قلعه آکروپل درحال تخريب است
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
قلعه آکروپل درحال تخريب است
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 33
نویسنده : مولوی
عوامل مختلفي همچون اثرات باد و باران هاي زياد ، ترک هاي گاه و بي گاه و ترکش هاي باقي مانده از جنگ ايران و عراق دست به دست هم داده اند تا عمر قلعه اکروپل را کوتاه کنند. همچنين به دليل مرمت هاي غير اصولي اين بناي تاريخي ديگر توان پذيرش گردشگران به صورت گروهي و روزمره را ندارد.

به گزارش مهر ، دهه 70 ميلادي فرانسوي ها از شوش خارج شدند تا شوش باستاني را به دستان باستان شناسان وطن بسپارند. پيگيري ها و مکاتبات دولت ايران براي بازپس گيري قلعه فرانسوي ها که بر روي تپه آکروپل ساخته شده بود منجر به تحويل اسناد و مدارک اين قلعه در سال 1373 از سوي دولت فرانسه به ايران شد.

قلعه اکروپل که به قلعه شوش يا قلعه فرانسوي ها نيز معروف است به دست هيئت باستان شناسي فرانسوي در سال 1897 ميلادي بر روي بلندترين نقطه شهر شوش بنا شده است و شباهت بسيار زيادي به زندان باستيل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهاي به دست آمده از کاخ داريوش و تعدادي از آجرهاي منقوش به خط ميخي چغازنبيل به دست معماران دزفولي بنا شده است.

اين قلعه که ساخت آن 15سال به درازا کشيد بر روي تپه اي باستاني ساخته شده که مجسمه معروف ناميراستون ، لوح يا کتيبه معروف حمورابي و ليوان مشهور سفالي شوش به رنگ نخودي و نقش بز کوهي از مهم ترين آثار به دست آمده از آن تپه است.

تپه آکروپل بيش از صد سال است که وزن قلعه را تحمل مي کند و در بالاترين نقطه اراضي اطراف قرار دارد. در اين تپه آثار سکونت از زمان هاي گذشته به خصوص ايلاميان و قبل از آن ديده مي شود. در اين تپه حدود 27 لايه يا طبقه باستان شناسي ديده شده است که نشان مي دهد اين تپه 27 بار دستخوش دگرگوني شده و از طبقات تاريخي اسلامي، ساساني، اشکاني، سلوکي، هخامنشي، و ايلامي و قبل از آن تشکيل شده است.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان با اعتقاد بر اينکه عوامل مختلف دست به دست هم داده اند تا عمر قلعه را کوتاه کنند ، گفت: باستان شناسان فرانسوي قلعه شوش را با آجرهاي تاريخي حفاري شده از تپه هاي شوش و هفت تپه ساخته اند.

مجتبي گهستوني افزود: اثرات باد و باران هاي زياد، ترک هاي گاه و بي گاه قلعه اي که پي ندارد، جاي ترکش هاي باقي مانده از جنگ ايران و عراق با دايره اي به قطر دو متر، در بخشهاي مختلفي از قلعه قابل مشاهده است.

وي اضافه كرد: اين قلعه در زمان جنگ از ترکش هاي دشمن خارجي در امان نبود و اکنون به واسطه مرمت هايي که مي گويند چندان اصولي نبوده است توان پذيرش گردشگران را به صورت گروهي و روزمره را ندارد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي با بيان اينکه کتيبه هاي اين قلعه به عنوان راوي بخشي از تاريخ ايران با خطر فرسايش مواجه هستند ، گفت: آيا گردشگران و دانشجويان رشته هاي باستان شناسي، معماري و مرمت که با نامه نگاري موفق مي شوند پا به درون اين قلعه بگذارند مي دانند که اگر مراقب نباشند در حياط طبقه دوم قلعه در زير پايشان از کتيبه هاي تاريخي به عنوان سنگفرش استفاده شده است. مسئول مراقبت از اين اسناد در مقابل فرسايش هاي طبيعي و شايد رفت و آمدهاي افراد کيست؟

در حالي که همواره گفته مي شود براي بخش هاي مختلفي از قلعه، حفاظت هاي اضطراري در حال انجام است اما کتيبه هاي ديوار هاي قلعه شوش هيچ نشاني از حفاظت اضطراري ندارند ولي مدام گفته مي شود که چشم اندازي براي پايگاه شوش، شامل اهداف، برنامه ها و اولويت ها تهيه شده اما اقدامات چشمگيري از سوي اين پايگاه که نگاههاي بسياري از ايران دوستان و علاقمندان به ميراث فرهنگي به آن معطوف شده در قالب اين برنامه ها ديده نمي شود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: