آمار جديد از تعداد بيکاران کشور
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آمار جديد از تعداد بيکاران کشور
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 15
نویسنده : مولوی
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اينکه طبق گزارش وزارت کار، عملکرد زودبازده‌ها از سال 84 تا 88 زير 50درصد بوده است، گفت: از 3.1ميليون شغلي که بايد از اين طريق ايجاد مي‌شد، فقط 900 هزار آن محقق شد در حالي که هم اکنون 3 تا 4 ميليون نفر بيکار هستند.

موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با مهر در خصوص هدفگذاري انجام شده در مورد ايجاد اشتغال در برنامه چهارم توسعه، به پيش بيني کاهش نرخ بيکاري به 7 درصد اشاره کرد و گفت: همچنين در پايان برنامه ، رشد اقتصادي نيز بايد به 8 درصد مي رسيد ولي ميانگين آن 5.4 درصد شد و در پايان برنامه نرخ بيکاري نيز به 11.9درصد رسيد که زمستان سال گذشته هم به 14.1درصد افزايش يافت.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اين هدف گذاري ها که صورت مي گيرد گاهي به اهداف خود نمي رسد، به نحويکه طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود ساليانه 1.1ميليون شغل جديد ايجاد شود که با عدم تحقق اين امر، هم اکنون 3 تا 4 ميليون نفر در کشور بيکار داريم.

«ثروتي» به روش آمارگيري و بيکاري کشور نيز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرم افزاري که براي محاسبه بيکاري استفاده مي شود يک نرم افزار بين المللي از سوي سازمان جهاني کار است که سنخيتي با کشور ما ندارد.

وي خاطرنشان کرد: در سال 85 سرشماري از خانواده ها بعمل آمد که طي آن از افراد مي پرسيدند که آيا در هفته يک ساعت کار براي انجام دارند و يا خير؟ که افراد به اين سئوال جواب مثبت مي دادند؛ بنابراين در محاسبات آنها را جزو شاغلين محسوب مي کردند.

نرم افزار محاسبه نرخ بيکاري

عضو کميسيون تلفيق مجلس تاکيد کرد: همچنين بيشتر افراد ساکن در روستاها اعلام مي کنند که ممکن است در طول هفته بيش از 100ساعت نيز کار داشته باشند، ولي با اين حال نرم افزاري که براي محاسبه نرخ بيکاري مورد استفاده قرار مي گيرد مناسب کشور ما نيست.

به گفته ثروتي ، نکته بعدي در اين بخش اين است که بايد ببينيم نرخ رشد اقتصادي کشور چقدر است و تا چه حد بهبود فضاي کسب و کار محقق شده است. وقتي در فضاي کسب و کار رتبه کشور ما 137 باشد، در زمينه آمارهايي که براي ايجاد مشاغل جديد ارائه مي شود کمي ابهام به وجود مي آيد.

اين نماينده مجلس افزود: بنگاه هاي کوچک زودبازده که به عنوان مهمترين هدف وزارت کار براي ايجاد فرصت هاي جديد شغلي طي سال هاي گذشته بوده است بايد در طول 5 سال 84 تا 88 معادل 47 هزار ميليارد تومان تسهيلات دريافت مي کرد ولي در اين بخش عملکردي که خود وزارت کار گزارش داده است، تحقق رقمي کمتر از 21 هزار ميليارد تومان بوده است.

عملکرد زودبازده‎ها ؛ زير 50 درصد

وي خاطرنشان کرد: اين موضوع نشان دهنده عملکرد زير 50 درصد بنگاه هاي کوچک زودبازده است که در هدف گذاري اوليه پيش بيني شده بود به نحوي که در طول اين 5 سال بايد 3 ميليون و 100هزار شغل از طريق ايجاد بنگاه هاي زودبازده ايجاد مي شد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس بيان داشت: گزارشي که وزارت کار در مورد ايجاد اشتغال در قالب طرح بنگاه هاي کوچک زودبازده ارائه کرد، 900 هزار شغل بوده است که با آن 40 درصد انحرافي که سازمان بازرسي و بانک مرکزي گزارش کرد، چيزي بين 600 تا 900 هزار شغل خواهد شد.

ثروتي با اشاره به اينکه اين آمار از خود وزارت کار بوده که از محل بنگاه هاي کوچک زودبازده در طول 5 سال اجرا 3.1 ميليون فرصت جديد شغلي هدف گذاري شده بود، گفت: آمار وزارت کار نشان مي دهد که 900 هزار شغل فقط تحقق يافته است.

اين نماينده مجلس با تاکيد بر اين موضوع که 2.2 ميليون شغل جديدي که قرار بود توسط زودبازده ها محقق شود ، ايجاد نشد ، اظهار داشت: به عنوان نمونه قرار بود در خراسان شمالي 707 ميليارد تومان تسهيلات در قالب زودبازده ها پرداخت شود که 23 درصد آن در پايان 5 سال محقق شد و ميزان اشتغالزايي آن نيز طبق گزارش وزارت کار، 12.5درصد بوده است.

وي تصريح کرد: اين موضوع نشان مي دهد که عملکرد با اعداد يک مقدار زيادي فاصله دارد، حال اينکه هدف گذاري شده است تا مشاغل جديدي ايجاد شود خيلي خوب است ولي وقتي از 47 هزار و 700 ميليارد توماني که قرار بود به زودبازده ها تسهيلات پرداخت شود، 21 هزار ميليارد تومان به پرداخت مي رسد، هدف اوليه محقق نمي شود.

به گفته ثروتي ، اينکه امسال وزير کار و امور اجتماعي اعلام کرده است که 24 هزار ميليارد تومان تسهيلات جديد به زودبازده ها پرداخت خواهد شد در حالي که در طول 5 سال 21 هزار ميليارد تومان پرداخت شده است، کمي ابهام دارد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: