اعتراض جامعه جهاني به برنامه شهرک‌سازي اسراييل
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 9
نویسنده : مولوی
جامعه جهاني از برنامه جديد رژيم اسراييل براي ساخت واحدهاي مسکوني در در بيت‌المقدس شرقي به شدت انتقاد کرد. آمريکا و اتحاديه اروپا ضمن ابراز «نگراني عميق» خود، احداث واحدهاي مسکوني را مانعي براي پيشبرد صلح دانستند.

هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه 9 ژانويه در واشنگتن اعلام کرد که احداث واحد‌هاي مسکوني در تضاد با «منطق قراردادي عقلاني و ضروري» ميان فلسطيني‌ها و اسراييل است. خانم کلينتون تصريح کرد که «اين اقدام نگران‌کننده‌، بر خلاف تلاش‌ها در جهت صلح و تحقق هدف ايجاد دو دولت مستقل فلسطيني و اسراييلي در کنار يکديگر است».

اتحاديه اروپا و اردن نيز ضمن انتقاد به سياست شهرک‌سازي رژيم اسراييل، تخريب بخش‌هايي از هتل "شپرد" در منطقه‌  فلسطين‌نشين بيت‌المقدس را محکوم کردند.

همچنين کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، بار ديگر تکرار کرد که بر اساس حقوق بين‌الملل، احداث شهرک‌هاي يهودي در مناطق اشغالي فلسطين غيرقانوني است. به گفته اشتون، ادامه اين سياست سبب ايجاد بي‌اعتمادي ميان اسراييل و فلسطيني‌ها شده و موانع جديدي را بر سر راه صلح بوجود خواهد آورد.

ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن، نيز تخريت هتل "شپرد" را خلاف موازين بين‌المللي خواند. وي از جامعه جهاني خواست در اين مورد وارد عمل شود. به گفته وي، تخريب اين هتل سبب ايجاد وضعيتي خواهد شد که امکان برون‌رفت از بن‌بست مذاکرات صلح را از ميان خواهد برد.

صائب عريقات، رئيس هيئت مذاکره کننده فلسطيني، نيز تصميم اخير اسراييل را محکوم کرد و آن را «بخشي از برنامه سياسي رژيم اسراييل، با هدف جلوگيري از دستيابي به هر گونه راه‌حلي در بيت‌المقدس» خواند. عريقات از جامعه بين‌المللي خواست موضعي روشن در قبال برنامه شهرک‌سازي رژيم اسراييل اتخاذ کند.

عريقات تصريح کرد که «اسراييل پي در پي دست به تخريب ساختمان‌هاي فلسطيني مي‌زند، تا بيت‌المقدس را از ساکنان فلسطيني و ميراث تاريخي‌شان پاک کند».

دولت اسراييل در صدد است به جاي هتل فلسطيني ?? واحد مسکوني براي شهروندان يهودي احداث کند. آمريکا پيشاپيش از دولت اسراييل خواسته بود که فعاليت‌هاي ساختماني خود را متوقف کند، اما رژيم نتانياهو مدعي شده بود که احداث واحدهاي مسکوني برنامه‌اي از سوي بخش خصوصي است.

صاحب هتل فلسطيني کيست؟

در زمان قيمومت بريتانيا در فلسطين، اين ساختمان مورد مشاجره متعلق به محمد امين الحسيني، مفتي وقت بيت‌المقدس بود. الحسيني يکي از چهره‌هاي بحث‌برانگيز در تاريخ فلسطين محسوب مي‌شود. پس از تبعيد الحسيني در سال 1937 اموال وي به تصرف دولت بريتانيا درآمد. در سال 1949 ميلادي و تسلط اردن بر بيت‌المقدس شرقي اردني‌ها از اين بنا به عنوان هتل استفاده کردند. پس از جنگ شش روزه اين ساختمان به دست رژيم اسراييل افتاد.

اروين مسکوويچ، ميليونر يهودي، در سال 1985 اين بنا را از دولت اسراييل خريداري کرد. مدت زماني نيز اين هتل محل اقامت پليس مرزي اسراييل بود. سرانجام مسکوويچ در 2009 ميلادي از شهرداري منطقه مجوزي براي ساخت واحدهاي مسکوني در محل هتل اخذ کرد.

رژيم اسراييل مدعي است که بخش تاريخي هتل که توسط مفتي بيت‌المقدس ساخته شده، تخريب نخواهد شد، چون جزو ميراث تاريخي اسراييل به شمار مي‌آيد.

فلسطيني‌ها درصددند بيت‌المقدس شرقي را به عنوان پايتخت دولت آتي خود برگزينند. اسراييل در سال 1967 بيت‌المقدس را به تصرف خود در آورد و از آن پس تقسيم شهر را غيرممکن خواند و خود را مالك اين شهر مقدس مي داند.

دويچه وله



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: