22 اثر تاريخي خراسان جنوبي در فهرست ملي ثبت شد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 3
نویسنده : مولوی
معاون ميراث فرهنگي خراسان جنوبي گفت: از آغاز امسال 22 اثر تاريخي خراسان جنوبي در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده است.

به گزارش مهر، حميد حلاج مقدم عصر سه شنبه درحاشيه بازديد از مسجد جامع خضري در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تپه تاريخي حاجي آباد قاين،چند سنگ نگاره جديد در كال چنگال و دو محوطه تاريخي در فردوس از جمله آثار ثبت شده است.

وي افزود: از هزار و 189 اثر تاريخي شناسايي شده در خراسان جنوبي 589اثر در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

وي با بيان اين‌كه امسال 35 بناي تاريخي در استان مرمت و بازسازي شده است، بيان كرد: امسال دو ميليارد تومان براي مرمت آثار و بناهاي تاريخي استان مصوب شد كه تاكنون 60 درصد آن تخصيص يافته است.

معاون حفظ، احياء و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي خراسان جنوبي با اشاره به وجود بناهاي تاريخي شناسايي نشده در روستاها كه در حال تخريب است، گفت: انجمن‌هاي ميراث فرهنگي براي جلوگيري از تخريب بناها درروستاها تشكيل شده است.

وي در ادامه در خصوص مرمت مسجد جامع خضري گفت: مسجد جامع خضري سال 90 در صورت تأمين اعتبار و مشاركت شوراي شهر خضري مرمت خواهد شد.

وي عنوان كرد: در جلسه‌اي با حضور شوراي شهر، سرپرست و جمعي از مسوولان اداره كل ميراث فرهنگي و هيأت امنا مسجد جامع اين شهر مقرر شد با كمك اداره كل ميراث فرهنگي استان، شوراي شهر و مردم خضري و همين طور هيأت امناء مسجد خضري در سال آينده مرمت و محوطه سازي شود.


حلاج افزود: مسجد جامع خضري تنها ميراث به جامانده از دوران صفويه در منطقه خضري است كه براي مرمت بخش‌هاي آسيب ديده نيازمند ياري مسوولان است.

وي اضافه كرد: اين مسجد تنها اثر تاريخي است كه بارها بدون تغيير سبك تاريخي بازسازي شده است.

معاون حفظ، احياء و ثبت آثار تاريخي خراسان جنوبي تصريح كرد: مسجد جامع خضري چندين بار در اثر زلزله تخريب شده كه پس از آخرين زلزله كه در سال 1347 اتفاق افتاد فردي به نام حسن پرورش به كمك مردم منطقه مسجد را مرمت و بازسازي كرد.

حلاج با بيان اين‌كه مسجد خضري داراي دو شبستان شمالي و جنوبي است، گفت:‌ شبستان شمالي آن ستون دارد و پوشش آن طاق و چشم است و با سه رديف ستون گنبدهاي عرقچين پوشيده شده است.

به گفته وي‌ شبستان جنوبي نيز داراي سه دالان‌ طولاني است كه هريك از آنها به وسيله ديواري از دالان‌هاي ديگر جدا مي‌‌شود و محراب مسجد نيز در شبستان جنوبي قرار دارد.

حلاج تأكيد كرد: نماي اصلي مسجد آجري است كه با بند كشي فتيله‌اي به سبك دوره صفويه ساخته شده است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: