موريانه‌ها مسجد جامع سمنان را تهديد مي‌کنند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.


www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست


مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


بازدید : 16
نویسنده : مولوی
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان وجود موريانه ها را يکي از مشکلات مسجد تاريخي جامع سمنان عنوان کرد.

به گزارش مهر، حميد يزداني صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در سمنان گفت: يکي از مشکلات مسجد جامع سمنان وجود موريانه در اين مسجد است که براي رفع اين مشکل در حال حاضر مطالعاتي در اين زمينه در مسجد جامع انجام مي شود.

به گفته وي، اين مطالعات با همکاري دانشکده هاي کشاورزي دامغان، تهران و کرج در حال انجام است، که پس از اتمام مطالعات اقدام به نابودکردن موريانه ها مي شود.

وي با اشاره به اينکه درهاي شبستان هاي مسجد جامع سمنان مرمت، بازسازي و ساخته شد، گفت: تعداد پنج باب از درهاي شبستان هاي مسجد جامع سمنان رنگ برداري، مرمت و بازسازي شد.

وي افزود: يکي از درهاي شبستان و پنجره شبستان شرقي نيز که بر اثر هجوم موريانه از بين رفته بود تعويض شد.

يزداني با اشاره به اينکه مسجد جامع يکي از قديمي ترين و مهمترين بناهاي تاريخي و آثار اسلامي شهر سمنان است، اظهار داشت: کار مرمت و بازسازي نرده هاي گوشوار ديواره غربي اين مسجد نيز انجام شده است.

به گفته وي، مسجد جامع سمنان در قرون اوليه اسلامي ساخته شده است و غير از مناره غزنوي -  سلجوقي مسجد مي توان آثاري از دوره هاي ايلخاني، تيموري و تعميراتي نيز از دوره قاجاريه در مسجد جامع مشاهده کرد.

وي با بيان اينکه اين مسجد با شماره 162 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، گفت: يکي از مهم ترين عناصر تشکيل دهنده مسجد، شامل ايوان آجري و رفيع آن به ارتفاع حدود 20 متر و عرض دهنه حدود 10 متر است که با کتيبه اي به خط ثلث سفيد بر متن لاجوردي مزين شده و مربوط به دوره تيموري است.

در گوشه شمال شرقي شبستان شرقي مسجد جامع، مناره مسجد واقع است که يکي از زيباترين مناره هاي تاريخي و تاريخ دار کشور و استان سمنان محسوب مي شود، ارتفاع اين مناره از سطح زمين حدود 31 متر است که در اطراف منار نيز کتيبه اي با طرح و نقش زيبا از آجر و با خط کوفي تزيين شده است.

بر طبق کتيبه کوفي، مناره بين سالهاي 417 تا 466 توسط ابوحرب بختيار حاکم ايالت قومس در دوره غزنوي و ممدوح منوچهري دامغاني بنا شده است.

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: