آمريكا و چين ، رقيب يا رفيق؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آمريكا و چين ، رقيب يا رفيق؟
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 13
نویسنده : مولوی
«چين با گذشت زمان به سلاح‌هاي فوق مدرن دست مي‌يابد و اين مساله مي‌تواند تهديدي براي تسلط نظامي آمريكا بر منطقه اقيانوس آرام باشد كه باعث نگراني پنتاگون شده است.»

به گزارش ايسنا، سايت اينترنتي زود دويچه آلمان در گزارشي نوشته است:

«كارشناسان نظامي اكنون با بدبيني و سوء ظن به آينده‌ي روابط چين و آمريكا مي‌نگرند. رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا نيز با نگراني سرعت مدرن سازي ارتش چين را زير نظر دارد، به گونه‌اي كه گيتس در برابر روزنامه‌نگاراني كه همراه با وي به چين سفر كره بودند اعتراف كرد كه آمريكا برنامه‌ مدرن سازي ارتش چين را پيشتر به اندازه‌ كافي جدي نگرفته بود.

قبل از حضور گيتس در چين، اخبار مربوط به تلاش اين كشور براي ساخت جت‌هاي جنگي، سايت‌هاي اينترنتي را به شدت تحت تاثير قرار داده بود. حتي عكس‌هاي هواپيماي استيلت J-20 نيز بي‌هيچ ممنوعيتي پخش شد.

اين درحالي است كه گزارش‌هاي مربوط به توانمندي‌هاي نظامي چين به طور معمول به سرعت در اينترنت حذف يا فيلتر مي‌شوند اما اين بار اين اخبار چند روز در سايت‌هاي اينترنتي قابل مشاهده بودند.

وزير دفاع آمريكا طي حضور خود در چين نسبت به ديگر پروژه‌هاي تسليحاتي چين به ويژه موشك‌هاي ضد كشتي اين كشورابراز نگراني كرد.

ناظران نظامي آمريكا معتقدند كه چندين پروژه‌ بسيار گران قيمت ارتش آزادي بخش خلق چين قادر است در آينده، آزادي عمل نيروي دريايي آمريكا در اقيانوس آرام را محدود كند.

البته بايد گفت كه اكنون تلاش‌هاي تسليحاتي چين به بهانه‌اي براي وزارت دفاع آمريكا تبديل شده است تا از اين طريق پروژه‌هاي تسليحاتي خود را توجيه كند. علاوه بر اين، حضور گيتس دومين حضور اين مقام آمريكايي در چين است.

ديدار اين مقام آمريكايي براي بازديد از پكن در ژوئن سال ‌2010 به دليل آن كه واشنگتن از برنامه‌ صادرات تسليحاتي به مبلغ ‌5/5 ميليارد دلار به تايوان خبر داد، منتفي شد.

دولت چين در پي اين تصميم آمريكا از انتقال سلاح به تايوان به عنوان بهانه‌اي براي توقف مذاكراتش با آمريكايي‌ها بهره برد. اخيرا و به ويژه قبل از ديدار مقامات چيني و آمريكايي، طرف‌هاي چيني تلاش‌هاي بسياري براي مذاكره با آمريكايي‌ها داشته‌اند.

از مدت‌ها پيش اين مساله مسجل شده است كه جمهوري خلق چين بر مدرن سازي ارتش آزادي بخش خود تلاش جدي مي‌كند.

اين طور به نظر مي‌رسد كه هوجينتائو، رئيس جمهور چين متفاوت از رئيس جمهور سابق اين كشور به توسعه نظامي اين كشور به ديده‌ي مثبت مي‌نگرد. چين در ژانويه سال ‌2007 نيز به طور غير منتظره اعلام كرد كه داراي توانايي شليك ماهواره به فضاست. تنها آمريكا و روسيه تا آن زمان داراي اين تكنيك بوده‌اند. تكنولوژي‌ كه به منزله پيامد رقابت تسليحاتي در جنگ سرد است. اكنون كارشناسان نظامي در همه‌ جهان متفق القول بر اين عقيده‌اند كه در صورت بروز جنگي جديد توانايي استفاده از ارتباطات ماهواره‌اي، مساله‌اي بسيار تعيين كننده است.

اكنون ناظران سياسي به طور روز افزون با بدبيني به رابطه‌ چين و آمريكا مي‌نگرند، چرا كه اين روابط با گذشت زمان و به طور تدريجي بيشتر حالت رقابت به خود مي‌گيرد تا دوستانه.»



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: