ايران از نظر دفاعي در بهترين وضعيت قرار دارد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 19
نویسنده : مولوی
اشاره: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از كشورهاي قدرتمند منطقه كه نقش ويژه‌‌اي را در حفظ امنيت و راهبردهاي سياستي در حوزه خليج فارس بر عهده دارد، دكترين سياستي خود را بر مبناي دفاع از تماميت ارضي و حفظ اقتدار كشور پايه‌ريزي كرده است.

نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تحت فرماندهي كل قوا، پس از جنگ تحميلي تلاش گسترده خود را بر افزايش سطح و ارتقاي توان نظامي گذاشته است.

مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهاد قانونگذار و نظارت‌كننده نيز با اطلاع كافي از اقدامات مسوولان دفاعي، امنيتي به عنوان بازويي سياستگذار در بخش‌هاي بودجه‌اي و نظارت‌كننده بر امور اين تشكيلات، در كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در جريان گزارشات و مباحث جاري و ساري در مقاطع مختلف قرار دارد.

غلامرضا كرمي، نماينده كرمان و رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم شوراي اسلامي كه در دوران دفاع مقدس يكي از فرماندهان جبهه و جنگ بوده و جانشيني فرمانده لشكر 41 ثارالله استان كرمان را بر عهده داشته است، عقيده دارد كه توان نظامي كشور در دفاع از تماميت ارضي ، به همت پرنسل توانمند نيروهاي مسلح هم‌اكنون باعث شده كه تمامي تهديدات خارجي جز يك جنگ تبليغاتي اثر ديگري نداشته باشند.

در تشكيلات دفاعي كشور كه در خط مقدم آن اركان نظامي قرار دارند نقش كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس چيست؟

كميته امور دفاعي زير مجموعه‌اي از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است و يكي از وظايف آن پيگيري مسائلي است كه در حوزه نيروهاي مسلح به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارجاع داده مي‌شود. تركيب اعضاي كميته در مجلس هشتم شامل نمايندگاني است كه از سابقه دفاعي و نظامي برخوردارند و پس از بازنشستگي وارد مجلس شده‌اند.

لذا در ابتداي مجلس هشتم كميته دفاعي چارچوبي براي كار دفاعي خود در 2 حوزه ترسيم كرد كه اولين كار تقنين و دوم نظارت بود.به هر حال براي تقنين و مواردي كه نياز به قانونگذاري بود كميته، فعاليت جدي خود را آغاز كرد وبه عنوان مثال به صورت جدي وارد مساله سربازي و اصلاح قانون نظام وظيفه شد و قانون مربوط به سربازي را كه به 20 سال پيش بازمي‌گشت و در دوره‌هاي مختلف مجلس باقي مانده بود در دوره هشتم رسيدگي كرد.

در بعد نظارت هم موارد گوناگوني چون تماس با نيروهاي مسلح، حضور در ستاد نيروهاي مسلح و رزمايش‌ها و ارتباط با نيروهاي مسلح و بررسي نيازهاي كشور در حوزه دفاعي از موارد كاري اين كميته بوده است.

با اين توضيح در سومين سال كاري مجلس هشتم مي‌توانيم بگوييم كه بر مبناي روش‌هاي پيش‌بيني شده، كميته دفاعي كار خود را پيش برده و ارتباط خوب و صميمي ميان اين كميته با نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي در جهت قانونگذاري براي مشكلات نيروهاي مسلح و نظارت در جهت سرعت بخشيدن به مصوباتي كه تصويب شده، انجام گرفته است.

اطلاعاتي كه كميسيون از امورات دفاعي و امنيتي و مسائل مربوط به آن در كشور دارد تا چه ميزان است؟

اطلاعات كميسيون امنيت ملي و به طور مشخص كميته امور دفاعي، بسيار جامع است و دليل آن رفت و آمدهاي تنگاتنگ ميان فرماندهان و اعضاي نماينده عضو كميسيون و كميته است. به هر حال مسوولان در مناسبت‌‌هاي مختلف در مجلس حاضر مي‌شوند و نمايندگان نيز در تمامي امورات نقش دارند، لذا به دليل ارتباطات موجود، اطلاعات ارائه شده به مجلس بسيار دقيق، كامل و به روز است.

با توجه به تهديدات مكرري كه از سوي برخي كشورها ازجمله رژيم صهيونيستي و در راس آن آمريكا صورت مي‌گيرد، كميته دفاعي مجلس چه اطلاعي از وضعيت تجهيزات دفاعي كشور براي مقابله با حمله احتمالي دشمن دارد؟

همان طور كه مي‌دانيد فعاليت نيروهاي مسلح در جمهوري اسلامي ايران به طور مشخص در راستاي دكترين دفاعي است و در دكترين جمهوري اسلامي مبناي اقدامات نظامي مشخصا دفاعي تعريف شده و بحث تهاجم وجود ندارد، بر اين مبنا كشور ما براي اين كه بتواند در مقابل هر گونه تجاوز از خود دفاع كند خودش را مجهز كرده و خوشبختانه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي به دليل تجربه 8 سال دفاع مقدس و جنگ‌هايي كه طي سال‌هاي بعد از دفاع مقدس در حوزه‌هاي پيراموني جمهوري اسلامي در عراق و افغانستان صورت گرفته، توانسته است اطلاعات جامعي به مسائل منطقه‌اي داشته باشد و در مورد چگونگي اقدامات دشمن سعي كرده با ارتقاي توانمندي‌هاي داخلي و استفاده از دانشمندان متعهد، عرصه تجهيز دفاعي خود را به گونه‌اي بالا ببرد كه بتواند در مقابل هر گونه تهديدي از كشور دفاع كند. خوشبختانه در بحث زمين، دريا و هوا و انواع پدافندهايي كه بايد شكل بگيرد، با توجه به اطلاعاتي كه به كميسيون داده شده و ما در جريان آن هستيم در وضعيت خوبي به سر مي‌بريم. بر اين اساس بايد تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي از نظر دفاعي در بهترين وضعيت قرار دارد و مردم هم گهگاهي شاهد رزمايش‌هاي متعدد نيروهاي مسلح در زمين، دريا و هوا هستند.

در بحث تهديدات دشمنان عليه كشور، آيا طرح مباحثي چون حمله نظامي يك جنگ تبليغاتي است يا احتمال آن وجود دارد؟

يكي از شگردهاي دشمن جنگ رواني است كه معمولا مورد توجه جدي دشمنان قرار دارد و سعي مي‌كنند با اجراي آن به اهداف موردنظر دست يابند.در همين راستا پروژه ايران‌هراسي را بايد بخشي از جنگ رواني و شگردهاي منطقه‌اي دشمن دانست چون ايجاد جنگ رواني و ايران‌هراسي توسط دشمن باعث شده كه كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي آنها همچنان فعال باشند تا با فروش ميلياردي تجهيزات نظامي به كشورهاي منطقه بتوانند هم حضور خود را توجيه كنند و هم به اقتصاد كشور خود رونق دهند.

امسال، آنچه در مجموع بودجه نيروهاي مسلح در سقف بودجه عمومي ديده شده، 5‌/‌10 درصد از كل بودجه است كه خوشبختانه در مصوبه برنامه پنجم مقرر شد هر سال 2 درصد به بودجه نيروهاي مسلح اضافه شود كه با عملياتي شدن آن نگراني در مورد بودجه‌ها براي مقابله با دشمنان برطرف خواهد شد

در مجموع بايد گفت دشمن از توانمندي جمهوري اسلامي ايران اطلاع كافي دارد و ايران هم براي اين كه توانمندي خود را نشان دهد در رزمايش‌هايي كه برپا كرده قصد داشته قدرت بازدارندگي خود را به نمايش بگذارد.

با توجه به همه جوانب قطعا دشمنان اين مساله را درك كرده‌اند كه ايران كشوري نيست كه براحتي بتوانند به آن حمله نظامي داشته باشند. لذا به همين دليل جنگ رواني‌ را عليه ايران به راه انداخته‌اند تا فضاسازي‌هايي عليه كشور داشته باشند.

در راستاي مباحث دفاعي كه دكترين نظامي كشور را تعريف كرده قرار بود سامانه‌هاي اس 300 از روسيه خريداري شود، اما اين قرارداد عملياتي نشد و طرف روسي به تعهد خود عمل نكرد و لذا بحث شكايت حقوقي از اين كشور مطرح شد، كميته دفاعي در اين خصوص چه اطلاعاتي از جوانب امر دارد؟

قرارداد سامانه دفاعي اس 300 بين وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران و روسيه امضا شد و براساس آن بايد دولت روسيه به تعهد خود عمل مي‌كرد و اين سامانه را در اختيار جمهوري اسلامي قرار مي‌داد. اين تعهد روس‌ها به ايران در شرايطي بود كه هنوز قطعنامه‌اي هم عليه كشور صادر نشده بود، بنابراين دولت روسيه بايد به تعهد خودش عمل مي‌كرد و با اين اقدام توافقنامه را نقض كرده است.

2 راهكار در اين زمينه پيش‌بيني مي‌شود؛ يكي اين‌كه رايزني‌هايي به وسيله وزارت دفاع صورت گيرد كه قطعا در حال انجام است و نكته دوم اين‌كه اگر رايزني‌ها به يك نتيجه مثبت نرسيد بايد براساس قراردادها كه معمولا مسائل حقوقي لازم هم در آن پيش‌بيني شده مراجع قانوني به مساله رسيدگي كنند. در مجموع آنچه به نظر مي‌رسد، بهتر است وزارت دفاع براساس تجاربي كه دارد مباحث را در اين زمينه پيگيري كند تا به نتيجه لازم برسيم.

اين تصميم روسيه آيا تحت تاثير قطعنامه‌هايي كه عليه ايران توسط غرب شكل گرفته اتخاذ شده است؟

قطعا همين‌طور است و معتقدم دولت روسيه به اين قرارداد بايد به موقع خودش عمل مي‌كرد. به هر حال تعهدي بين دولت روسيه و ايران وجود دارد و دولت روسيه به تعهدش بايد عمل مي‌كرد و نمي‌گذاشت اين قرارداد كه به صورت قانوني است به اين نقطه ختم شود. به نظر مي‌رسد دولت روسيه بايد منافع بلندمدت خودش را با كشور قدرتمندي همچون ايران بسنجد تا جامعه ايران نسبت به اين كشور بدبين نشود. قطعا تاثير آن به نفع اين كشور نخواهد بود.

با توجه به نزديكي فصل بودجه آيا ميزان بودجه نظامي كشور به ميزاني است كه بتواند پاسخگوي نياز كشور در مقابل تهديدات باشد و آيا بودجه پنهاني هم براي مباحث دفاعي در نظر گرفته مي‌شود؟

در بحث بودجه بايد به جميع جهات توجه كرد و از آنجا‌ كه مسائل دفاعي يك بعد قضيه است نمي‌توان توجه به زيرساخت‌ها را ناديده گرفت. بر اين اساس طبيعي است كه سهمي به مباحث دفاعي داده مي‌شود. درخصوص اين‌كه پرسيده شد آيا بودجه مخفي هم وجود دارد، بايد گفت خير هيچ بودجه پنهاني وجود ندارد و همه چيز به صورت آشكار در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بودجه نيروهاي مسلح در بخش‌هاي گوناگون از جمله تقويت بنيه دفاعي كه تامين اقلام عمده و خريد، نوسازي و بازسازي تجهيزات و تحقيقات دفاعي است و بودجه عمومي كه شامل حقوق و مزايا و ... است، تقسيم‌بندي مي‌شود.

امسال آنچه در مجموع بودجه نيروهاي مسلح در سقف بودجه عمومي ديده شده، 5‌/‌10 درصد از كل بودجه است كه خوشبختانه در مصوبه برنامه پنجم مقرر شد هر سال 2 درصد از بودجه عمومي به بودجه نيروهاي مسلح اضافه شود كه با عملياتي شدن آن طي 5 سال، نگراني نيروهاي مسلح در مورد ميزان بودجه‌ها براي مقابله با دشمنان برطرف خواهد شد و اميدواريم در پايان 5 سال سهم بودجه نيروهاي مسلح از بودجه عمومي به 2 برابر ميزان فعلي خود برسد.

پس از تغيير وزير امور خارجه آيا مجلس در جريان رايزني‌ها براي انتخاب وزير جديد براي اين پست قرار دارد؟ احتمال معرفي چه كسي مي‌رود؟

به هر حال از اختيارات رئيس‌جمهور اين است كه به مدت 3 ماه پس از بركناري وزير، سرپرستي را براي اداره وزارتخانه‌اي مشخص كند، اما به هر حال آقاي صالحي چهره شناخته‌شده‌اي ميان اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است كه از جايگاه مناسبي براي تصدي اين پست برخوردار است، چنانچه ايشان به عنوان وزير امور خارجه به مجلس معرفي شوند. اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و اكثر نمايندگان مجلس نسبت به ايشان كه فرد دنياديده‌اي است و جايگاه مناسبي هم در مجلس دارد راي اعتماد بالايي خواهند داد تا بتواند سكان وزارت خارجه را به دست گيرد.

فاطمه اميري
گروه سياسي



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: