جزئيات کاهش مصرف بنزين ، گازوئيل و گاز
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جزئيات کاهش مصرف بنزين ، گازوئيل و گاز
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 10
نویسنده : مولوی
سخنگوي کارگروه تحول اقتصادي دولت از کاهش 21 ميليون ليتري مصرف روزانه بنزين و گازوئيل و 20 ميليون متر مکعبي مصرف روزانه گاز پس از اجراي هدفمندي يارانه‌ها خبر داد و گفت: سياست اصلي دولت در تنظيم نرخ گازوئيل در بخش حمل و نقل عمومي اين است که همه بتوانند از سوخت 150 توماني استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاري مهر، محمد رضا فرزين درجلسه شوراي معاونين وزارت اقتصاد تاکيد کرد: دولت در سهميه بندي و اعمال ضرايب اصلاح نرخ يارانه انرژي در قبوض، طوري برنامه ريزي کرده است که مصرف کنندگان معمولي حداقل قيمت هاي مصوب را بپردازند.

وي افزود: در حال حاضر ميانگين قيمت برق پس از اصلاح قيمتها 45 تومان به ازاي هر کيلووات ساعت است، اين در حالي است که برخي اضافات از روي قبضها حذف شده و مصرف کننده تنها بابت مصرف، بدهي قبلي و سه درصد ماليات بر ارزش افزوده هزينه را پرداخت مي کند.

مبلغ گاز شهروندان

فرزين در مورد نرخ جديد گاز نيز گفت: با وجودي که سال گذشته در کميسيون اقتصادي مجلس بر روي رقم 100 تومان براي هر مترمکعب گاز با نمايندگان عضو کميسيون به توافق رسيده بوديم، نرخ گاز خانگي را 70 تومان براي هر متر مکعب تعيين کرديم که البته اين حداکثر قيمت و مربوط به کساني است که بيش از ميانگين متعارف خانوار، مصرف مي کنند و گرنه مصرف کنندگان عادي، حداکثر 40 تا 45 تومان براي هر متر مکعب گاز پرداخت خواهند کرد.

قيمت آب

وي با يادآوري اينکه قبلا مصرف گاز در کشور به شدت غيربهينه بود، ميزان صرفه جويي انجام شده در مصرف اين حامل انرژي پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را، روزانه 20 ميليون مترمکعب اعلام کرد.

معاون وزير اقتصاد در ادامه با بيان اينکه تغييرات قيمت آب نيز با بيان اينکه تغييرات قيمت آب هم چشمگير نيست، افزود: نرخ پيشين آب بها براي هر مترمکعب 130 تومان بود که در حال حاضر با 150 تومان افزايش به 280 تومان افزايش يافته و در مناطق روستايي نيز 90 تومان است.

وي تصريح کرد: براساس نرخهاي جديد، کساني که متناسب با الگوي مصرف معرفي شده، از آب استفاده کنند، در ماه حداکثر دو تا سه هزار تومان افزايش آب بها به نسبت قبل خواهند داشت.

کاهش 10 ميليون ليتري مصرف روزانه بنزين

معاون اقتصادي وزير اقتصاد در ادامه  به صرفه جويي هاي به عمل آمده پس از اصلاح نرخ بنزين در کشوراشاره کرد و افزود: هر چه به پايان سهميه 100 توماني بنزين نزديک مي شويم، ميزان مصرف آن در کشور کاهش مي يابد، به طور مثال در روز بيستم دي ماه، ميزان مصرف به 44 ميليون ليتر کاهش يافت، در حالي که مصرف معمول کشور تا قبل از هدفمندسازي يارانه ها 54 تا 55 ميليون ليتر روزانه بود.

