تظاهرات مصري ‌ها عليه مبارک
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تظاهرات مصري ‌ها عليه مبارک
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 12
نویسنده : مولوی
هزاران مخالف دولت حسني مبارک، روز سه شنبه 25 ژانويه در اقدامي کم سابقه با الهام از ناآرامي هاي تونس که منجر به برکناري زين العابدين بن علي، رئيس جمهور اين کشور شد، در قاهره تجمعات ضد دولتي برگزار کرده‌اند.

پليس ضد شورش در قاهره، پايتخت مصر با گاز اشک آور و ماشين‌هاي آب پاش به صفوف تظاهرکنندگان ضد دولتي حمله کرده اند.

تظاهرکنندگان به سمت پليس سنگ پرتاب کرده و با نيروهاي امنيتي درگير شده و شعارهاي ضد دولتي از جمله "مرگ بر مبارک" سر داده اند.

همچنين شعارهايي عليه جمال مبارک، پسر حسني مبارک که از او به عنوان جانشين احتمالي پدرش ياد مي کنند، داده شده است.

پليس براي درهم شکستن صفوف تظاهرکنندگان که جلوي مجلس اين کشور جمع شده بودند، وارد عمل شد و تظاهرکنندگان در خيابان هاي اطراف با نيروهاي دولتي درگير شدند.

طبق گزارش ها، در يک محله در قاهره، تظاهرکنندگان توانسته اند پليس را به عقب برانند.

پليس کنترل اوضاع را از دست داده است. تظاهرات روزسه شنبه جدي ترين تظاهرات ضد دولتي در اين کشور طي چند سال اخير به شمار مي رود.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در ميدان تحرير قاهره، تظاهرکنندگان به ماشين آب پاش پليس حمله کردند.

پليس براي ممانعت از پيوستن معترضان به تجمع جلوي مجلس، با باتوم به آنها حمله کرد و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.

گروهي از تظاهرکنندگان گفته اند که آماده مرگ هستند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جلوي مقر ديوان عالي مصر نيز، تجمع کنندگان پوسترهايي با خود داشتند که روي آن نوشته شده بود "تونس، راه حل است."

اعتراض هاي مردم تونس در چند هفته که در اعتراض به بيکاري و فساد بود، منجر به سقوط دولت زين العابدين بن علي پس از 23 سال شد و مخالفان دولت مصر هم درصدد آن هستند تا با به راه انداختن تجمعات ضد دولتي، فشار بر دولت حسني مبارک را افزايش دهند.

گزارش شده که در شهر اسکندريه و اسماعيليه نيز تظاهرات ضد دولتي برگزار شده است.

پراکندگي مخالفان

صبح سه شنبه هزاران پليس ضد شورش مجهز به ماشين هاي آب پاش به نقاط مختلف قاهره، پايتخت اعزام شدند تا مانع از برپايي تظاهرات وسيع ضد دولتي شوند.

برگزاركنندگان تجمعات ضد دولتي روز سه شنبه گفته بودند که عليه شکنجه، فقر، فساد و بيکاري قيام مي کنند.

دولت مصر هشدار داده که تظاهرکنندگان با خطر بازداشت مواجه هستند و از طرفداران خود خواسته تا دست به تجمعات مشابه بزنند.

حسني مبارک از سال 1981 و پس از ترور محمد انورسادات، رئيس جمهور پيشين، قدرت را در دست دارد. او هنوز مشخص نکرده که در انتخابات دور بعد شرکت مي کند يا نه.

مديرکل امور امنيتي قاهره، پايتخت مصر در بيانيه اي خاطرنشان کرده بود که نيروهاي امنيتي با قاطعيت با هر اقدامي که قانون شکنانه باشد، برخورد خواهند کرد.

مخالفان دولت حسني مبارک، رئيس جمهور مصر به شدت پراکنده هستند.

محمد البرادعي، رئيس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهان مشارکت مردم در اين تظاهرات شده اما اخوان المسلمين، بزرگ ترين گروه مخالف دولت مصر موضع مبهمي در اين باره در پيش گرفته است.

البرادعي بارها تاکيد کرده که دولت مصر بايد به درخواست ها براي تغيير عمل کند يا خود را براي ناآرامي هاي مدني احتمالي آماده کند. او همچنين از لزوم تغيير سياسي در مصر سخن گفته و خواهان اصلاحات در اين کشور شده است.

در مصر، بر خلاف تونس ميزان بي سوادي بالا است و استفاده از اينترنت چندان گسترده نيست.

مصر با بسياري از مشکلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي که تونس از آن رنج مي برد، رو به رو است اما تعداد حضور مردم در تجمعات ضد دولتي تا کنون چندان زياد نبوده و بسياري از کارشناسان، پيش بيني نمي کنند ناآرامي هايي در سطح تونس، در اين کشور شکل بگيرد.

بي بي سي



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: