142 هزار خانوار روستايي همدان در انتظار بيمه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
142 هزار خانوار روستايي همدان در انتظار بيمه
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 3
نویسنده : مولوی
در حالي كه بيش از پنج سال از زمان تصويب طرح بيمه روستاييان مي‌گذرد تنها 29 هزار نفر از روستاييان استان همدان بيمه شده‌اند.

به گزارش مهر در همدان، چهارم دي ماه سال 83 آئين نامه بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير بنا به پيشنهاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي و به استناد تبصره (2) ماده (3) و بند (د) ماده (3) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي در هئيت وزيران پيشنهاد و در دوازدهم تيرماه 84 به تصويب رسيد و مقرر شد تا تمامي روستاييان تحت پوشش بيمه قرار بگيرند.

بررسي آمار ارائه شده از سوي مسوولان دست‌اندكار استان همدان مويد اين واقعيت است كه گاه طولاني شدن زمان اجراي يك مصوبه اميد‌ها به نااميدي تبديل مي‌كند و شايد اجرايي شدن نهايي آن را با ابهام روبرو كند.

هرچند كه عدم استقبال روستاييان به دليل ناتواني در پرداخت حق بيمه از تحت پوشش قرار گرفتن در بيمه اجتماعي در كندي اجراي اين طرح تاثيرگذار بوده اما بايد گفت در صورتي كه شاهد اقدام جدي براي تسريع در اجراي اين طرح بوديم و همچنين اطلاع‌رساني لازم براي آگاهي روستاييان از تسهيلات تحت پوشش قرار گرفتن اين بيمه صورت مي‌گرفت به طور حتم تعداد بيمه شدگان بيشتر مي‌شدند.

سرپرست صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير همدان در اين خصوص با اعلام اين‌كه 29 هزار خانوار روستايي و عشايري همدان بيمه‌اند، گفت: بيمه شدن روستاييان به كندي پيش مي‌رود.

يوسف باقري كه در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي همدان به ارائه آمار پرداخت، اظهار داشت: در استان همدان، 171 هزار و 854 خانوار روستايي و عشاير وجود دارد كه 104 هزار و 892 خانوار مشمول بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير هستند.

وي با بيان اين‌كه بيمه اجتماعي داراي مزاياي بازنشستگي، از كار افتادگي و بازماندگان است، افزود: از كل بيمه‌شدگان روستايي و عشاير تاكنون براي 23 هزار و 626 خانوار كارت شناسايي صادر شده است.

سرپرست صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير استان همدان گفت: همچنين در سطح شهرستان همدان 28 هزار و 875 خانوار روستايي و عشاير وجود دارد كه 17 هزار و 625 خانوار مشمول بيمه هستند و تاكنون نيز چها هزار و 199 خانوار بيمه شده‌اند.

باقري گفت: تاكنون سه هزار و 350 كارت شناسايي براي بيمه‌شدگان روستايي و عشاير شهرستان همدان صادر شده است.

وي با بيان اين‌كه 72 دهستان در همدان وجود دارد، افزود: 88 كارگزاري بيمه در اين دهستان‌ها فعاليت دارند و بيش از 45 ميليون تومان حق‌الزحمه براي كارگزاران تعلق گرفته است.

اطلاع رساني نامناسب بيمه روستاييان را با مشكل همراه كرد

سرپرست صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير استان همدان با بيان اين‌كه به مقوله بيمه روستاييان و عشاير مي‌توان با دو ديدگاه بيمه‌اي و حمايتي نگريست، خاطرنشان كرد: اجراي طرح بيمه روستايي و عشايري در راستاي كاهش و برطرف كردن محروميت‌ها است و مهم‌ترين عامل در عدم پوشش كامل روستاييان در بيمه عدم اطلاع‌رساني مناسب است.

با اين وجود نكته مهمي كه از آن به عنوان دليلي بر عدم استقبال روستاييان از اين طرح ياد مي‌شود، نه به نواقص و كمبودها و نه به تفاوت نحوه ارائه خدمات بر مي‌گردد بلكه آنچه دليلي بر استقبال نكردن روستاييان از اين طرح عنوان شده، اختياري بودن اين نوع بيمه است.

پر واضح است تا زماني كه هيچ اجباري براي پوشش بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير وجود نداشته باشد و اين نوع بيمه شدن اختياري باشد، قطعا تنها روستايياني كه ضرورت برخورداري از اين نوع بيمه را احساس كنند به سراغ آن خواهند رفت.

از طرف ديگر بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير صرفا به حمايتهاي اجتماعي از بيمه شدگان از ايام پيري و كهولت سن، از كارافتادگي و حتي مستمري پس از فوت به همسر و فرزندان را شامل مي‌شود كه از اين رو بسيار به نفع بيمه شدگاني است كه تحت پوشش هيچ نهاد حمايتي نيستند.

نا گفته پيداست طرح بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير درحالي پنجمين سال اجراي خود را پشت سر مي‌گذارد كه در اين مدت تنها 29 هزار خانوار روستايي در استان همدان به آن پيوسته اند و در اين ميان ادامه اجراي طرح مذكور و سرنوشت ديگر خانوار‌هاي روستايي باقيمانده فاقد بيمه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: