سال 90 پايه پولي كشور مي‌شود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
سال 90 پايه پولي كشور مي‌شود
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 18
نویسنده : مولوی
معاون اقتصادي بانك مركزي از احتمال تغيير سال پايه پول در سال آينده خبر داد و گفت: اقدامات اجرايي در بانك مركزي در حال انجام است تا چنانچه سال 90 در اقتصاد ايران آرام باشد، سال پايه پولي تغيير كند.

به گزارش ايرنا ، حسين قضاوي روز شنبه در حاشيه همايش تجربه سياستگذاري پولي در كشور هاي اسلامي در جمع خبرنگاران، با بيان اينكه مقدمات تغيير سال پايه در سال 90 انجام شده ، افزود: نقشه‌كشي‌هاي سطح شهرها و اطلاعات جديد براي اصلاح سبدهاي كالا و خدمات مربوط به هزينه خانوار در حال انجام است.

معاون اقتصادي بانك مركزي در ادامه اظهارات خود درباره مجاز بودن اخذ «سپرده وامخواه» در بانك‌ها براي اعطا تسهيلات به متقاضيان، گفت:‌ طبق قانون بانكداري بدون ربا در غير عقود قرض‌الحسنه بانك‌ها براي جذب سپرده مي‌توانند امتيازاتي را از جمله تسهيلات به مشتريان خود ارائه دهند بنابراين در قالب عقود قرض‌الحسنه «سپرده وامخواه» به هيج وجه مجاز نيست و هيچ بانكي طبق قانون بانكداري بدون ربا مجوزي براي دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه يا مشابه آن براي سپرده‌گذاري قرض‌الحسنه ندارد.

قضاوي با اشاره به اينكه مورد مذكور به معني امتياز اضافي روي عقود قرض‌الحسنه است، گفت:‌ اين حالت به هيچ وجه در بانك‌ها مجاز نيست چراكه خلاف شرع و قانون بانكداري بدون ربا است.

معاون اقتصادي بانك مركزي افزود: اين در حالي است كه در غير عقود قرض‌الحسنه چنانچه مشتري و بانك به اين توافق برسند كه سپرده‌اي نزد بانك به صورت سرمايه‌گذاري كوتاه مدت و يا مدت‌دار گذاشته شود، بانك خود را براي ارائه تسهيلات به مشتري مذكور متعهد بداند ايرادي ندارد.

به گفته قضاوي ، بانكداري بدون ربا اين اجازه را به بانك‌ها داده كه براي جذب سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري امتيازات گوناگوني را به مردم بدهند.

تدابير بسته سال 90 براي شفاف‌سازي شيوه دريافت نرخ‌هاي سود

وي گفت: البته قيد شرايط براي تسهيلات غير قرض‌الحسنه زماني مجاز خواهد بود كه بانك‌ ها مطابق قواعد و مقررات بانك مركزي حركت كنند.اگر بانكي در قبال پرداخت تسهيلات به مردم، مشتريان را الزام كنند كه بخشي از اين تسهيلات را در بانك نگه ‌دارند به مفهوم ارائه تسهيلات با نرخ بيشتر است و در حقيقت اين امر به معناي تخطي از مقررات بانك مركزي است.

معاون اقتصادي بانك مركزي با اشاره به بسته سياستي - نظارتي سال آينده، خاطرنشان كرد: اميد مي‌رود در بسته سال آينده به گونه‌اي شفاف‌سازي صورت گيرد كه مراودات بانك‌ها با مردم روشن شود به نحوي كه مردم متوجه شوند فرضا بابت تسهيلات مبادله‌اي كه از بانك دريافت مي‌كنند چند درصد مازاد بايد از آنها دريافت شود.

قضاوي در مورد تسهيلات مشاركتي، تصريح كرد: به علت اينكه طبق قانون بانكداري بدون ربا نرخ سود را نمي‌توان از قبل تعيين كرد بانك‌ها با توجه به نرخ بازدهي پروژه‌هايي كه مي‌خواهند تأمين مالي كنند نرخ سود انتظاري و علي‌الحساب را در قراردادها ذكر مي كنند.به علت ضعف نظارتي بانك‌ها براي ميزان دقيق سودآوري پروژه‌هاي مورد قرارداد در آينده، قرارداد به گونه‌اي نوشته مي‌شود كه عملاً همان نرخ سود انتظاري علي‌الحساب را از مشتري مطالبه مي‌كند.بانك مركزي در چارچوب مذكور دنبال راهكاري است كه بانك‌ها نتوانند نرخ سود انتظاري بي‌قاعده‌اي را در عقود مشاركتي به مشتريان خود تحميل كنند.

 راهكارهاي كاهش معوقات بانكي

معاون اقتصادي بانك مركزي در مورد راهكارهاي اين بانك براي كاهش بدهي دولت به بانك‌ ها و بانك مركزي و مطالبات معوق، گفت: معتقدم يكي از راهكارها براي كاهش معوقات بانكي به اصلاح رابطه مالي دولت با بانك‌ها و رابطه دولت با پيمانكاران برمي‌گردد.

وي انتشار اسناد خزانه اسلامي را راهكار اصلاح روابط مذكور ذكر و تصريح كرد: اين اسناد به جاي بدهي‌هاي معوق مي‌تواند در اختيار طلب‌كاران دولت (بانك‌ها و پيمانكاران) براي تنزيل قرار گيرد.

معاون اقتصادي بانك مركزي با بيان آنكه اين امكان وجود دارد كه دولت در سررسيد نتواند وجوه مربوط به اسناد خزانه را بپردازد، گفت: در اين حالت مي‌توان راهكاري اتخاذ كرد كه بخشي از منابع بودجه عمراني هر ساله به بازپرداخت اسناد خزانه تعلق گيرد و به پروژه‌هاي جديدي به جاي پرداخت پول، اسناد خزانه ارائه شود.

قضاوي افزود:‌ درصورتي كه فرآيند مذكور در كشور اجرايي شود مي‌توان آنرا گام مهمي در كاهش مطالبات معوق‌ و سيال كردن ابراز نقد مورد نياز مردم براي معاملات، تلقي كرد و در اين حالت اقتصاد با معيان بيشتري همراه خواهد بود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: