اصلاح دوره تحصيل دانشجويان پزشکي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 21
نویسنده : مولوی
معاون آموزشي وزارت بهداشت از انجام مطالعه اي براي اصلاح ساختار زماني طول دوره تحصيل براي دانشجويان پزشکي خبر داد و گفت: اين مطالعه در دستور کار قرار دارد و ساختار آموزشي بر اساس نتايج اين مطالعه که معتبر و هماهنگ با پيشرفت هاي علمي است اصلاح مي شود.

دکتر محمدعلي محققي در گفت و گو با مهر افزود: آنچه در دوره پزشکي رخ مي دهد نبايد صرفه جويي باشد بلکه عمل به وظايف شغلي است که در آينده به پزشکي خانواده و ساير موضوعات کاربردي معطوف مي شود. در عين حال بخش هايي که به موضوعات خاص و غيرکاربردي مي پردازد با مديريت زماني اداره شود.

وي خاطرنشان کرد: دوره پزشکي عمومي از نظر نظامات آموزشي و طول دوره معادل کارشناسي ارشد است. در روال عادي پس از آموزش کارشناسي فرد وارد دوره کارشناسي ارشد مي شود اما در آموزش پزشکي عمومي اين دو دوره به نوعي به نوعي با هم تلفيق شده اند. ما نکته اينجا است که در عمل مقطع دکتري عمومي با دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد تفاوت دارد زيرا مراحل تحصيلي شکل ديگري پيدا مي کنند.

محققي اظهار داشت: يک دانشجوي پزشکي در مرحله اول وارد دوره علوم پايه مي شود که به صورت نظري آموزش مي بيند و بخش هاي عملي و آزمايشگاهي را نيز مي گذراند. فرد در اين دوره ها با مباني آشنا مي شود تا براي ورود به دوره علوم باليني آماده باشد.

وي افزود: آموزش در گروه پزشکي در ايران به شکلي است که براي ورود به دوره باليني فرد بايد امتحان جامعي را بگذرانند که پس از گذراندن اين آزمون، فرد وارد مقطعي ميان علوم پايه و باليني مي شود به نام فيزيوپاتولوژي که در اين مرحله هم مباني علوم باليني و علل بيماريها به فرد آموزش داده مي شود.

معاون وزير بهداشت گفت: تا اين نقطه امکان صرفه جويي جدي در دوره هاي آموزشي با تلفيق آموزه هاي مشترک، ايجاد ميان حيطه هاي مشترک، محدود کردن حيطه هاي الزامي و شناسايي عرصه هاي ضروري و انطباق دانشگاه ها با ضروريات وجود دارد.

وي افزود: تمام اين موضوعات به کارشناسي همه جانبه نياز دارد چرا که پزشکي در حال حاضر با توسعه علوم پايه و ايجاد حيطه هاي جديد مواجه است و براي کوتاه کردن دوره ها بايد اين مقتضيات هم درنظر گرفته شود.

محققي خاطرنشان کرد: حتي تلفيق دوره ها نيز به معناي جامع تر بايد ديده شود و مي تواند اشکال مختلفي داشته باشد که البته نياز به کارشناسي دارد.

وي يادآور شد: نکته مهم در دوره پزشکي، دوره باليني است که يک دوره تجربي بوده و رويکرد فعلي نيز در حداقل زمان اجرا مي شود و امکان حذف زماني در اين دوره وجود ندارد و حتي لازم است که برخي از دوره ها و بخشها در اين مرحله افزايش يابد.

معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: اين موضوع که آيا در دوره کارورزي و کارآموزي در باليني امکان تلفيق و صرفه جويي دوره آموزشي وجود دارد بايد با نگاه استفاده از فرصت ها بررسي شود. نگاه انقباضي در اين ميان کارساز نيست.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: