نطق سالانه اوباما در کنگره آمريکا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نطق سالانه اوباما در کنگره آمريکا
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 11
نویسنده : مولوی
باراک اوباما در نشست مشترک مجالس نمايندگان و سناي ايالات متحده سياست هاي کلان دولت خود در سال جاري را اعلام کرده است.

سخنراني رئيس جمهوري آمريکا سه شنبه ساعت 21 و 10 دقيقه شب به وقت واشنگتن، در ساختمان اصلي کنگره در مرکز اين شهر آغاز شد. اعضاي ديوان عالي فدرال و مقام هاي نظامي ارشد ايالات متحده نيز در کنگره حاضر شدند.

اوباما در نطق سالانه (State of the Union) بر امور داخلي به ويژه اقتصاد، بيکاري و کسري بودجه کلان دولت فدرال تمرکز و شعار" آينده از آن ماست" را به دفعات تکرار کرد.

او گفت: "آينده از آن ماست، اما براي نيل به آن نمي توانيم دست روي دست بگذاريم."

باراک اوباما گفت نسل فعلي در کشورش بايد براي موفقيت در آينده در طرح هاي زيربنايي، فن آوري هاي پيشرفته و نظام تحصيلي سرمايه گذاري هاي کلان بکند و اصلاحات لازم را در اين زمينه انجام دهد.

اوباما تاکيد کرد که موفقيت آمريکا همچنين مستلزم همکاري فراحزبي براي کاهش کسري بودجه کلان دولت فدرال است.

افغانستان

باراک اوباما درباره افغانستان گفت: "هدف ما روشن است: با جلوگيري از مسلط شدن طالبان بر مردم افغانستان مانع از آن خواهيم شد که القاعده به پايگاه امني دست يابد که در يازدهم سپتامبر از آن به عنوان سکوي پرتاب استفاده کرده بود."

او هشدار داد: "درگيري هاي شديدي پيش روي ماست. دولت افغانستان بايد در اداره کشور بهتر عمل کند".

رئيس جمهوري ايالات متحده تاکيد کرد که در ماه ژوئيه امسال روند تدريجي خروج نيروهاي آمريکا از افغانستان آغاز مي شود.

"چرخش به مرکز"

کارشناسان مي گويند که باراک اوباما در تلاش است از خود تصوير يک سياستمدار متمايل به طيف ميانه و آماده همکاري با صاحبان صنايع و جمهوري خواهان را به نمايش بگذارد.

رئيس جمهوري آمريکا با اشاره به بقدرت رسيدن جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان و افزايش تعداد آنان در سنا، گفت از اين پس مسووليت اداره کشور وظيفه مشترک دو حزب دموکرات و جمهوريخواه است.

دموکرات ها در انتخابات ميان دوره اي نوامبر گذشته به خاطر نارضايتي شهروندان از وضع اقتصادي شکست خوردند و کنترل مجلس نمايندگان را به جمهوريخواهان واگذار کردند.

او تاکيد کرد: "از اين پس قوانين فقط با حمايت دموکرات ها و جمهوريخواهان تصويب خواهد شد. ما با هم به پيش مي رويم، يا اصلا حرکت نخواهيم کرد، زيرا موانعي که با آن مواجه ايم بزرگ تر از حزب و سياست است."

نظرسنجي مشترک شبکه اي بي سي و روزنامه واشنگتن پست حاکي از آن است که دست کم 54 درصد مردم آمريکا از عملکرد باراک اوباما حمايت مي کنند. اين رقم در تابستان گذشته حدود 46 درصد بود.

چارلي کوک، از کارشناسان سياسي برجسته در واشنگتن، گفته است: "باراک اوباما از همين حالا تا حدي از خط مشي خود سود برده است. اگر او مي خواهد که دوباره برگزيده شود بايد اين مسير را ادامه دهد."

به عقيده وي، انتصاب اخير تام ديلي، وزير بازرگاني آمريکا در زمان رياست جمهوري بيل کلينتون به عنوان رئيس دفتر باراک اوباما و مصالحه اخير کاخ سفيد با جمهوريخواهان درباره نرخ هاي مالياتي طبقه ثروتمند از جمله شواهد چرخش باراک اوباما به سوي طيف ميانه است.

"لحظه اسپوتنيک"

باراک اوباما گفت آمريکا در آستانه پيشرفت قرار گرفته و افزود: "دو سال پس از رکود اقتصادي که بيشتر ما بدتر از آنرا نديده بوديم بازار بورس رونق گرفته، سود شرکت ها افزايش يافته و اقتصاد در حال رشد است."

اوباما به موفقيت اتحاد جماهير شوروي سابق در دهه 1950 ميلادي در ارسال سفينه اسپوتنيک به فضا اشاره کرد و گفت آن اقدام باعث سرمايه گذاري کلان ايالات متحده در طرح هاي فضايي و فن آوري نوين شد و ميليون ها فرصت شغلي جديد ايجاد کرد.

وي گفت: "اين لحظه اسپوتنيک نسل ماست."

او با اشاره به تغييرات سريع چند دهه گذشته دراقتصاد جهان و ظهور چين و هند در عرصه اقتصادي و علمي، گفت دنيا تغيير کرده و قاعده بازي عوض شده است.

باراک اوباما گفت: "رقابت براي فرصت هاي شغلي جدي است. اين نبايد مايه نااميدي ما شود، بايد انگيزه ما را قوي تر کند."

وي گفت: آمريکا از نظر نوآوري و آموزش بايد رتبه نخست را کسب کند و افزود: "ما بايد آمريکا را به بهترين مکان کسب و کار در دنيا تبديل کنيم."

اوباما گفت: آمريکا کشور اديسون، برادران رايت، گوگل و فيس بوک است و افزود: "در آمريکا نوآوري فقط زندگي ما را تغيير نمي دهد، بلکه راهي براي کسب درآمد است."

باراک اوباما خواهان توقف پنج ساله افزايش هزينه هاي دولت در بخش هايي مشخصي به استثناي حوزه هاي امنيت ملي، تامين اجتماعي يا برنامه بيمه درماني فدرال، شد.

متوسط نرخ بيکاري در آمريکا به نه و چهار دهم درصد رسيده و دولت اوباما با کسري بودجه سالانه اي حدود يک تريليون و سيصد ميليارد دلار رو به روست.

رئيس جمهوري آمريکا همچنين از طرح رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده، براي کاهش 78 ميليارد دلاري بودجه نظامي کشورش طي پنج سال آينده حمايت کرد.

واکنش جمهوريخواهان

شماري از نمايندگان دموکرات و جمهوريخواه امسال در جريان اين نطق، براي نشان دادن روحيه همکاري فراحزبي، در کنار هم نشسته اند.

به طور سنتي، نمايندگان دو حزب عمده آمريکا در جريان سخنراني سالانه روساي جمهوري اين کشور در دو سمت مخالف يکديگر مي نشينند.

پال رايان، يکي از نمايندگان ايالت ويسکانسين در کنگره، پاسخ جمهوريخواهان به نطق باراک اوباما را قرائت کرد.

او گفت: "ترديد مردم نسبت سياست هاي هر دو حزب به ويژه در مورد هزينه هاي دولت قابل توجيه است. ما را پاسخگو بدانيد."

پال رايان در سال 1998 ميلاي در سن 28 سالگي به مجلس نمايندگان راه يافت. او از "محافظه کاران اقتصادي" است که بر نقش محدود دولت در عرصه اقتصادي تاکيد دارد.

رايان گفت: "ما بايد گزينه و چشم انداز بهتري به شما ارائه کنيم. بودجه آينده ما تعهدمان به شماست."

جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان روز سه شنبه قطعنامه اي را تصويب کردند که کميته بودجه اين مجلس را موظف مي کند اجازه ندهد هزينه هاي دولت در سال 2011 از هزينه هاي سال 2008 بيشتر شود.

بي بي سي



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: