بحران كم آبي در سال آينده
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بحران كم آبي در سال آينده
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 22
نویسنده : مولوی
مديرعامل آب منطقه‌اي تهران با تاكيد بر اين كه حجم آب پشت 4 سد تامين‌كننده آب در استان تهران 80 ميليون مترمكعب نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، اعلام كرد: در صورت ادامه روند كم‌بارشي، بحران آبي در تهران ايجاد خواهد شد.

خسرو ارتقايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي جام‌جم با اشاره به وضعيت آبي استان تهران در حال حاضر تصريح كرد: از ابتداي سال آبي جاري (پاييز) 60 ميلي‌متر بارندگي در حوزه استان تهران صورت گرفته كه نسبت به سال گذشته 40درصد كاهش داشته و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل 100 ميلي‌متر بارندگي رخ داده بود.

ارتقايي تاكيد كرد: در حال حاضر در شرايط سال كم‌آبي قرار گرفته‌ايم كه با توجه به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته و ورود جبهه هواي سرد توأم با بارش برف، اميدواريم بارش‌ها به ميزان قابل توجهي باشد كه در صورت بارش برف ايستگاه‌هاي اندازه‌گيري برف ميزان بارش آن را اعلام خواهند كرد.

وي با اشاره به اين كه 750 ميليون مترمكعب در سال سدهاي چهارگانه اطراف تهران و 300 ميليون مترمكعب از محل چاه آب استان تهران تامين مي‌شود، گفت: در حال حاضر حجم ذخاير سدها به 437 ميليون مترمكعب رسيده در حالي كه سال قبل 520 ميليون مترمكعب بود و نسبت به سال گذشته 80 ميليون مترمكعب كاهش داشته است.

وي افزود: از ابتداي سال آبي جاري تاكنون آب 4 سد طالقان، لتيان، لار و كرج 35 درصد كاهش پيدا كرده است.

ارتقايي همچنين با تاكيد بر اين كه در منطقه شرق استان تهران به دليل عدم بارش مناسب آب جديدي وارد سد لتيان و لار نشده، گفت: در منطقه غرب تهران به دليل بارش‌هايي كه در نيمه آذرماه صورت گرفت، وضعيت آبي بهتري وجود دارد.

وي در اين گفت‌وگو كه مشروح آن بزودي در «جام‌جم» منتشر خواهد شد، درباره وضعيت سد «ماملو» كه قرار است بخشي از آب شرق و جنوب تهران را تامين كند، گفت: ‌اين سد آماده بهره‌برداري است، اما خط انتقال و تصفيه‌خانه آن به دليل آماده نبودن آب سد براي آب شرب قابل استفاده نيست.

ارتقايي همچنين با اشاره به اين كه استان تهران 6/1 درصد ريزش جوي را با وجود 19 درصد جمعيت كشور داراست، گفت: سرانه آب در استان تهران 375 مترمكعب در سال است؛ در حالي كه اين رقم در كشور به ميزان 1850مترمكعب محاسبه و ارزيابي شده است.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تاكيد بر اين كه تمام دشت‌هاي استان تهران براي برداشت آب‌هاي زيرزميني ممنوعه تعريف شده، تصريح كرد: در حال حاضر منطقه آب سرد دماوند با بيشترين كاهش منابع آبي زيرزميني به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه و چاه‌هاي غيرمجاز و گستردگي باغات روبه‌رو شده است. به گفته وي، منابع آبي تجديد شونده در استان تهران حدود 5 ميليارد مترمكعب است كه از اين ميزان، هر سال 300 ميليون مترمكعب كسري مخزن وجود دارد.

به اعتقاد مديرعامل آب منطقه‌اي تهران، كاهش بارش باران و حفر چاه‌هاي غيرمجاز و برداشت‌هاي بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني بحران آب در استان ايجاد خواهد كرد كه بخشي از آن با رعايت الگوي مصرف و صرفه‌جويي قابل مديريت خواهد بود.

جيره بندي احتمالي آب كشاورزي

در همين حال وزير نيرو گفت: به‌رغم كاهش شديد بارندگي‌ها، مجبوريم آب شرب مصارف خانگي را در اولويت اول و بخش صنعت را در اولويت بعدي قرار دهيم و بايد نسبت به آب كشاورزي مضيقه‌هايي قائل شويم كه اين مساله مشكلاتي براي كشاورزان به وجود خواهد آورد.

به گزارش فارس، مجيد نامجو به دغدغه دولت براي اصلاح شيوه‌هاي آبياري و تامين آب شرب مصارف خانگي با توجه به كاهش ميزان بارندگي‌ها اشاره كرد و گفت: هر هفته در جلسه شوراي عالي آب ميزان بارندگي‌ها، ورودي حجم سدها، ميزان مصارف و نياز كشاورزي و آب شرب شهرها كه وابسته به آب سطحي است، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به طور مستمر ميزان توليد آب رصد شده و در آنجا تصميماتي با توجه به حجم آبي كه در اختيار داريم، اتخاذ مي‌شود.

وي افزود: به‌‌رغم كاهش شديد بارندگي‌ها در سطح كشور، با توجه به حجم آبي كه از سال گذشته ذخيره داشتيم، تاكنون محدوديتي براي بخش كشاورزي در نظر گرفته‌ نشده است.وزير نيرو تصريح كرد: اما از اين هفته مجبوريم آب شرب مصارف خانگي را دراولويت اول و بخش صنعت را در اولويت بعدي قرار دهيم تا بتوانيم براي حداقل 18 ماه ذخيره آبي داشته باشيم.

نامجو اظهار كرد: كشاورزان مجبورند از منابع آبي زيرزميني براي تامين آب مورد نياز استفاده كنند كه آن هم در هر صورت موجبات كاهش سطح آب زيرزميني را ايجاد مي‌كند؛ اما اينها واقعيت‌هايي است كه بر اثر خشكسالي در كشور رخ مي‌دهد.

وزير نيرو به تصميم دولت براي اجرايي كردن اصلاح الگوهاي كشت و آبياري اشاره كرد و گفت: ما هيچ چاره‌اي نداريم جز اين‌كه با سرعت برنامه‌ها و طرح‌هاي كاهش مصرف را اجرايي كنيم و به سمت اصلاح الگوهاي كشت و ‌آبياري پيش برويم.

زيبا اسماعيلي ‌/‌ گروه اقتصاد



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: