پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.



نخل ‌گرداني در ‌تفت
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
تالاب‌هاي فارس در مسير احيا
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 55
نویسنده : مولوی
باران هاي اخير در استان فارس تالاب هاي خشکيده استان را جان دوباره بخشيد و درياچه هاي مختلف را در مسير احيا قرار داد.

به گزارش مهر از شيراز، خشکسالي هاي مستمر سه سال اخير در استان فارس تالاب هاي ارزشمند اين استان را به ورطه نابودي کشانده بود و در پي آن درياچه هايي که در اين استان محل زيست گونه هاي ارزشمند آبزي و کنار آبزي به شمار مي رفتند به کلي خشک شدند.

اما اين روزها باران هاي گسترده اي استان فارس را فراگرفت و باعث شد که بستر خشکيده تالاب هاي استان کمي آبگيري شود و اميد به احياي آنها در دل دوستداران محيط زيست بيش از پيش باقي بماند.

در اين خصوص مدير کل حفاظت از محيط زيست استان فارس گفت: با توجه به بارش هاي خوبي که در استان فارس داشتيم گرچه در سال هاي گذشته شاهد خشکسالي هاي مداوم در اين استان بوديم اما اين بارش ها تاثيرات خوبي بر آبگيري درياچه هاي استان داشته است.

حسينعلي ابراهيمي کارنامي با بيان اينکه به دليل خشک شدن لايه هاي کف درياچه ها مقدار قابل توجهي آب در درياچه هاي استان جمع نشده، عنوان کرد: اما با اين وجود وضعيت درياچه هاي مهم استان فارس خوب است و فقط دو درياچه کافتر و بختگان به طور کامل خشم هستند.

مدير کل محيط زيست استان فارس تصريح کرد: چشمه گمبان در درياچه پريشان آب دار و نيم هکتار از آن آبگيري شده به گونه اي که قسمتي از درياچه که در نزديکي هاي گمبان است احيا شده و پرندگاني ازجمله مرغابي و ... به اين محدوده آمده اند.

وي در خصوص دو درياچه طشک و ارژن نيز گفت: هشت تا 10 هکتار از درياچه ارژن به نسبت آبگيري شده و درياچه طشک نيز وضعيت به نسبت خوبي دارد.

«کارنامي» با اشاره به اينکه ، درياچه مهارلو نيز وضعيت به نسبت خوبي دارد، در خصوص دو درياچه مهم ديگر استان نيز اظهار داشت: در درياچه هاي کافتر و بختگان نيز بارشهاي اخير بي تاثير بوده که در صورتيکه تداوم بارندگي در استان فارس وجود داشته باشد اين دو درياچه نيز آبگيري خواهند شد.




جازموريان در معرض سيلاب است
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 54
نویسنده : مولوی
حسن مرادي با اشاره به طغيان رودخانه هاي قلعه گنج به دامداران و ساکنان باتلاق جازموريان هشدار داد در اسرع وقت بستر خشکيده اين باتلاق را ترک کنند.

مرادي در گفت و گو با مهر در کرمان اظهارداشت: باتلاق بين المللي جازموريان در سال هاي اخير به دليل کم آبي و خشکسالي خشکيده است به همين دليل در برخي موارد مورد استفاده دامداران و کشاورزان قرار گرفته است.

وي با اشاره به طغيان رودخانه هاي منتهي به اين باتلاق افزود: دامداران و افرادي که در بستر اين باتلاق ساکن هستند بايد هر چه زودتر دامهاي خود را از اين منطقه دور کنند و خود نيز از بستر اين باتلاق فاصله بگيرند.

فرماندار قلعه گنج اضافه کرد: با توجه به جريان شديد آب در رودخانه ها به زودي بستر اين باتلاق مملو از آب خواهد شد.

مرادي با هشدار به مردم محلي خواستار فاصله گرفتن آنها از بستر رودخانه ها به خصوص رودخانه هليل رود و همچنين بستر باتلاق شد.




زنان نوغاني سوگوار امام مهرباني
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 62
نویسنده : مولوی
روز شهادت امام رضا(ع) كه نزديك مي‌شود شعله‌هاي عشق حوالي صحن و سراي امام رؤوف، زبانه مي‌كشد و زنان نوغاني به سنتي 1200 ساله رخت ماتم به تن مي‌كنند.حوالي مضجع شريف ، محله‌اي است كه زنان آن اولين عزاداران تربت پاك آقا امام هشتم(ع) بوده‌اند.

نوغان، محله‌اي است به قدمت تاريخ در دل توس و مجاورت سناباد كهن، قطعه‌اي از مشهد مقدس كه با نام امام رؤوف گره خورده است؛ محله‌اي با مردمان خونگرم و صميمي و عاشق اهل بيت.

در بيش از هزاره بعد از آن غروب حزن انگيز كه سلاله پاك رسول خدا به زهر مامون عباسي، تا عرش خدا عروج كرد، نوغان همواره نوحه خوان حزن اين شهادت غريبانه است.

در نخستين لحظات آن هنگامه غمبار، زنان نوغان اولين كساني بودند كه مويه كنان در جوار پيكر پاك فرزند فاطمه حاضر شدند و پرپر شدن لاله باغ مصطفي(ص) را به مادرش زهرا(س) تسليت گفتند.

از آن روز به بعد، نوغان با نام امام رضا(ع) قوام و دوام گرفت، مادران نام شهيد خفته در توس را بر فرزندانشان نهادند، همه شدند رضا و عليرضا و غلامرضا. زنان نوغان، مردانشان را به ساختن فضايي محصور براي قبر فرزند موسي بن جعفر(ع) تشويق كردند و سال‌هاي سال مريدانش در همين محله خادمي زائران اندك آقا را ميزباني كردند.

در نوغان مشهد كه گام برداري، براحتي مساجدي را مي‌بيني كه سياهپوش ابدي آقاست، مساجدي به‌نام امام رضا(ع) و هيات‌هاي آل طاها و مرتضوي و... كه همه افتخار بهره مندي از عباراتي منتسب به مولا را زينت رفتار مذهبي خود كرده‌اند. و امروز زنان نوغان با آمدن30 صفر جمع مي‌شوند، شيون مي‌كنند، اشك مي‌ريزند، خون مي‌گريند در رثاي مظلوميت شهيدي كه اميرمهرباني بود و توسط شقي‌ترين مردم، فرسنگ‌ها دور از وطن، به شهادت رسيد.

شام غريبان امام رضا (ع) در غروب سي ام صفر، حزن سنگين مشهد را رقم مي‌زند و زنان نوغان در دسته‌هاي متشكل به سنت 12 قرن عزاداري، پاي در حريم عشق مي‌گذارند.

مراسم ويژه عزاداري زنان نوغان، رسم دلنشيني است كه به دل‌هاي بي‌قرار آتش مي‌زند و بي اختيار اشك‌ها را جاري و قلوب محزون را مهياي مرثيه سرايي عارفانه مي‌كند.

زنان نوغان روزهاي آخر صفر، سفره‌هاي نذري خود را پهن مي‌كنند و كوچه‌هاي قديمي و تو در توي اين محله قديمي را با كتيبه‌هاي سياه مي‌پوشانند، بوي گلاب و سپند، خرما و حلوا و آش نذري در فضا مي‌پيچد؛ عزاداري پرشور و هق هق زنان نوغان، جلوه‌اي از ارادت ناب بانوان مومن ايران زمين به ساحت قدسي خاندان عصمت و طهارت است كه در سالروز شهادت ثامن الائمه(ع) در جوار بارگاه ملكوتي آن امام همام تبلور مي‌يابد.

آنچه به عنوان نمادي از عزاداري‌هاي جاودانه براي امام هشتم(ع) توسط زنان نوغان انجام مي‌شود، تركيدن بغض‌هاي هزار ساله شيعه است كه در اندوه شهادت مظلومانه پيشوايان خويش، تلنبار شده و اينك سر باز كرده است.

اما آنچه هست، غصه‌اي قديمي است كه هر صفر سر باز مي‌كند و بال كبوترهاي حرم را در فراق آقا و مولايشان مي‌سوزاند.




پرسه‌ در تهران قديم
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 68
نویسنده : مولوی
چنار بوده است و باغ، جويبارهاي روان؛ آب و هوايي خوش و مسيري بر سر راه ري. از ري پيش از اين نوشتيم كه چگونه گندمش بر قدرت‌طلبان بي‌وفايي كرده است؛ اما در هر صورت ري بوده است و عبدالعظيم حسني و تاريخ نهفته در آن؛ ري بوده است و علماي آن كه رازي برايش بسنده مي‌كند.

اما تقريبا تا 3 قرن پيش، آن زمان كه هنوز تهران نه برجي داشت و نه بارويي؛ به قصبه‌اي خوش آب و هوا اشتهار داشت كه جويبارهايش در بهاران جان را خنك مي‌كرد و چنارهايش سايه‌ساري امن بر دامنه جنوبي البرز منحصربه‌فرد بود؛ هر چند تابستان‌هايش گرم بوده است، اما نسيم بامدادي و شبانگاهي توچال خنكايي بوده است براي آرام جان. اين روزها ديگر تهران است با بيش از 10 ميليون جمعيت و ساختمان‌هاي سر به فلك كشيده؛ چنارهاي تاريخي خيابان وليعصرش را نيز نه كسي دل دارد كه سر ببرد و نه زندگي مدرن شهري و خيابان‌هاي تنگ امان مي‌دهد كه نگه دارندش، خودش مساله‌اي شده است كه برايش نشست و همايش تشكيل مي‌دهند.

بگذريم از اينها تهران، با همه اين نازيبايي‌ها كه اين‌گونه بر چهره‌اش خط انداخته است، هنوز نگين البرز است، هنوز هم وقتي كه باران امان مي‌دهد و چهره شهر را مي‌شويد، سينه‌ريز كوه‌هايش نقشي از استواري و صلابت بر ذهن شهر ترسيم مي‌كند. تا كنون زياد از سفر كردن به ساير شهرها نوشته‌ايم كه البته هر يك زيبايي خاص خود را دارند و نگيني هستند بر انگشتر زرين ايران زمين 4 فصل؛ اما خود تهران نيز برخلاف آنچه كه ما در ذهن‌مان داريم، گنجينه‌اي از تاريخ و هنر در دلش نهان دارد؛ چرا كه حداقل بيش از 2 قرن است كه اين قصبه گمنام از گمنامي به در آمده است و تبديل به قطب قدرت، اقتصاد و... شده است. بنابراين خوب است كه يك روز نيز برويم تهران‌گردي و چه اشكالي دارد كه اگر مهماني داشتيم بدانيم كه از تهران برايش چه بگوييم و كجا ببريمش؛ پس كوله‌بار مي‌بنديم به سمت تهران قديم!

كاخ گلستان، بازار و مسجد امام

شايد نسل امروز ندانند در ميان دود و دم سبزه‌ميدان و ميدان ارك، كاخي است كه بيشترين تحولات دو سده ايران در آن رقم خورده است و اين كاخ جايي نيست جز كاخ گلستان كه امروز تبديل به موزه شده است و بازديد از آن براي همگان آزاد است.

كاخ گلستان، ميراث‌دار 4 نسل پادشاهي بوده است. براي پادشاهان صفوي، تهران قصبه‌اي خوش آب و هوا بوده است براي عبور به سمت ري و زيارت حرم عبدالعظيم حسني؛ شاه طهماسب نخستين فردي بوده كه دستور داده است بارويي به طول يك فرسخ در محل ارك كنوني كشيده شود كه بعدها ديوار بلندي گرد آن بنا شكل مي‌گيرد و عمارات مقر سلطنتي در داخل آن ساخته مي‌شود كه آن را ارگ مي‌نامند. در اواخر عهد صفوي تهران گاهي به عنوان مقر دربار پادشاهان صفوي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

هنگامي كه دست تاريخ پايان روزگار صفويان را رقم مي‌زند نوبت به زنديان مي‌رسد و آرام‌آرام كاخ گلستان تبديل به كاخ مي‌شود و جايي براي تردد پادشاهان زنديه كه خلوت كريمخاني حاصل همين دوران است؛ هر چند كه بعدها همين كاخ گلستان مكاني مي‌شود براي انتقام‌گيري قاجارها از زنديان. كاخ گلستان در روزگار قاجارها تبديل به مقر حكومتي مي‌شود؛ محل اسكان شاه و خاندان شاهي و بخش مهمي از داستان‌هايي كه از قاجار شنيده‌ايم در اين كاخ رقم خورده است و شايد بتوان اين‌گونه تعبير كرد كه جز زمان‌هاي تابستان و ييلاق‌هاي ونك، تجريش، زرگنده، قلهك و... بقيه مدت اسكان شاه در كاخ گلستان بوده و آغاز سلطنت تمام پادشاهان قاجار نيز در اين كاخ بوده و البته مراسم تاجگذاري پادشاهان پهلوي نيز در كاخ گلستان انجام شده است. اين نكته را نيز نبايد از ذهن دور داشت كه اتفاقي مانند مراسم افتتاحيه مجلس اول نيز در همين كاخ گلستان انجام شده است. كاخ گلستان هنوز ديدني‌ها دارد كه در ادامه به برخي از نكات آن اشاره مي‌شود.

شمس‌العماره

شمس العماره به گوش بسياري از ما ايرانيان آشناست؛ بلندترين ساختمان زمان خود كه مشرف به تهران بوده است كه درباريان از فراز آن تهران را رصد مي‌كرده‌اند. شمس‌العماره يكي از بناهاي تاريخي دوره قاجار است كه در اين دوره درون كاخ گلستان ساخته شده است و از شاخص‌ترين بناهاي اين كاخ است. اين ساختمان در سال 1282 به دستور ناصرالدين شاه آغاز شده است و در 2 سال به مباشرت دوستعلي خان نظام‌الدوله به پايان رسيده است. دليل شاخص بودن اين ساختمان ارتفاع آن و تزئينات و طراحي اين بناست. سبك اين بنا تركيبي از معماري سنتي ايراني و معماري غربي است.

شما نيز اگر يك روز دل‌تان براي تهران قديم و تاريخ آن تنگ شد، حتما سري به كاخ گلستان بزنيد و مطمئن باشيد كه آن‌قدر نگفته‌ها در آن آرميده است كه مي‌تواند خاطره‌اي خوش از رنگ تاريخ و آداب و سنن تهران قديم برايتان ترسيم كند؛ علاوه بر شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آينه و نقاشي‌هاي كمال‌الملك و كاخ ابيض يا موزه مردم شناسي و عمارت بادگير و... همه از ديدني‌هاي نهفته در كاخ گلستان است.

بازار تهران؛ گذر لوطي صالح و... نماد قدمت تهران

حال بگذاريد چند قدم بيرون از كاخ بگذاريم. بازار؛ كه در جامعه سنتي نماد تكاپو و تجارت بوده است، تعامل مردمان با يكديگر، نماد كسب و كار و رزق حلال. شايد براي شما نيز جالب باشد كه بدانيد بناي اوليه بازار تهران به دوران شاه طهماسب صفوي برمي‌گردد؛ بنابراين سابقه تاريخي آن بسيار قديمي است. بازار تهران هم‌اكنون به ثبت ملي رسيده است، يعني اين‌كه براين اساس حفظ و نگهداري از آن الزامي است و ساخت و ساز در آن ممنوع است؛ قانوني كه مسوولان بايد توجه بيشتري به آن مبذول كنند.

نخستين تقسيم‌بندي بازار تهران به اين شرح بوده است: بازار لباف‌ها، كرجي‌دوزها، سراج‌ها و نعل‌چي‌ها؛ يعني پاسخي به نيازهاي زمان خودشان بوده است.

نكته: اگر يك روز دل‌تان براي تهران قديم تنگ شد، حتما سري به كاخ گلستان بزنيد و مطمئن باشيد كه آن‌قدر نگفته‌ها در آن آرميده است كه مي‌تواند خاطره‌اي خوش برايتان ترسيم كند

بگذاريد به دور از زرق و برق امروزي جنس‌هاي چيني بازار تهران امروز؛ چشم‌هايمان را ببنديم و به زمان‌هاي كمي دورتر برويم؛ مثلا زمان آغامحمدخان قاجار خوب است؛ برويم گذر لوطي صالح كه هنوز در بازار تهران معروف است. در تاريخ اين‌گونه ثبت است كه آغامحمدخان قاجار كه تجربه كاخ زنديه و تلخك‌هاي آن را ديده بوده است، از فردي به نام لوطي صالح كه از افراد بنام تهران نيز بوده است، مي‌خواهد كه به عنوان تلخك دربار براي او شيرين‌زباني كند؛ سخن كوتاه اين كه لوطي صالح بيچاره سرانجام به سبب يك شوخي كه به مذاق شاه خوش نيامده بوده است، شاه دستور مي‌دهد كه بيني‌اش را ببرند و آن‌گاه اجازه مي‌دهد كه او برود. محله لوطي صالح در تهران قديم، از محلات سرشناس و اعيان‌نشين شهر بوده است. اين محله كه هم‌اكنون تقريبا مخروبه‌اي بيش از آن باقي نمانده است بسياري از حوادث تاريخي مانند قتل گريبايدوف، سفير روسيه در اين محله رخ داده است و بسياري از سفيران كشورهاي خارجي در اين محله سكونت داشته‌اند. لوطي صالح را بسياري به عنوان جوانمرد و لوطي مي‌شناخته‌اند و به همين سبب گذري در بازار به نام او نامگذاري شده است. زيرگذر معروف به او پايين‌تر از چهارسوق بازار بزرگ و بازار مسگرها واقع شده است.

اما وقتي كه از بازار تهران سخن مي‌گوييم، مسجد امام خميني نيز در جايگاه خود در كنار بازار حائز اهميت است. اين مسجد كه به نام قديمش مسجد سلطاني معروف بوده است از بناهاي دوران فتحعليشاه قاجار به شمار مي‌رود و در انتهاي خيابان ناصر خسرو واقع شده است كه خود از ديدني‌هاي پايتخت محسوب مي‌شود.

اما بازار تهران و حاشيه‌اش باز هم ديدني دارد؛ امامزاده‌هاي زيد از جمله امامزاده‌هايي است كه هم به جهت تاريخي و هم به جهت مذهبي حائز اهميت است. اين بقعه در محله بازار در انتهاي جنوبي بازار بزازان يا بازار امير ميان چهارسوق كوچك و انتهاي بازار ارسي‌دوزها واقع شده است. از نظر قدمت تاريخي پس از بقعه سيد اسماعيل(ع) و امامزاده يحيي(ع) در رديف سوم قرار دارد. برخي از آثار تاريخ اين امامزاده از جمله صندوق منبت عتيقه آن به عهد صفوي برمي‌گردد ولي ساختمان آن به دوران قاجاريه برمي‌گردد كه به سفارش كامران ميرزا نايب‌السلطنه ساخته شده است.

اگر اهل تاريخ هستيد هم خوب است بدانيد كه لطفعلي خان زند آخرين پادشاه قاجاريه در اين امامزاده دفن است. او كه رقيب سرسخت آغامحمدخان قاجار بوده است، پس از شكست خاندان زنديه از قاجاريه به دستور آغامحمدخان قاجار كه كينه‌اي ديرين از زنديه داشته است به قتل مي‌رسد و در نهايت جوان 22 ساله را كه تاج قدرت امان زندگي را از او مي‌ستاند در امامزاده زيد به خاك مي‌سپرند.

مسجد و مدرسه سپهسالار و دارالفنون

حال كه به تهران قديم رفتيم، بگذاريد كمي نيز به مهد علم و دانش برويم؛ مدرسه و دانشگاه. دارالفنون، واقع در ناصرخسرو، نخستين مدرسه تحصيلات عاليه در ايران بوده است كه به دستور اميركبير ساخته شده است. بسياري دارالفنون را همتراز دانشگاه دانسته‌اند و دانش‌آموختگان اين دانشگاه در تحول دانش، مديريت و فرهنگ ايران بسيار تاثيرگذار بوده‌اند. مدرسه دارالفنون به عنوان اثرملي به ثبت رسيده است و هم‌اكنون به عنوان زيرمجموعه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درآمده است.

زمان ساخت دارالفنون به قبل از مسجد و مدرسه سپهسالار برمي‌گردد؛ اما مهم‌ترين وجه تمايز اين دو از يكديگر اين است كه دارالفنون بيشتر در ارتباط با علوم مدرن فعال بوده است و مسجد و مدرسه سپهسالار همان‌گونه كه از مجاور بودن مسجد و مدرسه آن مشخص است بيشتر حالت بومي داشته است.

هم‌اكنون كتابخانه مدرسه سپهسالار بيش از 4200 كتاب خطي به خط مولفان در خود جمع‌ آورده است و نزديك به 10هزار نسخه نيز كتاب چاپ سنگيني در گنجينه اين كتابخانه وجود دارد.

بنيانگذار مسجد و مدرسه سپهسالار حاج ميرزا حسن خان سپهسالار قزوين صدر اعظم ناصرالدين شاه قاجار و برادرش مشيرالدوله بوده است و بسياري ساختار مسجد سپهسالار را شبيه به مساجد تركيه دانسته‌اند.

آيا باز هم مي‌خواهيد از ديدني‌هاي تهران بنويسيم؛ ديدني‌هايي كه بسياري از ما چشمان خود را روي آنها بسته‌ايم و حتي فكر نمي‌كنيم كه مي‌توانيم يك روز تعطيل يا در يك روز تابستاني به آن سفر كنيم؛ براي سفر كردن لزومي ندارد كه حتماً تا دوردست‌هاي جغرافيايي برويم، چرا كه دوردست‌هاي تاريخي نيز جاي مناسبي براي سفر كردن است و چه بهتر كه دوردست‌هاي تاريخي به جهت جغرافيايي به ما نزديك باشند. اگر ميهماني داشتيد كه مي‌خواستيد تهران را به او معرفي كنيد، نگران نباشيد كه تهران كم از ديدني ندارد. اگر زمان امان دهد و قلم ياري كند، باز هم از تهران خواهيم نگاشت؛ اما همين‌جا خوبست علاوه بر آنچه برشمرديم از برخي از اين ديدني‌ها فقط نام ببريم:

ـ ‌ساختمان مجلس شوراي ملي

ـ‌ خانه قديمي فخرالدوله

ـ‌ مجموعه كاخ سعدآباد

ـ‌ قبرستان ظهيرالدوله

ـ‌ سردر باغ ملي

و...

تا سفري ديگر خدانگهدار!

مريم چهاربالش ‌/‌ جام‌جم




پروازهاي فرودگاه ايلام لغو شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 75
نویسنده : مولوی
مدير فرودگاه شهداي ايلام گفت: بارش شديد برف و سرما پروازهاي فرودگاه ايلام را لغو كرد.

مجتبي بياتي امروز در گفت‌وگو با فارس در ايلام اظهار داشت: پرواز شماره 567، 3827 و 3828 مسير ـ ايلام ـ تهران و بر عكس تهران ـ ايلام به سبب بارش برف شديد در اين استان لغو شده است.

وي ادامه داد: بارش شديد برف از اوايل امروز چهارشنبه در شهر ايلام سبب كاهش ديد خلبان‌ها مي‌شود و اين مهم سبب لغو پروازها شده است.

اين مسئول اضافه كرد: بر اين اساس امروز چهارشنبه پروازهاي ايلام به مقصد تهران و بالعكس لغو شد و پروازي در اين فرودگاه انجام نشد.

بياتي تصريح كرد: در حال حاضر با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده روزانه تنها دو پرواز در فرودگاه شهداي ايلام به مقصد تهران و بالعكس انجام مي‌شود.

مدير فرودگاه شهداي ايلام گفت: در اين دو پرواز روزانه 210 مسافر در مسير تهران ـ ايلام و برعكس جابه‌جا مي‌شوند.

وي ادامه داد: افزون بر اين هر هفته در پروازهاي فرودگاه شهداي ايلام به مقصد تهران و بر عكس يك‌هزار و 500 ?مسافر جابه‌جا مي‌شوند.

اين مسئول اضافه كرد: بارش برف و باران طي هفته اخير سبب لغو پروازهاي اين فرودگاه شده و طي هفته جاري دست‌كم سه بار پروازهاي فرودگاه ايلام لغو شد.

بارش برف در مناطق مختلف استان ايلام از سه روز گذشته آغاز شده و همچنان اين روند ادامه دارد.

اكنون در ارتفاعات ايلام برف و در مناطق گرمسيري و مركزي ايلام بارش‌ها به صورت باران شديد گزارش شده است.

بارش برف و باران از سه روز گذشته تمام مناطق استان ايلام را در بر گرفته و اين ميزان بارش طي ماه‌هاي گذشته بي‌سابقه گزارش شده است.

استان ايلام طي چهار سال اخير با پديده خشكسالي مواجه شده و مشكلاتي براي استان ايلام پديد آمده است.

بارش شديد برف طي ساعت‌هاي جاري و استمرار بارش‌هاي زمستانه نويدبخش خروج از پديده خشكسالي طي سال جاري بوده و اين مهم از نيازهاي اساسي مردم استان ايلام است.




بازدید : 64
نویسنده : مولوی
40 سال از نامگذاري روز جهاني تالاب‌ها مي‌گذرد و 40 سال است كه تالاب ميانكاله در كنار شبه جزيره زيباي ميانكاله عنوان نگين تالاب‌هاي ‌جهان را با خود به همراه دارد.

به گزارش فارس، تالاب بين‌المللي ميانكاله كه در حوزه جغرافيايي اين شهرستان قرار دارد يكي از سرمايه‌هاي طبيعي و خدادادي زيست كره زمين به شمار مي‌رود اما تا امروز نگاهي اساسي به آن نشده است و همچنان مورد تهاجم عده‌اي سودجو قرار مي‌گيرد.

40 سال پيش در دوم فوريه 1971 (سيزدهم بهمن 1349) به ابتكار ايران براي نخستين بار در جهان مسوولان بلندپايه محيط زيست 18 كشور جهان و برخي سازمان‌هاي غيردولتي گردهم آمدند تا با انعقاد پيماني، از يكي از ارزشمندترين، مهم‌ترين، پيچيده‌ترين و متنوع‌ترين بوم‌سازگان (اكوسيستم) حيات و يكي از زيباترين و بي‌بديل‌ترين آفريده‌هاي آفريدگار هستي، مراقبت و محافظت كنند.

بر اساس كنوانسيون رامسر (1971)، به مناطق پست باتلاقي، مردابي، آبگيرهاي طبيعي يا مصنوعي و دايمي يا موقت، داراي آب ساكن يا جاري، شور يا نيم‌شور و از جمله مناطق داراي آب‌هاي دريايي كه عمق آنها در حالت جزر كامل از 6 متر بيشتر نباشد تالاب مي‌گويند.

يكي از مهم‌ترين اهداف اين كنوانسيـون اهميت استفاده معقـولانه و علمي از تالاب‌ها در دستيابي به توسعه پايـدار است.

تالاب‌ها از جهات مختلف داراي ارزش و اهميت هستند از جمله آنكه بخشي از فرآينـد آبخـوان‌داري به شمـار مي‌آيند، تعديل‌كننده آب و هواي مناطق همجوار و كنترل‌كننده سيلاب‌ها هستند، محل رشد، تكثير و پرورش بعضي آبزيان، محل كامل شدن چرخه زندگي برخي پرندگان، محل تغذيه بسياري از پرندگان آبزي و كنار آبزي و مجموعه آبزيان هستند، همچنين تالاب‌ها موجب تجديد حيات آب‌هاي زيرزميني، تثبيت خطوط ساحلي در برابر طوفان‌ها، حفظ و بقاي تنوع زيستي، پالايش آب و توليد و تكثير محصولات داخل آب مي‌شوند.

تالاب‌ها داراي ارزش‌هاي بالاي فرهنگي، تاريخي، اقتصادي و علمي پژوهشي بوده و مي‌توانند به‌عنوان كانون‌هايي براي توسعه صنعت توريسم مورد استفاده قرار گيرند.

* ارزش افزوده هر هكتار تالاب 20 هزار دلار تعيين شده است

يكي از دوستداران طبيعت درباره ارزش تالاب‌ها در بهشهر گفت: برآوردها حاكي از آن است كه ارزش افزوده هر هكتار تالاب 20 هزار دلار، هر هكتار جنگل 15 هزار دلار و هر هكتار زمين كشاورزي تنها 120 دلار تعيين شده است.

اسلام بابانژاد با بيان اين‌كه حدود شش درصد از سطح كره زمين را تالاب‌ها در بر مي‌گيرند و محيط‌هايي با ويژگي‌هاي بين خشكي و دريا هستند، تصريح كرد: امسال در شرايطي روز جهاني تالاب‌ها 40 ساله شد كه 159 كشور عضو كنوانسيون رامسر هستند و بيش از يك‌هزار و 850 تالاب به نام اين كنواسيون در اقصي نقاط جهان به ثبت رسيده است.

وي ادامه داد: در سال 1354 يعني حدود پنج سال بعد از كنواسيون رامسر، هفت كشور جهان از جمله ايران، فهرست تالاب‌هاي با اهميت خود را براي ثبت معرفي كردند و نخستين تالاب‌هاي بين‌المللي جهان از بين اكوسيستم‌هاي آبي اين هفت كشور به ثبت رسيدند كه در اين سال 18 تالاب از ايران ثبت جهاني شد و با گذشت 35 سال از 1354 تاكنون، فقط چهار تالاب ديگر از ايران به ثبت رسيد كه بدين ترتيب تعداد تالاب‌هاي به ثبت رسيده در كشورمان به عدد 22 رسيد اين در حالي است كه ايران داراي 252 تالاب و از اين تعداد 84 تالاب بين‌المللي داريم و تنها 22 تالاب ثبت سايت كنواسيون است.

رئيس شوراي شهرستان و عضو شوراي شهر بهشهر با بيان اين‌كه نخستين تالاب ايران و شايد جهان كه در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيد، تالاب منحصر به فردي از شمال ايران يعني تالاب ميانكاله است، اظهار كرد: اين تالاب با ويژگي‌هاي خاصي كه دارد در 12 كيلومتري شمال بهشهــر قرار دارد و از مهم‌ترين شاخصه‌هاي آن همجواري با شبه جزيره ميانكاله است به‌طوريكه مجموعه تالاب و شبه جزيره ميانكاله فضايي رويايي را تشكيل داده‌اند كه هر بيننده‌اي را شگفت‌زده مي‌كند.

بابانژاد درباره جغرافياي بهشهر توضيح داد: جغرافياي بهشهر در فاصله درياي خزر تا كوه جهانمورا كه حدودا 20 كيلومتر فاصله دارد از موارد نادر خلقت به‌شمار مي‌آيد؛ يعني وقتي از كوه‌هاي جنوب بهشهر حركت مي‌كنيد با عبور از جنگل‌هاي متنوع هيركاني به دشت سرسبز و خرم و سپس به زمين‌هاي پست شورزار ساحلي در جنوب تالاب و بعد از آن به تالاب مي‌رسيد و با عبور از تالاب به شبه جزيره ميانكاله و سپس به خزر دسترسي پيدا مي‌كنيد كه اين مسير بسيار زيبا، ديدني و تاريخي است.

* تالاب و شبه جزيره ميانكاله كلكسيوني از طبيعت و تاريخ

عضو شوراي شهر بهشهر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو از جزيره ميانكاله گفت و اين‌كه شبه جزيره ميانكاله بخشي از آبسكون بزرگي است كه روزگاري يكي از مراكز تجاري جاده ابريشم به شمار مي‌رفت و شاهد تحركات اقتصادي فراوان در دوره‌هاي گوناگون بود همچنين به جهت ويژگي‌هاي طبيعي همـواره در قرون گذشته به‌عنـوان زيستـگاه حيات وحش و شـكارگاه و تفرجگاه شناخته شده كه وجود آثار، بقايا و ابنيه تاريخي در ميانكاله مبين اين واقعيت است.

وي تصريح كرد: شبه جزيره ميانكاله از 1348 زير پوشش و حمايت محيط زيست قرار گرفت و در 1354 با ارتقاي درجه حفاظتي به پناهگاه حيات وحش تبديل شد و به عنوان منطقه حفاظت شده در فهرست تالاب‌هاي جهان در سال 1355 به ثبت كنوانسيون رامسر رسيد و يكي از ذخاير بيوسفري جهان كه داراي ارزش‌هاي زياد اكولوژيكي و زيستي است شناخته مي‌شود.

اين دوستدار طبيعت درباره ساير مشخصه‌هاي ميانكاله اظهار كرد: منطقه ميانكاله با بيش از 68 هزار هكتار وسعت با ارتفاع (15 ــ ) تا (28 ــ ) متر از سطح آب‌هاي آزاد، مهم‌ترين دالان زيستي غرب آسيا به حساب مي‌آيد، بهشت پرندگان آسيا ناميده مي‌شود، سواحل آن مهم‌ترين محل تخم‌گذاري ماهيان خاوياري است، سالانه دو سوم پرندگان مهاجر مازندران به اين منطقه مي‌آيند، از نظر تنوع، حدود نيمي از تنوع زيستي پرندگان ايران را در بر مي‌گيرد، داراي سه اكوسيستم آبي، باتلاقي و خشكي است و توسط دريا در شمال و جلگه در جنوب محصور مي‌شوند همچنين زمين‌هـاي آن مجموعه‌اي از شن‌زارهاي ساحلـي، اراضي باتلاقي، آبگيــرها، مرداب جنگلي با پوشش درختچه‌هاي گز، درختان انار و توسكا، بوته‌هاي تمشك و سازيل و... هستند.

* تالاب و جزيره ميانكاله را جور ديگر بايد ديد

رئيس شوراي شهرستان بهشهر با اشاره به گذشت 40 سال از روز جهاني تالاب‌ها، خاطرنشان كرد: بايد ببينيم طي اين سال‌ها چقدر در حفظ و حراست تالاب موفق بوديم، چقدر برنامه محور حركت كرديم، چقدر فرآيندهاي ارتقاي كيفيت را طي كرديم، براي افتخار تالاب‌هاي ايران و بلكه جهان يعني ميانكاله چه برنامه‌ريزي داشتيم.

اسلام بابانژاد تصريح كرد: اگر مقايسه كوتاهي از امروز و 40 سال پيش ميانكاله داشته باشيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه كاش ميانكاله به 40 سال قبل و بلكه به 400 و حتي به 4 هزار سال قبل باز مي‌گشت و ما امروز شاهد زخم‌هاي بي‌شمار بر پيكره اين جاندارِ زبان بسته و بي‌دفاع نبوديم، زخم‌هايي كه هر يك از آنها اگر به مكاني غير از ميانكاله وارد مي‌شد، از آن مكان هيچ اثري باقي نمي‌ماند، ظرفيت بالا و مقاومت جانانه ميانكاله موجب شد تا در مقابل اين همه آسيب و بلا و زخم‌هاي دشنه مهاجمان همچنان مقتدرانه اما سؤال‌انگيز، ادعاي حيات داشته باشد و ناباورانه به زندگي نباتي خود كه برازنده و شايسته ميانكاله نيست، ادامه دهد.

وي ادامه داد: ميانكاله بايد پويا، پررونق و بكر و بالنده باقي مي‌ماند تا آبرويي باشد بر مدعيان و بنيانگـذاران حفظ تالاب‌هـاي جهـان زيرا از اين سـرزميـن بود كه آواز بلنـد ثبت و حفـاظت از تالاب‌هاي بين‌المللي به گوش جهانيان رسيد.

اين دوستدار طبيعت با انتقاد از ناديده گرفتن موقعيت استثنايي ميانكاله و ظرفيت‌هاي موجود در آن اظهار كرد: 40 سال از نخستين معاهده حفظ تالاب‌ها مي‌گذرد و در شرايطي 40 سال را پشت سرگذاشتيم كه بسياري از جانوران تالاب بين‌المللي ميانكاله يا منقرض شدند يا رو به انقراض هستند، در شرايطي كه حتي 40 اصله درخت انار، توسكا يا گز در ميانكاله كاشته نشد، 40 سانت بر اراضي ميانكاله افزوده نشد، 40 بال بر پرندگان ميانكاله اضافه نشد، 40 روز براي ميانكاله برنامه نداشتيم و بعيد مي‌دانم 40 كلمه بر دانش ما در زمينه حفاظت و حراست اصولي از تالاب‌ها اضافه شده باشد.

بابانژاد با بيان اين‌كه به هر حال با وجود همه نامهرباني‌ها نسبت به ميانكاله، معتقديم هر زمان جلوي ضرر را بگيريم منفعت خواهد بود، اظهار اميدواري كرد؛ مسوولان امر با حساسيت منطقي و معقول اقدامات شايسته به‌عمل آورند چرا كه آنچه امروز بسيـار غم‌انگيز است و جـاي بسي تأمل و تدبير دارد اين‌كه عوامل مختلفـي ميانكاله را تهديـد مي‌كنند كه اگر تدبير و برنامه‌ريزي نشود و اگر مديريت كارآمد، منطقي و معقول صورت نپذيرد؛ هم تالاب و هم شبه جزيره به نابودي خواهند رفت.

* رفع آسيب‌هاي ميانكاله به قطع دست‌هاي فرصت‌طلبان و توسعه منطقه مي‌انجامد

وي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح قابل تاملي از مهم‌ترين آسيب‌هاي ميانكاله پرداخت كه به شرح ذيل است.

* نداشتن طرح جامع حفاظت از ميانكاله

بابانژاد تصريح كرد: بعد از گذشت 40 سال از روز جهاني تالاب‌ها و بيش از 35 سال از ثبت جهاني ميانكاله، هنوز طرح جامع مدوني براي حفاظت از ميانكاله وجود ندارد البته شنيده‌ايم به تازگي مطالعاتي انجام شد كه اميدواريم اگر چه ناقص لااقل اجرايي شود.

* مديريت سخت‌افزاري حفاظت از ميانكاله

وي گفت: تا آنجا كه اطلاع دارم تعداد معدودي محيط‌بان زحمتكش كه مجموع آنان به عدد انگشتان دست نمي‌رسند از اين منطقه وسيع به‌صورت شبانه‌روزي محافظت مي‌كنند كه سرانه حفاظتي هر محيط‌بان بيش از 10 هزار هكتار است كه عملاً يك نفر در طول 24 ساعت قادر به مراقبت از اين وسعت نبوده و نخواهد بود.

* عدم وجود تجهيزات محافظتي كافي

اين دوستدار محيط زيست افزود: همه اين منطقه با چند دستگاه قايق موتوري فرسوده، موتورسيكلت و لندور كشت‌زني مي‌شود و تجهيزات آن فرسوده و ناكارآمد و غيرموثر هستند.

* نبود سيستم‌هاي محافظتي مدرن

وي اظهار كرد: جاي خالي دوربين‌هاي مداربسته، سايت‌هاي ديده‌باني مناسب، وسايل مناسب گشت آبي و خشكي و... احساس مي‌شود.

* ساخت و سازهاي بي‌رويه با سازه‌هاي سنگين

وي اضافه كرد: طي حدود 40 سال گذشتـه بيشترين ساخت و سـازها توسط محيط زيست صورت گرفت، ساخت چند واحد پاسگاه نگهباني و يك ويلا (مهمانسرا) توسط محيط زيست فضا را براي ديگر متخلفان باز كرد و به تبع محيط زيست بعضي افراد حقيقي نيز اقدام به احداث بناهايي كردند كه با شرايط محيطي اين منطقه سازگار نبوده و موجب تهديد محيط زيست مي‌شود، بهتر و منطقي‌تر آن بود كه خود محيط زيست از كانكس‌هاي پيش ساخته و يا سازه‌هاي چوبي سازگار با محيط استفاده مي‌كرد تا ديگران نيز در حد محدود و مجاز اقدام مي‌كردند.

* ورود بي‌رويه افراد به منطقه

عضو شوراي شهر بهشهر خاطرنشان كرد: طي همه ايام سال به ويژه روزهاي تعطيل، مردم اقصي نقاط استان و كشور بدون هيچگونه كنترل و نظارتي وارد منطقه حفاظت شده ميانكاله مي‌شوند و در تمام سطح منطقه براي ساعاتي مستقر مي‌شوند كه طبعاً ورود اين همه جمعيت كه در بعضي روزها به بيش از 10 الي 15هزار نفر مي‌رسد محيط را براي جانوران ناامن مي‌كند، موجب آلودگي محيـط مي‌شود و سبب تخريب درختان و بوته‌ها و به هم خوردن اكوسيستم مي‌شود.

* ورود وسايل نقليه موتوري سبك و سنگين

وي افزود: به تناسب وجود اين همه مسافر لزوماً تعداد زيادي وسايل نقليه وارد فضاي ميانكاله مي‌شود كه آلودگي صوتي، آلودگي هوا، تخريب چمن‌زارها و ناامني براي جانوران منطقه را به دنبال دارد.

* صيد بي‌رويه آبزيان

بابانژاد گفت: در قسمت شمالي ميانكاله و در جنوب درياي خزر حدود 32 پره ماهيگيري كه هر يك با چند دستگاه تراكتور و قايق موتوري هستند به صيد سنتي مي‌پردازند، ضمن اين‌كه نوع صيد آنان كه بدون جايگزيني استارد بچه ماهي صورت مي‌گيرد موجب آسيب و كاهش و حتي انقراض نسل بعضي آبزيان خواهد بود؛ نوع وسايل صيادي نظير تراكتورها و قايق‌هاي موتوري موجب آسيب به محيط زيست مي‌شود همچنين تعدادي از صيادان اقدام به احداث بناهاي آجري كردند كه خارج از ضوابط تالاب است، براي ميزان صيد و برداشت آبزيان هم فرآيندي طراحي و استانداردي تدوين نشد به‌جز اين‌كه صيادان از 15 مهر تا 15 فروردن سال بعد به مدت شش ماه مجاز به صيد آبزيان به هر مقدار توانستند، هستند.

* شكار بي‌رويه پرندگان

وي تصريح كرد: در جاي‌جاي حريم تالاب و مناطق به اصطلاح حفاظت‌شده تالاب، شكارچيان اقدام به ساخت كمينگاه براي شكار كرده‌اند و بدون هيچ ضابطه‌اي به صيد و شكار مشغولند كه ظاهراً مسوولان محيط زيست يا توان مقابله ندارند يا تمايل به جلوگيري نشان نمي‌دهند كه اين امر سبب شده هر ساله بر تعداد اين شكارچيان افزوده شود، اگر چه محيط زيست زمان‌هاي خاصي را براي شكار مشخص كرد اما بنا به هر دليلي شكار بي‌رويه اتفاق مي‌افتد.

* تعرض اشخاص حقيقي به املاك ميانكاله

بابانژاد اضافه كرد: طي ساليان نه چندان دور گذشته به ويژه طي سي و اندي سالي كه ميانكاله ثبت جهاني شد، متعرضان و سودجويان به اراضي ميانكاله تعرض كرده و برخي افراد ده‌ها هكتار زمين كشاورزي را با از بين بردن مراتع و درختان از آن خود كردند و به كشت و زرع مشغولند، حتي تعدادي براي زمين‌هاي خود سند گرفتند كه قاعدتاً دريافت سند با استعلام از مراجع ذي‌صلاح نظير منابع طبيعي، اداره كشاورزي و محيط زيست بوده است.

وي ادامه داد: امروزه بخش زيادي از ميانكاله در تصرف اين اشخاص بوده و هر روز نيز به تعداد آن افزوده مي‌شود و از سطح مشجر ميانكاله كاسته مي‌شود، ضمن اين‌كه در بسياري از اين مناطق اقدام به ساخت بناهاي غيرمجاز كردند.

* دام‌هاي غيرمجاز

بابانژاد بيان كرد: سرانه نگهداري دام در ميانكاله نيز بايد تعريف شده باشد، شايد هم تعريف شده است ولي آنچه كه مهم است امروزه ميزان دام‌هايي كه در ميانكاله نگهداري مي‌شوند بسيار بيشتر از حد مجاز هستند كه به‌طور يقين موجب آسيب رسيدن به گونه‌هاي مختلف گياهي ميانكاله و از بين رفتن پوشش گياهي آن كه به عنوان مامن و پناهگاه جانوران بوده و هست، مي‌شود حتي برخي دامداران منطقه نيز همانند بقيه اقدام به احداث سازه‌هاي غير‌مجاز كردند.

* آلاينده‌هاي تالاب

وي گفت: با توجه به شيب مزارع و مناطق جنوبي تالاب به سمت تالاب، يقيناً تمام فاضلاب‌هاي سطحي جاري در شهرها و روستاهاي جنوبي تالاب كه منطقه از بهشهر تا كردكوي و بندر تركمن را شامل مي‌شود در سطح جاري شده و نهايتاً به تالاب مي‌رسند همچنين فاضلاب‌هاي كشاورزي كه سرشار از انواع سموم ارگانوفستره و‌... هستند نيز بعد از طي مسير كوتاه به تالاب رسيده و موجب آسيب به آبزيان تالاب مي‌شوند كه در اين بخش هم تاكنون هيچ برنامه‌اي براي جلوگيري از ورود فاضلاب‌ها به تالاب ارائه نشد البته اين فاضلاب‌ها علاوه بر آلودگي تالاب موجب آلودگي خاك و همچنين آب‌هاي تحت‌الارضي خواهند شد، لازم است هم از ورود مستقيم فاضلاب‌ها به تالاب جلوگيري شود و هم آزمايشات شيميايي و ميكروبي به صورت منظم از آب تالاب به‌عمل آيد.

* وجود تأسيسات و اسكله‌هاي مختلف

بابانژاد گفت: در شرق ميانكاله تأسيسات مختلفي از قبيل بندر بزرگ امير‌آباد، پايانه نفتي شمال، صنايع دريايي صدرا و نيروگاه شهيد سليمي قرار دارند كه اگر اقدامات محافظتي لازم انجام نشود با توجه به اين‌كه همچنان كارخانجات متعدد در حال شكل‌گيري است، آينده خوبي براي ميانكاله پيش‌بيني نمي‌‌شود.

* عدم جايگزيني درختان توسكا

وي افزود: نوار ساحلي شمالي ميانكاله در ساليان نه چندان دور پوشيده از درختان تنومند توسكا بود كه در اثر پيشروي آب تعداد زيادي از اين درختان از بين رفته و معدود درختان باقي‌مانده نيز در معرض تهديد قرار دارند كه لازم بود منابع طبيعي يا محيط زيست نسبت به جايگزيني اين درختان كه اهميت زيادي در حفظ اكوسيستم ميانكاله داشتند، اقدام مي‌كردند كه تاكنون چنين نشد.

* تغيير الگوي كشت درختان

بابانژاد تصريح كرد‌: شايد بدانيد كه الگوي رشد درختان در ميانكاله بسيار متفاوت با بقيه اقليم‌هاست، در ميانكاله شاهد تنها جنگل انار وحشي جهان هستيم كه بايد از اين مجموعه عظيم و ديدني به عنوان يك موزه طبيعي منحصر به فرد كه يادگار تاريخ وهديه بي‌بديل خداوند است به‌خوبي حفظ و حراست مي‌شد همچنين درختان توسكا در نوار شمالي، درختچه‌هاي گز، بوته‌هاي تمشك و گياه سازيل از عمده‌ترين انواع پوشش گياهي اين منطقه به شمار مي‌رفتند كه لازم بود از اين مجموعه به‌خوبي مراقبت و در صورت از بين رفتن جايگزين مي‌شد كه نه تنها اين جايگزيني اتفاق نيفتاد بلكه به كشت گونه‌اي غيربومي يعني اكاليپتوس اقدام شد، تعدادي از اين اكاليپتوس‌ها توسط محيط زيست در داخل محدوده ميانكاله كاشته و در سال‌هاي اخير نيز در ورودي شبه جزيره احتمالاً از طرف بندر امير‌آباد در سطحي حدود 500 هكتار اقدام به كشت درخت اكاليپتوس شد كه البته اين كار شايد توجيه علمي براي منابع طبيعي و بندر دارد ولي توجيه اكوسيستمي ندارد، در صورتيكه اين روند به داخل ميانكاله نيز سرايت كند به عنوان يك تهديد جدي به حساب مي‌آيد‌.

* برداشت بي‌رويه انار و تمشك

‌وي بيان كرد: مي‌دانيم هر موجود زنده‌اي براي اين‌كه در منطقه‌اي ادامه حيات دهد نياز به حق حيات (آب، پناهگاه و غذا) دارد، انار،‌ تمشك و دانه‌هاي گياهان در ميانكاله جزو جدا نشدني اكوسيستم و چرخه زيست جانوران ميانكاله هستند، با برداشت تمشك و انار طبعا قوت لايموت ميليون‌ها بال پرنده كه بخشي بومي ميانكاله هستند و بخشي هم ميانكاله را براي زمستان گذراني انتخاب مي‌كنند را از آنها سلب مي‌كنيم و در نتيجه بر اثر كمبود غذا، از تعداد پرندگان هم كاسته مي‌شود ظاهراً در سال 89 توسط محيط زيست، شركت‌هاي تعاوني منطقه براي برداشت انار و فروش آن ساماندهي شدند كه بنا بود طي سال گذشته حدود 35 هزار تن انار از ميانكاله برداشت شود ولي حدود 10 درصد تحقق يافت، نفس اين اقدام به‌عنوان يك تهديد براي اكوسيستم ميانكاله محسوب مي‌شود كه بايد از آن جلوگيري به‌عمل آيد تا كور سوي حيات در ميانكاله خاموش نشود.

* شكار بي‌رويه پرندگان در داخل شبه جزيره

بابانژاد تصريح كرد: علاوه بر شكار بي‌رويه و غيرقانوني و كنترل شده در تالاب، شكارچيان وارد مناطق حفاظت‌شده ميانكاله شدند و اقدام به شكار دور از ديد شكاربانان مي‌كنند كه لازم است مبادي ورودي متعدد ميانكاله به‌خوبي محافظت و مراقبت شود، در صورت عدم مراقبت احتمال انقراض نسل پرندگان به ويژه قرقاول وجود دارد.

* شكار و قاچاق باز

وي تصريح كرد: شنيده‌ها حاكي از ان است كه سالانه تعدادي باز توسط افراد سود‌جو و فرصت‌طلب در ميانكاله به صورت زنده صيد و به كشورهاي عربي قاچاق مي‌شود.

* احياي ببر مازندران

اين دوستدار محيط زيست ادامه داد: بيش از يك سال است كه ماجراي شيرين ببر مازندران رسانه‌اي شد، اين كه ضرورت اين كار چه بود نمي‌دانم و اما دو نكته مهم، اول اين‌كه در گذشته‌اي نه چندان دور گوزن زرد مازندران، شوكا، مرال، گرگ، خرس، يوزپلنگ و ديگر حيوانات در ميانكاله بودند كه اينك هيچ اثري از آنها نيست، مي‌شد به‌جاي صرف اين هزينه‌هاي گزاف و دست به دامن روس‌ها شدن براي يك جفت ببر، در اولين اقدام حيوانات بي‌منت جنگل‌هاي شمال نظير، گرگ، خرس، گوزن و آهو و... را به اين مكان هدايت مي‌كرديم تا در صورت ازدياد نسل اينها و نياز به كنترل جمعيت، از ببر استفاده مي‌كـرديم يا شايـد ببر فضا را مناسب مي‌ديد و خود به اينجـا مي‌آمد و نكته دوم و بسيار جالب اين‌كه در عمق حدود 45 كيلومتري داخل ميانكاله با نظر كارشناسان خبره و البته اهل فن محيط زيست فضا و يا بهتر بگويم قفسي با استفاده از فنس به ارتفاع حدود 2 متر و به طول و عرض 100 متر (با فونداسيون بتني) تعبيه شد، پايه‌هاي اين فنس لوله‌هاي 2 اينچي است كه در مجموع به يك آغول گوسفند بيشتر شباهت داشت تا زيستگاه ببر مازندران، شايد نكته‌اي كه موجب مرگ و يا دق مرگ اين ببر گوركاني شد همان بود كه اگر زبانش را مي‌فهميديم مي‌گفت؛ من كجا، ميانكاله كجا، قفس در بسته چرا و اگر بناست در ايران باشم مرا در جنگل گوركاني رهايم سازيد تا ببر باشم نه گوسفندي در بند، خوراكم شكار حيوانات وحشي باشـد، بگذريم به هر حال در صورت تحقق پيدا كردن اين امر اگر قرار بود خوراكي براي آن برده شود يا طبيعي و كارشناسي و... اين مسافت طولاني 45 كيلومتر يا بيشتر از مسير داخل ميانكاله پيموده مي‌شد و همچنين مردم و يا توريست‌ها براي ديدن آن بايد با وسايل نقليه اين مسير طولاني را طي مي‌كردند تا به تماشاي جمالش نايل مي‌شدند.

وي گفت: حال كه اين قضيه به خير و خوشي تمام شد، پيشنهاد منطقي و معقولانه آن است كه در صورتيكه قصد احياي جانوران ميانكاله را داريم ابتدا از جانوران بومي جنگل‌هاي شمال استفاده شود و آنها را در ميانكاله رها سازيم، نيازي به قفس نيست چون اگر مردم خواستند ببر يا هر حيوان ديگري را در قفس ببينند به باغ وحش پارك ارم مراجعه مي‌كنند كه هم دسترسي آن آسان‌تر است هم كم زحمت‌تر، گفته مي‌شود در مناطق حيات وحش جهان كه مردم براي ديدن و تماشاي حيوانات مي‌روند انسان‌ها داخل قفس بر روي اتومبيل قرار مي‌گيرند و از داخل مناطق حفاظت‌شده حيات وحش عبور مي‌كنند و به تماشاي حيوانات واقعا وحشي نه وحوش در بند انسان مي‌پردازند، در آن صورت است كه مي‌توان از ميانكاله به عنوان پناهگاه حيات وحش نام برد ولي در حال حاضر در آنجا خبري از وحوش نيست فقط به زحمت نامش به يدك كشيده مي‌شود‌.

* عدم تعريف مناطق ويژه گردشگري عمومي‌

وي تاكيد كرد: همانگونه كه مي‌دانيم در فرهنگ گردشگري مفاهيم متعددي نهفته است نيازي نيست كه همه افراد جامعه بدون هيچ كنترل، امكانات، محدوديت، آموزش و رعايت ضوابط وارد مناطق حفاظت شده شوند در صورتيكه اين اتفاق در ميانكاله در حال انجام است و حتي در نقشه پيش‌نويس طرح جامع ميانكاله توسط محيط زيست، ديده مي‌شود كه مناطق وسيعي را به‌عنوان زون گردشگري در حواشي شبه جزيره طراحي كردند كه به طول حدود 40 كيلومتر و به عرض حدود 500 متر است و به نظر مي‌رسد كارشناسان فن نه اطلاع كامل از تعريف گردشگـر داشته‌اند، نه محيط زيست و اكوسيستم ميانكاله را مي‌شناختند، نه از جغرافياي منطقه مطلع بودند زيرا اولا اگر منظور از توريسم اكوتوريسم است در اينصـورت همه منطقه ميـانكاله اعم از زون امن، بافر و... بايد مد نظر باشد، اگر منظـور تورسيم علمي و پژوهشي است كه بايد همه سطح ميانكاله را در بر بگيـرد واگر منظـور، گردشگـران و مسافران و افـراد عادي است كه مي‌خواهند وارد ميانكاله شوند در مسيرهاي طراحي شده و پيش‌بيني شده دسترسي مشكل و در صورت دسترسي، كنترل مشكل‌تر و همچنان شاهد تخريب ميانكاله خواهيم بود پس بايد در طراحي‌، انواع توريست و گردشگر مشخص و نوع كاربري نيز علمي و اصولي تعريف و براي افراد و مسافرين عادي مناطق محدود و با امكان دسترسي آسان مشخص شود تا اين افراد با طي حداقل مسافت و در كوتاه‌ترين زمان به مناطق تفريحي و توريستي برسند.

* آتش‌سوزي‌ها

وي افزود: سالانه هكتارها از بوته‌زارهاي داخل ميانكاله طعمه حريق مي‌شوند كه امكانات اطفاي حريق در ميانكاله وجود ندارد و ماشين‌هاي آتش‌نشاني هم با پيمودن حدود 100 كيلومتر مسير بعد از ساعت‌ها امكان حضور در مكان‌هاي مربوطه را خواهند داشت، ضمن اين‌كه بسياري از مناطق صعب‌العبور است و اين بدور از شان يك تالاب بين‌المللي است كه نه تنها امكانات مدرن اطفاي حريق بلكه حتي امكانات اوليه اطفاي حريق را نداشته باشد.

* جاده‌هاي فرعي و اصلي داخل ميانكاله

بابانژاد گفت: چند جاده به صورت طولي و عرضي و آنتني در داخل ميانكاله وجود دارد كه دائماً از اين جاده‌ها وسايل نقليه شخصي، عمومـي و دولتـي در تردد است كه موجب چند تكه شدن ميانـكاله مي‌شوند.

* ضرورت وجود مديريت واحد سياسي و حفظ يكپارچگي ميانكاله

وي اضافه كرد: يكي از آسيب‌هايي كه طي ساليان اخير متوجه ميانكاله شد خروج از يكپارچگي مرزهاي جغرافيايي آن است، هر يك از دو استان مازندران و گلستان دعوي سهم خواهي دارند و به تبع آن شهرهاي جنوبي تالاب نيز مدعي هستند، اين مشكل طي ساليان اخير بدون در نظر گرفتن سوابق تاريخي و شرايط اقليمي و تعاريف پذيرفته شده جغرافيايي رخ داد و اين منطقه دستخوش تقسيمات شد و به دنبال اين تقسيمات يقيناً رقابت در استفاده از منابع آن نيز اتفاق خواهد افتاد كه احتمالاً اين رقابت از بهره‌برداري شروع شد و جاي بحث و تأمل بسيار دارد كه آيا تقسيمات، علمي و كارشناسانه بود يا براساس چانه‌زني و روابط و فشارها صورت گرفت، آيا ضرورت انجام اين تقسيمات وجود داشته و دارد، آيا با اين تقسيمات اكوسيستم منحصر به فرد ميانكاله سود خواهد برد يا زيان، آيا اين سهم خواهي‌ها در جايي متوقف خواهد شد يا خير، آيا در آينده‌اي نه چندان دور شاهد سازه‌هاي سنگين در داخل ميانكاله خواهيم بود يا خير و ده‌ها سوال كه يقيناً مسوولان و متوليان بايد پاسخگو باشند.

* عدم استفاده توريستي از ميانكاله

‌وي تصريح كرد: براساس تعريف جامعه اكوتوريسم بين‌المللي ( I.E.C ) توريست‌هايي كه به مناطق حفاظت‌شده محيط زيست و حيات وحش مسافرت مي‌كنند بايد داراي شرايط و ضوابط خاص باشند، شاخص مراجعات بايد تعـريف شود، زمان و مدت بازديد مشخص و نوع وسيله نقليه تعيين شود حتي پوشش توريست‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه موجب ترس و وحشت موجودات نشود، شرايط استتار رعايت شود كه هيچيك از اين مسائل در ميانكاله رعايت نمي‌شود، امروزه اكوتوريست در دنيا يك صنعت است كه بيش از 40 تا 60 درصد كل توريست‌هاي بين‌المللي را اكوتوريست تشكيل مي‌دهد در صورت تحقق اين امر در ميانكاله علاوه بر استفاده اصولي از ميانكاله، توجيه اقتصادي بالايي نيز براي منطقه داشته و در رشد و شكوفايي شرق استان مازندران تاثير زيادي خواهد داشت.

* نداشتن جاده دسترسي مناسب

وي خاطرنشان كرد: ساليان سال قبل از آنكه اين منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت شده تحت حفاظت قرار بگيرد (1348) جاده‌اي از بهشهر به دريا وجود داشت كه محل تردد بوميان، شهروندان و تجار بود كه جزيي از جاده ابريشـم به شمـار مي‌رفت اين جاده تا حدود 30 سال قبل تنها مسير دسترسي عمومي به ميانكاله بود، در زماني كه تالاب ثبت جهاني مي‌شد اين جاده شن‌ريزي شده وجود داشت و اصلا هيچ قيدي در ثبت جهاني ميانكاله نسبت به وجود يا عدم وجود اين جاده ذكر نشد و حتي جاده آن جزيي از اكوسيستم ميانكاله به شمار مي‌رفت زيرا اكوسيستم ميانكاله و تالاب فقط به چند گياه و پرنده خلاصه نمي‌شود و مجموعه‌اي بود از درختان توسكا، انار، گز، بوته‌هاي تمشك و سازيل و انواع گياهان همچنين جانوران مختلف نظير مرال، گوزن، ببر، پلنگ، خرس، گراز، گرگ وحشي، گربه‌سانان، حيوانات اهلي نظير گاو، گاوميش، اسب‌، گوسفند، پرندگان فراوان (نظير فلامينگو، قوها، باكلان‌ها، پليكان‌ها، مرغابي‌ها، عقاب دريايي دم سفيد، اردك سرسفيد، غازها، قرقاول، سار، كبوتر و...)، آب (‌آب شيرين‌، لب شور و شور‌) خاك حاصلخيز، شن‌زارها، جاده‌هاي ارتباطي و در كنار همه اين مواهب طبيعي يقيناً وجود انسان هم جزو لاينفك اين اكوسيستم به شمار مي‌رود، انساني كه بايد از ميانكاله مراقبت كند، انساني كه بايد به گشت و گذار در ميانكاله بپردازد و بر صنع خدايي خدا بنگرد و از زيبايي‌هاي آفرينش آفريدگار لذت ببرد و از مواهب و موهبت‌هاي الهي بهره‌مند شده و شكر ايزدش را به جاي آورد.

* با احياي جاده بهشهر به دريا مردم هم محافظان ميانكاله خواهند بود

رئيس شوراي شهرستان بهشهر با بيان اين‌كه تالاب بين‌المللي ميانكاله در شرايطي ثبت جهاني شد كه حتي احتمال اين نمي‌رفت روزي جاده دسترسي مردم به ميانكاله زير آب رود، تصريح كرد: مسوولان وقت به سادگي از كنار اين امر مهم عبور كردند و حق قانوني ده‌ها هزار نفر از شهروندان بهشهري را ناديده بگيرند و با بسته شدن اين جاده، ميانكاله تبديل به حياط خلوت عده‌اي فرصت‌طلب، غير‌مسوول و سودجو شود.

بابانژاد ادامه داد: با بسته شدن اين جاده روند تخريب ميانكاله آغاز شد و در مدت زمان كوتاهي زحمات چند صد ساله و بلكه چند هزار ساله شهروندان بهشهري به باد رفت و اراضي مشجر ميانكاله تبديل به زمين‌هاي كشاورزي شد، درختان به يغما رفتند، پرندگان را تاراج و نسل بسياري از جانوران را منقرض كردند و آن انارستان انبوه رو به نابودي گذاشته شد.

‌وي تصريح كرد: با مرمت و بازسازي جاده بهشهر به دريا اميد آن مي‌رود كه تالاب و شبه جزيره ميانكاله جاني دوباره گيرد، پرندگان به عنوان دوستان انسان‌ها احساس امنيت و آرامش كنند، ديگر صداي تفنگ شكارچيان آنان را نيازارد، ساچمه‌هاي سربي بر سر و تنشان ننشيند، كودكان جاي سنگ پرتاب كردن سمت پرندگان به آن‌ها غذا بدهند.

عضو شوراي شهر بهشهر با اشاره به پيگيري‌هاي شبانه‌روزي و مستمر شهروندان و مسوولان شهر براي مرمت جاده مذكور كه سرانجام به‌صورت احداث پل بر روي تالاب تصويب شد، اظهار كرد: اين موضوع جاي شكر و تشكر دارد اما احداث پل چوبي هيچگونه توجيه علمي و عقلي ندارد بلكه بايد پلي با سازه‌اي مناسب و سازگار با محيط زيست ساخته شود تا مسافران و مردم بتوانند با وسايل نقليه مناسب خود را به ساحل دريا برسانند چرا كه از قديم هم مردم از اين مسير با وسايل نقليـه عبور و مرور مي‌كردند.

بابانژاد با بيان اين‌كه البته منطقي و معقول آن است كه تعداد وسايل نقليه براساس استاندارد تعريف شود و دستگاه‌هاي متولي مديريت صحيح اعمال كنند، خاطرنشان كرد: شايد بعضي از دوستداران محيط زيست احياي جاده را براي ميانكاله مضر بدانند كه لازم است اين افراد مطالعات دقيق‌تري روي مناطق حفاظت شده جهان داشته باشند و ببينند چگونه دنيا توانست بين انسان و طبيعت آشتي برقرار كند و اصولاً برنامه‌ريزان براين باورند كه همه اين مكان‌هاي ثبت شده و محافظت شده براي انسان و استفاده انسان است نه اين‌كه ديواري فولادين به دور اين مناطق بكشيم تا انسان وارد نشود.

وي در پايان اين گفت‌وگو با تاكيد اين‌كه احداث پل و مرمت جاده مي‌تواند نقش بسزايي در مراقبت و محافظت از ميانكاله ايفاد كند، اظهار اميدواري كرد؛ پل روي تالاب از سازه‌هاي سنگين سازگار با محيط زيست باشد، فضاهاي محدودي در ابتدا و انتهاي پل و همچنين ساحل دريا براي استفاده عموم تعريف و طراحي شود، افرادي كه وارد بقيه فضاهاي ميانكاله مي‌شوند شرايط خاص و استانداردها را رعايت كنند، نسبت به باز پس‌گيري اراضي از متصرفان يا خريداري از مالكان اقدام شود، دام‌هاي ميانكاله به حد استاندارد برسند و در نهايت از شكار و صيد بي‌رويه قاچاق يا با مجوز جلوگيري و نسبت به احياي جنگل اقدام شود تا رعايت اين موارد، ميانكاله براي استفاده نسل حال و آينده باقي بماند.




آيين سنتي نخل برداري در تفت يزد برگزار شد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 58
نویسنده : مولوی
آيين سنتي نخل برداري، عصر 28 صفر همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) در حسينيه امام(ره) شهر تفت يزد برگزار شد.

 به گزارش ايرنا؛ اين آيين معنوي، همه ساله در اين روز و بويژه عصر عاشورا و 21 رمضان با حضور خيل عظيم عاشقان اهل بيت(ع) از سراسر استان و كشور برپا مي‌شود.

نخل كه در لغت فارسي به معناي تابوت است در نزد مردم منطقه نمادي از تابوت حضرت سيدالشهدا(ع) مي‌باشد.

نخل وسيله‌ايي چوبي است كه دو طرف آن به صورت مشبك، از چوب ساخته شده و بوسيله چوب‌هاي ديگر به هم مرتبط شده ‌و بر روي چهار تير چوبي قرار دارد.

هيات‌هاي مذهبي در اين روز، دو روي نخل را با آيينه تزيين مي‌كنند و در بين آئينه‌ها، عكسهاي امام ‌راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامي و شهداي جنگ تحميلي را قرار مي‌دهند كه اين كار جلوه خاصي به نخل مي‌بخشد.

هياتها پس از اين‌كه بدنه نخل را با پارچه سياه پوشاندند، شماري شمشير و خنجر برهنه بر روي پارچه مشكي نصب مي‌كنند.

پس از آماده شدن نخل، يكي از هيات‌هاي مذهبي وارد حسينيه ‌شده و در حاليكه اعضاي هيات مي‌دوند و با صداي بلند حسين حسين مي‌گويند به زير نخل رفته و به اتفاق ديگر عزاداران كه از قبل در زير نخل بودند با فرياد يا علي نخل را از جا بلند مي‌كنند.

در اين زمان، عزاداران نخل را سه يا پنج مرتبه دور حسينيه مي‌گردانند و همزمان صداي طبل، سنج و شيپور در فضاي اطراف حسينيه طنين انداز مي‌شود.

آيين نخل برداري در اين لحظه از چنان هيجان معنوي برخوردار است كه بايد در صحنه بود و با چشم خود اين منظره روحاني را نظاره كرد.

مردم سوگوار و اعضاي هيات‌هاي مذهبي پس از آنكه نخل را به دور حسينيه گرداندند آن را در جاي اوليه خود قرار مي‌دهند و در حاليكه به سر و سينه خود مي‌زنند فرياد حسين حسين آنها از فاصله‌ دور شنيده مي‌شود.

مراسم روز عاشوراي تفت كه نخل برداري نيز جزئي از آن محسوب مي‌شود در زمره آثار معنوي كشور ثبت شده و بسياري از مردم ايران، تفت را با آيين نخل برداري آن مي‌شناسند.

اين شهر در 20 كيلومتري جنوب غربي شهر يزد واقع شده است.




شناسايي 33 بقعه پيامبر در ايران
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 61
نویسنده : مولوی
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه از شناسايي 33 بقعه پيامبر در کشور خبر داد.

به گزارش مهر در قم، حجت الاسلام علي محمدي غروب سه‌شنبه در ديدار با آيت الله سبحاني، تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور را 8 هزار عنوان کرد و با بيان اينکه 33 قبر پيامبر در ايران شناسايي شده است و اظهار داشت: بقعه بيش از دو هزار امامزاده در سراسر کشور با مبلغي بالغ بر 70 ميليارد تومان از کمک‌هاي مردمي و دولتي در حال مرمت و بازسازي است.

وي در ادامه افزود: غير از سه امامزاده معروف که در قم، شهر ري و شيراز مدفون‌اند، بيش از 35 ميليون نفر از مردم، امامزادگان سراسر کشور را زيارت کرده‌اند.

محمدي در ادامه با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي سازمان اوقاف و امور خيريه کشور اظهار داشت: برگزاري مراسم مذهبي در مناسبت‌هاي مختلف از جمله فعاليت‌هاي سازمان بوده است که در اين راستا سوگواره ياس نبي در فاطميه دوم امسال در امامزادگاني که ظرفيت و قابليت برگزاري چنين مراسمي را داشتند برگزار شد که بنا بر آمار تعداد 2 ميليون نفر از مردم در اين مراسم‌ها شرکت کردند.

وي با اشاره به دو مأموريت اساسي سازمان يعني اداره موقوفات و بقاع متبرکه گفت: 125 هزار موقوفه در سطح کشور وجود دارد که 110 هزار موقوفه از سوي سازمان اوقاف اداره مي‌شود.

محمدي با بيان اينکه در محرم سال جاري مبلغ 5 ميليارد تومان از محل در آمد موقوفات براي برگزاري مراسم‌ عزاداري سيد الشهداء(ع) هزينه شد افزود: در اين ايام نيز تعداد 5 هزار مبلغ ديني از سوي اوقاف به نقاط محروم کشور براي امر تبليغ اعزام شدند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با تأکيد بر اينکه خدمات وقف بايد براي عموم مردم روشن شود خاطرنشان کرد: اين سازمان در برنامه‌هاي ديگري نيز شرکت داشته است که مي‌توان به اختصاص 16ميليارد تومان کمک به مؤسسات فرهنگي و ديني، 3 ميليارد و 400 ميليون تومان در خصوص کمک به محرومين، يک ميليارد و 100ميليون تومان به منظور کمک به ايتام و خانواده‌هاي بي‌سرپرست، 700 ميليون تومان جهت مرمت و احداث حوزه‌هاي علميه در سراسر کشور، يک ميليارد و 400 ميليون تومان براي کمک به بيماران و معالجه آن‌ها اشاره کرد.

وي با اشاره به اينکه در وقف بايد به نيت واقفان عمل شود عنوان کرد: اقداماتي به منظور احياء حق و حقوق موقوفات در سال جاري صورت خواهد گرفت که يکي از آن‌ها به روز کردن مال الاجاره املاک وقفي مي‌باشد که بايد به نرخ روز و عادلانه باشد.




بازدید : 66
نویسنده : مولوی
مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد گفت: در ايام ‌الله دهه فجر، 19 پروژه در زمينه ‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي در نقاط مختلف استان يزد افتتاح مي‌شود.

بهرام رضايي در گفتگو با مهر در يزد اظهار داشت: اين پروژه‌ ها شامل طرح ‌هاي عمراني در حوزه‌ هاي مختلف ميراث فرهنگي، سرمايه‌ گذاري و گردشگري افتتاح يا بهره‌ برداري مي ‌شود.

وي خاطرنشان کرد: بيشترين پروژه‌ ها مربوط به حوزه ميراث فرهنگي است و از جمله آنها مي‌ توان به موزه مردم ‌شناسي تفت، اتمام مرمت بناي موزه عبرت ابرکوه، آب ‌انبارحاج شيخ احمدآباد، محوطه‌ سازي آب‌ انبار قلعه احمدآباد، آب‌ انبار گبر اردکان، مرمت و احياي ميدان و آب ‌انبار بارده اردکان، خانه هوشمند ميبد و مسير دروازه کسنوا ميبد اشاره کرد.

رضايي همچنين عنوان کرد: خانه باغ مدرسي روستاي سريزد، خانه باغ ملک ‌زاده مهريز، آب ‌انبار درويش مهريز، مسجد موسي‌ ابن جعفر مهريز، آب ‌انبار سرچشمه مهريز، کارگاه رنگرزي فهادان يزد، آب ‌انبار نصرآباد يزد، موزه فرش اردکان و قدمگاه خرانق اردکان نيز از جمله طرح ‌هاي قابل بهره ‌برداري در ايام‌ الله دهه فجر خواهد بود.

وي با اشاره به افتتاح مجتمع ‌هاي خدمات بهداشتي بين‌ راهي واقع در مسيرهاي استان يزد با اعتبار پنج ميليارد و 850 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي در حوزه معاونت سرمايه ‌گذاري، گفت: در بخش گردشگري نيز هتل سنتي لب خندق يزد با اعتبار شش هزار ميليون ريال تسهيلات گشايش مي‌ يابد.

رضايي با بيان اينکه موزه مردم‌ شناسي تفت با اعتبار استاني هزار و 500 ميليون ريال گشايش خواهد يافت، افزود: پروژه عمراني آب ‌انبار حاج شيخ احمدآباد با اعتبار استاني 110 ميليون ريال و محوطه ‌سازي آب انبار قلعه احمدآباد با اعتبار استاني 150 ميليون ريال و عمليات مرمت و احياي ميدان و آب انبار بارده اردکان با اعتبار استاني 210 ميليون ريال به پايان رسيده است.

وي اعتبار هزينه شده براي پروژه عمراني آب انبار گبر اردکان را 120 ميليون ريال، خانه هوشمند ميبد را هزار و 700 ميليون ريال و مسير دروازه کسنوا ميبد را 700 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني بيان کرد و گفت: عمليات اجرايي پروژه‌ هاي عمراني خانه باغ مدرسي روستاي سريزد با اعتبار استاني 60 ميليون ريال، خانه باغ ملک‌زاده مهريز با اعتبار استاني 210 ميليون ريال و آب انبار درويش مهريز با اعتبار استاني 60 ميليون ريال به پايان رسيد.

مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد يادآور شد: عمليات اجرايي پروژه‌هاي عمراني مسجد موسي ابن جعفر مهريز 50 ميليون ريال، آب انبار سرچشمه مهريز 70 ميليون ريال، کارگاه رنگرزي فهادان يزد 120 ميليون ريال، آب انبار نصرآباد يزد 100 ميليون ريال، موزه فرش اردکان هزار و 50 ميليون ريال و قدمگاه خرانق اردکان 400 ميليون ريال هزينه در برداشته است.




گردشگري مصر در آستانه نابودي
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 68
نویسنده : مولوی
بحران سياسي، گردشگري «مصر» را در آستانه‌ي نابودي كامل قرار داده است. در شرايطي كه بيشتر كشورهاي جهان از گردشگران خود خواسته‌اند كه تحت هيچ عنواني به كشور «مصر» سفر نكنند، كارشناسان صنعت گردشگري شرايط صنعت گردشگري اين كشور را كه منبع اصلي درآمد «مصر» بوده را بحراني دانسته و از پيامدهاي بحران سياسي اخير بر اقتصاد اين كشور نگرانند.

به گزارش ايسنا، تا قبل از بحران سياسي اخير، صنعت گردشگران منبع اصلي درآمد كشور مصر بوده و اين كشور در طي سالهاي اخير سالانه بيش از 10 ميليارد دلار از محل اين صنعت درآمد داشته است.

اكنون تعداد گردشگران مصر به صفر رسيده و بسياري از كشورها تلاش‌هاي خود براي جذب گردشگران مصر به كشورهايشان آغاز كرده‌اند. در اين شرايط آژانس‌هاي مسافرتي، كشورهاي «تركيه»، «يونان» و «تايلند» را به عنوان گزينه‌هاي جايگزين مصر به گردشگران پيشنهاد مي‌كنند، اين در حالي است كه صنعت گردشگري مصر طي دهه‌هاي گذشته بحران‌هاي متعددي را به دليل حمله‌ي گروه‌هاي تندرو به گردشگران تجربه كرده، اما هر بار توانسته با جلب اعتماد گردشگران، اين كشور را به يك مقصد گردشگري جهاني تبديل كند.




بازدید : 67
نویسنده : مولوی
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کشور معرفي و آشنا کردن جامعه نسبت به آثار تاريخي کشور در رسانه ها را موجب رونق و جان گرفتن گردشگري داخلي شد.

به گزارش مهر در شيراز، حميد بقايي ظهر سه شنبه در حاشيه افتتاح نمايشگاه ايران سرزمين اديان توحيدي در شيراز در جمع خبرنگاران گفت: سالانه ميلياردها تومان خرج آگهي هاي شرکتهاي مسافربري در رسانه ها مي شود که براي جذب مردم به سفرهاي خارج از کشور تبليغات مي کنند اين در حاليست که بسياري از مردم هنوز بخشهاي مختلفي از کشور خود را به طور کامل مورد بازديد قرار نداده اند.

وي تصريح کرد: در عين حال اگر فقط در روزنامه ها يک صفحه به آشنايي با آثار تاريخي ايران اختصاص يابد در اين صورت سالانه شاهد جذب تعداد زيادي گردشگر خواهيم بود و گردشگري داخلي نيز جان مي گيرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور در پاسخ به سئوالي در خصوص اين طرح که هر شرکت مسافربري به ازاي هر سه نفر گردشگر که از کشور خارج مي کند يه نفر گردشگر وارد ايران کند نيز بيان کرد: اين بحث در اول سال جاري مطرح شد و در پايان سال مورد بررسي و تحقيق قرار مي گيرد.

بقايي در ادامه سخنان خود با اشاره به برپايي اين نمايشگاه نيز بيان کرد: اين نمايشگاه داراي ويژگيهايي است که اولين ويژگي همزيسيتي اديان مختلف در ايران است و اينکه تمامي اديان به طور آزادانه مراسم ديني خود را انجام مي دهند.

بازدید : 66
نویسنده : مولوی
يكي از آيين‌هاي عزاداري ايام سوگواري محرم در استان يزد نخل‌گرداني است كه هر ساله اين استان مذهبي را ميزبان خيل عظيمي از عزاداران و مشتاقان معرفت اباعبدالله ‌(ع)‌ از گوشه گوشه كشور مي‌كند.نخل، شبكه‌اي منظم از چوب، به شكل سرو از درون تهي است كه در گذشته براي بدرقه بزرگان به سوي خانه ابدي به كار گرفته مي‌شد.

اما آنچه به عنوان نخل‌گرداني در شهر تفت در استان يزد ديده مي‌شود مراسمي كم‌نظير با نخلي بي‌بديل‌ است. عصر عاشورا نخل ماتم ميزبان عاشقان حسيني است كه از سرتاسر تفت گردهم مي‌آيند تا به جبران نبودنشان در روز عاشورا پيكر مولايشان را به‌طور نمادين تشييع نمايند. اين حس و حال ديدني است گويي مردم همه سال را به انتظار اين روز سپري مي‌كنند و روز عاشورا را نقطه عطفي در زندگي خود مي‌دانند.

نخل ماتم و مردم عزادار، سياه‌پوش در غم حسين (ع) مي‌شوند‌ و هيأت نخل‌بردار با پاي برهنه بر سينه و سرزنان (جوش‌‌زنان) به حسينه وارد مي‌شود.

عزاداران با ذكر يا حسين همزمان با پخش اذان به نيت سومين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت نخل ماتم را سه‌بار دورتا‌دور حسينيه بر دوش گرفته و به حركت در مي‌آورند. پس از آن بر سر زنان در جلوي تكيه با حزن و اندوه به عزاداري و سينه‌زني مي‌پردازند. در اين غروب غم‌انگيز كه اندوه بر دل و جان مردم سايه افكنده، مراسم تشييع نمادين ذبيح ماه حرمت بر دوش‌هاي سنگين از بار غم صورت مي‌گيرد. چرا كه بدن مطهر و مقدس سالار شهيدان كربلا، بدون تشييع به خاك سپرده شد؛ هر ساله به جبران آن، اين مراسم تكرار مي‌شود.

2 نماي روبه‌رو و پشت نخل را سرومانند و به شكل حرم امامين (ع) ساخته‌اند كه يادآور راست‌قامتي و ايستادگي و عجين بودن معصومين و امامان شيعه و امام حسين(ع) با قلب و دل شيعيان است.

حرمين دو تاست و آن به 2 اصل امامت و نبوت اشاره دارد‌ و به وسيله 14 چوب رابط به عدد 14 معصوم به هم متصل ‌شده است.

كنگره‌هاي سرومانند اطراف حرمين به شكل سروهاي كوچك و به عدد شهداي كربلا يعني 72 كنگره بوده و در رأس هر حرم يك چوبه بلندي است كه بر سر آن پرچم و شمش‌هايي قرار مي‌گيرد كه بيانگر اصل صلح و دوستي و اصل جهاد و شهادت است.

2 طرف حرمين در رأس نخل، 3 جسم چوبين ستوني شكل و مثلثي شكل در كنار هم قرار گرفته‌ كه پيوستگي امام علي(ع) و امام حسين(ع) را يادآوري مي‌كند و گوياي آن است كه رسالت هر 3 بر خلاف مبارزاتشان يكي است.

اسكلت نخل گرچه در طول سال در جايگاه خود كه به صُفّه نخل مشهور است قرار دارد اما مورد توجه و احترام مردم است و چه بسا مردماني كه به‌واسطه ذكر يا حسين‌شان در صُفّه نخل به حاجت رسيده‌اند. پايان‌بخش مراسم عاشوراي تفت شام‌غريباني است كه در آن عزاداران با روشن نمودن شمع‌هايي به سوگواري مي‌نشينند.




عالي ‌قاپو نفس تازه مي‌كند
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 69
نویسنده : مولوی
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از برداشتن داربست‌هاي عمارت عالي ‌قاپو پس از حدود پنج سال، تا پيش از نوروز 1390 خبر داد.

 اسفنديار حيدري‌پور در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار كرد: در قرار‌دادي كه براي مرمت بخش شمالي ايوان عالي ‌قاپو بسته شده بود ، استحكام‌ بخشي ستون‌ها ، سقف، تزيينات كف ايوان و كارهاي چوبي 60 متر از اين ايوان در شرح عمليات بود كه امسال كار آن به پايان مي‌رسد.

وي گفت: علاوه بر قرار‌داد سال پيش، امسال نيز 480ميليون تومان براي مرمت اين بخش از عمارت اختصاص يافت كه هزينه شد.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان افزود: پس از تعطيلات نوروز، داربست‌هاي داخلي عمارت عالي ‌قاپو در ضلع جنوبي بسته مي‌شود تا دو ستون باقي‌مانده كه به استحكام‌بخشي نياز دارند، مرمت شوند.

كاخ عالي ‌قاپو عمارتي در غرب ميدان نقش‌ جهان و مقابل مسجد شيخ‌ لطف‌الله است كه به فرمان شاه‌عباس اول در پنج طبقه ساخته شده است و 18 ستون در ايوان طبقه‌ سوم دارد. اين عمارت يكي از مهم‌ترين شاهكارهاي معماري اوايل قرن يازدهم هجري قمري است و به‌عنوان دروازه‌ مركزي و مدخل قصرهايي بوده است كه در دوران صفويه در محدوده‌ي ميدان نقش جهان بنا شده‌اند.

اين قصر كه «دولتخانه‌ مباركه‌ نقش جهان»، قصر «دولتخانه» و «تالار عالي‌مكان» نيز ناميده شده، نمونه‌ منحصر به ‌فردي از معماري كاخ‌هاي دوره‌ صفويه است كه مينياتور‌هاي هنرمندانه‌ «رضا عباسي»، هنرمند معرف دوره‌ شاه ‌عباس ، روي آن خودنمايي مي‌كنند.

عالي ‌قاپو شامل دو كلمه‌ عالي و قاپو به معني «باب عالي» است كه مورد احترام بوده است. از اين رو، كساني كه مي‌خواستند به آن وارد شوند، بايد خم مي‌شدند، آستانه را مي‌بوسيدند و داخل مي‌آمدند. حتي شاه‌ عباس براي ورود به اين عمارت از اسب پياده مي‌شده است.




گنجينه 8 هزارساله تمدن ايران ساماندهي مي‌ شود
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 69
نویسنده : مولوی
عمليات مرمت و ساماندهي بقاياي معماري تپه حسنلو به عنوان گنجينه هشت هزار ساله تاريخ و تمدن ايران از جمله ريخته گري ‌هاي موجود در سال 90 پيش بيني شده است.

به گزارش مهر از اروميه ، مدير پايگاه پژوهشي حسنلو با بيان اين مطلب در خصوص ساماندهي اين اثر تاريخي گفت: طرح مطالعاتي ، پژوهشي و ارتقاي ماهيت کاه گل مورد استفاده در مرمت، آزمايش نمونه اصلاح شده بر يکي از جرزهاي ساختمان دوره چهار شماره BB4E نيز در سال آتي انجام خواهد شد.

بهمن کارگر با بيان اينکه اصلاح سيستم انتقال نيروي برق، طراحي و محوطه سازي بخش ورودي پايگاه در دستور کار قرار دارد، افزود: پايگاه حسنلو ضمن حفظ فعاليت‌هاي کنوني پايگاه موظف است آن را تبديل به يک مرکز مطالعاتي جنوب درياچه با کشور عراق در زمينه برنامه‌هاي مشارکتي باستان شناسي کند.

وي با اشاره به پيش بيني تامين برق اضطراري، نورپردازي محوطه تپه‌ها، تامين سيستم گرمايشي و سرمايشي در سال آتي، ادامه داد: همچنين طراحي و چاپ بروشورهاي اصلاحي تپه حسنلو از جمله اقدامات در نظر گرفته شده براي سال 90 است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه ساختمان پايگاه پژوهشي پيش از انقلاب محل هيئت باستان شناسان آمريکايي بوده که در سال‌هاي اخير به پايگاه پژوهشي حسنلو تغيير کاربري داده است ، يادآور شد: ساختمان‌هاي ديگري نيز از جمله ساختمان اداري و موزه حسنلو به آن اضافه شد.

تدابير امنيتي و حفاظتي ويژه در موزه حسنلو

مدير پايگاه ميراث فرهنگي حسنلو تامين حفاظت الکتريکي فيزيکي و شرايط امنيتي مورد نياز ساختمان موزه حسنلو واقع در پايگاه پژوهشي حسنلو در دستور کار قرار دارد افزود: از ديگر اقدامات برنامه ريزي شده در سال 90 مي ‌توان به تجهيز موزه حسنلو، تامين حفاظت الکتريکي فيزيکي و شرايط امنيتي مورد نياز و تهيه سيستم دوربين ‌هاي مدار بسته و حفاظتي اين بنا اشاره کرد.

کارگر با اشاره به طراحي و ساخت ويترين‌هاي موزه حسنلو ، بيان داشت: اصلاحات مربوط به ساختمان موزه از جمله حذف پنجره‌هاي اضافي، اصلاح نورپردازي سقف موزه و امکانات اداري نيز پيش بيني شده است.

وي با بيان اينکه فضاسازي پيرامون ساختمان نيز تکميل خواهد شد، خاطرنشان کرد: عمليات ساخت و تکميل ساختمان موزه حسنلو چند ماه پيش به پايان رسيده است.

اين باستان شناس با اشاره به اينکه تعدادي از اشياي مکشوفه تپه حسنلو در موزه ملي ايران نگهداري مي‌شوند، بيان داشت: انتقال اشياي متعلق به تپه حسنلو از موزه ملي ايران به موزه حسنلو در دستور کار قرار دارد.

وي يادآور شد: تپه حسنلو به عنوان يکي از محوطه‌هاي مهم تاريخي شمال غرب کشور و يکي از محوطه‌هاي کليدي عصر آهن در کل ايران به شمار مي‌رود.

حسنلو قديمي تر از تخت جمشيد

نماينده مردم شهرستان هاي نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به قدمت شش هزار ساله تپه حسنلو گفت: متاسفانه با وجود اينکه اين اثر قديمي ترين اثر تاريخي کشور به شمار مي رود ولي تاکنون به درستي به مردم و جهانيان معرفي نشده است.

علي زنجاني حسنلويي با بيان اينکه حسنلو شناسنامه سلدوز است اظهارداشت: اگر تا کنون توجه جدي با آثار تاريخي و فرهنگي اين منطقه باستاني شده بود الان محل هايي چون تخت جمشيد اينقدر معروف نبودند.

وي افزود: برابر بررسي هايي که انجام گرفته در تخت جمشيد به هبچ عنوان سکونتي شکل نگرفته بود و تا مي خواست مورد بهره برداري قرار بگيرد ويران شده است ، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که حسنلو قدمتي بيش از شش هزار سال دارد و داراي سکنه بوده است

نماينده مردم شهرستان هاي نقده و اشنويه با اشاره به اينکه تپه حسنلو چهار لايه دارد گفت: آنچه در معرض ديد عموم قرار دارد لايه چهارم است در حالي که اگر کاوشهاي باستان شناسي در لايه هاي بعدي صورت گيرد مي توان به تاريخ و تمدن چندين هزار ساله ايران پي برد.

حسنلويي به استقرار پايگاه باستان شناسي شمالغرب کشور در محوطه اين اثر تاريخي گفت: منتظر هستيم از سال آينده کاوش هاي باستان شناسي با کمک کارشناسان داخلي و خارجي در لايه هاي زيرين اثر تاريخي آغاز شود.

نماينده مردم شهرستان هاي نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از کم توجهي مسئولان به اين اثر تاريخي بيان داشت: بايد به حسنلو افتخار کنيم و اين اهميتي که امروز به آن داده مي شود به نظر ما کافي و ايده آل نيست بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

وي با اعلام اينکه غفلت از اين تاريخي در نتيجه بي توجهي مسئولان محلي و دور بودن از مرکزيت کشور است گفت: متاسفانه اهميتي به مسايل و آثار تاريخي استانهايي مثل فارس يا اصفهان مي شود در اين منطقه مدنظر قرار نمي گيرد.

حسنلويي از عدم اختصاص بودجه هاي لازم براي نگهداري، ساماندهي اين اثر تاريخي نيز گلايه کرد و اظهارداشت: در اثر غفلت مسئولان در سالهاي قبل از انقلاب کارشناسان باستاني شناسي کشورهاي خارجي چون آمريکا در ثپه حسنلو کاوش هاي زيادي انجام داده و آثار زيادي را با خودشان برده اند و متاسفانه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين بي توجهي کاملا مشهود است.

اين نماينده مجلس ، آثار تاريخي را هويت و فرهنگ يک ملت دانست و افزود: حداقل 100 سال کار باستانشناسي لازم است تا همه زوايا و موجودي غني تاريخي اين مکان باستاني شناسايي شود و اعتباراتي که براي اين منظور پيش بيني شده کافي به نظر نمي رسد.

حسنلو ، گنجينه تمدن 8 هزارساله

تپه باستاني حسنلو در آذربايجان غربي، در جنوب غربي درياچه اروميه، در منطقه سرسبز شهرستان نقده (سرزمين تاريخي سلدوز) و در هفت کيلومتري شمال شرقي اين شهرستان واقع است و به علت مجاورت با دهستان حسنلو به اين نام معروف شده است.

ارتفاع اين تپه از بستر رودخانه گدار که از کنار آن مي گذرد ، 20 متر و قطر آن حدود 250 تا 280 متر است. چند تپه باستاني ديگر هم که ارتفاع آنها از 15 متر تجاوز نمي کنند ، در اطراف اين تپه پراکنده اند.

شناسايي و حفاري اين تپه باستاني در سال 1313 صورت گرفت. در طي اين حفاري، تعدادي ظروف سفالي با اشکال متنوع و مختلف به دست آمد. در سال 1336 کاوش علمي و تخصصي تپه باستاني حسنلو را هيئت حفاري و کاوش مشترک ايراني - آمريکايي آغاز کرد و در اين حفاري و کاوش، از خرابه ها شهر ، دژي از زير خاک بيرون آمد که به عقيده باستان شناسان متعلق به قوم «ماننا» است.

ديوارهاي اين بناها و منازل و معابد آن با پايه هاي سنگي ساخته شده و در بالاي آنها از آجرهاي بزرگي به طول 40 ،  عرض 23 سانتيمتر و ضخامت 14 سانتيمتر استفاده شده است. در قسمت حفاري شده اين تپه، ويرانه هاي شهر يا دژي ديده مي شود که از دو بخش عمده تشکيل شده است.

قسمت نخست به تالار شاهي يا معبد سلطنتي معروف است و در آن سکوهاي بزرگ و کوچکي ديده مي شود و در انتهاي جنوب تالار تختگاه يا محراب معبد قرار دارد و در اين قسمت سکوهاي بزرگ و کوچک ديده مي شود.

قسمت ديگر، تالار بزرگ يا معبد اصلي است که در ضلع شمالي و مجاور بناهاي تالار اول قرار گرفته و کف آن فرش شده است و در آن دو قطعه سنگ بزرگ ديده مي شود. باستان شناسان اين دو قطعه سنگ سرخ رنگ و بزرگ را وسيله اي براي مجازات محکومان يا براي به جا آوردن قرباني به درگاه رب النوع مي دانند که سر قربانيان و محکومان را روي آن مي گذاشتند و از تن جدا مي کردند. در انتهاي اين تالار، سه ستون بزرگ سنگي جاي گرفته است.

پشت اين ستون هاي چهار متري، خانه هاي کوچکي با مصالح سنگي قرار دارد که به نظر باستان شناسان، محل سکناي بردگان، کنيزان يا خادمان معبد بود. در اين قسمت ، اسکلت 40 زن نيز پيدا شده است. دور تا دور بناها را حصار و بارويي به ارتفاع شش متر فرا گرفته است که قسمتي از اين بارو و حصار و کنگره هاي آن در ضلع غربي بر اثر کاوش و حفاري نمودار شده است.

تپه باستاني حسنلو يکي از مهمترين اماکن باستاني و تاريخي ايران و جهان به شمار مي رود و باستان شناسان ايراني و خارجي قدمت آن را حدود 800 تا 1400 سال قبل از ميلاد تخمين زده اند. حدس ديگر آن است که آثار مربوط به ويرانه هاي تپه حسنلو در 700 يا 650 سال قبل از ميلاد به آتش کشيده شده است.

اين تپه داراي 10 دوره متمايز سکونت است که آنها را از قديم به جديد يعني از دوره دهم تا دوره اول که آخرين دوره است، تقسيم بندي کرده اند. اين دوران از دوره ابتدايي سنگي آغاز و تا دوره باستاني، مادها و دوره اسلامي ادامه مي يابد.

قدمت دوره ابتدايي و سنگي تپه حسنلو به عقيده دکتر رابرت دايسون، باستان شناس آمريکايي و سرپرست هيئت حفاري تپه حسنلو، به 6هزار سال قبل از ميلاد برمي گردد. تاريخ تقريبي سکونت اول به حدود هزاره ششم قبل از ميلاد مي رسد و دوراني را شامل مي شود که تپه حسنلو زياد مورد توجه نبود. در اين دوره ها به بناهاي خشتي گلي و سنگي برخورد شده است.

از دوره چهارم سکونت در تپه حسنلو، يعني در هنگام آتش سوزي بزرگ تا دوره هفتم سکونت، آثار ساختماني به دست آمده است که دلالت بر سکونت در اين تپه دارد. دوره چهارم حسنلو مهمترين دوره فرهنگي اين دوره است. در ميان بناهاي سمت شرقي حياط مرکزي، بقاياي چند انبار و اصطبل قابل تشخيص است که از اين انبارها مقدار زيادي خمره کشف شده است که به گماني به درد ذخيره آب دژ مي خورد و به گماني ديگر مخصوص نگهداري مشروبات بوده است.

در جانب ورودي حياط، مجموعه اي از بناهايي مانند تالار بزرگ يا پرستشگاه و تعدادي اتاق هاي متصل و مربوط به هم قرار داشته است. در اين ميان، پرستشگاه بيش از ديگر بناها قابل توجه است. اين پرستشگاه داراي سقف و ستون هاي چوبي بوده و 3.24متر طول و 5.18 متر عرض داشته است.

در دژ حسنلو، اتاق هايي نيز به انبار و آشپزخانه و اسلحه خانه اختصاص داشته است، از اسلحه خانه که معلوم نشده کارگاه اسلحه سازي يا محل نگهداري جنگ افزار بود، مقدار زيادي شمشير و سه نيزه آهني کشف شده است.

در اطراف غربي حياط، حدود 15 باب اتاق بزرگ و کوچک وجود داشته و جام زرين حسنلو در يکي از اتاقهاي همين قسمت کشف شده است.

بناهاي شمالي حياط مرکزي گوياي جايگاه مخصوص زنان و کنيزان بوده است چون در اين قسمت مقدار زيادي جعبه هاي مخصوص نگهداري وسايل آرايشي چون سرمه دان و وسمه دان استخواني يافت شده است.

از تپه باستاني حسنلو در سال هاي 1313 تا 1358 طي حفاري هاي باستان شناسان ايراني و آمريکايي انواع و اقسام ابزار و ادوات جنگي مانند شمشير، خنجر، نيزه، سرنيزه هايي از جنس مفرغ و آهن به همراه هزاران ظروف سفالي و اشياي استخواني سنگي سفالي، شيشه اي و فلزي گوناگون که هر يک داراي ارزش تاريخي، باستاني و هنري هستند، کشف شده است که در موزه ها ايران باستان، آذربايجان، آمريکا، فرانسه و ديگر کشورهاي جهان نگهداري مي شود.

جام زرين حسنلو

مهمترين اثر مکشوفه تپه باستاني حسنلو که اهميت ويژه اي در جهان و باستان شناسي دارد ، جام طلايي حسنلو است. وزن اين جام 950 گرم ، بلنداي آن 21 سانتيمتر، قطر آن 25 سانتيمتر و محيط لبه آن 61 سانتيمتر است و در موزه ايران باستان تهران نگهداري مي شود.

اين جام اثر کاملاً خيره کننده اي است زيرا بيش از حد ظريف کاري داشته و فاقد ترکيب مجلل است. قدمت جام طلايي کشف شده از تپه حسنلو در حدود 800 سال قبل از ميلاد مسيح است.

بر روي بدنه اين جام معروف، نقش هاي بسياري حک شده است که احتمالا داستان حماسي را روايت مي کنند.

در رديف بالايي، ايزدي بالدار سوار بر گردونه اي که يک گاو نر آن را مي کشد به سوي کاهني در حرکت است که جامي در دست دارد و در اين حال از دهان گاو، رودي جاري است که احتمالا نماد حيات و باروري محسوب مي شود.

در رديف پاييني و زير گردونه حيات، پهلواني در حال نبرد با موجودي نيمه انسان و نيمه اژدها است.

از تصاوير قلمزني شده آن سوي جام مي توان به ايزدهاي شاخدار سوار بر ارابه، کاهناني که در حال حمل قوچ هاي قرباني هستند، پهلواني که گرز و کمان در دست دارد، مردي که در حال رام کردن شير است و پدر و مادري که در حال بازي با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.

با ساماندهي اين اثر تاريخي اميد مي رود گرد فراموشي از چهره آن زوده شود و مردم بيش از پيش با تاريخ هشت هزار خود آشنا شوند.




3 اثر تاريخي استان ايلام شايسته ثبت جهاني
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 63
نویسنده : مولوی
مديرکل ميراث فرهنگي استان ايلام گفت: سه اثر و محوطه تاريخي در استان ايلام شايسته ثبت در فهرست آثار جهاني هستند.

به گزارش مهر از ايلام، مسعود اسکندري صبح دوشنبه در محل اين اداره در جمع خبرنگاران به معرفي اين سه اثر پرداخت و گفت: آثاري که قابليت ثبت جهاني دارند شامل شهر تاريخي سيمره، پل گاوميشان و دشت دهلران مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: شهر تاريخي سيمره که بزرگترين محوطه تاريخي در سطح استان ايلام است بالغ بر 200 هکتار وسعت در ضلع غربي و جنوب غربي شهر دره شهر قرار دارد و جزو نخستين آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي کشور است.

اين مسئول در اداره کل ميراث فرهنگي استان ايلام يادآور شد: اين محوطه در سال ???? شمسي به شماره شش در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد و از ارزش و اهميت بي نظيري برخوردار است.

اسکندري با بيان اينکه طي ? فصل کاوش در اين شهر گچبري‌هاي منحصر به فردي از بناهاي اين شهر تاريخي به دست آمد، گفت: خانه اربابي ، بناي مسجد ، اماکن حاشيه سيل بند و اماکن مسکوني حاشين نشين شهر ، مکان ‌هاي کاوش شده در 9 فصل کاوش در اين محوطه تاريخي هستند.

وي يادآور شد: شهر تاريخي سيمره و پل تاريخي گاوميشان بزرگترين پل تاريخي غرب کشور در شهرستان دره شهر نامزد ثبت در فهرست آثار جهاني هستند. همچنين ثبت جهاني تپه‌هاي پيش از تاريخ دشت دهلران نيز در اين فهرست قرار دارند.

پل گاوميشان يکي از آثار دوره ساساني است که بر روي رودخانه خروشان سيمره در شهرستان دره شهر قرار دارد. با توجه به موقعيت استراتژيک منطقه پل در دوره هاي بعدي نيز مورد استفاده قرار گرفته و مورد مرمت و بازسازي واقع شده است.دهنه اين پل با بيش از ?? متر عرض بزرگترين دهنه پل کشور است. طبيعت زيبا و چشم انداز رويايي اطراف اين پل باعث جذب گردشگران داخلي و خارجي شده است.

شهر تاريخي سيمره در حاشيه جنوب شرقي شهر کنوني دره شهر واقع شده است.اين اثر تاريخي که بزرگترين محوطه تاريخي در سطح استان را تشکيل مي دهد بالغ بر 120 هکتار وسعت داشته که جز اولين آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي کشور است.

محوطه مذکور طبق مطالعات و کاوش هاي انجام گرفته مربوط به قرون اوليه اسلامي است. اين شهر تاريخي بر اثر وقوع زلزله اي به سال 334 هـ.ق تخريب و خالي از سکنه شده است. تاکنون 9 فصل کاوش باستان شناسي در اين محوطه تاريخي صورت گرفته است.طبيعت زيباي منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبري هاي به دست آمده در اين کاوش و در اين شهر تاريخي منحصر به فرد است.

خانه اربابي، بناي مسجد، اماکن حاشيه سيل بند و اماکن مسکوني حاشين نشين شهر مکان هاي کاوش شده در 9 فصل کاوش در اين محوطه تاريخي هستند.

دهلران يکي از حوزه‌هاي کليدي زيست محيطي خاور نزديک و يکي از نخستين مناطقي است که اجداد وحشي اکثر قريب به اتفاق حيوانات و گياهاني که در شرق نزديک اهلي شدند در محيط زيست طبيعي خود بسر مي‌بردند.

دشت دهلران اساساً بين رودهاي مهمه و دوويريج (با چند محوطه در خارج) و بين دامنه کوه‌هاي زاگرس و جبل حمرين - ستيغ کوتاهي در نزديکي مرز عراق- واقع شده است.

اين منطقه از 7500 تا حدود 3000 سال پيش از ميلاد مسيح پيوسته مسکوني بوده و آثار به دست آمده از آن گونه‌اي از تسلسل فرهنگي را به خوبي نشان مي‌دهد.

مکان هاي باستاني شناخته شده در اين منطقه در درک مکانيزم‌هاي استقرار در روستاها مفيدند.

13 محل باستاني را در اين منطقه اعضاي هيئت «پروژه پيش از تاريخ ايران» بررسي کردند که هشت تپه در اطراف رود مهمه در قسمت شمال غربي دهلران وقع شده بودند و پنج تپه نيز در اطراف رود دوويريج در بخش جنوب شرقي دشت بودند.




نزول باران در تالاب پريشان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 75
نویسنده : مولوی
بارش هاي اخير استان فارس و شهرستان کازرون موجب آبگيري بخشي از بستر تالاب پريشان شده است.

به گزارش مهر از شيراز، اين روزها با نزول باران در شهرستان کازرون ، وسعتي بيش از يک هکتار از بستر تالاب پريشان تا دامنه کوه پريشان آبگيري شده و پرندگان مهاجر را دوباره به سوي خود فرا مي خواند.

در اين خصوص مدير کل حفاظت از محيط زيست استان فارس به خبرنگاران گفت: طي مدت اخير (از مهر ماه تاکنون) بيش از 137 ميليمتر باران در تالاب پريشان صورت گرفته است.

وي افزود: در سال زراعي گذشته در مجموع 130 ميلي ليتر بارندگي در تالاب صورت گرفته که اين ميزان در مقايسه با 21 ميليمتر بارندگي اخير نويد بخش روزهاي خوبي براي آينده تالاب پريشان است.

بنا بر اعلام محيط زيست فارس، اين روزها بستر پريشان ميزان پرندگاني چون اردک ها ، مرغابي ، حواصيل ، گاوچرانک و... است.