سال ناكامي نامداران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
سال ناكامي نامداران
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 4
نویسنده : مولوی
با پايان سال 2010، نگاه قهرمانان بزرگ دووميداني به سال 2011 است كه سالي مهم در دووميداني جهان به جهت برگزاري مسابقات جهاني اين رشته در كشور كره‌جنوبي خواهد بود. اين مسابقات پس از بازي‌هاي المپيك و جام جهاني فوتبال، سومين رويداد بزرگ ورزش جهان به شمار مي‌آيد.

بنابراين بزرگ‌ترين رويداد جهان ورزش در سال 2011 همين مسابقات قهرماني جهان خواهد بود. اين مسابقات هر 2 سال يك بار برگزار مي‌شود.

سال 2010 براي دووميداني يك ويژگي تازه و جذاب داشت و آن تولد دايموندليگ يا ليگ الماس بود. تا پيش از راه‌اندازي اين ليگ اتحاديه بين‌المللي فدراسيون‌هاي دووميداني مسابقات گلدن‌ليگ يا ليگ طلايي را در چند شهر اروپايي برگزار مي‌كرد، اما دايموندليگ در 14 مرحله برگزار شد كه 4 مرحله‌اش در آمريكا و آسيا بود.

شكست بولت

در نخستين دوره دايموندليگ حدنصاب‌هاي در خورتوجهي به دست نيامد، اما حوادث غيرمنتظره‌اي داشت كه مهم‌ترين آنها شكست يوسين بولت ركورددار دوهاي 100 و 200 متر جهان از تايسون گاي بود. تا پيش از دايموندليگ استكهلم تابستان گذشته، 2 سال بود كه بولت در مسابقه‌اي شكست نخورده بود. او در المپيك 2008 پكن و مسابقات جهاني 2009 برلين آنچنان سريع و پرقدرت دويد كه كسي فكر نمي‌كرد او تا چند سال بعد هم شكست بخورد. تايسون‌گاي كه در مسابقات جهاني برلين با اختلاف زيادي به بولت باخته بود، چند بار در مصاحبه‌هايش مدعي شد كه بولت را مغلوب خواهد كرد. گاي به حدنصاب 9 ثانيه و 69 صدم ثانيه رسيد كه با ركورد جهاني قبلي بولت در دوي 100 متر برابر است. همين ركورد نشانه آمادگي گاي بود، اما بولت برخلاف گاي از همان آغاز سال 2010 پراميد قدم به مسابقات نگذاشت كه علت اصلي‌اش آسيب‌ديدگي او بود. او و مربي‌اش تاكيد كردند توجه چنداني به مسابقات سال 2010 ندارند و هدف اصلي‌شان سال 2011 خواهد بود.

بولت چند هفته پيش از رقابت با تايسون گاي در مصاحبه با روزنامه جامائيكا آبزرور توضيح داد كه فصل مسابقات 2010 فشار زيادي بر خود وارد نخواهد كرد و سعي مي‌كند آسيب‌ديدگي خود را برطرف كند و سپس به تمرينات سنگين بپردازد. او هدف اصلي خود را مسابقات قهرماني جهان در سال 2011 و المپيك 2012 لندن برشمرد و گفت: مي‌خواهد از عناوين جهاني و المپيكي خود دفاع كند تا پس از آن بتواند خود را در زمره اسطوره‌هاي دووميداني به حساب آورد.

نكته جالب درخصوص پيروزي تايسون گاي بر بولت، اظهارنظر اين دونده آمريكايي است. او به جاي آن كه از پيروزي بر بولت ابراز خوشحالي كند، گفت: آرزويم هميشه پيروزي بر بولت بود، اما نه بولتي كه آسيب ديده است. تلاش خواهم كرد در مسابقه‌اي كه بولت با آمادگي كامل شركت مي‌كند، او را شكست دهم تا پيروزي‌ام ارزش داشته باشد.

بولت پس از ناكامي در دايموندليگ استكهلم اعلام كرد در ادامه مسابقات شركت نخواهد كرد. او اواسط پاييز تمريناتش را در جامائيكا از سر گرفت. اواخر آذر 89 گلن ميلز مربي بولت گفت: يوسين به علت آسيب تاندون آشيل و ناراحتي كمر حتي نتوانست در بازي‌هاي كشورهاي مشترك‌المنافع شركت كند، اما حالا وضع خوبي دارد و روز به روز بهتر مي‌شود. ميلز كه با شبكه 5 بي.بي.سي گفت‌وگو مي‌كرد افزود: بولت هنوز 2 سال تا رسيدن به اوج خود فرصت دارد. او 24 ساله است و به اعتقاد من در المپيك لندن دوباره بولت را در اوج خواهيد ديد و اميدوارم آنجا باز هم ركوردهاي جهان را بشكند. اگر او آسيب نبيند، به ركوردشكني‌هايش خيلي اميدوارم.

پديده‌‌اي به نام اوليور

تا يك سال پيش در ماده 110 متر با مانع همه جا صحبت از دايرون روبلس و ليوشيانگ بود كه هر دو در 2 سال گذشته حوادث تلخي را تجربه كردند. ليوشيانگ المپيك 2008 پكن نتوانست از عنوان قهرماني خود در المپيك دفاع كند. او در همان خط استارت دچار آسيب ناگهاني در مچ پا شد و وي را به بيمارستان انتقال دادند. دايرون روبلس كوبايي به راحتي به نشان طلاي المپيك رسيد. دايرون كه ركورد جهاني 12 ثانيه و 87 صدم را در اختيار دارد، در مسابقات جهاني 2009 برلين به سرنوشت شيانگ مبتلا شد و در ميانه مسابقه در مرحله دوم دچار كشيدگي عضله ران شد و به زمين افتاد. پس از آن مجبور شد مدت‌ها دور از پيست باشد. سال 2010 در غياب روبلس و شيانگ، ديويد اوليور خود را به عنوان پديده جديد دوي 110 متر با مانع معرفي كرد. او در هر مرحله‌‌‌اي از دايموند ليگ شركت كرد پيروز شد و حد نصاب‌هاي جالبي به دست آورد كه چندتايي از آنها كمتر از 13 ثانيه بود و حتي يك بار حد نصاب 12 ثانيه و 89 صدم ثانيه را به دست آورد. روبلس پيش‌بيني كرده بود ديويد اوليور ركورد جهاني‌اش را مي‌شكند و وقتي اين اتفاق نيفتاد، ابراز تعجب كرد. با اين همه، اوليور بهترين دونده ماده 110 متر جهان در سال 2010 شد و زنگ خطر را براي شيانگ و روبلس به صدا در آورد. با توجه به بازگشت موفق شيانگ به مسابقات و بهبود تدريجي روبلس انتظار مي‌رود در مسابقات قهرماني جهان كره‌جنوبي، رقابت اين 3 دونده در ماده 110 متر با مانع تماشايي و پرهيجان شود. شيانگ با حد نصاب خوب 13 ثانيه و 9 صدم ثانيه كه در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو كسب كرد، نويد سال خوبي را به هموطنانش و علاقه‌مندان دووميداني داده است.

گبرسلاسي، خبرسازترين

هايله گبرسلاسي ركورددار دوي ماراتن جهان و دارنده 2 مدال طلاي المپيك و 4 مدال طلاي مسابقات قهرماني جهان در دوي 10 هزار متر پس از شركت در دوي ماراتن نيويورك و ادامه ندادن اين مسابقه به علت درد شديد زانو در جمع خبرنگاران، اعلام بازنشستگي از ورزش قهرماني كرد. اين اقدام دونده محبوب اتيوپيايي، در دنياي دووميداني مثل بمب صدا كرد و همه اهالي دووميداني را شگفت‌زده كرد. او در حالي كه گريه مي‌كرد، گفت: ديگر نخواهم دويد. دوره‌ام به پايان رسيده و حالا نوبت جوانان است. روز پس از كناره‌گيري گبرسلاسي از دنياي قهرماني، رئيس اتحاديه بين‌المللي فدارسيون‌هاي دووميداني و شماري از نامداران اين ورزش، به تمجيد از گبرسلاسي پرداختند و او را يكي از اسطوره‌هاي دوهاي استقامت خواندند.

اما چند نفري هم با احتياط سخن گفتند و احتمال دادند هايله از سر ناراحتي و هيجان تصميم گرفته و به دنياي دووميداني باز خواهد گشت. پيش‌بيني آنها درست از آب درآمد و گبرسلاسي پس از گذشت چند هفته و رسيدن به آرامش، در شهر آديس آبابا اعلام كرد در تصميم خود تجديدنظر كرده و تمريناتش را از سر مي‌گيرد.

نكته: احسان حدادي قول داده سال 2011 وضع به مراتب بهتري داشته باشد و به ركورد 70 متر در پرتاب ديسك برسد. او در گوانگجو با پرتابي در مرز 68 متر رکورد بازي‌هاي آسيايي را شکست

او تاكيد كرد خودش را براي حضور در بازي‌هاي المپيك 2012 لندن آماده خواهد كرد. به اين ترتيب گبرسلاسي كه سال 2008 ركورد جهاني دوي ماراتن را يك بار ديگر شكست به حضورش در جاده‌ها ادامه خواهد داد. تصميم گبرسلاسي براي بازگشت بيش از همه ساموئل وانجيرو دارنده مدال طلاي دوي ماراتن المپيك پكن را خوشحال كرد. وانجير بارها گفته بود آرزويش شكست دادن گبرسلاسي است و تا به اين هدف نرسد، خود را بهترين دونده دوي ماراتن به حساب نخواهد آورد. اين دو دونده تاكنون با هم رقابت نكرده‌اند.

ركوردشكن بزرگ

در سال 2010 ديويد روديشا دونده جوان كنيايي، موفق‌ترين دونده جهان بود. او كه پيش از اين در مسابقات جوانان جهان و رقابت‌هاي دووميداني قهرماني آفريقا استعداد خود را در دوي 800 متر نشان داد، در شهر برلين ركورد جهاني ويلسون كيپ كتر، دونده دانماركي- كنيايي تبار را شكست و ركورد جديد يك دقيقه و 41 ثانيه و 9 صدم ثانيه را به دست آورد. او براي اين كه ثابت كند بهترين دونده جهان در ماده 800 متر است، يك هفته بعد در شهر ريتي ايتاليا سريع‌تر دويد و 8 صدم ثانيه ركورد جهاني جديد خود را شكست. روديشا پس از آن در مسابقات دووميداني بازي‌هاي كشورهاي مشترك‌المنافع شركت نكرد و گفت: براي اجتناب از آسيب‌ديدگي احتمالي ترجيح مي‌دهد تمرينات سبكي را انجام دهد و بعد به تمرينات آماده‌سازي خود براي حضور در رقابت‌هاي جهاني سال 2011 بپردازد. با توجه به اين كه روديشا تنها 22 سال دارد، مي‌توان گفت سال‌هاي پرفروغي را در پيش دارد. او بخت اول كسب نشان طلاي دوي 800 متر در مسابقات جهاني دائه جوي كره جنوبي و بازي‌هاي المپيك 2012 لندن خواهد بود.

دوهاي استقامت بدون بكه‌له

سال 2010 براي كنه نيسا بكه‌له ركورددار دوهاي 5 و 10هزار متر جهان و قهرمان جهان و المپيك در اين 2 ماده، اصلا خوب نبود و او يكي از بدترين سال‌هاي دوران ورزشي خود را گذراند. بكه‌له كه در كنار طلاهاي جهاني و 3 طلاي المپيكي خود، پرافتخارترين دونده دوهاي صحرانوردي در تاريخ اين دوهاست، در آغاز فصل در مسابقه دوي صحرانوردي ادينبورو چهارم شد و پس از آن به علت آسيب‌ديدگي عضله پا از حضور در مسابقات خودداري كرد و به تمرينات سبك پرداخت. بكه‌له در يكي از آخرين روزهاي سال‌ 2010 گفت: آسيب‌ديدگي پس از مسابقات جهاني 2009 برلين به سراغم آمد و تاكنون مشغول مداواي آن بودم.

اميدوارم با لطف خدا سلامت كامل خود را بازيابم و در مسابقات سال 2011 شركت كنم. بازگشت بكه‌له به اوج و حضورش در مسابقات جهاني كره جنوبي، اعتبار اين مسابقات در دوهاي استقامت را افزايش خواهد داد.

سالي آرام براي پرتابگران ديسك

سال 2010 نامداران پرتاب ديسك در چند مسابقه جايزه بزرگ، دايموندليگ و ... رقابت كردند و در مسابقات قهرماني اروپا در بارسلونا خود را آزمودند. بهترين حدنصاب فصل را گروكانتر، قهرمان المپيك 2008 پكن به دست آورد. او در مسابقات، جايزه بزرگ كاليفرنيا كه اوايل فصل دووميداني برگزار شد، حدنصاب در خور توجه 71 متر و 45 سانتي‌متر را ثبت كرد كه بهترين حدنصاب سال 2010 به شمار مي‌آيد. كانتر پس از آن چندان پرفروغ نبود.

هارتينگ آلماني كه عنوان قهرماني جهان را در اختيار دارد، در سال 2010 ديسك را 69 متر و 69 سانتي‌متر پرتاب كرد.

در مسابقات قهرماني اروپا مالاچوفسكي با ركورد 68 متر و 87 سانتي‌متر اول شد. احسان حدادي ركورددار آسيا در مقايسه با سال 2009 وضع بهتري داشت و نشان داد از آسيب‌ديدگي‌اش در سال 2008 اثري نمانده است. او در بازي‌هاي آسيايي 2010 در شهر گوانگجو حدنصاب 67 متر و 99 سانتي‌متر را به دست آورد.

كسب چنين حدنصابي در نيمه دوم فصل پاييز ارزشمند و نشانه آمادگي اين پرتابگر شاخص ايراني است. حدادي قول داده سال 2011 وضع به مراتب بهتري داشته باشد و به ركورد 70 متر برسد. در آن صورت شانس زيادي براي كسب مدال جهاني خواهد داشت. او براي حفظ آمادگي و بهبود تكنيك خود به اردوي آفريقاي جنوبي خواهد رفت.

حدادي مي‌داند رقيب سرسخت ديگري به نام زولتان كاواگو دارد كه اهل مجارستان است. اين پرتابگر در دومين مرحله دايموندليگ كه در شانگهاي برگزار شد، حدنصاب خوب 69 متر و 69 سانتي‌متر را كسب كرد.

ركورد شخصي اين مجاري 69 متر و 95 سانتي‌متر است. نكته عجيب اين كه اين پرتابگر در مسابقات قهرماني اروپا حتي به فينال راه نيافت و در مجموع بيست و يكم شد.

در ماده پرتاب وزنه، مرد برتر كريستين كانت ول بود. او كه در مسابقات جهاني 2009 به مدال طلا دست يافته بود سال 2010 بي‌رقيب بود و ثابت كرد در جهان يكه‌تاز است. اين پرتابگر 31 ساله در 24 مسابقه‌اي كه شركت كرد، 22 بار اول شد. او در چند مسابقه، وزنه را بيش از 22 متر پرتاب كرد. بهترين حدنصاب كانت ول در سال 2010 ميلادي 22 متر و 41 سانتي‌متر بود.

ريس هوفا در اين سال نفر دوم جهان شد. او حدنصاب 22 متر و 16 سانتي‌متر را در مسابقات جايزه بزرگ بروكسل به دست آورد. كوري مارتين، پرتابگر 25 ساله بيشترين پيشرفت را در اين سال داشت و ركورد شخصي‌اش را يك متر و 67 سانتي‌متر افزايش داد و به ركورد 22 متر و 10 سانتي‌متر رسيد.

يك پرتابگر مجاري هم نمايش خوبي در پرتاب وزنه داشت و علاوه بر كسب نشان طلا در مسابقات دووميداني اروپا، ركورد 22 متر و 9 سانتي‌متر را به دست آورد.

جهانگير چراتي / جام‌جم



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: