پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
گردشگران در ايتاليا بايد ماليات بپردازند
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 22
نویسنده : مولوی
در صورت تصويب مجلس «ايتاليا» ، همه شهرهاي اين كشور مجاز به اخذ ماليات از گردشگران خواهند بود.

به گزارش ايسنا ، در شرايطي كه زمان كوتاهي از آغاز طرح «ماليات گردشگران» در شهر «رم» و بليت فروشي براي بازديد از شهر «ونيز» براي تامين بخشي از هزينه مرمت و نگهداري آثار تاريخي اين دو شهر نمي‌گذرد و مسوولان شهر تاريخي «فلورانس» ايتاليا نيز اعلام كرده‌اند كه قصد اجراي طرح مشابهي را دارند، مجلس ايتاليا در روزهاي آتي قانوني را به بررسي مي‌گذارد كه در صورت تصويب آن، شهرداريهاي همه شهرهاي ايتاليا مجاز به اخذ ماليات از گردشگران خواهند بود.

در صورت تصويب مجلس ايتاليا، شهرداري هاي همه شهرهاي ايتاليا مجاز به اخذ ماليات از گردشگران هستند تا بدينوسيله بخشي از بودجه لازم براي حفظ و نگهداري آثار تاريخي شهرهايشان و توسعه خدمات شهري را فراهم كنند.

در قالب طرحي كه قرار است در «فلورانس» اجرا شود و بليط گردشگر نام دارد، براي هر يك روز حضور گردشگران در شهر تاريخي «فلورانس» يك يورو از آنها ماليات اخذ مي‌شود و ماليات اخذ شده كه مبلغ آن در حدود ‌‌100 ميليون يورو در سال برآورد مي‌شود، صرف مرمت و نگهداري آثار تاريخي اين شهر مي‌شود، اين در حالي است با آغاز سال نو ميلادي، اجراي طرح فروش بليط ورودي شهر تاريخي «ونيز» ايتاليا آغاز شده كه در قالب آن گردشگران اين شهر موظف به پرداخت يك يورو يا 1.3 دلار هستند.

سالانه در حدود ‌‌20 ميليون گردشگر از شهر تاريخي «ونيز» ديدن مي‌كنند كه براين اساس، درآمد ‌‌20 ميليون يورويي حاصل از اجراي طرح «بليط گردشگر» صرف مرمت و نگهداري آثار تاريخي «ونيز» خواهد شد.

اين درحالي است كه در سال‌هاي گذشته كارشناسان آثار تاريخي نسبت به شرايط اين شهر كه يكي از زيباترين شهرهاي جهان است و به‌دليل داشتن بناهاي تاريخي ارزشمند برخي به اين شهر لقب «موزه‌اي در فضاي باز» را داده‌اند، هشدار داده اند.

در اين راستا، مقامات شهر ونيز اقداماتي را در جهت كاهش تردد بي‌مورد گردشگران در اين شهر وضع كردند كه از آن‌جمله مي‌توان به تعيين تعداد بازديد‌كنندگان بناهاي تاريخي مشهور و تعيين تعداد استاندارد بازديد‌كننده براي هريك از آن‌ها و رزرو الكترونيكي هتل‌ها، خريد بليت موزه‌ها و قايق‌هاي تفريحي اشاره كرد.

از سوي ديگر از روزهاي اغازين سال جاري ميلادي نيز اخذ ماليات از گردشگران رم در قالب طرح ماليات گردشگران ، آغاز شده و پيش‌بيني مي‌شود اين شهر از محل ماليات گردشگران سالانه ‌‌70 تا ‌‌80 ميليارد يورو درآمد داشته باشد.

مسوولان شهر رم با وضع اين نوع جديد ماليات كه شامل اقامت در هتل‌ها و آپارتمان‌ها و همچنين استفاده از خدمات شهري براي گردشگران است، قصد دارند بودجه لازم براي حفاظت از آثار تاريخي اين شهر را فراهم كند.

ماليات‌هاي جديد بسته به نوع خدمات ارائه شده بين ‌‌2 تا ‌‌10 يورو متفاوت است، اين در حالي است كه دولت ايتاليا با كاهش بودجه فرهنگي اين كشور دست به گريبان بوده و به دنبال حامي مالي براي مرمت آثار تاريخي اين كشور به ويژه بناي مشهور «كلزيوم» در شهر رم است كه قدمتي چند هزار ساله داشته و گنجايش ‌‌50 هزار تماشاگر را دارد.

شهرهاي تاريخي فلورانس يكي از زيباترين شهرهاي جهان و ايتاليا و در فاصله سال هاي ‌‌1865 تا ‌‌1870 پايتخت پادشاهي ايتاليا نيز بوده است.

انواع هنر به ويژه هنر معماري و مجسمه‌سازي در شهر فلورانس جايگاه ويژه‌اي داشته و آن را به يكي از مهم‌ترين مراکز هنري اروپا با صدها بناي تاريخي و بيش از ‌‌40 موزه و نگارخانه تبديل کرده‌، اين در حالي است كه بيش از ‌‌350 تن از ‌‌1000 چهره شاخص هنري اروپا از جمله «ميکل آنژ» در اين شهر مي‌زيسته‌اند.




نمد ، نماد هنر اصيل کرمانشاهي
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 26
نویسنده : مولوی
نمد مالي ، کهن‌ترين شيوه و روش تهيه‌ زيرانداز است که تاکنون شناخته شده است. هنرمندان کرمانشاهي از روزگاران کهن تا امروز همواره اين هنر اصيل خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش ايسنا، نمد نوعي بافته‌ سنتي زيراندازي است که با پشم توليد مي‌شود. واژه‌ نمد در لغت به پارچه‌اي کلفت گفته مي‌شود که از پشم يا کرک تهيه شده باشد. نمد ساده‌ترين نوع کف‌پوش است. در نمدمالي از خاصيت طبيعي پشم که عبارت از درهم پيچيدن الياف بر اثر رطوبت و فشار است، استفاده مي‌شود.

احتمال دارد نخستين‌بار بافندگاني که الياف پشمي خود را شسته و براي گرفتن رطوبت آن با چوب ‌دستي ضربه‌ هايي به‌پشم مي‌زدند، موفق به کشف اين خصوصيت پشم و در نتيجه، موفق به به‌وجود آوردن صنعت نمدمالي شده باشند.

نصرت‌الله سپهر ـ معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمانشاه ـ درباره‌ هنر نمدمالي در اين استان، گفت: نمدمالي در استان کرمانشاه پيشينه‌اي طولاني دارد و همواره هنرمندان بنامي در اين استان مشغول به کار در اين هنر صنعت کهن بوده‌اند.

وي افزود: هنر نمدمالي يکي از هنرهاي اصيل و بومي منطقه است که شايد به جرأت بتوان گفت، از ابتداي زندگي بشر همواره در صحنه‌ زندگي مردم حضور داشته است و قدمتي به بلنداي تاريخ دارد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه اظهار كرد: نمد جزو مصنوعاتي است که بر اثر درگيري و متراكم شدن پشم و کرک در شرايط فني مناسب و از طريق ورز دادن تهيه مي‌شود. به‌دليل مرغوب بودن مواد اوليه و در دسترس بودن آن، محصولات متنوعي از نمد توليد مي‌شود.

وي بيان كرد: به‌تازگي يکي از صنعتگران کرمانشاهي به نام مهرعلي نجفيان موفق به توليد يک نوع نمد به‌عنوان فيلتر براي توربين کشتي‌هاي باربري در خليج فارس شده است. اين ابتکار نشان از ذوق، هنر و استعداد هنرمندان کرمانشاهي دارد. اين فيلتر توربين کشتي به‌صورت تک‌رنگ سفيد است و گاهي با توجه به نوع سفارش، ابعاد آن متفاوت است. اين توربين در کرمانشاه توليد مي‌شود و به دست کشتي‌سازان در جنوب کشور مي‌رسد.

سپهر افزود: اين محصول نمدي بسيار مرغوب‌تر از نوع محصولات وارداتي است و به‌دليل مقاومت بالاي آن، حتا قابل شست‌وشو با مواد شيميايي خاص صنعت کشتي‌سازي است. اين محصول توسط مهندسان کشتي‌ساز ايراني طراحي و توسط هنرمند کرمانشاهي اجرا شده و حتا قيمت آن بسيار پايين‌تر از محصولات خارجي و قابل رقابت با آن‌هاست.




احياي باغ فرهنگي دولتخانه‌ صفوي قزوين
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 23
نویسنده : مولوی
مديركل جديد ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين گفت: آزادسازي و احياي باغ فرهنگي دولتخانه‌ صفوي از اولويت‌هاي امسال اين اداره است.

اسدالله بيرانوند در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: بافت تاريخي قزوين از جمله بافت‌هايي است كه كم‌تر در آن تغيير ايجاد شده است.

بر اين اساس، دولتخانه صفوي از مجموعه‌هايي است كه بخش‌هايي از آن تملك شده و آزاد‌سازي بخش‌هاي باقي‌مانده در برنامه است.

وي افزود: تلاش مي‌كنيم با همكاري دستگاه‌هاي ديگر، بويژه استانداري، امسال آزاد‌سازي اين مجموعه را به‌عنوان يكي از اولويت‌ها قرار دهيم تا احياي آن نيز به‌طور همزمان انجام شود. علاوه بر اين، بناهاي مذهبي، بخصوص امامزاده‌ها و مساجد به‌عنوان موضوع‌هاي مهم ديگر در بافت تاريخي قزوين هستند و تلاش مي‌كنيم، رعايت اصول حفظ بافت تاريخي قزوين را به‌عنوان يك موضوع مهم پيگيري كنيم.

بيرانوند با اشاره به اين‌كه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين محوريتي در احيا و توسعه‌ شهر قزوين دارد، افزود: احياي مجموعه‌ سعد‌السلطنه به ‌عنوان بزرگ‌ترين كاروانسراي شهري ايران و شايد خاورميانه در برنامه‌هاي اين استان است.

در ابتداي امسال مديركل پيشين ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين از آغاز عمليات مرمت و بازسازي راسته‌ قيصريه در مجموعه‌ سعد‌السلطنه خبر داد. همچنين طبق برآورد‌ها، گفته شد اين اقدام در يك برنامه‌ زماني ‌18 ماهه با اعتباري حدود 2.5ميليارد تومان به بهره‌برداري مي‌رسد.




افتتاح هتل 3 ستاره‌ جيرفت در دهه فجر
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 27
نویسنده : مولوی
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان از افتتاح هتل جيرفت در دهه‌ فجر خبر داد.

هادي ايرانمنش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: قرار است در دهه‌ فجر امسال، هتل سه ستاره‌ جيرفت افتتاح شود. با گشايش اين هتل به تعداد تخت‌هاي اين استان افزوده خواهد شد.

او هم‌چنين درباره‌ برنامه‌هاي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان كرمان، گفت: در اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان جلسه‌هايي را برگزار كرده‌ايم و احتمالا در هفته‌ جديد، نخستين جلسه را با حضور استاندار كرمان كه مديريت ستاد را نيز برعهده دارد، برگزار مي‌كنيم. تهيه‌ اقلام اطلاع‌رساني، برگزاري چند جشنواره و جنگ شادي جزو برنامه‌هايي است كه اجرا مي‌شود.

ايرانمنش با اشاره به اين‌كه برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و سوغات نيز در دستور كار است، افزود: امسال به‌دنبال اين هستيم كه با همكاري برخي ارگان‌ها مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري، جشنواره‌ها را متفاوت‌تر از قبل برگزار كنيم. برنامه‌ريزي‌هاي لازم نيز پس از برگزاري جلسات مشخص خواهد شد.




عمره امسال به تاخير افتاد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 25
نویسنده : مولوی
رئيس کميته حج و عمره عربستان سعودي اعلام کرد: ورود نخستين گروه از عمره گزاران به عربستان سعودي به سبب تاخير وزارت حج اين کشور در تمديد مجوز فعاليت شرکتهاي فعال در زمينه عمره تا اوايل ماه ربيع الثاني به تاخير افتاد.

به گزارش مهر، سعد القرشي پيش بيني کرد ورود نخستين گروه از عمره گزاران به عربستان تا اوايل ماه ربيع الثاني ( يک ماه ديگر ) به دليل تاخير وزارت حج در تمديد مجوزهاي شرکتها و نهادهاي فعال در خدمت به عمره گزاران و زائران حرم نبوي شريف به تاخير افتد.

وي از احتمال تاثير پذيري موسم عمره از تظاهرات مردم مصر عليه رژيم حسني مبارک خبر داد.

به گفته القرشي وزارت حج عربستان از روز پنجشنبه 29 صفر ( درعربستان 30 صفر) کار تمديد مجوز فعاليت 51 شرکت

عمره را براي پنج سال آينده بر اساس مقررات و ضوابط شامل توانايي مالي و شايستگي  مديريتي و تجربه کاري که منجر به بهبود خدمات به عمره گزاران و جلوگيري از پديده هاي منفي و تخلفاتي شود آغاز کرده است.

همچنين روزنامه الوطن در اين باره نوشت: وزارت حج عربستان تلاش مي کند تا اقدامات مربوط به تمديد مجوزهاي شرکتهاي فعال در زمينه عمره را تا دو هفته ديگر به پايان رساند تا شرکتها درخواستهاي صدور رواديد براي ورود عمره گزاران را آغاز کنند به ويژه اينکه بسياري از اين شرکتها کارهاي مربوط به عقد قرارداد با شرکت هاي گردشگري خارجي(نمايندگان خارجي) را از مدتها پيش به پايان رسانده اند و کار تبيلغ برنامه هاي عمره و زيارت را در برخي از کشورهاي عربي و اسلامي آغاز کرده اند.




بازدید : 26
نویسنده : مولوی
فروش بليت قطارهاي مسافري براي نوروز‌90، از ساعت ‌16 روز يكشنبه ‌17 بهمن ماه ‌89 با تخصيص ‌25 درصد از كل ظرفيت قطارهاي مسافري، به صورت اينترنتي از طريق سيستم جديد آغاز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، ناصر بختياري ــ رئيس هيات مديره شركت قطارهاي مسافري رجا ــ با اعلام اين خبر افزود: فروش اينترنتي بليت قطارهاي مسافري در تاريخ ‌17 بهمن ماه ‌89 براي محورهاي شمال ( ساري، گرگان و... )، شمال‌غرب و آذربايجان ( زنجان، ميانه، تبريز، مراغه و... ) همچنين قطارهاي كمربندي ساري ــ مشهد، قزوين ــ مشهد، تبريز ــ مشهد، زنجان ــ مشهد، كرج ــ مشهد و بالعكس است.

وي گفت: بر اين اساس ساعت ‌16 مورخ ‌18 بهمن ماه بليت محورهاي جنوب ( اراك، انديمشك، اهواز و... )، جنوب‌شرق ( يزد، كرمان، بندرعباس، اصفهان و... ) و قطارهاي اهواز ــ مشهد، اراك ــ مشهد، قم ــ مشهد، كاشان ــ مشهد، اصفهان ــ مشهد، شيراز ــ مشهد، يزد ــ مشهد، بندرعباس ــ مشهد، كرمان ــ مشهد و بالعكس به صورت اينترنتي به فروش مي‌رسد.

بختياري خاطرنشان كرد: در ‌19 بهمن ماه ساعت ‌16 نيز، فروش اينترنتي بليت براي قطارهاي مسافري محور خراسان، طبس، خواف و بالعكس آغاز مي‌شود.

مديرعامل رجا اظهار كرد: فروش امسال بليت‌هاي نوروزي به دوره زماني ‌25 اسفند ‌89 لغايت ‌15 فروردين‌90 اختصاص دارد و هر كاربر اينترنتي امكان خريد تا مبلغ سه ميليون و ‌250 هزار ريال و حداكثر براي ‌6 نفر رفت و برگشت را خواهد داشت.

بختياري ادامه داد: به دليل كنترل و جلوگيري از ورود دارندگان بليت غير همنام به سكوها و سوار شدن به قطار، لازم است كاربران گرامي در ورود اطلاعات خصوصا مشخصات فردي مسافر دقت كنند.

رئيس هيات مديره شركت رجا از متقاضيان خريد بليت قطار درخواست كرد: براي خريد بليت قطار به صورت اينترنتي، از قبل بايد در سايت جديد فروش اين شركت به نشاني: http://ticket2.raja.ir ثبت نام كرده و كد كاربري جديد دريافت كرده باشند.

وي خاطرنشان كرد: متقاضيان خريد بليت جهت كسب اطلاعات بيشتر يا اعلام انتقادات و شكايات مي‌توانند در طول شبانه روز با سامانه ارتباط با مشتري اين شركت با تلفن ‌139 يا پيامك ‌3000139 ارتباط برقرار كرده يا به سايت اينترنتي رجا مراجعه كنند.




تاسيس زنجيره هتلهاي مسلمانان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 22
نویسنده : مولوی
رئيس اتاق بازرگاني ايران خواستار تاسيس زنجيره هتلهاي مسلمانان در جهان شد و گفت: نشان حلال براي خانوارها اين اطمينان را حاصل مي‌کند که مشکلي به لحاظ مذهبي در محصولات فرهنگي و خوراک يک خانوار در زمان اقامت در هتلهاي حلال به وجود نيايد.

به گزارش  مهر، محمد نهاونديان امروز در دومين نمايشگاه بين المللي حلال در تهران با اشاره به  تحولات اخير به وجود آمده در مصر گفت: نهضت بيداري در کشور مصر اتفاق افتاده است، به غير از جنبه سياسي شکوفايي فرهنگي را نيز دنبال مي کند چرا که در کشور مصر که ميانه سني 24 سال دارد 50 درصد جمعيت زير 24 سال هستند و حرکت عمده انقلابي که در روزهاي اخير در اين کشور اتفاق افتاده، بر عهده جوانان است.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: نماد کار جوانان مصري نماز خواندن و سردادن شعار الله اکبر است، يعني جوانان مي خواهند بعد از بيش از ربع قرن تحميل برخي نمادهاي فرهنگي غير خودي پيشرفت ريشه هاي اصيل هويت اسلامي را فرياد بزنند که اين حرکتي مبارک است.

وي تصريح کرد: متاسفانه در اين شرايط برخي رسانه هاي غربي در تحليل موضوع اتفاقات مصر همان خطاي گذشته اسلام هراسي را  تکرار مي کنند و در بسياري از تحليلهاي کارشناسي از زبان کارشناسان اعلام مي کنند که اگر اسلامگراها حکومت را به دست بگيرند مشکلات بسياري بروز خواهد کرد.

به گفته نهاونديان، حوادث 30 سال گذشته مصر بر طبق اسلام هراسي است اما بايد پذيرفت که واقعيت بيداري جوامع اسلامي در طول تاريخ ممکن است به لحاظ نظرات سياسي متفاوت باشد اما تمامي آنها در يک امر اجتماع نظر دارند و آن صحه بر هويت اسلامي است، يعني تا زماني که سياستمداران غربي با اين مطلب کنار نيايند اتفاقات به اين صورت پيش خواهد رفت.

نهاونديان ادامه داد: تجلي اين حقيقت توفنده را مي توان در تظاهرات سياسي يا آثار هنري که در جوامع اسلامي با تکيه بر اصالت‌هاي اسلامي ديده مي شود مشاهده کرد البته حلال نيز نماد ديگري از اين مطلب است.

وي اظهار داشت: خوب است از هر فرصتي که در اختيار داريم براي شناساندن روح تعالي جويي اسلامي استفاده کنيم و رسانه ها نيز براي شناختن بيشتر اين فرهنگ اصيل اسلامي تلاش کنند.

نهاونديان در خصوص موضوع غذاي حلال خاطر نشان کرد: بحث حلال غير از اينکه جنبه قدرتمند فرهنگي دارد جنبه اجتماعي و سياسي مقتدري را نيز در خود جاي داده و نشان حلال در غذاها  نمود بيشتري يافته است. با تصويب استاندارد واحد حلال جنبه ديگري نيز از موضوع حلال مورد تاکيد قرار گرفت و آن نماد وحدت مسلمانان است؛ به نحوي که مسلمانان اگر چه تفاوتهاي رفتاري و اجتماعي را دارند ولي زمينه مشترکات عظيمي را نيز با خود يدک مي کشند و حرکت حلال هم اکنون تبديل به نماد وحدت مسلمانان شده است.

رئيس پارلمان بخش خصوصي ادامه داد: عليرغم تفاوت نظرهاي کارشناسي در موضوع هلال قرار است همه با هم حرکت کرده و پيش روند، ضمن اينکه جنبه سوم نشان حلال نماد همکاري اقتصادي مسلمانان جهان است همان آرزويي که کشورهاي اسلامي جنبه هاي اقتصادي معاملات خود را نيز گسترش دهند. اين آرزوي جمعي مسلمانان در طول ساليان متمادي بوده است اما نياز به يک فرمول عملي داشت و هم اکنون بحث هلال جلوه گاه عملي براي تحقق اين آرزو پيدا کرده است.

نهاونديان اظهار داشت: برآورد اين است که بازار حلال بازار چند ميليارد دلاري است؛ لذا مي توان در اين حوزه از اين فرصت فرهنگي - اجتماعي استفاده کرد و مبادلات خود را با کشورهاي دنيا افزايش داد.

به گفته وي، موضوع حلال تنها محدود به غذا نمانده و زماني که نشان حلال تنها در مورد مواد خوراکي موضوعيت داشت گذشته است. بلکه هم اکنون مباحث جدي حلال در موضوعاتي نظير دارو، لوازم بهداشتي، خدمات، توريسم و هتل داري نيز نمود يافته است به خصوص همزمان با تجربه ارزشمندي که در بحران جهاني اقتصاد پيدا شد و موسسات بانکداري اسلامي کمترين لطمه را نسبت به ساير موسسات مالي از موضوع بحران ديدند.

وي گفت: از نظر عملي نيز توجه به بحث حلال يک بحث سودآور است و برخي از سنجيده هاي هتل داري بين المللي در حال رونق و گسترش است به نحوي که در هفته گذشته گزارشي منتشر شده بود که يکي از موارد آن نتيجه گيري در مورد ارائه خدمات تصويري ويدئويي در هتلهاي کشورهاي اسلامي بود که بر اين اساس تصميم گرفته شده که از توزيع برخي محصولات فرهنگي غير اخلاقي در هتل ها اجتناب شود. وي گفت: بازار دارد ديکته مي کند که ملاحظات اجتماعي و اخلاقي رعايت شود.

رئيس اتاق بازرگاني افزود: چه اشکال دارد که مسلمانان زنجيره هتلهاي مسلمانان را تاسيس کنند و نشان حلال براي خانوارها اين اطمينان را حاصل کند که مشکلي به لحاظ مذهبي در محصولات فرهنگي و خوراک يک خانوار در زمان اقامت در هتل هاي حلال بوجود نمي آيد.

به اعتقاد نهاونديان، موضوع حلال نهضت تکيه بر هويت فرهنگي اسلامي و بحث حلال تنها جنبه اقتصادي ندارد و جنبه فرهنگي مقتدري را دنبال مي کند.




بازگشايي محور كنارك - زرآباد- جاسك
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 28
نویسنده : مولوی
مركز مديريت راه هاي كشور طي اطلاعيه اي از بازگشايي محور كنارك - زرآباد - جاسك در استان سيستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش ايرنا، اين محور كه به علت طغيان رودخانه مسدود اعلام شده بود ، ساعت 12 روز جاري با تلاش عوامل راهداري و پليس راه بازگشايي شده و روال عادي در آن برقرار گرديد.

هموطنان براي اطلاع از چگونگي وضعيت راه‌ها مي توانند با سامانه گوياي 141و88925252 و همچنين با ارسال پيامك به 1000141 وضعيت راه مورد نظر را جويا شوند .




موزه هنرهاي ملي چهارشنبه افتتاح مي‌شود
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 47
نویسنده : مولوی
سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از افتتاح موزه هنرهاي ملي در روز چهارشنبه 20 بهمن‌ماه خبر داد.

حسن محسني در گفت‌وگو با فارس گفت: موزه هنرهاي ملي كه تاكنون در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داشته از وضعيت به شدت نامناسبي برخوردار بوده است. در حال حاضر كل اشياي تاريخي موزه هنرهاي ملي از ساختمان وزارت ارشاد به مجموعه فرهنگي تاريخي ارگ آزادي منتقل شده است.

وي افزود: به دليل اينكه اين موزه در محيط اداري وزارت ارشاد قرار داشت با تعطيلي اداره، موزه هم تعطيل مي‌شده است به طوري‌كه موزه هنرهاي ملي ايران ميانگين بازديد روزانه‌اش به 5 تا 6 نفر در روز هم نمي‌رسيد.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه فضايي 7 برابر فضاي قبلي موزه براي اشياء موزه هنرهاي ملي اختصاص يافته است، گفت: موزه جديد هنرهاي ملي روز چهارشنبه 20 بهمن در مجموعه فرهنگي تاريخي ارگ آزادي افتتاح مي‌شود.

به گفته محسني فضاي جديد موزه هنرهاي ملي ايران در ارگ آزادي 5 هزار متر و كاملاً با اصول موزه‌داري هماهنگ است.

وي با بيان اينكه فضاي اين موزه در صورت نياز قابل توسعه نيز خواهد بود، گفت: ساختمان جديد موزه هنرهاي ملي ايران در ارگ آزادي در اختصاصي در نبش خيابان زنجان خواهد داشت.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از افتتاح موزه نقاشي پشت شيشه نيز در روز چهارشنبه در مجموعه ارگ آزادي خبر داد.

مجموعه فرهنگي تاريخي ارگ آزادي، ساختمان سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خيابان آزادي نبش خيابان زنجان است.




كشف بخش‌هاي چوبي «ديوار چين»
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 54
نویسنده : مولوی
باستان‌شناسان در شمال شرق چين موفق به شناسايي ويرانه‌‌اي از ديوارهاي چوبي شدند که گفته مي‌شود بخشي از ديوار بزرگ چين بوده است.

به گزارش ايسنا، باستان‌شناسان چيني در جريان كاوشهاي خود در محوطه‌اي در شمال شرقي اين كشور موفق به كشف بقاياي ديوارهايي چوبي شدند كه به احتمال فراوان بخشي از «ديوار چين» بوده است.

به گزارش شينهوا،‌ بخشهاي چوبي «ديوار چين» در استان «ليائونينگ» (Liaoning) واقع شده كه مي‌تواند نظريات فعلي درباره ساخت تمامي بخشهاي اين اثر تاريخي از سنگ و خشت را نقض كند.

بر اساس بررسي‌هاي اوليه باستانشناسان، بخشهاي چوبي ديوار چين با استفاده از چوب درختان «بلوط» و «بيد» در سالهاي حكومت سلسله امپراطوري «ژينگ» (Qing) بر سرزمينهاي تمدن چين باستان در فاصله سالهاي 1636 تا 1911 ميلادي ساخته شده است.

ديوار چين يكي از عجايب هفت‌گانه جهان شمرده مي‌شود و در جهان به لحاظ زمان ساخت طولاني‌ترين و بزرگترين مهندسي تدافعي نظامي در قديم است. اين ديوار در نقشه جغرافيايي چين 7000 كيلومتر امتداد يافته است.

تاريخ ساخت ديوار چين به قرن 9 قبل از ميلاد باز مي‌گردد. حكومت وقت چين براي جلوگيري از حملات مليت‌هاي شمالي، برجهاي آتش براي خبررساني و يا قلعه‌هاي مرزي براي حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با ديوار و بر روي آن ايجاد كرد.

ديوار چين يكي از عجايب هفت‌گانه جهان و از بزرگ‌ترين بناهاي تاريخي دنيا محسوب مي‌شود.

اين اثر سال 1987 در فهرست ميراث جهاني سازمان «يونسكو» ثبت شد.




خطبه‌خواني در مشهد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 58
نویسنده : مولوی
همزمان با شب شهادت شمس‌الشموس حضرت امام رضا(ع) براساس يك سنت ديرينه، پنجشنبه شب آيين ويژه خطبه خواني در حرم مطهر رضوي برگزار شد.

به گزارش مهر، طبق سنتي ديرينه هر سال دو بار به مناسبت دو واقعه مهم تاريخ اسلام يكي در شب شهادت امام حسين(ع) و ديگري در شب شهادت امام رضا(ع) با حضور توليت آستان قدس رضوي و مقامات سياسي، ديني، كشوري و لشكري و هزاران نفر از خدام حضرت اين مراسم در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود.

در ابتداي اين مراسم خادمان بارگاه ملكوتي ثامن الحجج(ع) در حالي كه شمع‌هاي فروزان در دست داشتند، در چهار گوشه صحن انقلاب حركت كرده و به مرثيه سرايي و عزاداري پرداختند.

در ادامه چند نفر از مداحان اهل بيت(ع) خطبه ويژه شب شهادت را كه شامل اقرار به يگانگي ذات اقدس پروردگار، حمد و ستايش خداوند و نثار درود و رحمت به رسول اكرم(ص) و سلام و صلوات بر ائمه معصومين(ع) است، قرائت كردند.در مراسم شب جمعه خطبه خواني حضرت رضا(ع) از همه خدام و كساني كه در مراسم سوگواري تاسوعا و عاشوراي حسيني و عزاداري آخر صفر حضور فعالانه‌اي داشته‌اند، تقدير شد.

يكي از محققان مذهبي در مورد مراسم خطبه‌خواني گفت: خطبه خواني يكي از آيين‌هاي ديني است كه فقط دو نوبت در سال و آن هم شب شهادت علي بن موسي الرضا(ع) و شب عاشوراي حسيني در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود، اين مراسم معنوي با تلاوت قرآن آغاز شده و با سخنراني يكي از خطباي بزرگ كشور در ذكر فضائل و مناقب حضرت رضا(ع) ادامه مي‌يابد.

رضا احمدي‌نيا افزود: پس از سخنراني، خادمان حرم مطهر رضوي دور تا دور صحن انقلاب مي‌ايستند و حفاظ حرم مطهر رضوي همراه با نوحه خواني و مرثيه سرايي از مقابل آنان عبور كرده و شهادت حضرت را به يكديگر تسليت مي‌گويند.

بعد از مراسم خطبه خواني كه در شب شهادت برگزار شد، شامگاه ديروز جمعه مراسم شام غريبان آن حضرت باشكوه خاصي گرامي داشته ‌شد.

به گفته معاون اماكن متبركه آستان قدس رضوي، در دهه آخر صفر حدود 10 ميليون زائر وارد حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) شده بودند كه دو ميليون و 500 هزار تشرف مربوط به شب و روز 28 صفر و 3 ميليون تشرف هم در شب و روز سالروز شهادت امام رضا (ع) بود.

محمود ممتاز‌ افزود: تعداد 3000 هيات مذهبي كه داراي مجوز رسمي هستند در دهه آخر صفر از سراسر كشور به مشهد مقدس عزيمت كردند كه موجب گردهمايي يكصد هزار نفري عزاداران همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر روز پنجشنبه در صحن جامع رضوي باحضور هيات‌ها و زائران شد.




مجسمه لنين، جاذبه جديد گردشگري لهستان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 59
نویسنده : مولوی
دولت لهستان اميدوار است با نصب مجسمه‌اي از لنين در يکي از شهرهاي اين کشور که مدتي محل سکونت رهبر شوروي بوده، جاذبه‌اي جديد در صنعت گردشگري به وجود آورد.

به گزارش ايسنا، مقامات شهر كوچك «پورونين» (Poronin) در شمال كشور اروپائي «لهستان» قصد دارند با با نصب مجسمه‌اي از «ولاديمير ايليچ اوليانوف نيكلاي لنين» معروف به «لنين»،رهبر بلشويكها در يكي از ميادين اين شهر، گردشگران بيشتري را جذب «پورونين» كنند.

لنين چندين سال از عمر خود را در پورونين زندگي كرده و قرار است مجسمه برنزي سه تني ويكه هم اكنون در موزه بناهاي كمونيستي اين شهر قرار دارد، به جاذبه جديد گردشگري جديد پورونين تبديل شود.

تصميم مقامات شهر پورونين براي جذب گردشگر با مجسمه لنين در شرايطي صورت مي‌گيرد كه در ماه نوامبر نيز با نصب بلندترين مجسمه مسيح (ع) در در شهر «سويبودزين» لهستان، دولت اين كشور گردشگران بيشتري را جذب اين كشور كرد.

اين مجسمه 33 متر طول داشته و سه متر از مجسمه مسيح(ع) در شهر ريودوژانيرو در برزيل بلندتر است.

مقامات صنعت گردشگري لهستان از استقبال گردشگران از مجسمه مسيح(ع) خشنود بوده و اميدوارند در ماه‌هاي آتي گردشگران بيشتري براي ديدن اين مجسمه به اين كشور سفر كنند.

لهستان از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوري چك و اسلواكي، از شرق با اوكراين، بلاروس و ليتواني و از شمال با روسيه و درياي بالتيك همسايه است.




شهرهاي قشم به خطوط ريلي سراسري متصل مي‌شوند
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 29
نویسنده : مولوی
مدير عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شهرهاي قشم، لافت و باسعيدو به شبکه سراسري ريلي کشور متصل مي شوند.

به گزارش مهر، سيد رضا موسوي صبح يکشنبه در حاشيه افتتاح فاز دوم پروژه بزرگراه خليج فارس در جمع خبرنگاران گفت: با اجراي طرح بزرگ پل خليج فارس و ايجاد شبکه ريلي از سرزمين اصلي به جزيره قشم شهرهاي اين جزيره به شبکه سراسري ريلي متصل خواهند شد.

وي بيان داشت: شبکه ريلي با اتصال به جزيره قشم مي تواند در توسعه گردشگري و صنعتي نقش موثري داشته باشد.

موسوي با اشاره به توسعه بزرگراهها در جزيره قشم با توجه به توسعه اقتصادي و گردشگري اين جزيره خاطرنشان کرد: اتوبانها و بزرگراههاي کنوني جوابگوي ظرفيت کنوني جزيره قشم نيست و از سالهاي گذشته طرح ساخت بزرگراههاي مهم در اين جزيره آغاز شده است.

وي افزود: طرح بزرگراه خليج فارس بين شهر قشم در انتهاي شرقي جزيره قشم تا بندر لافت به طول 57 کيلومتر طراحي شده است.

موسوي اظهار داشت: براي عبور از دريا و اتصال اين بزرگراه به سرزمين اصلي پل بزرگي به طول 1.5 کيلومتر در لافت که نزديکترين محل به سرزمين اصلي است، پيش بيني شده است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بزرگراه خليج فارس علاوه بر نقش مهمي که درتوسعه اقتصادي جزيره قشم به واسطه ارتباط مستقيم زميني با سرزمين اصلي خواهد داشت با توجه به امکانات بالقوه طبيعي بندر کاوه مسير حمل و نقل کالا براي استفاده از بندر يادشده را در تامين نيازهاي سرزمين اصلي فراهم خواهد ساخت از اين رو اين طرح يک طرح مهم ملي محسوب مي شود.

وي خاطرنشان کرد: قطعه دو بزرگراه خليج فارس به طول 4.8 کيلومتر از دانشگاه آزاد تا سه راهي لافت مي باشد که قطعه سه و قطعه چهار هم در فازهاي بعدي مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

وي همچنين با اشاره به توسعه بزرگراههاي اين جزيره خاطرنشان کرد: بزرگراه ديگري به طول 60 کيلومتر در جنوب جزيره قشم مورد مطالعه و طراحي قرار گرفته که از سال 90 با برگزاري مناقصه پيمانکار انتخاب و در فاز اول 10 کيلومتر از اين پروژه آغاز به ساخت خواهد شد.




مصر گردشگر نمي‌پذيرد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 56
نویسنده : مولوی
با بحراني شدن اوضاع در «مصر»، وزارت امور خارجه مصر از تمام آژانس‌هاي مسافرتي و گردشگري خواست، برنامه‌هاي مسافرتي خود به اين کشور را لغو کنند.

به گزارش ايسنا، ساعاتي قبل وزارت امور خارجه «مصر» به سفارتخانه‌هاي خود در تمامي كشورهاي جهان دستور داد تا اطلاع ثانوي از صدور ويزاي گردشگري براي گردشگران خودداري كنند.

به گزارش ورد توريسم، وزارت امور خارجه «مصر» همچنين از آژانس‌هاي مسافرتي خواسته برنامه‌هاي مسافرتي خود به اين كشور لغو كنند.

اين در حالي است كه در طي روزهاي گذشته و با اوج گفتن اعتراضات در مصر، كشورهاي مختلف جهان ازجمله آمريكا، كانادا، استراليا به گردشگران خود در خصوص سفر به مصر هشدار داده و كشورهاي ديگرنيز گردشگران خود از به سرعت از اين كشور خارج كردند.

در اين شرايط كارشناسان صنعت گردشگري شرايط صنعت گردشگري اين كشور را كه منبع اصلي درآمد مصر بوده را بحراني دانسته و از زيان يك ميليارد دلاري گردشگري مصر از بحران سياسي اخير خبر داده‌اند.

تا قبل از بحران سياسي اخير، صنعت گردشگران منبع اصلي درآمد كشور مصر و منبع اشتغال دو ميليون نفر بوده و اين كشور در طي سالهاي اخير سالانه بيش از 10 ميليارد دلار از محل اين صنعت درآمد داشت كه اين رقم در حدود 11 درصد توليد ناخالص داخلي مصر (GDP) بوده است.

اكنون تعداد گردشگران مصر به صفر رسيده و بسياري از كشورها تلاش‌هاي خود براي جذب گردشگران مصر به كشورهايشان آغاز كرده‌اند.




ارگ راين؛ دومين بناى خشتى جهان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 59
نویسنده : مولوی
ارگ راين پس از ارگ بم بزرگترين بناى خشتى جهان محسوب مى‌شود اما به دليل بي توجهي به اين اثر تاريخي و تبليغات ناكافي براي معرفي آن جزو جاذبه‌هاي گردشگري فراموش شده كرمان محسوب مي‌شود.

به گزارش مهر، بر اساس كتب تاريخي، راين منطقه‌اي با قدمت و تمدن كهن، در زمان ساسانيان است كه به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و مسير كرمان به جيرفت و بندرعباس، موقعيتي مناسب داشته و يكي از مراكز داد و ستد كالا و همچنين بافت پارچه‌هاي ارزشمندي بوده كه در خراسان و مصر و عراق خريداري مي‌شدند. اين منطقه در گذشته يكي از مراكز ساخت صنايع دفاعي مانند شمشير و تفنگ نيز بوده است.

وزيري، مؤلف كتاب جغرافياي كرمان، اي منطقه آن را چنين توصيف كرده است: باغستاني فسيح، مرغزاري بديع، آبش با سلسبيل برادر و هوايش با فردوس برابر.

در اين باغستان فسيح قلعه و ارگي باشكوه قرار دارد كه به نام همين منطقه معروف است. ارگ راين با مساحتى در حدود 20 هزار مترمربع، پس از ارگ بم بزرگ ترين بناى خشتى جهان محسوب مى شود و در فاصله 110كيلومترى شهر كرمان در مسير تردد اين شهر به بم قرار دارد.

اين ارگ در جنوب غربي شهر كنوني راين و بر بالاي قلعه‌اي با شكوه و با عظمت خودنمايي مي‌كند كه دور تا دور قلعه را حصاري با ارتفاع بيش از 10متر در بر گرفته است. اين بنا تا حدودي شبيه به ارگ تاريخي بم است. تنها ورودي قلعه از جبهه شرقي است كه با سردر بزرگ و با شكوه به محوطه داخلي راه دارد.

اين بنا متعلق به دوره ساساني‌ است و 20 هزار متر مربع مساحت دارد و الگويي از قلعه‌هاي مسكوني شهرهاي قديم را به تماشا مي‌گذارد. اين قلعه مانند ساير قلعه‌ها بخش عامه نشين و اعيان نشين دارد و فضاهاي معماري مورد نياز مردم نظير زورخانه، مسجد و اصطبل در آن ديده مي‌شود و مصالح كلي آن خشت خام است.

انتهاي يكي از راهروهاي قلعه چهار ساختمان زيبا كه احتمالاً محل حاكم نشين بوده وجود دارد. اين خانه‌ها به وسيله حصار و با برج‌هايي در اطراف محصور شده است. به نظر مي‌رسد اين خانه‌ها در زمان قاجار ساخته شده باشند چون پلان و نقشه آن‌ها شبيه بناهاي اين دوره است. با اين حال از قدمت و زمان بنيان اوليه قلعه اطلاع دقيقي در دست نيست و تا كنون هيچ شواهد و مداركي كه قدمت آن را دقيقا مشخص كند به دست نيامده است. اما گفته مي‌شود كه اين قلعه را ميرزا حسين خان رايني ساخته است.

قلعه راين در زمانهاي گذشته بر اثر عوامل طبيعي و انساني تخريب، ويران و تاكنون بارها مرمت و تعمير شده است. اين قلعه يكي از مهم ترين آثاري است كه مي‌تواند بر تاريخ هزار ساله اين خطه گواهي دهد و بر سند موجوديت راين قبل از اسلام مهر تأييد گذارد.

اين قلعه همانند راوي و قصه گوي پير و سالخورده‌اي است كه ناملايمات و توفان حوادث كمرش را خم كرده و بر رخسارش چين افكنده و از حكايات و داستانهاي تلخ و شيريني كه عمري با آنها قرين و دمساز بوده با ما سخن مي‌گويد.

اين قلعه بعد از ارگ بم دومين بناي خشتي استان كرمان محسوب شده و مي‌تواند به عنوان يكي ديگر از قطبهاي توريستي كرمان پذيراي گردشگران داخلي و خارجي باشد.

با اين‌كه قلعه راين در مورد تبليغات و جذب گردشگري از سوي مسوولان گردشگري استان كرمان مورد بي مهري قرار گرفته اما با اين حال به عنوان يكي از جاذبه‌هاي ناشناخته تاريخي كرمان، همواره شاهد حضور گردشگران بسياري است.




فاجعه زيست‌محيطي در بوشهر
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 56
نویسنده : مولوی
در پي تركيدگي خط لوله آغاجاري به گوره در ديلم استان بوشهر و جاري شدن سيل، 20 كيلومتر از خط ساحلي اين منطقه دچار آلودگي نفتي شد.

به گزارش ايسنا، چند روز قبل به دليل پوسيدگي خط لوله آغاجاري به گوره در ديلم استان بوشهر نشت نفت از اين خط لوله آغاز شد كه به گفته مهندس اتابك زاده ـ مدير كل محيط زيست بوشهر ـ اين نشتي، روز بعد از حادثه با تغيير خط لوله متوقف شد. اما روز چهارشنبه هفته گذشته به دليل جاري شدن سيل، اين نفت به دريا نشت كرد كه به دليل وضعيت بد جوي و توفاني بودن دريا تلاش نيروهاي امدادي براي مهار اين لكه بزرگ نفتي تاكنون به نتيجه نرسيده و نفت حدود 20 كيلومتر از ساحل منطقه ديلم را دچار آلودگي كرده است.

دكتر سيد محمد باقر نبوي ـ معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ـ در خصوص اين حادثه به ايسنا گفت: در پي شكستگي خط لوله نفت آغاجاري به گوره ديلم در استان بوشهر حجم زيادي نفت به منطقه سرازير شد كه مسوولان تصميم گرفتند براي جلوگيري از ورود آن به دريا، نفت را به دره‌اي در كنار منطقه هدايت كنند.

وي با اشاره به اين كه قرار بود مسوولان نسبت به احداث خاكريزي در جلوي دره مذكور جهت جلوگيري از ورود نفت به دريا اقدام كنند افزود: متاسفانه به دليل بارندگي شديد، امكان احداث اين خاكريز فراهم نشد، از سوي ديگر مقداري از نفت نيز كه به يك رودخانه فصلي ريخته شده بود، توسط مسوولان شركت نفت براي جلوگيري از ورود به دريا سوزانده شد.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: متاسفانه روز چهارشنبه به دليل جاري شدن سيلاب تمام نفتي كه به اين دره هدايت شده بود، وارد دريا شد و بر اساس برآوردهاي اوليه كه توسط مسوولان نفت، بنادر و محيط زيست توسط يك دستگاه بالگرد صورت گرفت، لكه نفتي به طول 20 كيلومتر و عرض 8 كيلومتر، سواحل ديلم را فرا گرفت.

وي با اشاره به اين كه روز پنجشنبه نيز مسوولان سازمان بنادر و دريانوردي و وزارت نفت تلاش كردند تا از طريق نصب بوم‌ها و بكارگيري اسكيمر نسبت به مكش نفت نشت كرده اقدام كنند كه متاسفانه به دليل توفاني بودن دريا هيچ يك از شناورهاي سازمان بنادر و حتي بخش خصوصي نيز موفق به انجام اين كار نشدند و عمده نفت به ساحل آمده است.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه عمليات پاكسازي ساحل از روز پنجشنبه در منطقه آغاز شده است، گفت: بر اين اساس نسبت به جابجايي شناهاي آلوده توسط لودرها و كاميون‌ها در منطقه اقدام مي‌شود كه اين عمليات همچنان ادامه دارد.

وي در پايان از مسوولان خواست با رعايت الزامات زيست‌محيطي هرچه سريعتر نسبت به پاكسازي مناطق آلوده اقدام كنند.

مهندس اتابك زاده ـ مدير كل محيط زيست بوشهر ـ نيز در اين خصوص گفت: اين خط لوله كه جهت صادرات نفت استفاده مي‌شده است، به دليل پوسيدگي دچار نشتي شد و هم‌اكنون عمليات پاكسازي سواحل توسط مسوولان در حال انجام است.

وي با اشاره به اين كه پيش‌بيني‌ مي‌شود، بارش شديد باران از بعد از ظهر جمعه نيز مجدد آغاز شود، تصريح كرد: با توجه به وضعيت دريا پيش‌بيني‌ مي‌شود كه آلودگي نفتي وارد دريا نشده و مجددا به ساحل ديلم باز گردد.

مدير كل محيط زيست بوشهر در خصوص برآورد ميزان خسارات وارده از نشت نفت نيز گفت: به دليل بدي آب و هوا، امكان برآورد دقيق خسارات زيست محيطي وارده هنوز فراهم نشده است، اما كارشناسان محيط زيست در حال برآورد اين خسارت هستند.