مصرف بنزين 700 توماني

وي درباره ميزان مصرف بنزين 700 توماني توسط مردم نيز گفت: در روزهاي اول اجراي قانون، ميزان استفاده از بنزين 700 توماني بسيار کم بود ولي به مرور و با پايان سهميه بنزين اين رقم در حال افزايش است، به نحوي که ميانگين مصرف کمتر از يک ميليون ليتر در اوايل دي ماه، امروز به بالاي هفت ميليون ليتر در روز رسيده است.

مصرف گازوئيل در بخش حمل و نقل

فرزين همچنين متوسط مصرف گازوئيل در کشور را پيش از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به طور متوسط 95 ميليون ليتر روزانه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهيم به تفکيک سخن بگوييم، ميزان مصرف گازوئيل در بخش حمل ونقل در ابتداي دي ماه، حدود 54 ميليون ليتر روزانه بود که با اجراي قانون، به ميانگين 44 ميليون ليتر رسيد؛ به طوري که اين رقم در روز بيستم دي ماه و مصادف با بارش گسترده برف در کشور ، به 35 ميليون ليتر کاهش يافت.

وي با بيان اينکه سياست اصلي دولت در تنظيم نرخ گازوئيل اين است که همه بتوانند از قيمت سهميه 150 توماني استفاده کنند، افزود: در حالي که بر اساس محاسبات، ميانگين مصرف گازوئيل کشور 42 ميليون ليتر در روز است، براي ماه آينده روزانه معادل 45 ميليون ليتر گازوئيل 150 توماني عرضه خواهد شد و اين گواهي است بر اين نکته که ما نمي خواهيم بخش حمل و نقل از گازوئيل 350 توماني استفاده کند.

سخنگوي کارگروه طرح تحول اقتصادي درخصوص سهميه گازوئيل بخش کشاورزي نيز گفت: دي ماه سال گذشته در بخش کشاورزي، روزانه معادل 450 ميليون ليتر گازوئيل مصرف مي شد، اين در حالي است که دي ماه امسال ، روزانه 497 ميليون ليتر گازوئيل 150 توماني به کشاورزان اختصاص داده ايم، چون نمي خواهيم هيچ کشاورزي از گازوئيل 350 توماني استفاده کند.

وي دليل بروز برخي مشکلات و کمبود گازوئيل در روزهاي اخير را ذخيره سازي گازوئيل 150 توماني از سوي مصرف کنندگان و نيز تداوم نسبي قاچاق گازوئيل به خارج از کشور به دليل صرفه نسبي آن عنوان کرد.

گازوئيل مصرفي در بخش صنعت

معاون اقتصادي وزير اقتصاد همچنين درباره گازوئيل مصرفي بخش صنعت اظهار داشت: تا پيش از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، سرانه ميزان مصرف روزانه گازوئيل در بخش صنعت کشور، 7 ميليون و 600 هزار ليتر بود که در حال حاضر ، معادل پنج ميليون ليتر گازوئيل به طور روزانه با قيمت 150 تومان در اختيار اين بخش قرار
مي دهيم.

سخنگوي کارگروه طرح تحول اقتصادي افزود: به رغم اينکه براساس برآوردهايمان ، هيچ مشکل خاصي در ارتباط با مصرف گازوئيل مصرفي بخش صنعت وجود نخواهد داشت، در صورت بروز هر مشکل احتمالي نيز آمادگي کامل براي رفع آن وجود دارد.

وي افزود: در عين حال براي اينکه ممکن است نيازهاي برآورد شده اي در بخش صنعت وجود داشته که محاسبه نشده باشد، معادل روزي يک ميليون ليتر گازوئيل به وزارت کشور داده ايم تا در صورت نياز، توسط استانداري ها در استان ها توزيع شود.

فرزين همچنين ميزان مصرف نفت کوره غير نيروگاهي کشور پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را همراه با کاهش شديد اعلام و پيش بيني کرد در سال آينده، علاوه بر جلوگيري از رشد مصرف 5/6 درصدي ساليانه انرژي، حداقل 10 درصد کاهش مصرف داشته باشيم.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: