جنگ داخلي گواتمالا پايان يافت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جنگ داخلي گواتمالا پايان يافت
نوشته شده در دو شنبه 13 دی 1389
بازدید : 20
نویسنده : مولوی
14 سال پيش در روز 29 دسامبر سال 1996 ميلادي دولت گواتمالا و چريک هاي اتحاد انقلابي ملي گواتمالا يک توافق براي يک صلح واقعي و نهايي را امضا مي کنند.امضاي اين توافق رسما به 36 سال جنگ داخلي مرگبار گواتمالا خاتمه مي دهد.

اين جنگ داخلي 36 ساله ، گواتمالا ، کشور کوچک آمريکاي لاتين را به خاک و خون کشيده بود و در جريان آن صدها هزار نفر به ويژه غيرنظاميان به قتل رسيده بودند.

براساس تحقيقات يک کميسيون حقيقت ياب ريشه جنگ داخلي گواتمالا فرهنگ نژادپرستي حاکمان اسپانيايي تبار و سفيدپوست اين کشور بود.

نيروهاي دولتي در جريان جنگ داخلي و بويژه بين سال هاي 1978 تا 1985 ميلادي اقدام به 629 فقره قتل عام بوميان قوم مايا و نيز دورگه ها کرده بودند.

در جنگ داخلي گواتمالا 200 هزار نفر توسط نيروهاي دولتي به قتل رسيدند که 83 درصد آنها از قوم مايا و 17 درصد آنها دورگه ها بودند.

بخش اعظم قربانيان را غيرنظاميان از جمله روستاييان ، کارگران ، پيشه وران و دانشجويان تشکيل مي دادند.در اين جنگ داخلي يک ميليون نفر در داخل گواتمالا کشور کوچک آمريکاي لاتين آواره شده و بيش از 200 هزار نفر به کشورهاي ديگر پناهنده شدند.

به اين ترتيب ، در روز 29 دسامبر سال 1996 ميلادي دولت گواتمالا و چريک هاي اتحاد انقلابي ملي گواتمالا يک توافق براي يک صلح واقعي و نهايي را امضا کردند. اين توافق رسما به 36 سال جنگ داخلي مرگبار گواتمالا خاتمه مي دهد.

جنگي که در آن نيروهاي دولتي با کمک مستشاران نظامي آمريکايي و حمايت سازمان سيا دست به قتل عام بوميان اين کشور زدند.

تنها پس از اين توافق صلح بود که دولت گواتمالا خصوصيت چند قومي و چند زباني را در اين کشور به رسميت شناخت و فرهنگ نژاد پرستي به يادگار مانده از دوران استعماري خاتمه يافت.


بهرام افتخاري



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: