افزايش نا‌‌‌‌‌‌‌‌آرامي‌ در اردن و الجزاير
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 13
نویسنده : مولوی
موج اعتراضات و نارضايتي‌ها، از تونس به کشورهاي اردن و الجزاير نيز سرايت کرده است. هزاران نفر در تظاهرات عمان خواستار برکناري دولت و حل مشکلات معيشتي در اردن شدند. تظاهرات در پايتخت الجزاير نيز ده‌ها زخمي برجاي گذاشت.

هزاران تظاهرکننده در عمان، پايتخت اردن، خواستار برکناري دولت اين کشور شدند. تنها يک هفته پس از سقوط دولت بن‌علي در تونس به نظر مي‌رسد که موج اعتراض‌ها به ديگر کشورهاي منطقه نيز سرايت کرده است.

بخاطر افزايش بيکاري، گراني و مشکلات اقتصادي در اردن در روز جمعه 21 ژانويه هزاران شهروند اردني به نشانه اعتراض به سياست‌هاي دولت به خيابان‌هاي عمان آمدند. رهبران گروه‌هاي اپوزيسيون در اردن اعلام کردند که تا رسيدن به خواسته‌هاي خود دست از اعتراض برنخواهند داشت.

يکي از خواسته‌هاي محوري معترضان کناره‌گيري "سمير الرفاعي"، نخست‌وزير اردن، و تمامي وزيران کابينه وي است. تظاهرکنندگان همچنين مخالف انتصاب نخست‌وزير و دولت از سوي ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن شدند. به گفته تظاهرکنندگان انتخاب دولت و نخست‌وزير بايد برعهده پارلمان اين کشور باشد.

در روز يک‌شنبه هفته گذشته 16 ژانويه نيز صدها نفر با بست‌نشيني در برابر پارلمان اين کشور دست به اعتراض زده بودند. دولت اردن براي آرام کردن اوضاع کشور بطور ناگهاني اعلام کرد که 125 ميليون دلار کمک‌هاي يارانه‌اي براي مواد غذايي و سوختي در نظر گرفته است و اين بسته کمکي همچنين براي مقابله با افزايش قيمت‌ها و به منظور اشتغال‌زايي در نظر گرفته شده است. به گفته شوراي اقتصاد اردن يک چهارم مردم اين کشور زير خط فقر زندگي مي‌کنند.

يکي از رهبران اخوان‌المسلمين اردن، گفت: «دولت به مردم دروغ مي‌گويد، آنها از يک‌سوي بهاي برخي کالاها را کاهش مي‌دهند، اما همزمان بر قيمت کالاهاي ديگر مي‌افزايند.» به گفته خبرگزاري‌هاي خارجي، دست‌کم 5 هزار نفر در پايتخت اردن در تظاهرات روز جمعه شرکت داشته‌اند.

تظاهراتي مشابه نيز از شهرهاي ديگر اردن نظير اربيد، زرقا و الکرک گزارش شده است. براساس خبرهاي رسيده، اين اعتراضات اغلب از سوي گروه‌هاي چپ، اتحاديه‌هاي کارگري و اخوان‌المسلمين در اردن سازماندهي شده است.

از آنجا ‌که مطالبات تظاهرکنندگان تنها ابعاد اقتصادي نداشته و خواسته‌هاي سياسي را نيز در برمي‌گيرد، در دربار ملک عبدالله دوم نيز نگراني از اوج‌گيري اعتراضات افزايش يافته است. تظاهرکنندگان اردني شعارهايي نيز به حمايت از مردم تونس سر دادند.

همام سعيد، يکي از رهبران اخوان‌المسلمين اردن، درباره وضعيت اين کشور گفت: «متاسفانه ما نيز با مشکلات مشابه‌اي همچون مردم تونس روبروهستيم. اين مشکلات تونس را به جنبش واداشت، ما نيز بايد به ستم پايان دهيم و آزادي و اراده ملي را از قيد وبندها برهانيم.»

عبدالهادي الفلاحت، نماينده اتحاديه کارگري اردن نيز تصريح کرد که «ما خواهان برکناري دولت و تقسيم عادلانه ثروت هستيم». در هفته گذشته نيز 50 نفر از اعضاي اتحاديه کارگري اردن راه ورودي سفارت تونس در عمان را مسدود کردند.

دهها زخمي در تظاهرات الجزاير

در تظاهرات مخالفان دولت در پايتخت الجزاير روز شنبه 22 ژانويه ده‌ها نفر زخمي شدند. بر اساس گزارش‌هاي رسيده، در اين تظاهرات تعداد زيادي از تظاهرکنندگان نيز بازداشت شده‌اند.

به گفته خبرگزاري فرانسه، اين تظاهرات که از سوي "جنبش فرهنگ و دمکراسي" سازماندهي شده بود، به‌رغم عدم اجازه قانوني در الجزيره، پايتخت الجزاير، برگزار شد. تظاهرکنندگان قصد حرکت به سوي پارلمان اين کشور را داشتند که با مقاومت نيروهاي انتظامي مواجه شدند. "عثمان امازوز"، رهبر جنبش فرهنگ و دمکراسي" نيز در ميان زخمي‌شدگان است.

همزمان با اعتراضات مردم تونس، در هفته گذشته در الجزاير نيز تظاهراتي برگزار شد که در آن 5 نفر کشته و حدود 800 نفر مجروح شدند. موفقيت مخالفان در تونس و سقوط دولت بن‌علي، موجي از اعتراضات و نا‌آرامي‌ها در کشورهاي عربي را در پي داشته است.

دويچه وله



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: