پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ثبت بلندترين بناي آجري جهان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 67
نویسنده : مولوی
درخواست ثبت جهاني بلندترين بناي آجري جهان که در گنبد کاووس قرار دارد به گفته نماينده مردم اين شهرستان به تازگي توسط رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به يونسکو ارسال شده است.

عبدالله رستگار نماينده مردم گنبد کاووس در گفتگو با مهر گفت: برج قابوس بن وشمگير در شرق استان گلستان در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. درخواست ثبت جهاني اين برج که بلندترين بناي آجري جهان است از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به يونسکو ارسال شد تا شاهد ثبت نهايي آن در يونسکو باشيم.

وي افزود: به نظر مي‌رسد برج قابوس بن وشمگير در انتهاي سال 2011 ميلادي و ابتداي 2012 به طور کامل به ثبت جهاني مي‌رسد و در سايت يونسکو قرار مي‌گيرد.

به گفته نماينده مردم گنبد کاووس ، ثبت جهاني برج قابوس بن وشمگير موفقيت بسيار خوبي براي استان هاي شمالي کشور است چراکه نه تنها در جذب گردشگر خارجي براي استانهاي شمالي موثر است بلکه امکاناتي که يونسکو براي نگهداري اين گونه مراکز اختصاص مي دهد مي‌تواند براي استانهاي شمالي کشور کمک خوبي باشد.




كشف روستاي 7هزار ساله در فارس
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 73
نویسنده : مولوی
سرپرست گروه كاوش منطقه باستاني ميانرودبخش درودزن ازتوابع شهرستان مرودشت استان فارس گفت: همزمان بااجراي فصل سوم كاوش هاي باستان شناسي درتپه ميانرود مرودشت ، آثار باستاني روستايي با پيشينه اي بيش از هفت هزار سال در اين منطقه كشف شد.

موسي زارع روز دوشنبه در گفتگو با ايرنا ، يافته هاي باستان شناسي در اين تپه را فوق العاده دانست وافزود:آثار و شواهد به دست آمده حاكي از اين است كه ساكنين تپه ميانرود در هفت هزار سال پيش علاوه بر كشاورزي و شكار به پخت سفال نيز اشتغال داشته اند به نحوي كه در حين كاوش يكي از قديمي ترين كوره هاي سفال پزي مربوط به پنج هزار و 900 سال قبل از ميلاد از دل خاك بيرون آمد.اين كوره داراي يك قسمت تحتاني براي آتش دان و قسمت فوقاني براي قرار دادن سفال است.

زارع با بيان اينكه ،مردمان اين دوره خانه هاي خود را با كاه گل و بصورت چينه بنا مي كردند اظهار داشت:در اين خانه ها،تعدادي مهره هاي تزييني از جنس سنگ ، پيكره هاي حيواني ، آثاراستخواني وچاله هاي آتش و ظروف سفالي مربوط به فرهنگ شمس آباد به دست آمد.

وي افزود: تاكنون در هيچ يك از كاوش هايي كه در استان فارس و به ويژه در منطقه شمس آباد در نزديكي تخت جمشيد صورت گرفته است ، گزارشي مبني بر وجود معماري ، گزارش نشده و اين براي نخستين باراست كه در تپه ميانرود يك سازه معماري مربوط به اين دوره كشف شده است.

روستاي كنوني ميانرود دربخش درودزن ازتوابع شهرستان مرودشت و در فاصله 50 كيلومتري مجموعه جهاني تخت جمشيد قرار دارد.

شهرستان مرودشت در فاصله 45 كيلومتري شمال شيراز، واقع شده است.




تعيين حريم 5 اثر تاريخي البرز تصويب شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 64
نویسنده : مولوی
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان البرز گفت: پرونده تعيين عرصه و حريم پنج اثر تاريخي اين استان به تصويب كميته تعيين حريم محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي كشور رسيده است.

 به گزارش ايرنا، عليرضا دهقان مهرجردي اعلام كرد: اين پنج اثر تاريخي را تپه و امامزاده احمد محمود و امامزاده سليمان، قلعه پلنگ‌آباد، امامزاده زيد و الرحمان، امامزاده ام كبري و ام صغري برشمرد.

وي افزود: از اين پس هرگونه اقدام در محدوده تعيين شده حريم شامل ساخت، ساماندهي، مرمت، بازسازي و نوسازي بناهاي تاريخي پس از تهيه طرح و تصويب ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قابل اجرا خـواهد بود.

مهرجردي قلعه پلنگ آباد را مربوط به دوره قاجار و صفوي و امامزاده زيد و الرحمان از نوادگان امام جعفر صادق(ع) را مربوط به قرون هشتم و نهم هجري عنوان كرد كه در شهر اشتهارد واقع شده‌اند.

اين مقام مسوول بناي امامزاده زيد و الرحمان را داراي سه گنبد، سر در ورودي و فضاي اصلي توصيف كرد كه به شماره 755 در حافظه آثار ملي به ثبت رسيده است.

وي افزود: امامزاده ام كبري، ام صغري و امامزاده سليمان مربوط به دوره صفوي و در شهر اشتهارد واقع شده است.

مهرجردي محل قرارگيري تپه و امامزاده احمد محمود را نيز در شهر ماهدشت بيان كرد كه قدمت آن به دوره صفوي مربوط مي‌شود.




هشدار بقايي نسبت به قطع رابطه با موزه لوور
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 66
نویسنده : مولوی
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضرب‌‌الأجل 2 ماهه‌اي را در رابطه با تعهدات موزه لوور فرانسه تعيين کرد.

حميد بقايي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق توافقنامه‌اي كه سال‌ها پيش بين ايران و فرانسه به امضا رسيد مقرر شده بود كه نمايشگاهي از آثار تاريخي ايران در موزه لوور به نمايش گذاشته شود و در مقابل نيز موزه لوور اشياي ايراني را كه در اختيار دارد در ايران به نمايش بگذارد.

وي در ادامه افزود: ايران 2 نمايشگاه تاكنون در موزه لوور برپا كرده است كه متعلق به دوران "صفوي " و "10 هزار سال تمدن ايران " بوده است اما تاكنون مسئولان موزه لوور اقدامي براي برپايي نمايشگاه در ايران انجام نداده‌اند به همين دليل موزه ملي ايران و بخش بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي اين موضوع را در دست پيگيري قرار داده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: اگر موزه لوور به تعهداتش در زمينه برپايي نمايشگاه آثار تاريخي ايران عمل نكند ناچار هستيم ارتباطات فرهنگي ايران را با كشور فرانسه قطع كنيم.

بقايي ضرب‌الأجل 2 ماهه‌اي را براي موزه لوور تعيين كرد و گفت: مسئولان موزه لوور تا قبل از پايان سال 1389 بايد زمان و نحوه دقيق برپايي نمايشگاه آثار ايراني موزه لوور در ايران را مشخص كنند كه اگر به اين ترتيب عمل نكنند ارتباطات فرهنگي‌مان با فرانسه را قطع مي‌كنيم.

در تاريخ يكم اكتبر 2007 تا 7 ژانويه 2008 برابر با 9 مهرماه تا 17 دي ماه 86 ، 32 شيء تاريخي عصر صفوي در موزه لوور به نمايش گذاشته شد كه آمار بازديدكنندگان آن 130 هزار نفر اعلام شد.




نخستين پرواز عمره مفرده از 23 بهمن
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 70
نویسنده : مولوی
مدير عامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي: از 23 بهمن فرودگاه جده به روي پروازهاي ايراني عمره مفرده باز مي شود.

   به گزارش واحد مرکزي خبر، فرهاد پرورش امروز در نشست خبري معاونان وزير راه و ترابري افزود: فرودگاه مدينه به علت تعميرات از 14 اسفند بروي هواپيماها گشوده مي شود.

وي گفت: از 23 بهمن 330 هزار عمره گزار از شهرهاي تهران ، اصفهان ، مشهد، شيراز، گرگان و اردبيل به عربستان منتقل خواهند شد .




حمايت ويژه از موسيقي لري
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 70
نویسنده : مولوی
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ويژگيهاي موسيقي لرستان، اين موسيقي را از درخشان ترين نواحي موسيقي كشور دانست و از حمايت ويژه از موسيقي لري خبر داد.

حميد شاه آبادي در اين رابطه در گفتگو با مهر در خرم آباد در سخناني اظهار كرد: يكي از هشت ناحيه موسيقي كشور و درخشان ترين ناحيه موسيقي نواحي ايران موسيقي لرستان است.

وي با تاكيد بر حمايت‌هاي وزارت ارشاد از موسيقي نواحي ايران، عنوان كرد: برنامه‌اي كه در اين زمينه داريم اين است كه اگر در سالجاري يا سال آينده آلبومي در اين زمينه ساخته شود آمادگي داريم با خريد آن حداقل حمايت خود را از موسيقي لرستان به عمل آوريم.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ديگر حمايت‌هاي اين معاونت از موسيقي لرستان، عنوان كرد: در راستاي ترويج موسيقي محلي لرستان در كشور در نوروز آينده 100 هزار نسخه از يكي از آلبوم‌هاي موسيقي محلي استان را خريداري خواهيم كرد.

شاه آبادي ادامه داد: اين 100 هزار نسخه نيز در راستاي آشنايي مسافران نوروزي با موسيقي لرستان به صورت رايگان در ميان مسافران توزيع خواهد شد.

وي همچنين از حمايت معاونت هنري وزارت ارشاد از اجراي موسيقي لرستان در تهران خبر داد و بيان كرد: در راستاي حمايت از موسيقي محلي لرستان اين معاونت در همه زمينه‌ها آماده همكاري است.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در مورد حمايت اين معاونت براي اجراي كنسرت‌هاي موسيقي در لرستان نيز بيان كرد: براي خوانندگان و نوازندگان سنتي و مقامي لرستان كه مورد تاييد باشند حمايت تبليغاتي و اجاره سالن گام اولي است كه در اين راستا خواهيم داشت.

شاه آبادي همچنين در مورد حضور چهره‌هاي ملي حوزه موسيقي در لرستان نيز ادامه داد: يك طرف اين كار ما هستيم كه آمادگي از سوي ما براي اين امر وجود دارد و طرح‌هايي در اين زمينه داريم.

وي با اشاره به اين‌كه در خواست استانها در اين زمينه زياد است و چهرههاي موسيقي نيز در اين زمينه با محدوديت مواجه هستند، تصريح كرد: اگر بخواهيم موسيقي مقامي جايگزين موسيقي‌هاي امروزي شود چاره‌اي جز حمايت از آنها نداريم.

بر اساس كاوشهاي باستان شناسي در مناطق لرنشين، تصويري از رقص و پايكوبي بر قطعه‌اي سفالي به دست آمده كه قدمت موسيقي در اين منطقه را به هزاره چهارم پيش از ميلاد مسيح رقم مي‌زند.

همچنين از آثار و شواهد به دست آمده در اين مناطق تصاويري از آلات موسيقي دوران مانند شيپور و تنبور بر روي ظروف نقره وجود دارد كه حاكي از رواج موسيقي نزد اين قوم در عهد ساساني است. امروزه نيز برخي از نغمه‌هاي باستاني در قالب مقامهاي موسيقي قومي باقيمانده ‌است.

موسيقي آوازي يا كلامي از كهنترين موسيقيهاي لرستان است. اين نوع موسيقي بيشتر در مراسم عروسي، سوگواري و فعاليتهاي روزمره زندگي عشاير و روستائيان و توسط زنان و برخي موارد نيز توسط مردان اجرا مي‌شود.

آوازهاي شادمانه مربوط به عروسي، ترانه‌هايي هستند كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا مي‌شود و شامل سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران و... است.

همچنين در مراسم سوگواري عزيزي از دست رفته، زنان عزاداري كه در سوگ نشسته اند در وصف او آوازهايي توام با المان خاص بومي مي‌خوانند كه هر بيننده و شنونده‌اي را متاثر مي‌سازد كه اين آوازها را در گويش مور گويند.

همچنين در موسيقي لرستان به آواهاي حماسي نيز پرداخته شده است.از انواع آواهاي حماسي مي‌توان به شيرين و خسرو كه برخي آن را نظامي خواني خوانده اند اشاره كرد و از بهترين افرادي كه در اجراي آواز شيرين و خسرو تبحر بسيار داشته اند مرحوم استاد عليرضا حسن خاني بوده است.

موسيقي كار نيز يكي از بخشهاي موسيقي آوازي لرستان است. در گذشته‌هاي نه چندان دور زنان و مردان روستايي و عشاير به هنگام كار روزانه مانند برزگري، كشاورزي، شير دوشي، مشكه زني، برنج كوبي و... براي كاهش خستگي ناشي از كار و بيان آمال و آرزوهاي خود آوازهايي مي‌خواندند.

ريتم اين آوازها به طور معمول متاثر از صداي كار آنها و مضامين شعرها نيز متاثر از ابزار، وسايل ارزشهاي محيط زندگي و عشق به يار، سرزمين، گياهان، درختان و هرچه را كه به آن دلبسته اند مي‌باشد. چنين آوازهايي هنوز مي‌توان در نقاط دور از هياهوي شهر و شهر نشيني شنيد.

آواهاي مربوط به «لالايي» كه در گويش محلي به آن «لاوه لاوه» مي‌گويند نيز بخشي از موسيقي آوازي لرستان را به خود اختصاص داده است.

موسيقي سازي لرستان نيز آنچنان كه از نامش پيداست با استفاده از سازهاي بومي و توسط نوازندگان محلي اجرا مي‌شود. مقامهاي اين نوع موسيقي شامل مقامهاي شادي، مقامهاي سوگواري، مقامهاي مذهبي، مقامهاي حماسي، مقامهاي دلتنگي و عاشقانه است. سرنا، دهل، كمانچه (تال)، تنبك (تمك)، دوزله و بلور از جمله سازهاي لري هستند.

موسيقي سوگواري نيز بخشي از موسيقي سازي لرستان است. نوع ساز مورد استفاده در موسيقي سوگواري لرستان دهل و سرنا است. موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني دارد و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تاكنون اجرا مي‌شود.

پاكتلي، چمري يا چمرانه، سحري، شيوني، ياري و... از جمله مقامهاي موسيقي سوگواري لرستان است.




« دالان تاريخ » در کاخ گلستان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 94
نویسنده : مولوی
بهره برداري از "دالان تاريخ " در فضاي کاخ گلستان از جمله اقداماتي است که قرار است به زودي در بدو ورود بازديدکنندگان براي آشنايي آنان با تهران قديم صورت گيرد.

به گزارش واحد مرکزي خبر، معاون مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ موزه گلستان در نشست خبري امروز با بيان اين مطلب گفت :‌ دالان تاريخي قرار است در کوچه پشتي شمس العماره که بدون استفاده بود ايجاد شود ضمن اينکه مرمت ساعت شمس العماره نيز بعد از صد سال انجام خواهد شد.

آوج با اشاره به روند مرمتي کند کاخ گلستان در سال هاي گذشته گفت : با اجراي طرح ساماندهي کاخ گلستان ، مرمت هاي لازم به ويژه درخصوص کاشي هاي اين کاخ روند سريع تري خواهد يافت.

وي افزود:‌ تعمير آب نماها و ايجاد فضاهاي لازم تاسيساتي در ضلع جنوبي کاخ براي بازديدکنندگان ،‌ راه اندازي حفاظت الکترونيکي و بازسازي ورودي آن از جمله برنامه ها و طرح هاي عمراني اين مجموعه است .

معاون مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ موزه گلستان افزود: اين کاخ با مساحتي حدود 5 هکتار و بنايي بالغ بر 22 هزار متر مربع از سال 1365 از وزارت دارايي منفک و به سازمان ميراث فرهنگي ملحق شد و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي همچون عمارات تاريخي، ‌باغ ايراني و اشيا و کتاب ها و گنجينه هايي است که با بيش از 80 هزار شي‌ از مورايثي به شمار مي رود که پرونده آن براي ثبت در ميراث جهاني پيشنهاد شده است.




موقوفات ارزشمند ثبت جهاني شود
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 74
نویسنده : مولوی
وزير ارشاد با تاکيد براينکه بايد موقوفات بسيار ارزشمند را در سطوح جهاني به ثبت رساند ، گفت: وقف مسئله‌اي نيست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نياز داريم افرادي که سرمايه‌دار هستند براي انجام وقف و ديگر انفاقات، صدقات و کارهاي نيک ديگر پيشگام شوند.

به گزارش مهر، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از ظهر يکشنبه در همايش «وقف ، احسان ماندگار» گفت: وقف مسئله‌اي نيست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نياز داريم افرادي که سرمايه‌دار هستند براي انجام وقف و ديگر انفاقات و صدقات و کارهاي نيک ديگر پيشگام شوند.

وي افزود: حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) خانه خدا را ساختند و آن را وقف کردند تا موحدان در اقصي نقاط جهان دور تا دور آن جمع شوند. پيامبر(ص) نيز وقتي وارد مدينه شد مسجد قبا و مسجد النبي را بنيانگذاري کرد. اين مساجد اکنون موقوفات مختلفي را در کشورهاي ديگر دارند و مسلمانان موقوفات را براي اين اماکن ارايه مي‌کنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: به تعبير مرحوم استاد پيرنيا که معمار معروف مساجد ايران نيز بود، قديمي‌ترين مسجد را مسجد فهرج است که از آن زمان تا کنون مردم همواره براي ساخت اماکن مذهبي و مساجد تلاش مي‌کردند.

وي اظهار داشت: هميشه دولتها و حکومتها براي ساخت مساجد و اماکن مذهبي کمک‌هايي مي‌کردند. مانند برخي افراد در دوران صفويه. در مقابل افرادي هم بودند که به موقوفات کم لطفي داشته و به وظيفه خود عمل نمي‌کردند مانند نادرشاه که به اين مسايل توجهي نداشت. شايد قتل او هم نتيجه همين بي‌توجهي‌ها بود.

حسيني افزود: همه انسان ها اين دنيا را ترک مي‌کنند اما برخي نامشان به نيکي باقي مي‌ماند در هر صورت در اسلام تاکيد شده که انسان‌ها نه تنها تعرضي به اموال نداشته باشند بلکه مال خود را انفاق کنند تا سرمايه‌اي شود براي محرومين و گسترش عدالت در جامعه.امروز شايد هيچ مدرس، عالم و دانشمندي نباشد که مديون موقوفات نبوده باشد چون بالاخره يا در مراکزي تحصيل کرده يا از امکاناتي استفاده کرده که خيريني آنها را وقف کرده‌اند.

وي اضافه كرد: در قرن 8 هجري قمري کساني مانند خواجه رشيد‌الدين وقف‌نامه‌اي را تنظيم کردند که همه امور وقفي در آن آورده شده است. از محل اسکان اساتيد و مهمانان گرفته تا بازار و حمام و... اين وقف‌نامه يکي از وقف‌نامه‌هاي ارزشمندي است که دانستن درباره آن براي بسياري از مردم ارزشمند است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ‌افرادي مانند مهندس افضلي پور که اهل تفرش است بررسي کرد و ديد که در استان کرمان يک مرکز دانشگاهي نياز است بنابراين مرکز دانشگاهي شهيد باهنر کرمان را بنيان‌گذاري کرد. اين نمونه و نمونه‌هاي ديگر موقوفات ارزشمندي هستند که بايد معرفي شوند تا مردم بدانند چگونه يک فرد منشاء اين همه خير و برکت شده است.

حسيني افزود: موقوفات از اين دست که از آنها به عنوان موقوفات ارزشمند ياد مي‌شود بايد توسط دوستان در سازمان يونسکو به ثبت جهاني برسد تا مردم کشورهاي مختلف بدانند که روحيه انفاق در ايرانيان از ديرباز وجود داشته است.

همايش «وقف ، احسان ماندگار» به منظور تجليل از واقفين، خيرين، متوليان و خادمين بقاع متبرکه امروز دهم بهمن ماه در سالن وزارت کشور برگزار شد.




كشف اسنادي جديد از تاريخ مهاجرت انسان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 71
نویسنده : مولوی
كشف اشيايي سنگي در امارات نشان داد انسان‌ها 100 هزار سال پيش، مدت‌ زماني به مراتب پيشتر از فرضيات گذشته، از آفريقا مهاجرت كردند.

به گزارش فارس،‌ باستان‌شناسان آلماني و بريتانيايي در اكتشاف اخير خود در امارات موفق به كشف يافته‌هايي شدند كه نشان مي‌داد انسان‌هاي نخستين به صورت مستقيم و در حدود 100 هزار سال پيش از آفريقا به عربستان مهاجرت كرده‌اند.

يافته‌هاي سنگي در منطقه باستاني جبل فايا در امارات كه شامل ابزارآلاتي همچون تبرهاي سنگي دستي، خنجرها و سرنيزه‌هاي سنگي بودند نشان مي‌دادند كه استفاده كنندگان آن‌ها از سطح هوش و مهارت محدودي برخوردار بوده اند.

به عقيده باستان‌شناسان، اين يافته‌هاي حاكي از آن بود كه براي انسان‌هاي نخستين كه قصد مهاجرت به شبه جزيره عربستان را داشتند، برخورداري از نوآوري و مهارت بالا، اهميت چنداني نداشته و الزامي نبوده است.

باستان‌شناسان همچنين با بررسي آب و هواي منطقه و الگوهاي احتمالي مرتبط با سطح آب دريا در منطقه شبه جزيره عربستان به اين نتيجه رسيدند كه درحدود 130 سال گذشته سطح پايين آب دريا در باريكه باب المندب كه حد فاصل شاخ افريقا و عربستان است باريك‌تر از امروز بوده و عبور از آن نيز به مراتب آسان بوده است.

اين نتايج نشان داد، پوشش سطحي منطقه برخلاف امروز كه شرايطي كاملا بياباني دارد، مرطوبتر بوده و به دليل برخورداري از پوشش گياهي، درياجه و رودخانه، ‌سفر را براي مهاجران بسيار آسان كرده بود.

نتايج اين بررسي‌ها كه انقلابي تازه را در تاريخ مهاجرت انسان‌ها به وجود آورده در نشريه علمي ساينس، به چاپ رسيده است.




بازدید : 80
نویسنده : مولوی
مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد به مناسبت فرارسيدن سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با اجراي برنامه‌هايي متنوع همچون برپايي 14 نمايشگاه و نمايش فيلم‌هاي مستند با موضوع انقلاب به استقبال اين ايام مي‌رود.

 به گزارش ايرنا، با توجه به اهميت انتقال و نمايش رخدادهاي منجر به پيروزي انقلاب اسلامي ايران و دستاوردهاي بدست آمده در پرتو اين نظام، 2 نمايشگاه عكس با عنوان «بهمن درآيينه تاريخ» و «سعدآباد از نگاه مطبوعات قبل از انقلاب» در موزه تاريخ معاصر سعدآباد برپا مي‌شود.

نمايشگاهي نيز از دستاوردهاي يكساله مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري آن با همكاري فرمانداري و حضور ساير نهادها و ادارات شهرستان شميرانات در محل آستانه مقدس امامزاده صالح برگزار خواهد شد.

برپايي نمايشگاه آثار و اشياي اهدايي به استاد محمود فرشچيان در دالان هنر و نمايشگاهي براي معرفي آثار خلق شده استاد پس از انقلاب، در موزه اختصاصي اين استاد شهير نگارگري در سعدآباد از ديگر برنامه‌هاي اين ايام است.

برپايي نمايشگاه‌هاي «تفنگ‌ها و آدمها به روايت عكاس قاجار» در موزه سلاح‌هاي دربار،

«لوازم شخصي پهلوي اول و ظروف گل و مرغ» در كاخ موزه سبز، «ناديده‌هاي ظروف سلطنتي» در موزه ظروف سلطنتي، «آثار فلزي طلا و نقره صنعتگران دوره پهلوي تا انقلاب اسلامي» در موزه صنايع دستي، «وسايل صوتي و تصويري سلطنتي» در كاخ موزه ملت، «آثار نقاشي و خانم مهدي زاده» در كاخ موزه نگارستان و «منتخب آثار جشنواره 3 روز عكس در سعدآباد» در طبقه همكف موزه هنرهاي زيبا از ديگر برنامه‌هاي اين مجموعه است.

نمايش روزانه «فيلم مستند برادران اميدوار» و «اولين فيلم مستند ساخته شده درباره ايران» در موزه برادران اميدوار از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي هنري سعدآباد در ايام دهه فجر بشمار مي‌رود.

همچنين جشـنواره‌اي ويژه نونهالان و كودكان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي با همكاري روابط عمومي فرمانداري شميرانات در سالن ايوان عطار سعدآباد برنامه ريزي شده است.

اجراي زنده و پخش برنامه‌هاي متنوع ويژه دهه فجر و نواهاي انقلابي و سرودهاي حماسي بطور روزانه از راديو گردشگري سعدآباد نيز از برنامه‌هايي است كه پخش آن در فضاي باغ موزه سعدآباد، ياد و خاطره شيرين روزهاي خوش پيروزي انقلاب را در ذهن‌ها تداعي مي‌كند.

برگزاري جشنواره، نمايش محيطي گزارش عملكرد يكساله از فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و عمراني سعدآباد، چاووشي خواني، نمايش فيلم و نمايش خياباني در نقاط مختلف مجموعه 110 هكتاري سعدآباد از ديگر برنامه‌هاي سعدآباد در اين ايام است.

همچنين با توجه به ثبت جهاني مراسم تعزيه و اهميت احيا و تكامل اين آيين مذهبي و به دليل تقارن رحلت نبي اكرم اسلام (ص) و شهادت دو امام معصوم با دهه فجر، مراسم تعزيه و شبيه خواني با مشاركت معاونت امور اجتماعي شهرداري، از 11 تا 15 بهمن ماه در محوطه مجاور كاخ موزه ملت براي همگان به نمايش درمي آيد.

تجديد ميثاق با آرمان‌هاي والاي امام خميني (ره) و شهداي انقلاب با حضور در مرقد مطهر، جماران و قطعه شهداي انقلاب اسلامي يكي از برنامه‌هاي اين مجموعه در ايام دهه فجر است.

مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد همه روزه به استثناي تعطيلات سوگواري (13 بهمن ماه) از ساعت 9 تا 16 پذيراي بازديدكنندگان و علاقمندان است.




موزه قاهره به دست ارتش افتاد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 79
نویسنده : مولوی
ارتش مصر از امروز مسئوليت محافظت آثار گرانقيمت موزه قاهره همچون نقاب طلايي توت آنخ آمون را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاري‌ها، پس از شعله ور شدن آتش خشم مردمي ملت مصر عليه دولت اين كشور طي روزهاي گذشته و آتش گرفتن دفتر حزب حاكم در شهر قاهره كه در نزديكي موزه اين شهر قرار دارد، ارتش مصر به عنوان محفاظ موزه ملي اين كشور انتخاب شد.

اين مسئوليت هنگامي به ارتش محول شد كه ده‌ها فرد دزد نما پيش از آن با بالا رفتن از فنس‌ها و درختان اطراف موزه قصد داخل شدن به اين مكان را داشتند كه با واكنش سريع نيروهاي نظامي مواجه شدند.

اما برخلاف تصور نيروهاي امنيتي عده‌اي از اين جوانان در حالي باتوم‌هاي پليس در دست داشتند با ايجاد كمربندي انساني به دور موزه تلاش در حفاظت از اشيا داخلي موزه را داشتند.

پس از دخالت نيروهاي مردمي، چند گروه ديگر از نيروهاي ارتشي نيز با ورود به موزه محافظت از موميايي‌ها، مجسمه‌هاي سنگي، جواهران سلطنتي و ديگر آثار مربوط به دوره فراعنه موجود در موزه را برعهده گرفتند.

موزه ملي قاهره از بزرگترين موزه‌هاي مصر به شمار مي‌رود كه سالانه ميليون‌هاي بازديد كننده از سراسر جهان دارد.

اهرام ثلاثه روي گردشگران بسته شد

همچنين اهرام ثلاثه واقع در حومه‌ شهر قاهره كه برترين سايت گردشگري مصر است، توسط ارتش روي گردشگران بسته شد.




بازدید : 104
نویسنده : مولوی
استانداران سراسر كشور حكم رياست ستاد تسهيلات سفرهاي نوروز 90 را دريافت كردند.

به گزارش روابط عمومي معاونت گردشگري سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، عليرضا عامري معاون گردشگري و رييس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور با بيان اين خبر گفت: سال گذشته احكام استانداران سراسر كشور به عنوان رييس ستاد تسهيلات سفرهاي استان مربوطه به امضاي معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري رسيد؛ اين احكام با توجه به تغيير و جابه جايي برخي از استانداران، به طور مجدد تهيه و به استان‌هاي مربوطه ارسال شد.

وي در زمينه نحوه فعاليت ستاد تسهيلات سفرهاي نوروز 90، خاطرنشان كرد: ستادهاي استاني تحت هدايت و مديريت بالاترين مقام اجرايي استان و با مشاركت تمامي سازمان‌ها، ادارات كل، نهادهاي عمومي و جوامع محلي در راستاي ارتقاي سطح خدمات و افزايش رضايت‌مندي گردشگران فعاليت خواهند كرد.

معاون گردشگري كشور گفت: با تاكيد بر حمايت‌هاي مستمر رياست جمهوري در راستاي خدمت‌رساني به گردشگران نوروزي طي سال‌هاي گذشته يادآورشد: نظر به ارزيابي عملكرد سالانه خادمان سفرهاي نوروزي و تشويق آن‌ها از سوي رئيس جمهور، انتظار مي‌رود اين مهم پس از پايان نوروز 90 نيز با توجه به ارتقاي سطح انتظارات مردم از مسئولان استاني، محقق شود.




پرونده مسجد جامع عتيق اصفهان در راه يونسكو
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 78
نویسنده : مولوی
پرونده مسجد جامع عتيق اصفهان براي ثبت در فهرست آثار جهاني به يونسکو فرستاده شد.

  به گزارش واحد مرکزي خبر ، مديرکل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري اصفهان گفت: اين بناي تاريخي يکي از 2 اثري است که از بين 30 اثر ارسالي از سراسر کشور بـه شوراي سياستگذاري سازمـان ميراث فرهنگي انتخاب شد تا براي ورود به فهرست جهاني در اجلاس جهاني 2011 يونسکو به داوري گذاشته شود.

اسفنديارحيدرپور با بيان اينکه مسجد جامع عتيق اصفهان را به تعريفي دايره المعارفي متنوع از هـزار سال هنر معماري ايران در دوره اسلامي مي‌دانند افزود: بناي اوليه اين مسجد در دوره آل بويه شکل گرفته و در دوره هاي بعد تکميل و بازسازي شده است.

مجموعه آثار به جاي مانده از اين مسجد ، کاشيکاري منقش به اشعار نظامي ، کاشيکاري معرق کتيبه به خـط آرامي پيش از اسلام ، گچبري از دوران ساساني، انواع سفال و شيشه با رنگهاي آبي ، زرد و قرمز با روکش طلا متاثر از هنر ساساني است .

در مدت 25 سال کاوش هاي باستان شناسي در محـدوده اين بنا تاکنون بيش از 10 هزار قطعه انواع شيشه ، 500 قطعه گچبري ، 200 نقاشي ديواري و 5 هزار قطعه انواع سفال از حفاري هاي اين مسجد به دست آمده است.




پرونده برج قابوس به‌يونسکو ارسال شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 86
نویسنده : مولوی
پرونده برج قابوس به عنوان بلندترين برج آجري جهان و به عنوان اولين اثر تاريخي شمال کشور براي ثبت در فهرست ميراث تاريخي جهان به يونسکو ارسال شد.

به گزارش مهر از گرگان ، برج قابوس نخستين اثر تاريخي شمال کشور است که توانست با عبور از سد رقباي خود براي ثبت در ميراث تاريخي جهان به يونسکو معرفي شود.

به اعتقاد کارشناسان، با ثبت اين اثر تاريخي ارزشمند، شهرستان گنبد و استان گلستان به عنوان مقصد گردشگران فرهنگي جهان مبدل مي شود.

هر چند گلستاني ها سال 2012 را به عنوان سال ثبت جهاني برج قابوس جشن مي گيرند ولي در فرصت باقيمانده بايد برخي موانع فراروي اين ميراث جهاني را رفع کرد و تکميل کنارگذر گنبدکاووس و اجراي فاز دوم اين طرح در مسير ميدان بسيج تا روستاي حاجيلرقلعه که مي‌تواند بار ترافيک را از مرکز شهر کم کند، يک مانع اصلي در ثبت اين برج است.

برج قابوس يکي از بي‌نظيرترين يادمان‌هاي برجسته معماري ايران در دوره اسلامي است که در شمال شهر گنبد قابوس و در سه کيلومتري بازمانده شهر قديم جرجان مرکز حکومت آل زيار قرار دارد.
 
اين برج بر روي تپه‌اي به بلندي 15متر قرار گرفته و به سال 397 هـ.ق به‌عنوان يادمان «شمس‌المعالي قابوس بن و شمگير» ساخته شده است ارتفاع اين برج 55 متر و با احتساب بلندي تپه در مجموع 70 متر از سطح زمين است.
 
ميل گنبد بيش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشيده و تمدن کهن مردم اين ديار را رخ جهانيان مي کشد، اين بنا از چهار بخش تشکيل شده است که شامل پي و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطي مي شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و داراي 10 ترک است.

اين بناي باشکوه به دستور «قابوس بن وشمگير» ، مشهورترين پادشاه آل زيار که به گفته «ياقوت حموي» هم جنگجويي بي همتا و هم اديبي فاضل بود ، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرن ها ، اين بنا با همکاري مردم و همت مسئولان به آيندگان منتقل شود.

برج قابوس در راه جهاني شدن

فريدون فعالي مديرکل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي گلستان از ارسال پرونده اين برج براي ثبت جهاني به يونسکو از روز هفتم بهمن ماه سالجاري خبر داد.
 
 وي افزود: آثاري که براي ثبت در يونسکو ارسال مي شوند بايد داراي ويژگيهايي بوده و فاخرترين آثاري به حساب آيند که بتوانند هويت ايراني را اثبات کنند.ويژگي هاي معماري و فني از جمله موارد و ملزومات براي ثبت يک اثر تاريخي در فهرست جهاني است و برج قابوس اين شرايط را داراست.
 
فعالي عنوان کرد: پرونده برج قابوس در رقابت شديد با ساير پرونده هايي بوده است که از سراسر کشور براي ثبت در يونسکو انتخاب شدند. برج قابوس توانست  از سد رقبايي که براي ثبت در فهرست ميراث جهاني پيشنهاد شده اند، عبور کند و در يک رقابت سخت در شوراي عالي ثبت به رياست رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور راي به برج قابوس داده شد.
 
وي خاطرنشان کرد: يکپارچگي بصري، شاهکارهاي فني، اصالت طرح، مصالح بکارگرفته شده و جايگاه اثر و فنون ساخت پرونده انتخاب شد و هفتم بهمن ماه براي ثبت به يونسکو فرستاده شد.
 
مديرکل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي گلستان خاطرنشان کرد: سال 2012  براي ثبت اين اثر در فهرست ميراث جهاني تعيين شده است.در طول سال هر کشور مي تواند دو اثر را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به يونسکو ارسال کند و در سال گذشته  از 40 پرونده ارسال شده به يونسکو که در برزيل بررسي شد تنها16 اثر در فهرست ميراث جهاني ثبت شد که دو اثر مربوط به ايران اسلامي بوده است. 

برج قابوس تنها ميراث تاريخي جهان در شمال

وي خاطرنشان کرد: در شمال کشور برج قابوس به عنوان تنها پرونده ميراث تاريخي است که تاکنون براي ثبت در فهرست ميراث جهاني انتخاب شده است. برج قابوس پس از ثبت به عنوان پايتخت فرهنگي جهان معرفي مي شود و اعتبار ويژه اي از منابع دولتي بصورت مستقل براي آن تخصيص مي يابد.
 
مديرکل ميراث فرهنگي گلستان خاطرنشان کرد: برج قابوس پس از ثبت جهاني، ديگر مربوط به گنبد و گلستان و ايران نيست و به عنوان مقصد گردشگران فرهنگي از سراسر جهان تبديل خواهد شد.برج قابوس همانند ديگر آثار ثبت جهاني شده کشور شده و استان گلستان مي تواند به خود ببالد که نگين درخشان در ثبت جهاني خواهد داشت وي مي تواند به عنوان مقصد گردشگري شود.

روي برج يادگاري ننويسيد 

حال که پرونده برج قابوس براي ثبت در ميراث جهاني ارسال شد بايد با فرهنگ سازي از آسيب زدن بر پيکره اين اثر تاريخي جلوگيري کرد و از نوشتن يادگاري و کنده کاري که گويي به عادتي از سوي برخي مسافران و گردشگران تبديل شده است، خوداري کرد.
 
يادگاري نويسي روي بلندترين برج آجري جهان که قابليت ثبت در فهرست جهاني دارد، ثبت اين ميراث ارزشمند ايراني و تاريخي را با مشکل مواجه مي سازد و نوشتن يادگاري روي ميله هاي اين برج، بلاي دامنگير آثار و ميراث تاريخي شده است.
 
گنبد کاووس به دليل وجود بلندترين برج آجري جهان سالانه گردشگران زيادي را براي بازديد از اين شکوه معماري اصيل و تاريخي ايران زمين به اين منطقه جذب مي کند.
 
اين بنا از چهار بخش تشکيل شده است که شامل پي و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطي مي شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و داراي 10 ترک است.
 
در 9 ماهه اول سال جاري، 143 هزار و 620 نفر گردشگر از برج قابوس گنبد در شرق استان ديدن کردند.




بازدید : 74
نویسنده : مولوی
در بازديد استاندار كرمان از برخي مكان‌هاي تفريحي سطح شهر كرمان، شهردار اين شهر از نصب تله كابين در محدوده‌ حد فاصل كوه‌هاي مسجد صاحب الزمان (عج) تا آبشار خيابان سرباز خبر داد.

به گزارش ايسنا، در اين بازديد چند ساعته كه از مجموعه تفريحي پارك مطهري جنگل قائم (عج) و مجموعه حيات وحش صورت گرفت ، استاندار كرمان بر اضافه شدن مكان‌هاي تفريحي مناسب براي شهروندان تاكيد كرد.

همچنين در بازديدي كه در محدوده‌ كوه‌هاي مسجد صاحب الزمان انجام شد شهردار كرمان ضمن برشمردن پتانسيل‌هاي ويژه اين منطقه از قبيل جنگل، گلزار شهدا، مسجد صاحب الزمان و ... اين محدوده را مستعد نصب تله كابين دانست.

او افزود: مراحل طراحي اين امر صورت گرفته و در صورت تامين بودجه لازم به اين امر، اقدام خواهد شد كه با موافقت استاندار، از طريق اعطاء وام به شهرداري در آينده‌اي نزديك شهروندان كرماني مي‌توانند از آن استفاده كنند.




نحوه پذيرش دانشجوي دکتري پژوهش محور
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نحوه پذيرش دانشجوي دکتري پژوهش محور را اعلام کرد و گفت: گروه هاي دانشگاهي نمي توانند بدون مجوز وزارت علوم براي پذيرش دانشجويان دوره دکتري به شيوه پژوهش محور اقدام کنند.

به گزارش مهر، حسين نادري منش گفت: پذيرش دانشجوي دکتري بايد از طريق آزمون نيمه متمرکز که در اواخر فروردين ماه برگزار مي شود صورت پذيرد.

وي اظهار داشت: روش پذيرش دانشجويان پژوهش محور در آيين نامه جديد دوره دکتري با دو شيوه "آموزشي و پژوهشي" و "پژوهشي" کاملا شفاف بيان شده است.

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: طبق تبصره 1 ماده 2 اين آيين نامه در دانشگاه گروه هاي داراي دوره دکتري به روش آموزشي – پژوهشي مي توانند در ازاي هر 5 دانشجو به روش آموزشي – پژوهشي يک دانشجوي پژوهش محور با رعايت تمام ضوابط گزينش کنند.