باستان‌شناسان خود موظف به انتشار نتايج كاوش‌ هستند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 4
نویسنده : مولوی
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ وضعيت انتشارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و چاپ نتايج كاوش‌هاي باستان‌شناسي، گفت: براساس قراردادهاي بسته‌شده، باستان‌شناسان خود موظف به انتشار نتايج كاوش‌ هستند.

حميد بقايي در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: هزينه‌ي انتشار نتايج كاوش باستان‌شناسي در بودجه‌ي كاوش در نظر گرفته مي‌شود؛ اما باستان‌شناسان اين هزينه‌ها را در طول كاوش خرج مي‌كنند و دوباره متوقع مي‌شوند. در واقع، جريان به اين ترتيب است كه وقتي قراردادي را براي انجام يك كاوش باستان‌شناسي منعقد مي‌كنيم، «الف» تا «ي» كار را در نظر مي‌گيريم، يعني كاوش تا مستندسازي و انتشار نتايج كار برعهده‌ي باستان‌شناسي است كه با او قرارداد بسته‌ايم.

او ادامه داد: متأسفانه يكي از چالش‌هاي پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي با باستان‌شناسان در همين زمينه است كه شخص، مطالعاتي را انجام داده، ولي محصول را تحويل نداده است.

وي با اشاره به اين‌كه قراردادي با يكي از مسؤولان دانشگاه تهران داريم كه مبلغي را گرفته، ولي كاري تحويل نداده است و قصد داريم از او شكايت كنيم، اظهار كرد: اگر بخواهيم انتشار نتايج كار را نيز خودمان انجام دهيم، منطقي است كه مبلغ آن را از قرارداد كم كنيم. درحالي‌كه ما براي سهولت كار، اين مبلغ را در قرارداد در نظر مي‌گيريم. بر همين اساس، بسياري از نتايج كاوش‌ها به پژوهشكده‌ باستان‌شناسي تحويل داده نشده يا باستان‌شناس آن‌ها را به نام خودش منتشر كرده است.

بقايي با اشاره به تشكيل شوراي باستان‌شناسي و تفويض برخي امور به استان‌ها، گفت: براساس آيين‌نامه‌اي كه تهيه شده، مركز باستان‌شناسي موظف است، انتشار محصول را حتما انجام دهد. اين مركز مي‌تواند موضوع را در قرارداد بگذارد يا مبلغ آن را از قرارداد كم كند و خود به‌طور مستقل كار را انجام دهد. البته معتقديم اگر اين مسأله در قرارداد در نظر گرفته شود، بهتر است، زيرا فردي كه كاوش باستان‌شناسي را انجام داده است، بهتر مي‌تواند نتايج آن را براي انتشار آماده كند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: