پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 51
نویسنده : مولوی

System Restore ابزاری است که شرکت مایکروسافت با عرضه ویندوز ME در سال 2000، آن را رونمایی کرد. ابزار و قابلیتی خوب که در نسل‏های بعدی ویندوز نیز تکرار شده و پیشرفته‏تر نیز شد. با استفاده از System Restore می‏توان ویندوزی را که به دلیل خاصی دچار مشکل و ایراد شده است را به همان حالت خوب گذشته بازگردانی کرد. این ابزار در حقیقت تنظیمات صحیح ویندوز را به خاطر می‏سپارد و آن را در محلی در هارددیسک برای مواقع اضطراری ذخیره می‏نماید. در ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- نیز شاهد حضور System Restore با مقداری تغییرات هستیم. هسته اصلی System Restore همانی است که در ویندوز XP وجود داشت، اما ساخت یک نقطه بازگردانی (Restore Point) تا حدودی متفاوت از پیش شده است. نقطه بازگردانی زمانی است که ویندوز شما خوب کار می‏کند و شما یک نقطه بازگردانی یا Restore Point می‏سازید که در زمان خرابی ویندوز از آن استفاده کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7 بپردازیم.

برای این کار:
در صفحه دسکتاپ یا در منوی Start، بر روی Computer راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
در پنل سمت چپ بر روی System Protection کلیک نمایید.
حال بر روی دکمه Create در پایین صفحه کلیک کنید.
در پنجره باز شده یک نام دلخواه برای نقطه بازگردانی مورد نظر انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک نقطه بازگردانی پیش از نصب از یک برنامه خاص ایجاد کنید، نامی را بنویسید که یادآور این موضوع باشد.
سپس بر روی دکمه Create کلیک کنید.
اکنون اندک زمانی صبر کنید تا نقطه بازگردانی ایجاد شود.
مشاهده پیغام The restore point was created successfully به منزله موفقیت‏آمیز بودن این مرحله است و نقطه بازگردانی ایجاد شده است.

به نقل از ترفندستان


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 40
نویسنده : مولوی
هارددیسک های دارای تکنولوژی SATA به دلیل سرعت بالا و ظرافت خود، روز‏به‏روز در حال گسترش هستند. ویندوز ویستا نیز به طور پیش‏فرض از هارددیسک‏های SATA پشتیبانی می‏کند. قابلیتی در ویستا نهفته است که باعث افزایش سرعت بیش‏از‏پیش این نوع هارددیسک‏ها می‏شود. اما به طور پیش‏فرض این قابلیت در ویندوز ویستا غیرفعال است. در این ترفند قصد داریم نحوه فعال‏سازی این قابلیت و در نتیجه افزایش سرعت هارددیسک‏های SATA را در ویندوز ویستا برای شما بازگو نماییم.



بدین منظور:
در منوی Start عبارت devmgmt.msc را وارد کرده و Enter بزنید تا به Device Manager ویندوز بروید.
از شاخه Disk Drives بر روی نام هارددیسک خود راست‏کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده به تب Policies بروید.
اکنون تیک گزینه Enable advanced performance را بزنید و در نهایت پنجره‏های باز را OK کنید.

به نقل از ترفندستان


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 40
نویسنده : مولوی

یکی از تغییرات عمده ‏ای که در ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای پیشین شاهد هستیم، تغییرات اساسی در نوار وظیفه یا Taskbar است. علاوه بر تغییرات ظاهری و زیباتر شدن Taskbar در ویندوز 7، نحوه قرارگیری برنامه‏های در حال اجرا نیز متفاوت‏تر از پیش شده است و گردش در میان پنجره‏های باز و انتخاب آن‏ها با سهولت بیشتری صورت می‏گیرد. یکی از قابلیت‏هایی که در ویندوزهای XP و ویستا وجود داشت، قابلیت Quick Lunch بود که با فعال کردن آن در Taskbar امکان دسترسی سریع به برنامه‏های مورد نظر فراهم می‏آمد. اما Quick Lunch در نوار وظیفه جدید در ویندوز 7 به طور پیش‏فرض وجود ندارد و در قسمت Toolbars نیز جهت انتخاب موجود نیست. در صورتی که دل‏تان برای Quick Lunch تنگ شده است می‏توانید با استفاده از این ترفند آن را در Taskbar جدید ویندوز 7 فعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا بر روی فضای خالی از Taskbar راست‏کلیک کرده و از منوی Toolbars گزینه New Toolbar را انتخاب کنید.
پنجره New Toolbar - Choose a folder باز خواهد شد.
حال کد زیر را عیناً Copy کرده و در قسمت Folder موجود در این پنجره Paste کنید:

%appdata%MicrosoftInternet ExplorerQuick Launch


پس از این کار بر روی دکمه Select Folder کلیک کنید.
با این کار نواری به نام Quick Lunch در سمت راست Taskbar نمایش داده خواهد شد. با کلیک بر روی فلش موجود در کنار آن، برنامه‏های موجود در Quick Lunch را می‏توان مشاهده و انتخاب کرد.

اما در صورتی که قصد دارید Quick Lunch را کاملاً شبیه نسخه‏های قبلی در ویندوزهای XP و ویستا کنید، یعنی آن را به سمت چپ آورده به طوری که تنها آیکن برنامه‏ها موجود باشد:
ابتدا اطمینان پیدا کنید Taskbar در حالت Lock نیست: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و تیک Lock the taskbar را بردارید.
سپس در صورتی که نوار انتخاب زبان (یا هر نوار مشابه آن) فعال است، آن را موقتاً غیرفعال کنید: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و از منوی Toolbars تیک گزینه Language Bar را بردارید.
اکنون جهت آوردن Quick Lunch به سمت چپ نوار وظیفه، با استفاده از ماوس ستون نقطه‏ای کنار آن را گرفته و به سمت چپ بکشید. آن را انقدر بکشید تا دقیقاً در کنار منوی Start قرار بگیرد.
حالا بر روی خود عبارت Quick Lunch راست‏کلیک کرده و ابتدا تیک گزینه Show Text را بردارید. سپس مجدد این کار را کرده و تیک گزینه Show Title را بردارید.
حالا با استفاده از ماوس، آیکن برنامه‏ها را مطابق میل خود جابجا کنید و Taskbar را آن طور که مایل هستید مرتب کنید.
حاصل کار، یک Quick Lunch، مشابه آنچه در ویندوزهای پیشین بود خواهد شد.
در پایان مجدد Language Bar را به Taskbar بیاورید و تیک گزینه Lock the taskbar را بزنید تا Taskbar قفل شود.

به نقل از ترفندستان


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



ترفندهايي از ويندوز
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 49
نویسنده : مولوی

با ياد گرفتن اين ترفندها مي‌توانيد بازدهي سيستم خود را افزايش دهيد و توانايي خود در کار با ويندوز را به‌رخ دوستانتان بکشيد.

1- حذف شاخص‌گذار فايل

هدف اصلي از شاخص‌گذاري فايل‌ها (File Indexing) در ويندوز اکس‌پي، تهيه فهرستي از فايل‌ها و سريع‌تر کردن جستجوي فايل‌هاي سيستمي در ويندوز است. از آنجايي که با شاخص‌گذاري و بي‌شاخص‌گذاري، جستجوي ويندوز اکس‌پي بسيار کند عمل مي‌کند، بهتر است آن را برداشته تا حداقل زمان شاخص‌گذاري را به پردازش اختصاص دهيم و بازده سيستم بالا رود. براي اين‌کار، بايد تمام فايل‌ها و فولدرهاي باز سيستم خود را ببنديد. به My Computer برويد و روي درايوهاي ديسک سخت خود کليک راست کنيد و بعد گزينه Properties را انتخاب کنيد. در پنجره‌اي که باز مي‌شود، بايدگزينه‌ Allow Indexing Service to index the disk for fast file searching را غير فعال کنيد و بعد از اتمام تاييد را بزنيد. بعد از يک بار راه‌اندازي مجدد، کامپيوترتان کمي سريع‌تر خواهد شد.

2- نمايش منوي خاموش کردن

اگر همکار، دوست و يا يکي از اعضاي خانواده شما از خاموش کردن‌هاي سخت‌افزاري خوشش مي‌آيد و اصلا حاضر نيست قبول کند که خالي کردن برق از سيستم به آن آسيب مي‌رساند، با انجام اين عمل مي‌توانيد آن را وادار کنيد که حتما از طريق نرم‌افزاري سيستم را خاموش کنند. اين کار را به‌دو روش مي‌توان انجام داد.

روش اول: روي يک جاي خالي از دسک‌تاپ کليک راست کنيد و بعد Properties را بزنيد. از منوي Screen Saver، گزينه Power را بزنيد.

روش دوم: از طريق کنترل پنل، گزينه Power Options را انتخاب کنيد.

حالا که پنجره Power Options باز شد، مي‌توانيد از طريق برگه Advanced گزينه When I press the power button on my computer را روي حالت Ask me what to do بگذاريد.

حال اگر کسي تصادفا يا عمدا دکمه خاموش کردن سيستم را زد، به‌جاي خاموش شدن، پنجره خاموشي ويندوز نشان داده مي‌شود و مي‌شود در صورت عدم تمايل، آن را کنسل هم کرد.

3- يک وظيفه هفتگي

سيستم شما بعد از مدتي کار کردن کند مي‌شود. اين امري است که همه کاربران ويندوز به آن واقف هستند. يکي از دلايل اين موضوع، وقوع پراکندگي در فايل‌هاست و همين باعث کند كردن لود شدن ويندوز، برنامه‌ها، و کپي کردن فايل‌ها در سيستم مي‌شود. در صورتي که مي‌توان با ابزارهاي ويندوز، آن را هميشه سرحال نگاه داشت. براي اين‌کار کافيست ابزار ضدپراکندگي ويندوز را هفته‌اي يک‌بار اجرا کنيد و تمام ديسک‌هاي خود را يکپارچه کنيد.

براي ديفراگ کردن درايوهاي خود، ابتدا تمام فايل‌ها و فولدرهاي باز را ببنديد. سپس به My Computer برويد و بعد روي هر درايوي که مي‌خواهيد کليک راست کنيد و Properties را بزنيد. از برگه Tools، گزينه Defragment Now را انتخاب کنيد. بسته به ساعت کار با سيستم‌تان، اين کار را ماهانه، هفتگي و حتي روزانه انجام دهيد


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



فوت و فن افزايش سرعت ويندوز
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی


كاربران ويندوز، معمولا به‌دنبال اين هستند كه سرعت ويندوز خود را بيشتر كنند، اين حس كه چيزي در اين ميان اشتباه كار مي‌كند كه بازدهي سيستم پايين است، در مورد اكثر كاربران درست است. گاهي اوقات مي‌توان با رعايت نكاتي سرعت سيستم را به‌مراتب بهتر كرد. با هم بخشي از اين نكات را بررسي مي‌كنيم.

حقه‌هايي براي خالي كردن حافظه

1– برنامه‌هاي آغازين را كم كنيد

وقتي ويندوز بالا مي‌آيد، تعداد زيادي از برنامه‌ها كه به‌عنوان برنامه‌هاي آغازين ‌(Startup Programs)‌ شناخته مي‌شوند، شروع به بارگذاري در حافظه مي‌كنند و اين باعث مي‌شود از زمان بالا آمدن ويندوز تا زمان آماده شدن آن براي استفاده، وقت زيادي از شما تلف شود. ضمن‌آن‌كه به هرحال اين برنامه‌ها از حافظه اصلي تغذيه مي‌كنند. ‌ ‌

2– حافظه اصلي را خالي كنيد

سرعت يك ماشين مستقيما به سرعت ‌RAM ‌ آن بستگي دارد. گاهي اوقات گمان مي‌كنند كه سرعت پردازنده مهم‌ترين عامل در سرعت يك كامپيوتر است. اگر حافظه كافي داريد اما به‌نظر مي‌رسد كه هميشه حافظه‌تان سنگين و پر است، از نرم‌افزارهاي خالي كردن رم همانند ‌RamBooster‌ استفاده كنيد. اين برنامه‌ها به‌طور دائم حافظه را خالي مي‌كنند و حتي مي‌توانيد ميزان حافظه‌اي كه مي‌خواهيد خالي شود را به آنها اعلام كنيد.

3– برنامه‌هاي مقيم را بررسي كنيد

برخي از برنامه‌ها هستند كه در حافظه اصلي مقيم مي‌شوند و فضاي آن را هدر مي‌دهند، با كمك برنامه‌هايي چون ‌TaskInfo‌، مي‌توانيد بفهميد كدام برنامه‌ها در حافظه هستند، و كدام‌شان به‌درد شما نمي‌خورد.

اگر هيچ برنامه‌اي نداشتيد، با فشردن سه كليد ‌Ctrl+Alt+Delete‌ هم مي‌توانيد امري مشابه انجام دهيد. دقت نيد كه به‌جز ‌explorer‌، برنامه آنتي‌ويروس و برنامه‌هاي سيستمي، تمام سرويس‌ها و برنامه‌هاي مقيم مي‌توانند مزاحم سرعت باشند.

4– بازدهي برنامه‌ها را بالا ببريد

مي‌توانيد سرعت برنامه را با تغيير اولويت پردازشي‌اش تغيير دهيد. به‌عنوان مثال مي‌خواهيد يك فايل ‌RAR‌ حجيم را فشرده كنيد و به حجم پردازشي زيادي نياز داريد، مي‌توانيد با رفتن به ‌ Task Manager ‌(‌فشردن كليدهاي ‌Ctrl+Alt+Delete)‌ و انتخاب تب ‌Processes‌ روي ‌WinRAR.exe‌ كليك راست كنيد و ‌Priority ‌‌آن را به ‌High‌ يا ‌RealTime‌ تغيير دهيد تا كار شما سريع‌تر انجام شود.

5– ميزكار را تميز كنيد

تمام آيكن‌هاي ناخواسته را از ميز كار حذف كنيد. دليل اين موضوع اين است كه هر بار ويندوز لود مي‌شود،‌محتويات ميان‌برهاي روي دسك‌تاپ را چك مي‌كند. ‌


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 44
نویسنده : مولوی

سريع‌تر کردن ويندوز اکس‌پي، آرزويي است که هرکسي با کامپيوترهاي پنتيوم 4 و 512 مگابايت رم دارد. اکس‌پي در ميان ويندوزها، تنها سيستم عاملي است که مي‌تواند با اين سخت‌افزار کار کند و ويندوز ويستا و 7 هر دو پيش‌نيازهاي سخت‌افزاري مدرن‌تري دارند. در شماره‌هاي گذشته بخشي از نکات ريز کار با ويندوز را آموزش داديم، در اين شماره نيز به بخش ديگري از اين نکات مي‌پردازيم.


 

 

نصب مجدد ويندوز همواره يکي از بهترين راه‌حل‌ها براي خلاصي از شر خطاها و کندي بيش از حد سيستم است. اما قبل از آن بايد از داده‌هاي خود پشتيبان تهيه کنيد که بعد از نصب ويندوز، چندين سال به عقب‌تر باز نگرديد. بهترين کار براي اين موضوع اين است که فايل‌هاي خود را در درايوي به‌جز درايوي که مي‌خواهيد روي آن ويندوز نصب کنيد، قرار بدهيد. اگر تابه‌حال فايل‌هاي خود را داخل درايو C قرار مي‌داديد و يا هنوز فايلي را نداريد، گام‌هاي زير را دنبال کنيد که ديگر بعد از نصب هم نيازي نباشد که وقت خود را صرف برگرداندن فايل‌ها به جاي قبل خود کنيد.

جابه‌جايي سندها

دايرکتوري My Documents شما معمولا در C:Documents and SettingsuserMy Documents قرار دارد. اگر مثلا درايو ديگري به‌عنوان درايو D داريد، مي‌توانيد روي My Documents خود کليک راست کنيد و گزينه Properties را انتخاب کرده و بعد Move را بزنيد. در اين‌جا مي‌توانيد يک فولدر از درايو D را انتخاب کنيد. به‌سادگي مشاهده خواهيد کرد که My Documents شما از اين به بعد در همه‌جاي سيستم، همان فولدري خواهد شد که تعريف کرده‌ايد. بدين صورت حتي بعد از نصب ويندوز با پيروي اين چند قدم ساده، مي‌توانيد پرونده‌هاي خود را باز گردانيد.

اگر از Outlook براي کنترل و ارسال ايميل‌هاي خود استفاده مي‌کنيد، مي‌توانيد به‌ترتيبي که گفته شد، نامه‌هاي خود را به يک فولدر در درايو ديگر بفرستيد. همچنين مي‌توانيد از تنظيمات ايميل خود هم بک‌آپ تهيه کنيد که مجددا به تنظيم کردن آن نيازي نباشد. براي انجام اينکار، گزينه Tools  را انتخاب کنيد و از منوي باز شده، Accounts را بزنيد. در پنجره‌اي که باز مي‌شود به‌دنبال Mail بگرديد. فهرستي از حساب‌هاي شما با کليک کردن روي ميل نشان داده خواهد شد، هر حسابي که مي‌خواهيد از آن پشتيبان بگيريد را انتخاب کنيد و بعد Export را بزنيد. اين کار يک فايل با پسوند .iaf ايجاد مي‌کند.

ممکن است بخواهيد تنظيمات خود را به‌همکارتان هم بدهيد که او هم ايميل‌ها را چک کند، در اين صورت او با کليک کردن روي Import در همين پنجره، مي‌تواند اين فايل را به آوت‌لوک خود بدهد.

بيشتر کاربران ويندوز، قبل از آنکه ويندوز را نصب کنند، تمام درايو را فرمت مي‌کنند. اين‌کار اصلا نيازي نيست و حتي گاهي اوقات ضرر هم دارد، چرا که ممکن است چندين سيستم عامل نصب کرده‌باشيد و حتي ممکن است منوي بوت خود را از دست بدهيد و ويندوزهاي ديگر را نبينيد. بهترين کار اين است که ابتدا، از طريق يکي ديگر از ويندوزهاي خود، فولدرهاي Program Files و Windows را حذف کنيد، بعد با استفاده از گزينه Clean Install ويندوز خود را در‌آن درايو نصب کنيد و بعد مسيرهاي بالا را براي بازگرداندن پشتيباني از سندهاي‌تان طي کنيد.

براي دانلودهاي‌تان حتما از مدير دانلود استفاده کنيد. مديرهاي دانلود نسل جديد فايل‌ها را به چند قسمت تقسيم مي‌کنند و تعداد زيادي کانکشن براي هر تکه ارسال مي‌کنند و به‌همين ترتيب، از حداکثر توانايي خطوط شما براي دريافت اطلاعات استفاده مي‌کنند و در نهايت تکه‌هاي دريافت شده را کنار هم قرار مي‌دهند.

اگر برنامه‌هاي زيادي نصب کرده‌ايد، منوي استارت پروگرامز شما براي باز شدن زمان زيادي صرف مي‌کند. مي‌توانيد اين برنامه‌ها را به بخش‌هاي مختلفي همچون Multimedia، اينترنت، ابزارهاي سيستمي و ... تقسيم کنيد. براي اين کار کافي است به مسير C:WindowsStart MenuPrograms برويد و فولدرهاي مورد نظر را بياندازيد و موقع نصب برنامه‌ها آن‌ها را داخل اين بخش‌ها بياندازيد و يا برنامه‌هاي ديگر را به اين فولدرها بفرستيد.

آيکون Show Desktop را همواره در Quick Launch خود نگه داريد. اما اگر آن را حذف کرديد، بايد عبارت *.scf را در درايو C: خود جستجو کنيد و بعد اگر فايل Show Desktop.scf را پيدا کرديد، آن را داخل فولدر Quicklaunch کپي کنيد. اگر آن فايل پيدا نشد، Notepad را باز کنيد و متن زير را داخل آن بنويسيد:

[Shell]

Command=2

IconFile=explorer.exe,3

[Taskbar]

Command=ToggleDesktop

از منوي فايل گزينه Save as را انتخاب کنيد و در پنجره‌اي که باز مي‌شود، Save as type را به All files تغيير بدهيد و اسم فايل را Show Desktop.scf بگذاريد. مطمئن باشيد که اين فايل را در فولدري که ايجاد کرده‌ايد ذخيره کنيد. حالا روي تسک‌بار خود کليک راست کنيد و از منوي Toolbar گزينه New Toolbar را انتخاب کرده و سپس فولدري که فايل Show Desktop.scf را در آن گذاشته‌ايد انتخاب کنيد.

عليرضا طياري


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



كليدهاي ميانبر ويندوز 7
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 36
نویسنده : مولوی

لیست کامل از میانبرهای ویندوز 7 داریم که شامل میانبرهای صفحه کلید و ماوس می‌شود:

Win+Home :تمام پنجره‌ها به غیر از پنجره‌ای که فعال است را می‌بندد

Win+Space :تمام پنجره‌ها را شفاف می‌کند تا از این طریق Desktop معلوم شود

Win + فلش بالا: پنجره فعال را بزرگ می‌کند

+ Shift+ Win فلش بالا: پنجره‌ فعال را به صورت عمودی بزرگ می‌کند

Win +فلش پایین: پنجره‌ فعال را کوچک می‌کند و یا اگر بزرگ است آن را به حالت اولیه در می‌آورد

+Win فلش چپ/ راست: پنجره‌ فعال را در طرفین Desktop جاسازی می‌کند

Win+P :تنظیمات Presentation نمایشگر را باز می‌کند

Win+(+/-) :به بیرون و داخل زوم می‌کند

Win+G :بین Gadget‌های ویندوز مرور می‌کند

با کشیدن پنجره‌ها به محل‌های مختلف هم می‌توانید کارها زیادی انجام دهید:

 

* کشیدن هر پنجره به بالای Deskptop باعث بزرگ شدن آن می‌شود


کشیدن پنجره به طرفین Desktop باعث جاسازی آن در نیمه‌های صفحه می‌شود


را ماوس نوار بالای پنجره با بگیرید و آن را تکان دهید، این کار باعث کوچک شدن تمام پنجره‌های باز می‌شود

در ویندوز ویستا و همچنین ویندوز هفت با فشردن دکمه ویندوز به همراه اعداد 1 تا 9، برنامه‌های داخل Taskbar به ترتیب از چپ به راست اجرا می‌شوند.

Win+T :نمای کوچکی از برنامه‌های باز را به شما نشان می‌دهد

Win+B :آیکون‌های System Tray را پیش‌نمایش می‌دهد

+Shiftکلیک روی برنامه‌های Taskbar: برنامه و یا یک پنجره دیگر از برنامه‌های روی Taskbar را اجرا می‌کند

Ctrl+Shift کلیک روی برنامه‌های Taskbar: آن برنامه را در حالت Administrator باز می‌کند

+Shift کلیک راست روی برنامه‌های Taskbar: منوی پنجره‌های برنامه را نمایش می‌دهد

*یکی دیگر از میانبرهای خوب ویندوز 7، امکان ایجاد New Folder با فشردن Ctrl+Shift+N است.

میانبرهای زیر هم در Windows Explorer کاربردهای زیادی دارند:

+Alt دکمه بالا: یک فولدر بالا می‌رود

Alt+P: صفحه پیش‌نمایش را در باز می‌کند

Shift+ کلیلک راست روی فایل یا فولدر: یک مسیر کپی درست می‌کند، به این ترتیب مسیر فایل روی Clipboard کپی می‌کند


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 49
نویسنده : مولوی

از ويندوز ويستا به اين طرف، سيستم امنيتي جديدي به نام User Account Control به ويندوز اضافه شد. اين سيستم در نسخه‌هاي قبلي هم بود، اما كاربرد فعلي را نداشت. اين سيستم امنيتي در روزهاي ابتدايي کار با ويندوز ويستا 7، آزاردهنده به‌نظر نمي‌رسد، ولي بعد از مدتي به يك مزاحم تبديل مي‌شود و بيشتر كاربران، اين سيستم را غيرفعال مي‌کنند. براي آشنايي بيشتر با آن و نحوه غيرفعال‌کردن آن به لينك‌هاي پاورقي مراجعه كنيد.


 

بحث ما درباره نوشتن برنامه‌هايي است كه در ويندوز ويستا و 7 نوشته مي‌شوند و قرار است با UAC دست و پنجه نرم كنند. اجازه ‌دهيد با يک مثال اين موضوع را بيشتر روشن کنيم. ممکن است شما در برنامه خود نياز به تغييراتي در رجيستري داشته باشيد يا اين‌که يک فايل را در درايو اصلي ويندوز، تغيير دهيد. اگر UAC شما غيرفعال نباشد با يک پيغام خطا مواجه مي‌شويد (اين خطا ناشي از رخ‌دادن استثنا UnAuthorize Exception است).

عمليات مورد نظر شما مختل خواهد شد و کار به‌درستي انجام نمي‌شود و طبعا بخش‌هاي ديگر برنامه شما هم درست کار نخواهند کرد. بسيارخوب، اين مشکل را چگونه حل کنيم؟

اولين راهي که پيش روي ماست غيرفعال‌کردن UAC  است. اما بزرگ‌ترين مشكل اين است كه نمي‌توانيد به مشتري بگوييد حتما UAC را غيرفعال كند. ضمن اين‌كه غيرفعال‌کردن آن، خود نياز به‌دسترسي ادمين دارد و ممكن است كاربر دسترسي به ادمين نداشته باشد. راه ديگر اين‌است كه به‌کاربر اطلاع دهيم يا خودش UAC را غيرفعال کند يا زمان اجراي برنامه از گزينه Run as administrator را انتخاب کند.

اين روش‌ها، روش‌هاي درستي هستند، اما بهترين نيستند. در اينجا ما روش سومي را به شما معرفي مي‌کنيم. در اين روش اين برنامه خود را، به‌صورت Administrator اجرا مي‌کند.

براي شروع، نكته‌‌اي در مورد يکي از دستورات خط‌فرمان ويندوز بدانيد. در خط‌فرمان ويندوز دستوري به نام runas موجود است. اين دستور به‌ويندوز مي‌فهماندكه فلان برنامه (که آدرس آن را به عنوان آرگومان به runas داده‌ايم) در چه حالتي(Mode) قرار است اجرا شود يا با چه سطح دسترسي بايد اجرا شود. براي اطلاعات بيشتر در مورد اين دستور کافي است از Help آن استفاده كنيد. براي مطالعه Help دستور را با آرگومان /? اجرا کنيد: (runas /?) يا به لينك پاورقي مراجعه كنيد.

براي غلبه به اين مشكل چه كنيم؟ اولين کاري که بايد انجام شود، بررسي حالت اجراي برنامه است. بايد متوجه شويم كه آيا برنامه به سيستم دسترسي کامل دارد؟ براي اين‌كار از متد زير استفاده مي‌کنيم.

static internal bool IsAdmin()
{
WindowsIdentity id = WindowsIdentity.GetCurrent();
WindowsPrincipal p = new WindowsPrincipal(id);
return p.IsInRole(WindowsBuiltInRole.Administrator);
{

اين متد ابتدا مشخصات کاربر جاري را از سيستم مي‌گيرد و با استفاده از IsInRole مشخص مي‌کند که کاربر جزو دسته Administrator است يا خير. براي اطلاعات بيشتر در مورد متدها و کلاس‌هاي استفاده شده به MSDN  مراجعه كنيد. اگر متد بالا مقدار true را برگرداند، يعني کاربر ادمين است و دسترسي کامل و نامحدود به‌سيستم دارد و مي‌تواند هر عملي را انجام دهد.

نکته: وقتي شما از گزينه Run As Administrator براي اجراي برنامه استفاده مي‌کنيد، مثل اين است که کاربر ادمين برنامه را اجرا کرده است يا اين‌که وقتي UAC را غير‌فعال مي‌کنيد، بدين معناست که همه کاربران ادمين هستند.

اگر کاربر ادمين نبود، يعني متد IsAdmin مقدار false را برگرداند، چه بايد كرد؟

در اين شرايط شما بايد برنامه را با استفاده از دستور runas که پيش‌تر توضيح داده شد اجرا كنيد. اين‌کار با استفاده از متد زير انجام مي‌شود:

internal static void RestartElevated()
{
ProcessStartInfo startInfo = new ProcessStartInfo();
startInfo.UseShellExecute = true;
startInfo.WorkingDirectory = Environment.CurrentDirectory;
startInfo.FileName = Application.ExecutablePath;
startInfo.Verb = "runas";
try
{
Process p = Process.Start(startInfo);
}
catch(System.ComponentModel.Win32Exception ex)
{
return; //If cancelled, do nothing
}
Application.Exit();
}

کاري که اين متد انجام مي‌دهد اين است که نمونه ديگري از برنامه ما را با دستور runas اجرا مي‌کند و سپس نمونه قبلي را با استفاده از Application.Exit مي‌بندد. بعد از اجراي اين متد، برنامه ما با سطح دسترسي ادمين اجرا مي‌شود، درست مانند زماني که ما گزينه Run as administrator را براي اجراي برنامه انتخاب کرده‌ايم. به‌اين ترتيب، برنامه بدون مشکل تمام کارها را انجام مي‌دهد.

منبع:

http://www.codeproject.com/KB/vista-security/UAC_Shield_for_Elevation.aspx

پاورقي:

شيوه غيرفعال كردن UAC:

http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control

استفاده از دستور runas

http://en.wikipedia.org/wiki/Runas

اميربهاالدين سبط ‌الشيخ


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



حصارکشي ميزکار
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 58
نویسنده : مولوی
فنس‌کشيدن و محدود کردن يا به‌قول خودمان کرت‌بندي آيکون‌هاي دسکتاپ، يکي از نيازهاي اساسي کساني است که ميز کار شلوغي دارند و مي‌خواهند سر و ساماني به دسکتاپ پر آشوب خود بدهند. فنس يکي از همين برنامه‌هاست. اين برنامه پانل‌هايي روي دسکتاپ شما مي‌اندازد که قابليت تغيير اندازه و محل ‌آن‌ها روي دسکتاپ را دارند. فنس همچنين تداخلي با تصوير پس‌زمينه سيستم‌عامل شما ندارد و قابليت جالبي دارد که با 2بار کليک روي ميزکار، تمام آيکن‌ها ناپديد مي‌شوند. اين نرم‌افزار يکي ديگر از هنرهاي StarDock است و مي‌توانيد آن را از مسير زير به‌رايگان دريافت کنيد:
http://www.stardock.com/products/fences

:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 49
نویسنده : مولوی
پرداختن به مقوله امنيت در سيستم عامل، همواره از بحث‌هاي مهم در رابطه با امنيت اطلاعات ديجيتالي بوده که امروزه با گسترش اينترنت، اهميت آن مضاعف شده است.هر روز ويروس‌هاي جديدي در حال پيدايش هستند، اما نرم‌افزارهاي ضدويروس نمي‌توانند مشكلات ناشي از آنها را برطرف كنند. در ادامه راه‌كارهاي ساده‌اي براي افزايش امنيت درسيستم عامل ويندوز پيشنهاد مي‌گردد.

1- روي BIOS سيستم خود پسورد بگذاريد. ابتدا کامپيوتر خود را ري‌استارت كنيد، هنگام راه‌اندازي مجدد سيستم دکمه Del را فشار دهيد تا به محيط  تنظيمات بايوس وارد شويد. در اين قسمت دو گزينه براي گذاشتن پسورد وجود دارد:

Set supervisor password: با انتخاب اين گزينه فقط محيط بايوس شما رمزدار مي‌شود.

Set user password: با انتخاب اين گزينه، هنگامي که کامپيوتر راه‌اندازي مي‌شود کاربر موظف است رمز عبور را وارد کند.

2- گزينه First Boot را روي Hard disk  قرار دهيد تا همواره سيستم با ديسك سخت بوت شود.

3- در Screen server دستگاه، گزينه Password protect را فعال کنيد تا وقتي پاي دستگاه نيستيد، ديگرانبه راحتي به اطلاعات شما دسترسي نداشته باشند.

4- هميشه سيستم عامل خود را به روز نگه داريد. براي داشتن يک سيستم سالم، به‌کمک سرويس‌پک‌ها و هات‌فيکس از سوءاستفاده هکرها و کدهاي مخرب جلوگيري كنيد.

5- براي روشن کردن به‌روزرساني خودكار مراحل زير را بپيماييد:

Start -» control panel -» security center

پس از کليک بر روي Security center روي Automatic updates کليک کنيد و تنظيمات روز و ساعت آن را انجام دهيد.

6- سعي كنيد روش پيكربندي (فرمت) تمامي درايوها NTFS باشد. براي آنکه تمامي درايوهاي شما NTFS شود بدون آنکه به محتويات درايو شما آسيبي برسد، دستور زير را رادر خط فرمان ويندوز خود وارد كنيد:

Convert [نام درايو] :  /FS:NTFS

7- کاربر Guest و بقيه کاربران غيرلازم را غيرفعال کنيد. براي اين كار، بر My computer راست‌کليک و سپس Manage را انتخاب کنيد حال در کنسول Computer management در قسمت Local User and Group در قسمت Users روي کاربر Guest و بقيه کاربران غيرلازم با دابل‌کليک، تيک Account is disable را بزنيد. در ضمن براي همه اكانت‌ها (به‌ويژه Administrator) يک رمز عبور مناسب انتخاب کنيد.

8- Remote Desktop سيستم را به اين صورت غيرفعال کنيد:

Start -» Control panel -» system -» remote -» remote desktop

سپس مطمئن شويد گزينه  Allow users to connect remotely to this computer غيرفعال باشد.

9- Simple file sharing را غيرفعال كنيد. براي انجام اين كار، در Folder option، زبانه View از قسمت Advanced setting تيک Use simple file sharing را برداريد.

10- سرويس هاي زير را غيرفعال کنيد (در RUN عبارت services.msc را بزنيد):

Telnet

IIS

Remote registry

Remote desktop help session manager

Universal Plug and Play Device Host

Routing and remote access

SSDP Discovery Service

Netmeeting remote desktop sharing

11- تنظيمات پاک کردن Page file در هنگام Shutdown

اين تنظيمات در Group policy ويندوز صورت مي گيرد.

براي ورود به group policy دستور gpedit.msc را در run تايپ کنيد و در صفحه باز شده مسير زير را طي کنيد:

Computer configuration -» windows setting -»

security setting -» local policies -» security option

و گزينه   shut down : clear virtual memory page fileرا غيرفعال كنيد.

12- Dump file را ازمسير زير غيرفعال کنيد:

Control panel -» system -» advanced -» startup and recovery -» setting

حال در بخش Write debugging information پارامتر مربوط به None را تغيير دهيد

يک dump file مي‌تواند به‌عنوان يک ابزار رفع اشکال به ما ياري رساند، مخصوصا وقتي که يک سيستم دچار مشکل شود و يا پيام معروف  "Blue screen of death" رخ بدهد. ولي همين dump fileها مي‌توانند کمک خوبي براي هکرها باشند.

13- قابليت Auto run را براي CD غيرفعال کنيد. يکي از راه‌هاي دسترسي فيزيکي هکرها به کامپيوتر از طريق انتشار کدهاي مخرب به‌كمك سي‌دي است.

RUN -» gpedit.msc -» administrative templates -» system -» Turn of auto play

14- Default shareها را غيرفعال کنيد. ويندوز در حالت پيش‌فرض درايوهاي خود را به‌صورت مخفي به اشتراک گذاشته است، براي غيرفعال کردن آن مراحل زير را طي کنيد:

RUN -» regedit -» HKEY_LOCAL_MACHINE -» System -» CurrentControlSet -» Services -» Lanmanserver -» parameters

نادر سوفسطايي


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



قفل سريع ويندوز با يك كليك
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 38
نویسنده : مولوی
شايد تا به حال به فکر يافتن راهي بوده‌ايد که کامپيوتر خود را راحت‌تر از آنچه متداول است در حالت Lock قرار دهيد، اين کار بسيار ساده است و با طي کردن مراحل زير شما ميتوانيد يک آيكون به صفحه نمايش يا Quick Launch اضافه کنيد که با يک ضربه ماوس روي آن، سيستم شما در حالت لاك قرار مي‌گيرد.

 

1- روي صفحه نمايش خود راست کليک کنيد و New را انتخاب کنيد.

2- در پنجره‌اي که ظاهر شده، در قسمت Type the location of the item فرمان زير را بنويسيد:

rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

3- Next را بزنيد و نام شورت‌كات را وارد کنيد و کليد Finish را بزنيد.

جهت راحتي بيشتر پيشنهاد مي‌شود که ميانبر ايجاد شده را با ماوس به يک قسمت از فضاي خالي كوييك‌لانچ بکشيد تا از اين پس در هنگام نياز با زدن يک کليد دستگاه شما در حالت لاك قرار گيرد

:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



اورجينال كردن ويندوز !
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 50
نویسنده : مولوی
از آنجا كه در كشور ما سازوكار فروش رسمي نسخه اصل نرم‌افزارها وجود ندارد، براي اکثر کساني که از ويندوز اکس‌پي استفاده مي‌کنند و سيستم خود را به‌روز مي‌کنند، پيغام Windows Genuine Advantage‌ آشنا است. اين پيغام، بعد از نصب به‌روزرساني با همين عنوان روي سيستم‌هاي ويندوز اکس‌پي با سريال تکراري نشان داده مي‌شود. اين پيغام آزاردهنده که باعث کندي استفاده از سيستم، چه در زمان بالا آمدن ويندوز و چه در زمان استفاده کردن از آن مي‌شود، براي بسياري از کاربران چاره‌اي نمي‌گذارد که ويندوز خود را از اول نصب کنند.

 

اما راه حل ديگري وجود دارد که مي‌توان در کمتر از 5دقيقه، ويندوز را از اين پيغام خلاص کرد. براي شروع فايل زير را دريافت‌ کنيد:

http://tinyurl.com/click265trick1

سپس آن را اجرا کنيد و هنگامي که پيغام تاييد به شما مي‌دهد، آن را تاييد کنيد. حال کافي است به آدرس زير برويد:

http://tinyurl.com/click-265trick2

سپس منوي Windows Validation‌ را انتخاب کنيد و نرم‌افزار ويندوز را دانلود کنيد. پس از نصب نرم‌افزار، که حجمي کمتر از يک مگابايت دارد، به اينترنت هدايت مي‌شويد و پس از چند دقيقه، ويندوز خود را درست مي‌کنيد. بعد از يک راه‌اندازي مجدد ديگر پيغام آزار دهنده Genuine را نخواهيد ديد.

همچنين يادتان باشد كه شما يك نرم‌افزار به مايكروسافت بدهكاريد و اگر روزي رعايت حق كپي‌رايت و فروش نرم‌افزارها در كشور رسمي شد، بدهي خود را جبران كنيد!


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



مشاهده محتواي كليپ بورد
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 42
نویسنده : مولوی

آيا تا به‌حال شده‌است که بخواهيد بدانيد چيزي که کپي کرده‌ايد چيست؟ ممکن است سهوا چيزي را حذف کرده باشيد،‌ و تنها اميدتان، کليپ‌بورد ويندوز باشد. اما نمي‌دانيد که چطور مي‌توان اطلاعات آن را خواند. ويندوز يک برنامه مخفي دارد که محتواي کليپ‌بورد را به‌شما نشان مي‌دهد. مراحل زير را دنبال کنيد:

 

روي منوي استارت کليک کنيد و بعد Run را بزنيد. حالا عبارت clipbrd را تايپ کنيد. يک برنامه باز مي‌شود که مي‌توانيد در آن محتويات کليپ‌بورد خود را ببينيد، آن را تغيير دهيد و ذخيره کنيد.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 39
نویسنده : مولوی
اگر از کاربران ويندوز 7 باشيد مطمئنا با اين مشکل مواجه شده‌ايد که رايانه خود را در حالت Sleep خاموش مي‌کنيد اما به‌طور اتفاقي وقتي دستتان به ماوس برخورد مي‌کند رايانه مجددا روشن مي‌شود و مجور مي‌شويد مراحل خاموش کردن را دوباره طي کنيد! اين قابليت يکي از امکانات پيش‌فرض ويندوز 7 است که رايانه شما با حرکت ماوس از حالت Sleep خارج شده و مجددا روشن شود اما اگر پشتيباني از اين قابليت براي شما دردسرساز شده است مي‌توانيد به روش زير آن را غيرفعال کنيد:

 

1- روي گوي ويندوز کليک کرده و وارد کنترل پانل شويد.

2- گزينه Hardware and Sound را انتخاب کنيد.

3- از ميان زيرشاخه‌هاي Devices and Printers روي گزينه Mouse کليک کنيد.

4- به تب Hardware مراجعه کرده و ماوس خود را از ليست موجود انتخاب کنيد.

5- پس از انتخاب ماوس روي کليد Properties کليک کرده و از پنجره جديد گزينه Change settings را انتخاب کنيد.

6- به تب Power Management مراجعه کنيد و گزينه Allow this device to wake the computer را غيرفعال کنيد.

7- تمام پنجره‌هاي فعال را با انتخاب گزينه OK ببنديد.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



راهي براي سرعت باز شدن فولدرها
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 45
نویسنده : مولوی
اگر در يك فولدر تعداد زيادي فايل داشته باشيد، حتما به اين مشكل برخواهيد خورد كه وقتي به يك فولدر با تعداد فايل زيپ بالا مراجعه مي‌كنيد، ويندوز تلاش مي‌كند محتويات آن فايل‌ها را پيش‌پيش خوانده تا همانند يك فولدر با آن‌ها رفتار كند. بدين ترتيب حتما با كندي روبرو خواهيد شد. نصب نرم‌افزارهاي جايگزين هم فايده‌اي ندارد و ويندوز به اين رفتار خود ادامه خواهد داد. بهترين كار اين است كه مدير زيپ ويندوز را كلا غير فعال كنيد. براي اين‌كار مراحل زير را پيگيري كنيد: ‌ ‌

‌...Start -» Run‌

در باكس باز شده اين عبارت را بزنيد: ‌ ‌

‌/u zipfldr 32regsvr‌

براي نصب مجدد پشتيباني زيپ، اين عبارت را وارد كنيد: ‌ ‌

‌zipfldr 32regsvr


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 54
نویسنده : مولوی
به‌دنبال روشي براي انتخاب آسان چندين فايل يا پوشه در ويندوز هستيد؟ از اين‌كه براي انتخاب چند فايل كليدهاي كنترل يا شيفت را پايين نگه‌داريد خسته شده‌ايد؟

مطمئنا شما نيز با روش‌هاي انتخاب چند فايل توسط كليدهاي كنترل و شيفت آشنايي داريد. همان‌طور كه مي‌دانيد با پايين نگه‌داشتن كليد كنترل مي‌توانيد فايل‌هاي مختلف را به حالت انتخاب درآوريد و با پايين نگه‌داشتن كليد شيفت نيز مي‌توانيد مجموعه‌اي از فايل‌هاي متوالي را از يك فايل تا فايل ديگر انتخاب كنيد.

اگر به‌دنبال روش ساده‌تري براي اين كار هستيد و مي‌خواهيد تنها با استفاده از ماوس به انتخاب چندين فايل بپردازيد طبق روش زير عمل كنيد (اين روش در ويندوزهاي ويستا و 7 قابل استفاده است:)

1– روي گوي استارت ويندوز كليك كرده و پس از تايپ عبارت ‌Folder Options‌ در كادر جستجو، كليد اينتر را فشار دهيد.

2– به تب ‌View‌ مراجعه كنيد و از بخش ‌Advanced Settings‌ علامت چك‌مارك كنار گزينه زير را به حالت فعال درآوريد و سپس ‌Apply‌ كنيد:

‌Use check boxes to select items ‌

همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد از اين پس كنار نام فايل‌ها و پوشه‌هاي شما يك مربع كوچك قرار گرفته است كه به كمك آن به‌راحتي مي‌توانيد فايل‌ها يا پوشه‌هاي موردنظرتان را به حالت انتخاب درآوريد.

همچنين از اين قابليت براي انتخاب چندين آيكون يا برنامه در دسكتاپ نيز مي‌توانيد استفاده کرد.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



سطل حرف گوش كن!
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی
يكي از ابزارهاي موجود در ويندوز، ‌Recycle Bin‌ يا همان سطل آشغال ويندوز است كه وقتي شما فايلي را از روي هارد‌ديسكتان حذف كنيد ابتدا فايل مربوطه به اين بخش منتقل شده و پس از حذف از اين بخش نيز به‌طور كامل از هارد‌ديسك شما حذف مي‌شود.

كاربران بسياري ديده مي‌شوند كه گاهي اوقات قصد دارند فايلي را حذف كنند اما مطمئن نيستند كه بعد‌ها به اين فايل نياز داشته باشند يا خير به همين دليل فايل خود را به سطل آشغال منتقل مي‌كنند و تا چندين ماه نيز آن را به‌طور كامل از هارد‌ديسك خود حذف نمي‌كنند. اما انجام اين كار به مرور زمان موجب مي‌شود تا نه تنها فضاي خالي هارد‌ديسك افزايش پيدا نكند بلكه براي حذف فايل‌هايي از سطل آشغال ويندوز نيز نمي‌توان فايل‌هاي خيلي قديمي را از فايل‌هايي كه به تازگي حذف شده‌اند تشخيص داد.

نرم‌افزار ‌Bin Manager‌ ابزاري بسيار كوچك و كم حجم اما قدرتمند براي مديريت سطل آشغال ويندوز شما است. اين نرم‌افزار كه حجم آن كمتر از 100كيلوبايت است به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌راحتي فايل‌هاي مورد نظر از تاريخ‌هاي مختلف را از سطل آشغال ويندوز خود حذف كنيد. به‌عنوان مثال با كمك اين برنامه مي‌توانيد تمام فايل‌هايي كه سه روز از تاريح انتقالشان به سطل آشغال گذشته است و يا تمام فايل‌ها به‌جز فايل‌هايي كه امروز به سطل آشغال منتقل شده‌اند را حذف كنيد. براي دانلود اين نرم‌افزار مي‌توانيد به لينك زير مراجعه كنيد:

http://www.cheztabor.com/BinManager/setup.exe


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



بازدید : 41
نویسنده : مولوی
شايد تا به‌حال به فكر يافتن راهي بوده‌ايد كه كامپيوتر خود را راحت‌تر از آنچه متداول است در حالت ‌Lock‌ قرار دهيد، اين كار بسيار ساده است و با طي كردن مراحل زير شما مي‌توانيد يك آيكون به صفحه نمايش يا ‌Quick Launch‌ اضافه كنيد كه با يك ضربه ماوس بر روي آن سيستم شما در حالت لاك قرار مي‌گيرد. ‌ ‌ 1– روي صفحه نمايش خود راست كليك كنيد و از ‌Shortcut‌، ‌New‌ را انتخاب كنيد.

2– پس از اين كار در پنجره اي كه ظاهر شده در قسمت ‌Type the location of the item‌ فرمان زير را بنويسيد:

‌.dll,LockWorkStation32.exe user32rundll‌

3- ‌Next‌ را بزنيد و نام ‌Shortcut‌ را وارد كنيد و كليد ‌Finish‌ را بزنيد.

جهت راحتي بيشتر پيشنهاد مي‌شود كه ميانبرايجاد شده را با ماوس به يك قسمت از فضاي خالي ‌Quick Launch‌ بكشيد تا از اين پس در هنگام نياز با زدن يك كليد دستگاه شما در حالت لاك قرار گيرد.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



حذف ‌Shutdown‌ و ‌Restart‌ در ويندوز 7
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 40
نویسنده : مولوی
گاهي اوقات ممكن است رايانه‌اي را با دوستان يا آشنايانتان به اشتراك گذاشته باشيد و بخواهيد مانع از خاموش كردن يا راه‌ندازي مجدد رايانه ‌(Restart)‌ توسط آن‌ها شويد. در اين ترفند با روش اجراي اين كار در ويندوز 7 آشنا مي‌شويد:

توجه: در اين ترفند از ابزار ‌Local Group Policy‌ استفاده مي‌شود كه در نسخه‌هاي ‌Starter‌ يا ‌Home‌ ويندوز 7 وجود ندارد.

1– ابتدا روي گوي ويندوز كليك كرده و عبارت ‌gpedit.msc‌ را در كادر جستجو وارد كنيد. سپس كليد اينتر را فشار دهيد.

2– پس از باز شدن پنجره ‌Local Group Policy Editor‌ از ستون سمت چپ به مسير زير رفته:

‌ User ConfigurationAdministrative TemplatesStart Menu and Taskbar‌

و روي گزينه زير دوبار كليك كنيد:

‌.Remove and prevent access to the Shut Down, Restart, Sleep, and Hibernate commands‌

3– حالا مي‌توانيد با انتخاب گزينه ‌Enable‌ در اين پنجره، اين قابليت را فعال كرده و مانع از نمايش گزينه‌هاي دلخواه شويد.

‌ ‌4– چنانچه مراحل فوق را به‌درستي انجام داده باشيد، مي‌بايد در منوي شروع ويندوز فقط گزينه‌هاي ‌Log off‌، ‌Switch user‌ و ‌Lock‌ را مشاهده كنيد.

توجه داشته باشيد كه براي بازگردانيدن اين قابليت به حالت قبل مي‌توانيد گزينه انتخابي در مرحله 3 را به ‌Disable‌ تغيير دهيد.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,



محدود کردن کاربران
نوشته شده در 8 مهر 1389
بازدید : 43
نویسنده : مولوی
اگر از کامپيوتري به‌صورت اشتراکي استفاده مي‌کنيد يا مرکزي را (مانند کافي‌نت يا سايت دانشگاه) اداره مي‌کنيد که چندين كاربر دارد و نگران اجراي برنامه‌هاي مختلف توسط کاربران هستيد، مي‌توانيد با طي مراحل زير و بدون نصب هيچ نرم‌افزاري، کاربران را به‌اجراي برنامه‌هاي خاص محدود کنيد:

 

روي منوي استارت کليک کنيد و عبارت gpedit.msc را در باکس جستجو وارد کنيد و اينتر را بزنيد. سپس به اين بخش برويد:

User Configuration -» Administrative Templates -» System

و روي گزينه زير دوبار کليک کنيد:

Run Only Specified Windows applications

حالا گزينه Enabled را انتخاب و سپس در بخش Options روي دکمه کنار List of allowed applications کليک کنيد.

در ديالوگي که باز مي‌شود، مي‌توانيد نرم‌افزارهايي که يک کاربر مي‌تواند اجرا کند را وارد کنيد. حالا گزينه OK را بزنيد تا ويرايشگر Local Group Policy بسته شود.

اگر کاربري بخواهد به‌نرم‌افزاري که در ليست تعيين نشده است، دسترسي پيدا کند، با پيغام خطا روبه‌رو مي‌شود.


:: موضوعات مرتبط: ترفندستان , ,