گفتگو بايد مبتني‌برمنطق مشترک باشد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
گفتگو بايد مبتني‌برمنطق مشترک باشد
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 3
نویسنده : مولوی
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: نفس برگزاري گفتگوها در استانبول که يادآور تمدن و تاريخ و فرهنگ غني يک ملت است، معنادار است. وي افزود: گفتگو وقتي موفق است كه مبتني بر منطق مشترك باشد.

به گزارش واحد مرکزي خبر، سعيد جليلي در پايان مذاکرات استانبول در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من گفتگو در استانبول در يک بستر تمدني موضوع خوبي بود تا گفتگوها را مبتني بر آن فرهنگ و تمدن انجام بدهيم.

وي خاطرنشان کرد: يکي از بحثهايي که هميشه ما داشتيم اين است که گفتگو وقتي مي تواند مفيد ، موفق و رو به جلو باشد که مبتني بر منطق مشترک باشد.

جليلي اضافه کرد: اگر شما به جاي منطق مشترک از ابزار ديگري بخواهيد استفاده کنيد قطعاً آن ديگر گفتگو نخواهد بود بلکه ديکته خواهد بود و ديکته شايسته يک گفتگوي مبتني بر آنچه که لازمه گفتگوي بين فرهنگ ها و دولت ها و ملت هاست ، نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان گفت: بر همين مبنا ما گفتگو در استانبول را در ژنو پيشنهاد کرديم چون معتقد بوديم امروز بسياري از گفتگوها در عرصه موضوعات بين الملل مي تواند در بسترهاي تمدن اسلامي شکل بگيرد.

گفتگو بايد مبتني بر منطق مشترک باشد

وي افزود: آنچه ما در ژنو توافق کرديم چند نکته اساسي داشت از جمله گفتگو براي همکاري حول نقاط مشترک ، چيزي بود که مورد توافق طرفين در ژنو بود.

جليلي گفت: به همين خاطر حتماً اين به ذهن همه متبادر مي شود که همکاري به خصوص آن هم درباره نقاط مشترک حتماً بايد گفتگوهاي رو به جلو و همراه با پيشرفت باشد.

وي افزود: وقتي که قرار است براساس نقاط مشترک گفتگو شود ، و گفتگو براي همکاري باشد اين گفتگو حتماً مي تواند رو به جلو ، موفق و سازنده باشد.

به حقوق ملت ها بايد احترام گذاشته شود

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران خطاب به طرف هاي مذاکره کننده گفت: وقتي شما صحبت از همکاري براي نقاط مشترک مي کنيد حتماً بايد به حقوق ملت ها احترام بگذاريد.
 
سعيد جليلي با طرح اين سوال که اين گفتگو ها چه وقت مي تواند موفق باشد افزود: اين گفتگوها زماني مي تواند موفق باشد که الزامات اين منطق مشترک مشخص باشد.

وي اضافه کرد: وقتي شما صحبت از همکاري مي کنيد حتماً بايد از آنچه که موجب رويارويي و دشمني با يک ملت مي شود اجتناب کنيد.

جليلي گفت: امروز صحبت از حقوق ملت هاست ؛آن چيزي که به صراحت در قوانين و مقررات بين المللي از آن ياد شده بستري لازم براي گفتگو است .

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان افزود :اگر بگوييم بايد گفتگو بر مبناي حقوق ملت ها باشد، فکر نمي کنم هيچ کسي در جامعه بين الملل و جهان آن را به پيش شرط براي گفتگو تعبير کند.

وي اضافه کرد: صحبت از احترام به حقوق ملت ها و بستر لازم براي گفتگو است، نه يک پيش شرط.

جليلي گفت:همچنان که اجتناب از دشمني با ملت ها و رفتارهاي غلطي که موجب مي شده است حقوق ملت ها ناديده گرفته شود اين هم يک شرط لازم و منطق مشترک گفتگو است که مي تواند به گفتگوها و همکاري هاي بيشتر و بستري سازنده کمک کند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: بر همين مبنا ما با يک نگاه مثبت ، با ابتکار عمل و با پيشنهادهاي مشخص به استانبول آمديم و ما فکر مي کرديم و فکر مي کنيم که ظرفيتهاي جمهوري اسلامي ايران امروز يک ظرفيتهاي غيرقابل انکار است.

بايد حقوق اعضاي NPT به رسميت شناخته شود

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينکه امروز مصارف صلح آميز انرژي هسته اي ضرورتي براي ملتهاست گفت: معتقديم اگر که ان پي تي به عنوان معاهده اي که حافظ حقوق ملتهاست و از طرف ديگر وظايفي را تعيين مي کند براي اينکه از انحراف از مقاصد صلح آميز جلوگيري شود، حتما بايد تقويت شود.

سعيد جليلي افزود: يکي از بحث هاي مهم تقويت ان پي تي اين است که بين مقررات و حقوق بايد توازن باشد يعني اعضاي ان پي تي بايد به همان ميزان که به وظايف خودشان عمل مي کنند از حقوق خودشان هم برخوردار باشند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اگر شما اين توازن را ايجاد نکنيد ، مهمترين لطمه را به ان پي تي زده ايد.

وي افزود: امروز يکي از بحث هاي اساسي که وجود دارد و ما در همين گفتگوها به جد روي آن تاکيد کرديم اين بود که بايد حق اعضاي ان پي تي در حقوقي که دارند رسما اعلام و به رسميت شناخته شود.

جليلي با تاکيد بر اينکه اينها اسمش پيش شرط نيست ، افزود: اين لازمه بحث است و اگر ما صحبت از مقررات بين المللي و معاهدات ان پي تي مي کنيم اين را نبايد به عنوان پيش شرط يادکرد.

وي گفت: به نظر من رويکرد مثبتي که بايد داشته باشيم اين است که بتوانيم بين حقوق و وظايف توازن جدي ايجاد کنيم.

ظرفيت ايران انکار نشدني است

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه نشست خبري خود در استانبول گفت: ظرفيت ايران انکار نشدني است و مي تواند فرصت هاي خوبي براي همکاري در سطح بين المللي فراهم کند.
 
سعيد جليلي افزود: ما با نگاه سازنده وارد اين گفتگوها شديم ، اين مطالب را ارائه کرديم و فکر مي کنيم امروز طيفي از موضوعات مختلف مي تواند بستر همکاري بين ملت ها به ويژه در سطح بين المللي باشد تا جهاني مملو از صلح، سعادت و عدالت براي همه ملتها در پي داشته باشد.

وي گفت: آنچه ما تاکيد کرديم اين است که گفتگو بايد بر اساس منطق مشترک باشد يعني در موضوعات مختلف بايد به حقوق ملتها احترام گذاشته شود و رفتارهاي غلطي که در تقابل با حقوق قانوني ملتهاست کنار گذاشته و از آن اجتناب شود.

جليلي با بيان اينکه کسي نيست که در جامعه بين المللي اين موضوعات را نپذيرد گفت: اين همان منطق مشترکي است که همه به آن اذعان دارند.

وي افزود: يکي از بحث هاي اساسي که ما فکر مي کنيم مي تواند موضوع همکاري در سطح بين المللي باشد موضوع هسته اي است و همکاري حول موضوع هسته اي يکي از بحث هاي بسيار ضروري است و ما به جد باور داريم که در عرصه اين موضوع حتما ظرفيت هاي بسيار زيادي براي همکاري وجود دارد.

جليلي گفت: نخستين موضوع همکاري، خلع سلاح است که امروز موضوعي بسيار مهم است و نگراني جدي اي که در سطح بين المللي وجود دارد اين است که چرا قدرت هايي که سلاح هسته اي دارند هنوز خلع سلاح نشده اند و اين موضوعي بسيار مهم براي همکاري است که بتوانيم براي تحقق خلع سلاح همکاري کنيم.

وي افزود: موضوع دوم اين است که حتما بايد همکاري جدي بين ملت ها براي جلوگيري از اشاعه سلاح هاي هسته اي صورت گيرد و امروز جلوگيري از اشاعه اين سلاح ها خود موضوعي بسيار مهم براي همکاري است.

جليلي مصارف صلح آميز انرژي هسته اي را موضوع سوم همکاري بيان کرد و آن را ضرورتي جدي براي ملت ها برشمرد.

براي همکاري در عرصه هاي مختلف آماده ايم

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان با بيان اينکه فکر مي کنيم مي شود در عرصه هسته اي همکاري هاي بسيار خوبي را بين ملت ها شکل داد افزود: جامعه بين الملل در اين زمينه همکاري و انسجام خوبي دارد.
 
سعيد جليلي گفت: جنبش عدم تعهد 130 کشور دنيا را نمايندگي مي کند، و رکن مهم جامعه بين المللي است که بايد به اين موضوع توجه کرد.

وي افزود: آمادگي داشتيم که در گفتگو هاي استانبول با اين 6 کشور هم اين مباحث را در هر سه محوري که در موضوع هسته اي گفتم دنبال کنيم.

جليلي گفت: کماکان هم اين آمادگي را داريم و از آنها مي خواهيم بر مبناي همين منطق مشترک که بر پايه احترام به حقوق ملت ها و جلوگيري و اجتناب از مقابله با حقوق ملت هاست عمل کنند.

وي افزود: انها بايد از اين گفتگو ها به عنوان فرصتي براي رسيدن به جامعه جهاني مبتني بر صلح، عدالت و سعادت استفاده کنند.

جليلي يادآور شد: براي همکاري در عرصه هاي مختلف آماده هستيم و همانطور که در ژنو گفتم از همکاري حول نقاط مشترک و گفتگو درباره آن استقبال مي کنيم.

وي افزود: اميدواريم گفتگو ها در اين زمينه بتواند نشان دهد که ملت ها مي توانند بر اساس منطق و نگاه مشترک براي آينده بهتر با هم گفتگوهاي خوبي داشته باشند.

چرا بيش از 200 کلاهک هسته اي در اروپا مستقر است ؟

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در ادامه نشست خبري خود در استانبول از فعاليت هاي مثبت و موثر جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي سخن گفت.
 
سعيد جليلي افزود: ما در اين همکاري ها حتي سال هايي فراتر از تعهدات پادماني خودمان اقدام کرده ايم.

وي به آخرين گزارش مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران اشاره کرد و گفت: در اين گزارش براي بيست و پنجمين بار به صراحت اعلام شد که فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران هيچ انحرافي از مقاصد صلح آميز نداشته است.

جليلي گفت: ما علاوه بر همکاري هايي که در زمينه بازرسي ها و دوربين ها با آژانس داريم هفته گذشته از نمايندگان جامعه بين المللي و کشورهاي عضو ان . پي. تي خواستيم تا از نزديک فعاليت هاي هسته اي ايران را ببينند که به همين منظور نمايندگان 130 کشور عضو جامعه بين المللي به تهران آمدند.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي افزود: اين نمايندگان پس از بازديد ، فعاليت هاي صلح آميزهسته اي و پيشرفت هاي آن و همچنين همکاري سطح بالاي ما با آژانس را تحسين کردند.

وي در ادامه به کنفرانس خلع سلاح که در فروردين امسال در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: شعار اين کنفرانس " سلاح هسته اي براي هيچ کس ؛ انرژي صلح آميز هسته اي براي همه" بود.

جليلي جلوگيري از اشاعه سلاح هاي هسته اي را از مباحث جدي در موضوع هسته اي خواند و گفت: در اين باره آسيب هاي جدي وجود دارد .

دبيرشوراي عالي امنيت ملي افزود:‌ يکي از آسيب هاي مهم اين است که برخي موضوعات فرضي و کاذب ساخته شود براي اينکه موضوعات اصلي در سايه قرار گيرد که اين هشداري جدي است و ما به همين علت در گفتگو با دوستانمان در جنبش عدم تعهد و در کنفرانس خلع سلاح تهران اين مباحث را جدي مطرح کرديم.

جليلي با طرح اين سوال که چرا بايد بيش از 200 کلاهک هسته اي در خاک اروپا مستقر باشد ؟ گفت: چرا جامعه جهاني در اين باره پاسخگو نيست؟

وي گفت: سوال ديگر ما اين است که چه کسي سلاح هسته اي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است؟ آيا اين موضوعات نبايد بررسي شود؟.

جليلي افزود: کساني که براي ساختن چند هزار سانتريفيوژ ، آن هم براي مقاصد صلح آميز ، قطعنامه صادر مي کنند آيا نبايد درباره اين موضوع که چه کسي سلاح هاي هسته اي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است قطعنامه صادر کنند؟

وي گفت: ‌بر اساس اسناد رسمي دولت آمريکا بيش از 200 پوند مواد هسته اي با غني سازي بالا که ظرفيت بکارگيري در سلاح هسته اي را دارد بيش از 40 سال در خاک امريکا گم شده است.

جليلي افزود: چرا در اين باره هيچ کسي پاسخي نمي دهد؟ آيا اين موضوع موجب نگراني براي جامعه بين المللي نيست؟

دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: اين موضوعات از نگراني هاي جدي ماست و نبايد با موضوعات فرعي و کاذب ، توجه افکار عمومي از آن سلب شود.

جليلي افزود: امروز وظيفه همه ماست که در زمينه گفتگوهاي هسته اي اين موضوعات را به صورت جدي مطرح کنيم.

وي گفت: اصحاب رسانه نيز بايد در اين باره که چرا عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي يک کشور هزاران مطلب منتشر مي کنند اما درباره گم شدن 200 پوند مواد هسته اي در آمريکا مطلبي نمي گويند پي گيري کنند.

هرگونه اقدام و حرکتي بايد با نگاه همکاري باشد

دبيرشوراي عالي امنيت ملي کشورمان گفت: وقتي مي گوييم همکاري بين ملت ها براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ، لازمه اش اين است که هرگونه اقدام و حرکتي با نگاه همکاري باشد.
 
سعيد جليلي در ادامه نشست خبري در استانبول در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره شرايط مطرح شده از سوي ايران در مذاکرات 1+5 افزود :‌ ما دو نکته را در اين گفتگوها تاکيد کرديم و خوب است جامعه جهاني روي اين موضوع ها قضاوت کند.

وي اين دو نکته را احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حق ملت ها بيان کرد و افزود: آيا اينها اسمش شرايط است؟ اينها لازمه منطق گفتگو است.

در ادامه خبرنگار رويترز پرسيد آيا در مذاکرات ، درباره سوآپ سوخت صحبت و پيشنهاد جديدي از طرف 1+5 مطرح شد ؟ نظر جمهوري اسلامي ايران در اين باره چيست؟

دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: درباره بحث همکاريهاي هسته اي که ما مطرح کرديم يکي از بحث هايي که مي تواند موضوع همکاري باشد و ما در گفتگوها به آن تاکيد کرديم ،همين بود .

جليلي افزود: در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ،همکاري هاي زيادي از جمله ايمني هسته اي، ساخت نيروگاه و فعاليت هايي که مي تواند کمک کند به اينکه ملت ها از انرژي صلح آميز هسته اي امکان بهره برداري داشته باشند، مي شود انجام داد.

وي گفت: يکي از بحث هايي که مطرح مي شود همين بحث موضوع تبادل سوخت است.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي کشورمان افزود: تبادل سوخت در چارچوب همکاري بين ملت ها مي تواند شکل بگيرد.

جليلي گفت: همکاري بين ملت ها بايد مبتني بر رويکردي باشد که به حقوق ملت ها احترام مي گذارد و از اقدامي که موجب مقابله با ملت هاست اجتناب شود و اگر بوده است، تصحيح شود.

روند غلط مقابله با حقوق ملت ها بايد تصحيح شود

خبرنگاري از دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان پرسيد: خانم اشتون چند دقيقه پيش از شما در کنفرانس خبري گفت، ما به ايران پيشنهادهاي مشخصي داديم و ايران در برابر اين پيشنهادها پيش شرط هايي مشخص کرده است ، اين موضوع چقدر با واقعيت مطابقت دارد؟

سعيد جليلي در پاسخ گفت: بحثي که ما داشتيم اين بود که همکاري هاي صلح آميز از انرژي هسته اي موضوع بسيار مناسبي براي همکاري هاي ميان ملت هاست اما لازمه اين همکاري ها به شکلي است که در ان پي تي تصريح شده و در آن حق ملت ها به صراحت آمده است يعني در کنار مقررات و مسئوليت هايي که براي اعضا قائل شده به حقوق ملت ها هم تأکيد شده است يعني داشتن چرخه سوخت هسته اي.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان با بيان اينکه اين موضوع از بحث هاي بسيار روشن است افزود: ما همچنين گفتيم که اگر در گذشته روند غلطي در جهت مقابله با حقوق ملت ها بوده است اين روند بايد تصحيح شود.

وي اضافه کرد: اينها بحث هاي بسيار منطقي است که ما مطرح کرديم و کماکان آن آمادگي را داريم که در همان بستر گفتگوها را به شکل مناسب ادامه دهيم.

جليلي ادامه داد: بحث ما اين بود که حقوق ملت ها و داشتن چرخه سوخت هسته اي و غني سازي اورانيوم چيزي نيست که ما گفته باشيم اين چيزي است که به صراحت در ان پي تي آمده است و ما گفتيم اين موضوع بايد مورد احترام همه باشد.

وي گفت: آن چه من گفتم اين است که تبادل سوخت هسته اي صرفاً مي تواند براي همکاري ميان کشورها در جهت استفاده بشر از انرژي صلح آميز هسته اي باشد و اين بحثي است که مي شود در مورد آن صحبت کرد اما در همان بستري که اشاره کردم و در اين بستر هميشه مي تواند موضوعي براي همکاري و گفتگوي بيشتر باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي درپاسخ به سوال يکي از خبرنگاران افزود: ما در گفتگو هايي که با 1+5 داشتيم صحبت هايمان را به صراحت گفتيم اما با هيأت امريکايي هيچ گفتگوي مستقلي نداشتيم چون ضرورتي نداشت.

جليلي گفت: امروز يکي از بحث هاي اساسي که وجود دارد اين است که ما معتقديم در موضوعات مهم و بين المللي بايد همه ملت ها نظر داشته باشند و تصميم گيري کنند.

وي تأکيد کرد: ساختار حاکم بر مناسبات بين المللي بايد ساختار دموکراتيک باشد و معني نمي دهد که چند کشور بخواهند خود را به عنوان جامعه بين المللي معرفي کنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: آيا130 کشور عضو جنبش غيرمتعهدها جامعه بين المللي نيستند؟ چرا چند کشور به خود اجازه مي دهند خودشان را به عنوان تنها نماينده جامعه بين المللي معرفي کنند؟

جليلي با اشاره به بيانيه تهران گفت:آنچه در بيانيه تهران صورت گرفت حرکتي مبارک بود و نشان داد کشورهايي مانند ترکيه و برزيل با ظرفيت هاي بسيار خوبي که دارند مي توانند در عرصه مناسبات بين المللي اقداماتي انجام دهند که برخي قدرت ها به رغم همه ادعاهايشان در اين زمينه ناکامند.

وي افزود: نقش خوبي که آقاي اردوغان نخست وزير ترکيه و لولا داسيلوا رئيس جمهور سابق برزيل در بيانيه تهران ايفا کردند، نقش بسيار مؤثري بود که نشان داد ظرفيت هاي بسيار خوبي در کشورهاي مستقل و‌ آزاد وجود دارد و مي تواند براي جامعه بين المللي حرف جديد داشته باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: اتفاقاً اينکه ما گفتگوها را در استانبول برگزار کرديم با توجه به همين نقش و ظرفيت بسيار خوب است که امروز کشور دوست و برادر ما ترکيه دارد و ما از آن استقبال مي کنيم.

جليلي تأکيد کرد: هر اندازه ما در اين عرصه بتوانيم نقش کشورهاي مستقل و کشورهاي داراي ظرفيت واقعي را تقويت کنيم به نفع همه جامعه جهاني است.

مناسبات بين المللي بايد مبتني بر حقوق همه ملتها باشد

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه نشست خبري در استانبول در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره توني بلر گفت: اجازه بدهيد آقاي توني بلر با اين خطايي که کرده است فعلاً از اين محاکمه اي که دارد نجات پيدا کند.
 
سعيد جليلي افزود: يکي از بررسي هاي ما همين است که افرادي به خودشان اجازه مي دهند با ناديده گرفتن حقوق ملت ها اقداماتي کنند که نتيجه آن اقدامات، کشته شدن صدها هزار انسان است اما امروز هيچ کس درباره آنها قطعنامه صادر و از آنها سوال نمي کند، چرا؟

وي گفت: آقاي توني بلر چرا بايد فقط در دولت انگليس محاکمه شود؟ وي خلاف شوراي امنيت و حتي بدون مجوز اين شورا به عراق حمله کرد و صدها هزار انسان را کشت ولي هيچ کس امروز سوال نمي کند.

جليلي افزود: حتي شوراي امنيت که بايد خودش مدافع امنيت جهان باشد امروز حق وتو دارد که اگر کسي بخواهد اينها را محاکمه و از آنها سوال کند خود آنها وتو مي کنند و اين همان بحثي است که ما مطرح کرديم که بايد مناسبات بين المللي ، عادلانه و مبتني بر حقوق همه ملت ها باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان تصريح کرد: يکي از بحث هاي اساسي که ما مطرح مي کنيم اين است که امروز متاسفانه نوعي مقابله با حقوق ملت ها در اشکال مختلف ديده مي شود.

وي افزود: من در گفتگوي ژنو مطرح کردم و در مصاحبه بعد از ژنو نيز گفتم شما امروز مي بينيد برخي قدرت ها به صراحت به خودشان اجازه مي دهند بيان کنند که ما براي اينکه مانع دسترسي يک ملت به انرژي صلح آميز هسته اي بشويم ، بايد از اقدامات امنيتي استفاده کنيم.

جليلي ادامه داد: مسئول ام آي 6 انگليس اين را رسماً اعلام مي کند و دو هفته بعد شما مي بينيد که دو دانشمند هسته اي در ايران ترور مي شوند. من سوال مي کنم و اين سوال را قبلاً نيز مطرح کرده ام. چه ارتباطي بين اينکه در قطعنامه هاي شوراي امنيت اسامي دانشمندان هسته اي قرار داده مي شود و بعد تروريست ها اين قطعنامه ها را اجرا مي کنند و اين دانشمندان را هدف قرار مي دهند وجود دارد؟

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان گفت: اين سوالي است که امروز بايد به جامعه بين المللي جواب بدهند و براي شوراي امنيت رسوايي بزرگي است که قطعنامه هاي آن را تروريست ها اجرا کنند.

وي افزود: يکي از حرکت هاي ديگري که مي کنند اين است که به صراحت بيان مي کنند ما مثلاً براي مقابله با حرکت يک ملت ،از ابزارهاي فني مثل ويروس هاي رايانه اي استفاده کنيم ، اينها در کجاي جامعه جهاني پذيرفته شده است؟

جليلي گفت: جمهوري اسلامي ايران که عضو ان پي تي و همه فعاليت هايش زير نظر آژانس است و دوربين هاي آژانس نيز همه جا قرار دارد، چه کسي به آنها اجازه داده است که اين کار را انجام دهند؟

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان افزود: البته خوشبختانه در همه زمينه ها ناموفق و ناکام ماندند.

گفتگو براساس منطق لازمه جهان آزاد و مستقل است

خبرنگار واحد مرکزي خبر از دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان پرسيد ، ديروز تقريباً‌ تا ساعت2 بامداد با گروه1+5 مذاکره داشته ايد و امروز هم خانم اشتون پس از مذاکرات صبح تا ظهر علني اعتراف کرد که شما آدمي منطقي در مذاکرات بوديد ، به نظر شما 1+5 و خانم کاترين اشتون چه منطقي دارد که نتوانستيد با منطقي که ايشان هم در شما مي بيند به نتيجه اي برسيد؟
 
سعيد جليلي پاسخ داد: بحث من نيز همين است که در جامعه جهاني که مبتني بر احترام به حقوق ملت هاست گفتگوها بايد بر اساس منطق مشترک باشد.

وي افزود: من از خانم اشتون تشکر مي کنم که در مصاحبه خود بيان کرد که جمهوري اسلامي ايران با منطق صحبت کرد.

جليلي اضافه کرد: بحث ما نيز همين است که بايد گفتگوها بر اساس منطق ادامه يابد و اين لازمه جهان آزاد و مستقل است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: معتقديم نبايد بر اساس اراده هاي خاص و در جاهاي خاص تعيين شود که گفتگوها چه سرنوشتي بايد داشته باشد.

وي افزود: وقتي گفتگو مي تواند مفيد ، سازنده و رو به جلو باشد که مبتني بر منطق مشترک باشد و همان طور که خانم اشتون در مصاحبه خود گفت و من هم شنيده ام ، ايشان خيلي وقت ها با مباحث ما همراهي داشت اما به هر حال نمايندگي کشورها را دارد و شخصيت حقيقي اش مستقل از شخصيت حقوقي وي است که مباحثي را بايد بيان کند.

جليلي اضافه کرد: به هر حال فکر مي کنيم راه موفقيت و گفتگو ميان ملت ها نه فقط در گفتگوهاي1+5 بلکه در همه عرصه هاي بين المللي ، مسائل مختلف ، سازمان ملل و در همه جا اين است که گفتگو بر اساس منطق مشترک ، احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها باشد.

بر اساس احترام به حقوق ملت ها براي گفتگوها آماده ايم

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره دور و محل جديد مذاکرات و اينکه طرف مذاکره کننده مشخصا در اين زمينه پيشنهاد داشت ، گفت: همانطور که گفتم در ژنو بحث ما اين بود که آمادگي داشته باشيم و توافق ما اين بود که براي نقاط مشترک گفتگو کنيم که چگونه مي شود همکاري ها را شکل داد.
 
سعيد جليلي با بيان اينکه خانم اشتون مي گفت ما بايد نقاط مشترکي را پيدا کنيم ،اضافه کرد : اميدواريم که آنها بتوانند با پيدا کردن اين نقاط مشترک ، در گفتگوهاي آينده حضور يابند، چرا که ما براي ادامه گفتگو ها با همين منطقي که گفته شد ، هميشه آماده هستيم.

خبرنگار زد. دي .اف آلمان پرسيد: ايران اعلام کرده بود که اين نشست آخرين نشستي است که در آن شرکت مي کند و اگر به توافق نرسيم در نشستي شرکت نمي کنيم ، چقدر به توافقي که از آن صحبت کرده ايد نزديک شده ايد و آينده را چگونه مي بينيد؟

جليلي گفت: آنچه که بيان شد اين بود که اين نشست ، فرصتي است براي گفتگوها و همکاري هاي بيشتر در موضوعاتي که مي تواند وجود داشته باشد.

وي افزود: موضوعي که بيان کرديم اين بود که اين فرصت را مغتنم بشمارند و از ان استفاده کنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاکيد بر اينکه منطق ما مشخص است گفت: هميشه براي همکاري و گفتگو مبتني بر منطقي که اعلام شد ، آماده هستيم .

جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره نقش وزير امور خارجه ترکيه در اين مذاکرات افزود: اشاره خوبي کرديد ، من اينجا از تلاش هاي بسيار خوب ، مثبت و سازنده برادر بسيار خوبم آقاي داوود اوغلو که در اين زمينه داشت ، تشکر مي کنم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: نقش آقاي داوود اوغلو در گفتگوهاي تهران هم که منجر به بيانيه تهران شد ، نقشي برجسته و شايسته بود .

وي با اشاره به اينکه در همين گفتگوها هم آقاي داوود اوغلو تلاش بسيار خوبي به عمل آورد، افزود: ايشان همکاري هاي بسيار خوبي را براي همين منطق مشترک و نزديک شدن ديدگاه هاي يکديگر به عمل اورد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به خبرنگار ديگر گفت: ديدگاه ما کاملا روشن و مشخص است و بر اساس احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها ، براي گفتگوها آماده ايم و از همين بعدازظهر هم اگر آنها اماده باشند گفتگوها را دوباره ادامه مي دهيم.

غني سازي اورانيوم جزو حقوق ملت هاست

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در گفتگوهايي که داشتيم برخي دوستان به ويژه دوستان چيني رويکرد بسيار مثبت و سازنده اي داشتند.
 
سعيد جليلي در ادامه نشست خبري خود در ترکيه در پاسخ به سوال خبرنگاري افزود: بسياري از مباحثي که مطرح کردند مبتني بر اين بود که نبايد دچار اشتباهات محاسباتي شوند و بايد در مسير صحيح حرکت و حرکت مثبتي را براي گفتگوها دنبال کنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: اگر منطق ايران مبنا قرار گيرد، مي شود در عرصه هاي مختلف فرصت هاي زيادي را براي همکاري شکل داد.

وي گفت: گزارش هاي رسمي مديرکل آژانس بيش از 25 بار رسما اعلام کرده فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران هيچگونه انحرافي نداشته است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آسوشيتدپرس مبني بر اينکه موضوع گفتگوي هيات آمريکايي با ايران خيلي مهم جلوه داده شد و فکر مي کنيد در چه حالتي ايران حاضر است با هيات آمريکايي مذاکره کند؟ افزود: اصلا گفتگويي نداشتيم.

جليلي گفت: ميان جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا بحث هاي اساسي داريم و 30 سال است که ديوار بي اعتمادي وجود دارد و ما بارها گفته ايم که لازم است در رفتار آمريکا درباره ملت ايران و از حرکتي که در 30 سال گذشته در تقابل با دمکراسي در ايران انجام داده است، دست بردارد.

وي افزود: آنچه مطرح مي کنم درباره منطق مشترک و احترام به حقوق ملت ها و احترام به اجتناب از مقابله با ملت ها بحثي است که طبيعتا همه بايد آن را بپذيرند و کسي درگفتگو با آنها مخالفت نمي کند اما نکته اساسي که وجود دارد اينست که بايد آثار عملي اين مسائل نشان داده شود.

جليلي گفت: اگر مي گوييم احترام به حقوق ملت ها، ان پي تي حقوق ملت ها را تصريح کرده است و مي گويد داشتن چرخه سوخت هسته اي از جمله غني سازي اورانيوم جزو حقوق ملت هاست و بايد بياييم و اين مسئله را به طور صريح اعلام کنيم. 



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: