پايان سياست اقتصادي نپ در شوروي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پايان سياست اقتصادي نپ در شوروي
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 12
نویسنده : مولوی
81 سال پيش در روز 6 ژانويه سال 1930 ميلادي جوزف استالين ديكتاتور شوروي دستور تاسيس كولخوزها تعاوني هاي اشتراكي كشاورزي را در سراسر خاك شوروي مي دهد و كشاورزي فردي را ممنوع مي كند.

استالين با صدور اين فرمان به سياست اقتصادي نپ كه 9 سال پيش از اين تاريخ توسط لنين در شوروي برقرار شده بود ، خاتمه مي دهد.

هدف لنين از اجراي سياست اقتصادي نپ كاهش فشار به كشاورزان كوچك و ميانه حال و پيشه وران خرده پا بود تا به قحطي عظيم در آن دوره كه ميليون ها نفر در اثر آن جان باختند ، خاتمه دهد.

در واقع ، سياست اقتصادي نپ ناجي رژيم نوپاي كمونيستي شده بود.

جوزف استالين كه مي خواست همه چيز به انحصار رژيم كمونيستي درآيد دستور الغاي كشاوزي فردي را داد و فرمان تاسيس كالخوزها را صادر كرد.

كليه كشاورزان كوچك و دهقانان ميانه حال بايد زمين ها ، دام ها و وسايل كشت و زرع خود را در اختيار كالخوزها قرار داده و به عنوان كارگر كشاورزي در اين تعاوني هاي اشتراكي كشاورزي كار كرده و دستمزدي بر مبناي كارشان مي گرفتند.

صدها هزار دهقان ميانه حال به اتهام «كولاك» بودن (دهقان ثروتمند) اموالشان مصادره شد و بدون هيچ امكاناتي در دسته هاي عظيم به مناطق سردسير سيبري تبعيد شدند.

صدها هزار دهقان به دليل مخالفت با كولخوزها به اتهام ضدانقلابي بودن كشته يا تبعيد شدند.

بي نظمي و بي برنامگي موجب شد تا بار ديگر شوروي چندين سال دچار قحطي شود و ميليون ها نفر جان خود را از دست بدهند.

به اين ترتيب ، در روز 6 ژانويه سال 1930 ميلادي جوزف استالين ديكتاتور شوروي دستور تاسيس كولخوزها را در سراسر خاك شوروي صادر كرد و به سياست اقتصادي نپ خاتمه داد.

اين مساله موجب بروز شورش در برخي از مناطق شوروي شد كه توسط ارتش سرخ بيرحمانه سركوب گرديدند.بار ديگر قحطي شوروي را فرا گرفت و ميليون ها نفر جان خود را از دست دادند.

بهرام افتخاري



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: