كشف لوح‌هاي سنگي متعلق به سده هشتم هجري در خنج فارس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 18
نویسنده : مولوی
مسوول اداره ميراث فرهنگي شهرستان خنج فارس گفت: هنگام حفاري مجموعه تاريخي شمسيه اين شهرستان كه زير نظر اين اداره در حال انجام است، دو لوح سنگي صندوقچه‌اي متعلق به سده هشتم هجري قمري در جوار بقعه شيخ ابونجم كه در اين مجموعه واقع شده است، كشف شد.

 سمير زماني، سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: همچنين در مكان كشف اين دو لوح،يك حلقه چاه به عمق 150متر و بقاياي خانقاه شيخ ابونجم اين عارف بزرگ سده هشتم هجري از زير خاك آشكار شد.

وي بيان كرد: يكي از اين لوح‌ها مربوط به يكي از امراي سلجوقي است كه هنوز كاملا اززير خاك بيرون نيامده است ليكن برروي لوح صندوقچه‌اي دوم با خط ثلث اين عبارت به چشم مي‌خورد «الامير خليفه الخلفاء الامير نظام الدوله والدين عبدالرحمن متوفي رجب في سنه سبعمائه وثلاثه وعشرون ه.ق»

زماني اضافه كرد: عمليات كاوش و حفاري ضلع جنوبي بقعه شيخ محمد ابونجم در مجموعه تاريخي شمسيه با اعتبار 100ميليون ريال در هفته جاري آعاز شده ولي با توجه به كشف اين آثار و براي تحقيقات بيشتر در اين زمينه، كار كاوش و حفاري در اين مجموعه موقتا تعطيل شده است.

مجموعه تاريخي شمسيه شامل، درگاه مسجد، خانقاه، سماع گاه و بقعه شيخ محمد ابونجم است و در بردارنده مجموعه‌اي از بناهاي تاريخي سده‌هاي ششم تا نهم هجري است كه بخشي ازاين آثار بصورت خرابه در آمده و بخشي از اين مجموعه مرمت و بازسازي شده است.

شيخ محمد ابونجم از عرفاي بنام سده هشتم هجري در خنج و بنيان گذار مكتبي به نام شمسيه بوده است كه نسبش در سيزدهمين نسل به حضرت امام موسي كاظم (ع) مي‌رسد و آرامگاهش ننزد مردم مقرب است.

شهرستان خنج در فاصله 265 كيلومتري جنوب شيراز، واقع شده است



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: