نبرد الجزيره آغاز شد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نبرد الجزيره آغاز شد
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 13
نویسنده : مولوی
54 سال پيش در روز 7 ژانويه سال 1957 ميلادي دولت فرانسه اختيار تام عمليات پليسي را به ژنرال ژاك ماسو در شهر الجزيره و حومه آن با 800 هزار جمعيت داد تا مقاومت استقلال طلبان را سركوب كند.

ژنرال ژاك ماسو كه به قصاب الجزيره شهرت يافت فرماندهي لشكر دهم چتربازان با 6000 نيرو را داشت.

نظاميان فرانسوي با فراموش كردن شرافت نظامي دست به وحشيانه ترين اقدامات عليه مردم شهر الجزيره زدند ، اعدام و تيرباران خودسرانه افراد مظنون بي آن كه اتهامشان ثابت شده باشد ، قتل زندانيان و افرادي كه در درگيري با فرانسوي ها مجروح مي شدند ، هتك حرمت زنان و دختران شهر الجزيره ، شكنجه مردم عادي...

در روز 5 فوريه سال 1956 ميلادي ، گي موله نخست وزير فرانسه شد. او مقام وزارت دادگستري را به فرانسوا ميتران سپرد.

در پي بالا گرفتن قيام مردم الجزيره به ويژه در شهر الجزيره دولت فرانسه و فرانسوا ميتران وزير دادگستري (بعدها رييس جمهور سوسياليست فرانسه) به ژنرال ماسو اختيارات تام عمليات پليسي در شهر الجزيره و حومه آن را دادند.

ژنرال ماسو و نيروهايش خودسرانه دست به هر اقدام وحشيانه اي زده و همه قواعد بشري را زير پا گذاشتند.

ژنرال ژاك پاري ، قهرمان ملي در روز 28 مارس سال 1957 ميلادي رسما از فرماندهي ارتش استعفا داد تا شريك اين اقدامات جنايتكارانه نباشد.

با اين حال ، علي رغم سركوب شديد مردم الجزيره ، حملات عليه نيروهاي فرانسوي و عوامل داخلي آنها توسط گروه هاي مقاومت افزايش يافت و نبرد الجزيره آغاز شبه اين ترتيب ، در روز 7 ژانويه سال 1957 ميلادي دولت فرانسه اختيار تام عمليات پليسي را به ژنرال ژاك ماسو در شهر الجزيره و حومه آن داد.

ژنرال ماسو قصاب الجزيره براي سركوب مردم از هيچ اقدام ضدبشري خودداري نكرد.شهر الجزيره به جبهه جنگ تبديل گرديد و نبرد الجزيره آغاز شد.

سرانجام ، فرانسوي هاي مقيم الجزاير و برخي از افسران عالي رتبه ارتش متوسل به ژنرال شارل دوگل كه از قدرت كناره گرفته بود شدند تا به اين جنگ خونبار خاتمه دهد.

ژنرال دوگل پس از انتخاب به مقام رياست جمهوري فرانسه در سال 1958 ميلادي مقدمات استقلال الجزاير را فراهم كرد و عاقبت اين مستعمره سابق فرانسه با مقاومت تحسين برانگيز مردمش در سال 1962 ميلادي به استقلال دست يافت.

بهرام افتخاري



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: