محوطه هاي باستاني دشت گرگان راوي رازهاي تاريخ
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 28
نویسنده : مولوی
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت: محوطه هاي باستاني دشت گرگان راوي رازهايي از تاريخ بشري هستند که با کاوش هاي هدفمند ، باستان شناختي مي توان پي به گمشده هاي آن برد.

به گزارش مهر از گرگان، حميد عمراني رکاوندي صبح دوشنبه در نشست دستاوردهاي کاوش باستاني شناسي تپه بازگير مينودشت افزود: با انجام اين کاوش ها مي توان زواياي تاريک تاريخ پنهان را بازسازي و همچنين فرصت هايي نو براي گردشگري فرهنگي فراهم کرد. دراين راستا با کاوش در اين تپه باستاني دستاوردهايي به دست آمد که با ارائه مقالات تخصصي در اين نشست رازهايي از تمدن و فرهنگ گذشتگان برملا شد.
 
وي تصريح کرد: در اين راستا و در پي کشف آثار و مکشوفات در اين تپه تاريخي و با هماهنگي هاي صورت گرفته با شهرداري شهرستان مينودشت، اشياي مکشوفه از محوطه باستاني بازگير در موزه مينودشت نگهداري و در حوزه اين شهرستان خواهد ماند تا علاقه مندان نيز از اين تمدن بشري مطلع شوند.
 
معاون حفظ ، احيا و ثبت آثار تاريخي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان اظهار اميدواري کرد: مقالات ارائه شده در اين نشست و نتايج حاصله از کاوشهاي باستان شناسي و مردم شناسي در اين منطقه به ادامه روند کاوش در محوطه باستاني بازگير مينودشت و بهبود روند فعاليتهاي بعدي کاوش کمک کند.
 
تورنگي ، معاون دانشگاه آموزش عالي گلستان نيز در اين نشست گفت: ارتباط باستان شناسان و اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان با اين دانشگاه موجبات رونق و ارتقاي سطح علمي رافراهم آورده و حضور کاوشگران و باستان شناسان در ميادين کاوش نشاني از عشق وعلاقه به حفظ مواريث ارزشمند تاريخي و باستاني منطقه است.

وي با بيان اينکه درامور ديني نيز بر اهميت باستان شناسي و حفاظت از آثار تاريخي تاکيد شده، خاطرنشان کرد: ضمن اينکه اين نشست ها و همايش ها موجبات ارتقاي سطح علمي و فرهنگي و آموزش هاي علمي و پژوهشي فراهم مي آورد، بتوان بيش از پيش تاريخ و تمدن اين منطقه را حفظ نموده و به آيندگان معرفي کرد.
 
در اين نشست تخصصي که با حضور اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي استان گلستان، باستان شناسان، محققان و دانشجويان مرمت و باستان شناسي و معماري، شهردار و شوراي اسلامي شهر مينودشت، دهياري و شوراي اسلامي روستاي بازگير و جمعي از علاقمندان برگزار شد، سخنرانان با ارائه مقالات تخصصي به بررسي دستاوردهاي کاوشهاي صورت گرفته درتپه تاريخي بازگير پرداختند.
 
در اين نشست شش مقاله تخصصي با عناويني چون جايگاه بازگير درگاهنگاري خاور نزديک با سخنراني دکتر جبرئيل نوکنده، گزارش کاوش باستان شناختي بازگير با سخنراني قربانعلي عباسي و مجيد محمودي، انسان شناسي جسماني بازگير با سخنراني دکتر فرزاد فروزانفر، حفاظت و مرمت در محل کاوش بازگير با سخنراني مرضيه مصلحي، مردم نگاري بازگير باسخنراني منصور مرادي و تاريخ قزلباش به روايت بازگير با سخنراني فريدون اونق از مقالات تخصصي ارائه شده در اين نشست بود.
 
تپه باستاني بازگير در جنوب شرقي روستاي بازگير و درحاشيه ضلع غربي رودخانه ترکولو در 2 کيلومتري شمال شهر مينودشت در شرق استان گلستان قرار دارد.
 
اين تپه به شماره 3547 در 25/12/79 درفهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد و هم اکنون گروه باستان شناسي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري گلستان عمليات کاوش را دردست اجرادارند.
 
ازاين تپه حدود دو هکتاري، فضايي به ابعاد 91 متر براي کاوش باستان شناسي انتخاب و تاکنون 5 متر از 9 متر عمق تپه را کاوش کرده اند. در شواهد داده هاي مکشوفه بازگير شباهت بسيار نزديکي با تورنگ تپه را نشان مي دهد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: