نگاه اميدوارانه يواخيم لو به آينده تيم ملي فوتبال آلمان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 15
نویسنده : مولوی
در حالي كه بر سر عنوان برترين مربي فوتبال سال رقابت اصلي بين خوزه مورينيو سرمربي رئال مادريد به اعتبار كارهاي بزرگش در دوران حضور او در اينترميلان و ويسنته دل بوسكه بخاطر قهرمان كردن اسپانيا در جام جهاني 2010 جريان داشته، عده‌اي معتقدند مي‌توان يواخيم لو را نه فقط بارزترين مربي سال پايان يافته 2010 بلكه كل سه،‌ چهار سال اخير دانست.

 اين ديدگاه به سبب كار عالي او با جوانان فوتبال آلمان و جوانگرايي گسترده و موفق وي در اين تيم است.تيم ملي فوتبال اسپانيا با كاپيتاني ايكركاسياس در سال 2010 جام جهاني را براي اولين بار فتح و در اين راه در نيمه نهايي آلمان را صفر بر يك مغلوب كرد، اما اين دروازه‌بان معروف و 29 ساله معترف است كه از «آلمان لو» حساب مي‌برد.

او مي‌گويد: «تنها تيمي كه در دو،سه سال اخير اسباب نگراني من شده و من آن را سخت‌ترين رقيب‌مان مي‌دانم آلمان است. من هم روش بازي و نحوه كار اين تيم را دوست دارم و هم سيماي جوان و برخي بازيگران تواناي آن را، مساله نگران‌كننده‌تر براي ما اين است كه آلمان دائما در حال بهتر شدن است و فكر مي‌كنم اوج تجلي آن در دو، سه سال پيش‌رو باشد؛ زماني كه اين جوان‌ها پخته‌تر مي‌شوند. من فقط اميدوارم ما تا چنان زماني برنده عناوين موجود باشيم و دوره قهرماني‌هاي آنان در زماني باشد كه نزول طبيعي نسل برتر فعلي فوتبال اسپانيا شروع شده باشد وگرنه از سهم فتوحات ما كاسته و به آلمان افزوده خواهد شد.»

غنايي فزون‌تر

دستاورد مهم «يواخيم لو» 51 ساله طي 4 سال و نيم سرمربيگري‌اش در تيم ملي آلمان نه فقط حفظ روحيه تهاجمي و زيباي اين تيم در دوره 2 سال سرمربيگري يورگن كلينزمن(كه خود او دستيار اول كلينزمن بود) بلكه بخشيدن غناي بيشتر فردي و گروهي به آن تيم و بيشتر ساختن جوانان حاضر در اردوي ملي بوده است.

ژرمن‌ها با سرمربيگري ظاهري كلينزمن و به واقع با هدايت فني درخشان «لو» در جام جهاني 2006 سوم شدند و شايد در نگاه نخست در دوره‌اي كه ميزباني با خود آنها بود، اين رتبه كار بزرگي تلقي نشود اما حقيقت آن است كه تركيب آلمان چنان جوان شده بود كه حتي خود ژرمن‌ها اميد چنداني به حاصل كارشان در آن دوره نداشتند. اينك در اوايل سال 2011 آنچه لو به تيم آلمان افزوده، برخي قابليت‌هاي قابل توجه فني و فردي و استفاده بيشتر از نفرات صاحب اين مهارت‌ها بوده و با هدايت او آلمان تيمي است كه هر چند هنوز بسيار هجوم مي‌برد اما پشت هر حركتش به جاي احساس صرف آگاهي تاكتيكي آرميده است و بازي گروهي‌اش فوق‌العاده است و اگر ژرمن‌ها در جام‌جهاني 2010 به هر يك از تيم‌هاي انگليس و آرژانتين 4 گل زدند و دومي را با فوج ستاره‌هايش 4 برصفر در هم كوبيدند، در درجه اول به خاطر سلاح‌هاي فوق بود.

فراتر از خوشبيني صرف

فراموش نكنيم كه در كارنامه يواخيم لو نايب قهرماني يورو 2008 هم مشاهده مي‌شود و بايد به او حق داد كه مي‌پندارد بعد از روندهاي آموزشي عالي در 2 جام بزرگ مورد بحث در سال‌هاي 2008 و 2010 نوبت آن رسيده است كه يكي از 2 ميدان عمده بعدي (يورو 2012 و جام جهاني 2014) توسط آلمان فتح شود و آنهايي كه در احوالات تيم آلمان و كار فني سرمربي مبتكر آن دقيق شده‌اند كمتر در مورد اين ادعا شك به دل راه مي‌دهند و آن را خوشبيني صرف و بيهوده نيز نمي‌انگارند.كسب رتبه سوم در آخرين دوره جام جهاني شايد فقط تكرار كار سال 2006 ژرمن‌ها به نظر برسد اما اولا اين بار آنها از مزاياي ميزباني بي‌بهره بودند و ثانيا ـ همان‌طور كه قبلا آمد ـ‌ بهتر و علمي‌تر و فني‌تر بازي كردند. به واقع اين جوان‌ترين ترکيب آلمان در جام‌هاي جهاني طي 76 سال گذشته بود و معدل سني نفرات آن از 9/24 فراتر نمي‌رفت و براي تيمي كه مدال برنز مي‌گيرد، رقمي باور نكردني است، اضافه بر آن ژرمن‌ها با زدن 16 گل در 7 مسابقه خود پرثمرترين تيم جام را هم در خدمت داشتند و گلزن‌ترين تيم بعدي جام كه هلند بود بيشتر از 12 گل نزد. آلمان توسط توماس مولر پديده 21 ساله بايرن مونيخ كه تا همين2 سال پيش به كلي ناشناخته بود، هر دو عنوان آقاي گل و بهترين بازيكن جوان جام را هم به دست آورد.

لو: ‌بسيار مفتخرم كه اوايل سال 2011 جديدترين پديده فوتبال‌مان را كه ماريو گوتزه است به جهانيان معرفي كنم. با جواناني از اين قبيل جايي براي نگراني در مورد آينده نيست

مولر اعتقاد دارد كه شرط اصلي موفقيت، خوب و توانا بودن يك ورزشكار است و نه لزوما سن او، اما توفيق‌هاي شخصي وي به‌گونه‌اي ناقض اين ادعا و بهترين تبليغ براي نسل جوان‌تر است و از اين مي‌گويد كه اگر آلمان طرح هاي تاكتيكي‌اش را بسيار بهتر از اواخر دهه 1990 و اوايل دهه 2000 پياده مي‌كند، لابد به خاطر جوان‌تر شدن تركيب آن و تاكتيك‌پذيرتر بودن جوانان آن در قياس با ميانسالان است كه شايد تجربه و آگاهي بيشتري در قياس با جوان‌ترها دارند، اما كمتر مي‌توان طرح‌هاي درازمدت تاكتيكي را در مورد آنها پياده كرد.

عين حقيقت اما...

منتقدان تركيب فعلي تيم ملي آلمان معتقدند اين تيم به لحاظ فني و فردي به هيچ‌وجه به سطح متعالي تيم‌هاي ملي اين كشور در سال‌هاي فروزان 1965 تا 1996 نمي‌رسد و اين عين حقيقت است و آلمان در حال حاضر كاملا تهي از نظاير ستاره‌هاي پرشمار آن تيم‌ها است، اما ژرمن‌ها اينك به تصميم‌«لو» و دستيار اول او هانس پيتر فليک مجري فوتبالي گروهي و مدرن و تهاجمي و حساب شده هستند كه حتي ستاره‌هاي نسل‌هاي قبلي از قيصر فرانس بكن باوئر و كارل هاينز رومنيگه گرفته تا رودي فولر، اندرياس مولر، لوتار ماتيوس و توماس هسلر و همچنين گونتر نترز، ولفگانگ اوه‌رات، پل برايتنر، گرد مولر، كلاوس فيشر، بودو ايلگنر، كلاوس آلوفس و آندرياس برمه بر آن مهر تاييد مي‌زنند و بابت آن احساس غرور مي‌كنند.

در تيم فعلي آلمان معدودي مهره بزرگسال هم به چشم مي‌خورند كه سرآمد آنها ميروسلاو كلوزه است اما او هم در 34 سالگي به ركورد گلزني گرد مولر افسانه‌اي در تيم ملي آلمان بسيار نزديك شده است و با زدن 14 گل در مرحله نهايي 3 دوره اخير جام جهاني به يك قدمي ركورد گلزني رونالدوي برزيلي در اين مرحله رسيده است.تيم يواخيم لو درسال فراموش نشدني2010 در 17 مسابقه شركت كرد و به 12 برد، 2 تساوي و 3 شكست دست يافت و در مقابل 40 گل زده، بيشتر از 10 بار دروازه‌اش فرو نريخت. براساس چنين نتايجي و برپايه چنين ركوردي بود كه آلمان در واپسين جدول ماهانه فيفا در سال 2010 حائز رتبه سوم شد حال آن كه سال پايان يافته را دررده ششم آغاز كرده بود.لو در پيام سال نو (ميلادي) خود براي ورزشدوستان كشورش آورده است: «از دستاوردهايمان در سال 2010 بسيار راضي‌ام و روند پيشرفت فني ما در اين سال نيز ادامه يافت و شما فقط وقتي در مسير فتح جام‌ها قرار مي‌گيريد كه اينچنين باشيد و دائما به لحاظ فني بهتر بازي كنيد.»

جا براي پيشرفت

كارشناسان همسو با لو معتقدند كه تيم ملي آلمان هنوز جا براي پيشرفت بيشتر دارد و اين خبر بسيار بدي براي رقباي اين تيم و مايه و دليل تحسين ژرمن‌ها توسط كاسياس است كه مطلب را با نقل نظر وي شروع كرديم. سن كم اكثر مهره‌هاي اصلي آلمان امتيازي ويژه براي آنهاست و مسعود اوزيل و سامي خديرا كه در سايه نمايش درخشان‌شان در آفريقا بلافاصله رئال مادريدي شدند به ترتيب 22 و 23 سال بيشتر ندارند. حتي فيليپ لام مدافع راست و چپ آلمان كه بعد از مصدوميت‌ها و غيبت‌هاي پرشمار ميشاييل بالاك به كاپيتاني آلمان ارتقا يافته 27 سال بيشتر ندارد و باستي‌ين شواين اشتايگر هم‌باشگاهي بايرن مونيخي لام نيز به رغم گذر از 75 بازي ملي همسن اوست و لوكاس پودولسكي دومين گلزن برتر سال‌هاي اخير ژرمن‌ها 26 ساله است.

قسمتي از درخشش جوان‌ترها در اردوي ملي آلمان و جوان‌تر شدن تركيب تيم ملي محصول سياست‌هاي ماتياس سام معروف است.

مدافع وسط «بكن باوئر» وار ژرمن‌ها در زمان فتح جام ملت‌هاي اروپاي 1996 كه توپ طلاي آن سال را هم برد، از سال 2005 كه مدير فني فدراسيون فوتبال آلمان شد، در يكي از اولين تصميم‌هايش راه‌اندازي دپارتمان ويژه جوانان و نوجوانان را در تمامي باشگاه‌هاي دسته‌هاي اول تا سوم بوندس‌ليگا اجباري و حكم كرد كه هر باشگاه تخطي‌كننده از اين قانون، از ليگ كنار گذاشته شود. اينچنين بود كه ژرمن‌ها ناچارا بيشتر به جوان‌ها و پرورش آنها پرداختند و آنان توانستند در مسابقات قهرماني جوانان زير 19سال اروپا 2008 و قهرماني زير 17 و زير 21 سال اين قاره در 2009 اول شوند و تعداد قابل ملاحظه‌اي از نفرات همان تيم‌ها شامل مانوئل نوئر دروازه‌بان فيكس آلمان در جام جهاني 2010 وارد اردوي بزرگسالان هم شده‌اند.

رقابت شديد داخلي

اين هم پايان كار آلمان نيست بلكه فقط شروع آرزومندي بيشتر و خواب‌هاي خوش‌تر يواخيم لو است كه مي‌گويد: «خوشبختانه جوان پشت جوان به اردوي ما وارد مي‌شوند و اين مساله باعث رقابت شديدتر آنها برسر پوشيدن پيراهن ثابت و به تبع آن پيشرفت فني تيم ملي مي‌شود. من بسيار خوشبختم كه در اوايل سال 2011 جوان‌ترين و تازه‌ترين پديده فوتبال آلمان را به جهانيان معرفي كنم. او ماريو گوتزه است كه 18 سال بيشتر ندارد و در بورسيا دورتموند (قهرمان نيم فصل اول ليگ آلمان) بازي مي‌كند. او را درخشان‌ترين جوان فوتبال آلمان در دست‌كم 20 سال اخير مي‌دانم. با نفراتي مثل او بديهي است كه بسيار خوشبينانه به آينده فوتبال آلمان بنگرم و چه من باشم و چه خير، اين جوانان صحنه‌هاي تماشايي و اتفاقات بزرگي را در سال‌هاي پيش‌رو خلق خواهند كرد. در انتظار آن باشيد.»

سايت يوفا  / مترجم: وصال روحاني



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: