوروي مي‌دانستند.
اين ديدگاه كه اصلاحات اقتصادي ملهم از غرب و وام‌هاي موسسات مالي كشورهاي غربي طي تلاشي عامدانه براي تضعيف كشور و دسترسي به منابع طبيعي آن به روسيه تحميل شدند، پس از به قدرت رسيدن ولاديمير پوتين شدت و قوت گرفت.

* احساسات ضدآمريكايي باعث اتحاد كشورها عليه آمريكا شده است

در داخل روسيه، از آمريكا به دليل اقداماتش در قبال اين كشور به عنوان دشمن ياد مي‌شود. براي مثال كرملين سياست‌هاي خيانت‌آميز و فريبكارانه آمريكا را مسبب بحران اقتصادي فعلي، كه بيشتر از كشورهاي ديگر روي روسيه تأثير گذاشته است مي‌داند.
به همين صورت در سياست خارجي نيز از ضدآمريكاگرايي براي متحد كردن كشورها عليه دشمن مشترك و ايجاد جهاني چندقطبي استفاده مي‌شود كه در آن روسيه، چين، هندوستان و كشورهاي اقتدارگرا مانند ايران و ونزوئلا دامنه نفوذ آمريكا را محدود مي‌كنند.

* پوتين: ما هر روز بيش از پيش شاهد ناديده گرفتن قوانين بين المللي توسط آمريكا هستيم

مفهوم جهان چندقطبي را چندين سال پيش يووگني پريماكوف رهبر مكتب اروپا-آسياگرايي در سياست خارجي، وزير امور خارجه و نخست‌وزير بوريس يلتسين تدوين كرد.
در سياست‌هاي رسانه‌هاي خارجي و داخلي روسيه از بلاغت ضدآمريكايي استفاده مي‌شود؛ اين مسئله پس از سخنراني پوتين در كنفرانس امنيت مونيخ در سال 2007 كاملاً آشكار شد.
در اين سخنراني پوتين گفت: ما هر روز بيشتر شاهد ناديده گرفتن قوانين بين‌المللي و كم شدن ارزش آنها هستيم . يك كشور، و البته بيش از همه آمريكا، از هر جهت از مرزهاي ملي خود پا فراتر گذاشته است.
اين سخنراني رويه اظهارات بسياري از مفسران و سخنگويان مورد تأئيد كرملين در رسانه‌ها را تعيين كرد.

* خودمحوري مالي منادي پايان رهبري اقتصادي آمريكا در جهان است

پس از تشديد بحران مالي جهاني رهبران ملي روسيه آمريكا را مسبب اين فاجعه دانستند. براي مثال ديميتري ميدويديف رئيس‌جمهور روسيه گفت بحران بواسطه خودمحوري مالي بعضي كشورها ايجاد شده و منادي پايان رهبري اقتصادي آمريكا در جهان است. رسانه‌هاي روسيه نيز اين ديدگاه را در مطالب خود منعكس كردند.

* انزجار افكار عمومي روسيه از دولت آمريكا

سنجش افكار عمومي نشان مي‌دهد ديدگاه‌هاي منفي نسبت به آمريكا كه توسط رهبران روسيه ترويج مي‌شود و سختي‌هاي دوره گذار دهه 1990 تأثير خود را گذاشته‌اند. طبق نظرسنجي انجام شده توسط بنياد "pew " در سال 2009، 62 درصد از مردم روسيه دخالت و تأثير آمريكا را منفي و نامطلوب ارزيابي كردند و 15 درصد نيز آن را مفيد مي‌دانند.
همين‌ طور طبق نظرسنجي "بي‌بي‌سي " 65 درصد از مردم نظر منفي، 7 درصد نظر مثبت داشته و 28 درصد هم نظر خاصي ندارند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: