جشنواره موسيقي فجر با اجراي 130 گروه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جشنواره موسيقي فجر با اجراي 130 گروه
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 4
نویسنده : مولوی
بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر با حضور 130 گروه از ايران در 10 سالن شهر تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، نشست خبري بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر صبح امروز با حضور علي ترابي سرپرست دفتر موسيقي ارشاد ، حسن رياحي دبير بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر و بابك رضايي دبير اجرايي جشنواره و مديرعامل انجمن موسيقي ايران در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه علي ترابي در خصوص جشنواره موسيقي گفت: در سال جاري با تغيير مديريت دفتر موسيقي ارشاد زمان لازم براي انتخاب دبير را از دست داديم اما خوشبختانه حسن رياحي با توجه به تجربه دبيري كه در سال‌هاي گذشته داشته پيشنهاد ما را براي اين دوره پذيرفت.

وي افزود: اين جشنواره در طول تاريخ شكل‌گيري‌ و ادامه مسيرش ديدگاه‌هاي مختلفي را پيگيري كرده و تغييراتي را نيز داشته بطوريكه بخشي از اين تغييرات براي سياست‌هاي كلي و بخشي هم براساس سياست‌هاي دبير جشنواره بوده است اما جشنواره به عنوان يك فستيوال كه وظيفه آن شناسايي گروه‌هاي موسيقي است بايد از اين گروه‌ها حمايت كند.

سرپرست دفتر موسيقي ارشاد اضافه كرد: گروه‌هايي كه خودگردان نبوده و به تنهايي نمي‌توانند در سيستم بازار و برگزاري كنسرت حضور داشته باشند مورد حمايت جشنواره خواهند بود و جشنواره مي‌‌تواند زمينه شناسايي اين گروه‌ها باشد البته گروه‌هاي سرشناس هم در جشنواره حضور دارند ولي ما ترجيح مي‌دهيم آنهايي كه در طول سال زمان براي اجرا و مخاطب خاص خودشان را دارند زياد مورد حمايت ما قرار نگيرند.

هدف جشنواره معرفي چهره‌هاي جوان است

در ادامه اين نشست حسن رياحي دبير اين دوره از جشنواره گفت: يكي از شروط من براي جشنواره امسال اين بوده كه بتوانيم چهره‌هاي جوان را به جشنواره معرفي كنيم به گونه‌اي كه اين جشنواره بتواند به عنوان جشنواره اميد معرفي شود چرا كه آموزش موسيقي طي سال‌هاي گذشته موفق بوده و نتيجه آن تربيت افرادي است كه مي‌تواند آينده موسيقي كشور را بسازد.

وي افزود: سعي شده در بخش رقابتي از پايان‌نامه‌هاي دانشجويان در رشته‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد استفاده نماييم و قدم اول اين است كه نسل جوان شركت كنند تا بتوانيم از ميان آنها استعدادهاي خوب را پيدا كنيم.

دبير جشنواره بيست و ششم موسيقي فجر گفت: تنها كليد موسيقي كشور جوان‌ها هستند كه بايد با آنها كار شود به نظر من در يك نگاه كلي اين جشنواره جشنواره جوان است.

حضور 130 گروه موسيقي

دبير بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر با اشاره به گروه‌هاي شركت كننده گفت: در بخش رقابتي و در شاخه موسيقي كلاسيك ايراني 52 گروه شامل 20 گروه از تهران و 32 گروه از شهرستان، در شاخه كلاسيك غيرايراني 14 گروه شامل 8 گروه تهراني و 6 شهرستاني، در زمينه آواز جمعي 11 گروه شامل 6 گروه تهراني و 5 شهرستاني و در بخش آهنگسازي 53 گروه شامل 28 گروه تهراني و 25 گروه شهرستاني شركت كرده‌اند كه بطوركلي 130 اثر و گروه در اين دوره حضور يافته‌اند كه 62 گروه متعلق به تهران و 68 گروه متعلق به شهرستان است.همچنين در اين دوره بخش بين‌الملل، بانوان، رقابتي، غير رقابتي، كودكان، پژوهش و جشنواره‌ جشنواره‌ها را نيز خواهيم داشت.

10 تالار تهران ميزبان جشنواره موسيقي فجر مي‌شود

در ادامه اين نشست ، بابك رضايي دبير اجرايي اين دوره از جشنواره با بيان اينكه جشنواره بيست و ششم در 10 سالن شهر تهران برگزار خواهد شد، اظهار خواهد داشت:سالن‌هايي چون وحدت، رودكي، سالن اصلي تئاتر شهر، فرهنگسراي نياوران، سالن انديشه و سوره حوزه هنري، ايوان شمس، ارسباران، برج ميلاد و سالن پژوهشكده فرهنگ و هنر امسال ميزبان گروه‌هاي شركت كننده خواهند بود. در اين 10 سالن هر روز 13 سانس و در كل 76 سانس اجرا خواهيم داشت.

رضايي در خصوص برگزاري نشست‌هاي تخصصي موسيقي گفت: امسال در سالن پژوهشكده فرهنگ و هنر وابسته به جهاد دانشگاهي نشست‌هاي تخصصي با عنوان موسيقي و رسانه برگزار خواهد شد كه اميدواريم با طرح اين موضوع مباحث ارتباط موسيقي و رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و مكتوب به سرانجام برسد.

16 بهمن آغاز فروش بليت‌هاي جشنواره موسيقي فجر

رضايي گفت: بليت‌فروشي جشنواره بيست و ششم از 16 بهمن به صورت اينترنتي آغاز مي‌شود كه بليت‌ها براي دانشجويان موسيقي با 50 درصد تخفيف، غير موسيقي 30 درصد و هنرمندان 25 درصد تخفيف به فروش مي‌رسد كه البته دانشجويان بايد اصل كارت خود را به همراه داشته باشند و هنرمندان كارت عضويت خانه موسيقي و يا كارت آموزش موسيقي در آموزش‌ها را براي دريافت بليت ارائه دهند.

وي افزود: بليت‌هاي اين دوره از جشنواره از 8 تا 40 هزار تومان بسته به برنامه‌هاي سالن‌هاي مختلف به فروش مي‌رسد.

حضور دوباره اركستر ملي در جشنواره فجر

مدير اجرايي جشنواره بيست و ششم موسيقي فجر با اشاره به گروه‌هاي شركت كننده در جشنواره امسال گفت: در اين دوره اركستر سمفونيك تهران، اركستر ملي، اركستر سمفونيك صدا و سيما، اركستر مجلسي فيلارمونيك نياوران و اركستر فيلارمونيك ايران به سرپرستي عليرضا شفقي‌نژاد در بخش اركسترال، گروه رودكي به خوانندگي مختاباد در بخش سنتي و نيز در بخش‌هاي ديگر گروه خاچيك بابائيان، گروه رستاك، گروه رومي و در بخش پاپ نيما مسيحا و 4 خواننده ديگر اجرا خواهند داشت. همچنين در بخش تك‌نوازي اساتيد نيز هادي منتظري، مسعود حبيبي، فرهنگ شريف، حسن ناهيد و ... به روي صحنه مي‌روند.

حضور بانوان موزيسين و نبود موسيقي نواحي در اين دوره

رضايي ادامه داد: در بخش رقابتي جشنواره امسال گروههايي از فارس، كرمانشاه، خوزستان، البرز، اصفهان، قزوين، همدان، آذربايجان شرقي، كرمان و مازندران نيز شركت خواهند داشت. همچنين امسال براي جشنواره يك بولتن روزانه را برنامه‌ريزي كرديم و در كنار آن كتابچه‌اي همراه با جدول برنامه‌ها نيز بين علاقمندان توزيع مي‌شود. در روز اختتاميه كتابي شامل مروري بر 5 دوره گذشته جشنواره منتشر خواهد شد.

وي در خصوص حضور گروه‌هاي بانوان در اين دوره از جشنواره گفت: امسال سه گروه بانوان در فرهنگسراي نياوران شركت خواهند كرد و با توجه به اينكه جشنواره موسيقي نواحي به صورت مجزا ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي‌شود امسال از حضور گروه‌هاي موسيقي نواحي بهره‌اي نبرده‌ايم.

در ادامه اين نشست ، حسن رياحي درخصوص هيئت داوران جشنواره بيست و ششم گفت: من سعي كردم در اين قسمت از چهره‌هاي جديد و نسل جديد دانشگاهي استفاده كنم، بطوريكه در بخش آواز جمعي ميلاد عمرانلو، رازميك اوحانيان و كاظم زاد، در بخش موسيقي كلاسيك شاهين فرهت، تفضلي، عليرضا مشايخي و كياوش صاحب نسق، در بخش موسيقي ايراني سعيد ثابت، آذر هاشمي و مسعود شعاري و در بخش موسيقي كلاسيك غيرايراني اكبر محمدي، امير صراف و نادر مرتضي‌پور داوري آثار را بر عهده داشته‌اند.

رشد 20 درصدي بودجه جشنواره موسيقي فجر

مديرعامل انجمن موسيقي درخصوص بودجه جشنواره امسال گفت: برآورد ما براي برگزاري اين دوره يك ميليارد و 200 ميليون تومان بوده كه هنوز مبلغ تصويبي اعلام نشده اما به صورت كلي بودجه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش داشته است.

در ادامه اين نشست ، علي ترابي درخصوص حذف موسيقي پاپ از بخش رقابتي جشنواره گفت: اين ژانر از موسيقي روي پاي خودش ايستاده و سرمايه‌گذاران اين بخش حضور فعال در زمينه آلبوم‌هاي موسيقي و كنسرت‌ها داشته‌اند بطوريكه حجم برگزاري برنامه‌ها در اين زمينه در مقايسه با ديگر گونه‌هاي موسيقي قابل مقايسه نيست بر اين اساس نبودش در جشنواره به معناي عدم ارزش‌گذاري نيست چرا كه اين نوع موسيقي به لحاظ مالي ثبت شده و گروه‌هاي اين نوع موسيقي به اندازه كافي شناسايي شده‌اند.

وي افزود: در بخش رقابتي سياست‌هاي مدون‌تري وجود دارد و شناسايي استعدادهاي جوان به آن بخش محول شده اما موسيقي پاپ خودش اين استعدادها را به خوبي شناسايي كرده كه در گونه‌هاي ديگر هنوز اين اتفاق رخ نداده است.

ترابي با اشاره به برگزاري جشنواره موسيقي پاپ به صورت جداگانه گفت: اگر بخش خصوصي بخواهد چنين اقدامي انجام دهد مي‌تواند با حفظ شئونات اسلامي اين كار را انجام دهد به عقيده من در سال‌هاي آتي جشنواره موسيقي فجر كه يك فستيوال فرهنگي است بايد با حذف بخش‌هايي كوچكتر و تخصصي‌تر برگزار گردد.

 يونان، هند، اسلواكي و ارمنستان در جشنواره

ترابي درخصوص عدم حضور گروه‌هاي اروپايي در بخش بين‌الملل جشنواره گفت: سال گذشته كه كشورهاي عضو اكو شركت داشتند توسط سازمان فرهنگي اكو به جشنواره معرفي شده بودند و اين به معناي جواب مثبت تنها از سوي اين كشورها به جشنواره نبوده كه به عقيده من گروه‌هاي موسيقي كشورهاي اكو گنجينه موسيقي و هم خانواده با موسيقي كشور ما هستند كه بايد در سال‌هاي آتي با ديد گسترده‌‌تري به آنها بپردازيم.

بابك رضايي نيز در اين خصوص گفت: سال گذشته به دليل ارتباطات و تعامل موسسه فرهنگي اكو 6 ماه قبل از برگزاري جشنواره گروه‌هايي انتخاب و به جشنوار معرفي شدند براين اساس ما نيز ديگر به سراغ ديگر كشورها نرفتيم اما امسال اين موضوع را ويژه‌تر برگزار كرديم و نظرمان اين بوده كه گروه‌هايي با ذائقه موسيقي ايراني كه از نظر پژوهشي، فرهنگي و موسيقايي ارتباط نزديك‌تري با ما دارند، انتخاب شوند.

وي افزود: ما در اين دوره گروه‌هاي زبده و مطرح ديگر كشورها را انتخاب كرديم بطوريكه يك گروه فولكلور از يونان، يك آنسامبل از ارمنستان به رهبري رازميك اوهانيان با اجراي آثاري از چكناواريان، يك گروه سه نفره از هند كه در همراهي با چند نوازنده ايراني موسيقي تلفيقي اجرا خواهند كرد و يك كوئينتت بادي از اسلواكي حضور خواهند داشت البته يك گروه بادي ديگر نيز اجرايي خواهد داشت كه اين اتفاق به دليل ضعف ما در زمينه سازهاي بادي انتخاب شده‌اند.

رضايي درخصوص تدابير لازم براي خالي نبودن سالن‌هاي جشنواره همانند سال‌هاي گذشته گفت: سعي ما بر اين است كه از همه ظرفيت‌هايمان براي كشاندن مردم به سالن‌ها استفاده كنيم و در اين زمينه نيازمند حمايت رسانه‌ها هستيم اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هايي كه شكل گرفته بتوانيم اطلاع‌رساني خوبي در اين زمينه داشته باشيم.
بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر دوم تا هشتم اسفندماه به دبيري حسن رياحي در تهران برگزار مي‌شود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: