افزايش هزينه توليد پسته
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
افزايش هزينه توليد پسته
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 19
نویسنده : مولوی
پسته که 8 تا 11 درصد از صادرات غير نفتي ايران را شامل مي شود و 25 ميليارد دلار سرمايه گذاري در آن انجام گرفته است اين سالها با بحران کم آبي و افزايش 13 درصدي هزينه توليد در 7 سال، جايگاه خود را در بازارهاي جهاني در مخاطره مي بيند.

به گزارش مهر، پسته يکي از مهمترين محصولات صادراتي ايران به شمار مي رود که درحوزه صادرات غيرنفتي در اغلب موارد در صدر محصولات صادراتي ايران قرار دارد.

اين محصول در دهه 60 تنها در ايران به صورت عمده توليد مي شد و ميزان توليدات آن 30 هزارتن بود و به جز توليد کمي که در کشورهاي سوريه، ترکيه و ايتاليا انجام مي گرفت ايران تنها توليدکننده بزرگ پسته در دنيا به شمار مي رفت.

اما در سالهاي اخير با پيوستن رقبايي همچون آمريکا به بازارهاي جهاني، بازار پسته از دست ايران خارج شده و با وجوديکه هم اکنون توليد اين محصول بين 250 تا 300 هزار تن برآورد مي شود و به 10 برابر توليد دهه 60 رسيده است مشکلات، جايگاه واقعي اين محصول را در دنيا از بين برده است.

پسته با سرمايه گذاري 25 ميليارد دلاري نيازمند راهکارهايي است که با توجه به مزيتهاي صادراتي جايگاه خود را به دست آورد اما دراين شرايط که اين محصول نياز به اجراي برنامه هايي براي افزايش توليد دارد چند صدايي در ميان تشکل ها و فعالين اين بخش، اجراي کارايي مناسب را با مشکل مواجه کرده است.

قيمت يک حلقه چاه در کرمان 5 تا 6 ميليارد تومان

از آنجائيکه اين محصول در استانهاي گرمسيري مانند کرمان توليد مي شود در سال هاي اخير با بحران خشکسالي به شدت تحت تاثير بي آبي قرارگرفته است و برداشت هاي بي رويه از منابع آبي زيرزميني در دشت هاي رفسنجان، سيرجان، کرمان و يزد، توليد اين محصول را با خطر کم آبي مواجه کرده است.

بحران آب در اين منطقه به اندازه اي شدت يافته است که هم اکنون يک حلقه چاه در شهرستان انار کرمان با ظرفيت 50 ليتر در ثانيه به قيمت 5 تا 6 ميليارد تومان به فروش مي رسد در حاليکه همين چاه در منطقه غربي کشور کمتراز 200 ميليون تومان قيمت دارد.

رقابت قيمتي در بازار پسته

به گفته يکي از فعالان اين صنعت رقابت قيمتي پسته ايران در مقايسه با پسته آمريکا از معضلاتي است که صادرات اين محصول را با مخاطراتي مواجه کرده است. محمد حسين کريمي پور در اين رابطه به مهر گفت: قيمت پسته سايز درشت کاليفرنيا هر کيلو 1700 تومان است و همين پسته درايران حدود 5 هزار تومان و در باغ هاي کوچک تا 7 هزار تومان قيمت دارد.

چنين اختلاف قيمتي در يک محصول مشابه، بازارهاي صادراتي را تحت تاثير خود قرار مي دهد و تنها مزه و تنوع پسته ايران است که باعث فروش آن مي شود.

افزايش 13 درصدي هزينه توليد پسته درايران

عضو هيات مديره انجمن پسته به تورم دو رقمي ايران اشاره کرد و افزود: با وجود تورم 2 رقمي در کشور از 8 سال پيش قيمت ارز ثابت نگه داشته شده است و توليد و صادرات اين محصول را با تحت تاثير خود قرار داده است.

وي با بيان اينکه از سال 80 تا 87 هرساله هزينه توليد پسته افزايش يافته است گفت: بطورمتوسط هزينه توليد هر کيلو پسته در اين سالها 13 درصد گران شده است و قيمت تمام شده هر 6 سال 2 برابرمي شود در حاليکه هزينه توليد اين محصول در آمريکا 2 درصد است.

کريمي پور با اشاره به اشتغالزايي اين صنعت افزود: درحال حاضر 150 هزارنفر بطور مستقيم دراين صنعت مشغول بکار هستند که با احتساب ديگر مشاغل مرتبط، آمار فعالان اين صنعت يک درصد از کل جمعيت مردم ايران و 8 تا 11 درصد صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص مي دهد.

وي ميزان توليد آمريکا را 230 هزار تن اعلام کرد و افزود: افزايش ميزان توليد در کنار هزينه توليد پسته در اين کشور که بزرگترين رقيت ايران دربازارهاي جهاني محسوب مي شود ضرورت توجه به اين بخش را نشان مي دهد.

عضو هيات مديره انجمن پسته  درخصوص مزيتهاي اين محصول در ايران تصريح کرد: پسته ايران واريته هاي مختلفي دارد که همين تنوع بازار زيادي را براي آن بوجود آورده است زيرا تمامي سلايق را تحت پوشش قرار مي دهد در حاليکه پسته آمريکا فقط دريک نوع واريته عرضه مي شود. همچنين قيمت هر تن پسته در بازار هامبورگ 8 هزار دلار است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: