مشكل جودو با تغيير رئيس فدراسيون حل نمي‌شود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مشكل جودو با تغيير رئيس فدراسيون حل نمي‌شود
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1389
بازدید : 8
نویسنده : مولوی
محمدرضا رودكي برنده مدال نقره وزن آزاد بازي‌هاي آسيايي و مدال برنز وزن فوق‌سنگين اين بازي‌ها معتقد است ايجاد تغييرات در راس اين فدراسيون، بار ديگر اين رشته ورزشي را وارد حاشيه‌هاي جديد مي‌كند و تنها راه خروج از شرايط بد فعلي، ثبات مديريت در كنار اعطاي حداقل امكانات لازم براي آن است.

رودكي در تبيين اين عقيده خود به جام‌جم گفت: اين روزها زمزمه تغييرات در راس فدراسيون جودو به گوش مي‌رسد كه اين به هيچ وجه به صلاح جودو نيست و به احتمال فراوان سرمنشأ بروز حاشيه‌هاي مخرب دوباره‌اي براي آن است. در حقيقت از سويي، فردي از داخل جامعه جودو براي هدايت فدراسيون ديده نمي‌شود و از سوي ديگر، اگر قرار شود فردي خارج از مجموعه هدايت آن را بر عهده بگيرد، براي آشنايي با شرايط موجود به مدت‌ها زمان نياز دارد كه اين عاملي بازدارنده براي گردش چرخ جودو است و به همين دليل اگر اميني از كار بركنار شود ترجيح مي‌دهم من هم از جودو بروم و كار ديگري را در زندگي خود آغاز كنم.

جودوكار 2 متري و 145 كيلويي ايران، مشكل جودو را بي‌توجهي به اين رشته در كشورمان نسبت به ساير كشورهاي جهان دانست و گفت: در سال‌هاي اخير رسانه‌هاي ملي و بين‌المللي و كشورهاي مختلف دنيا اهميت زيادي براي جودو قائل شده‌اند و پيشرفت‌هاي چشمگيري در پرداختن به اين رشته كرده‌اند چون جودو در المپيك از 14 مدال طلا، 14 نقره و 24 برنز بخش‌هاي مردان و زنان برخوردار است. اين در حالي است كه بجز تكواندو كه در آن هر كشور تنها مي‌تواند حداكثر 2 طلا كسب كند ساير رشته‌هاي رزمي از حضور در المپيك محرومند. در عين حال، هيچ‌گاه مسوولان ورزش ما براي اين ورزش، ارزش و جايگاه شايسته‌اي قائل نبوده‌اند حتي در زماني كه نسل طلايي جودو ما در آسيا و جهان به خوبي عرض اندام مي‌كرد.

رودكي با اشاره به اتفاقات سال‌هاي اخير جودوي ايران گفت: نسل قبلي جودوي ما سال‌هاي درخشاني را براي اين رشته به وجود آورده بود و حتي ما سال قبل از المپيك، در حضور حريفاني از كشورهايي چون كره‌جنوبي، مغولستان، قزاقستان و ژاپن كه از سكوهاي المپيك بالا رفتند، قهرمان آسيا شديم ولي بعد از المپيك، ابتدا تعدادي از قهرمانان شاخص مثل ميران، ميراسماعيلي و حاج آخوندزاده از تيم ملي خداحافظي كردند و سپس اتفاقات پي در پي ديگري مثل سقوط تاسفبار هواپيماي حامل تيم ملي نوجوانان رخ داد. البته انتقادهاي مكرر از كادر فني و مديريتي تيم ملي و فدراسيون، تغييراتي پي در پي را به ارمغان آورد كه همين تزلزل و بي‌ثباتي‌ها به بدنه تيم ملي و ورزشكاران جودو هم رسوخ كرد و موجب افت فني و ايجاد حاشيه‌هاي فراواني شد. اين در حالي بود كه جودو بشدت از فقر امكانات خود نيز رنج مي‌برد و به عنوان نمونه، هيچ وقت اين ورزش نتوانسته است از محلي واحد براي تمرين و مسابقه‌هاي ورزشكاران خود بهره ببرد. تمام اين عوامل و مشكلات دست به دست هم داده‌اند تا ما از اعتبار و صلابت گذشته فاصله بگيريم و به نظر من راه خروج از بن‌بست فعلي، با توجه به علاقه شخصي سعيدلو به موفقيت اين ورزش، تنها ثبات بخشيدن به مديريت آشنا به مشكلات و سرمايه‌گذاري براي دستيابي به حداقل امكانات مورد نياز است.

جودوكار شيرازي فوق‌سنگين ايران در مورد موفقيت خود در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو گفت: علاوه بر بريدگي عميقي كه به فاصله چند روز قبل از شروع آن مسابقه‌ها در ناحيه كف پاي من به وجود آمده بود در گوانگجو صدمه شديد گردن و ستون فقرات هم به سراغم آمد تا شرايط بسيار دشواري را سپري كنم. با اين حال اميدوار بودم مثل بازي‌هاي آسيايي دوحه، با پيروزي بر نابغه ژاپني، اولين طلاي كاروان ايران را به دست آورم كه اين‌گونه نشد‌. هرچند با تمام توان در اين مسابقه‌ها تلاش كردم و از نتايج به دست آمده با توجه به مصدوميت شديدم كاملا راضي هستم. من بعد از مراسم توزيع مدال، براي بستري شدن به بيمارستاني در گوانگجو منتقل شدم.

رودكي: علاوه بر بريدگي عميقي كه به فاصله چند روز قبل از شروع ‌بازي‌هاي آسيايي در ناحيه كف پاي من به وجود آمده بود در گوانگجو صدمه شديد گردن و ستون فقرات هم سراغم آمد به طوري كه بعد از مراسم توزيع مدال‌ براي بستري به بيمارستاني درآن شهر منتقل شدم

رودكي كه در المپيك پكن صاحب عنوان پنجم شده است در مورد حضور در المپيك لندن گفت: با حمايت رئيس فدراسيون و سرمربي تيم ملي قرار است در تمام مسابقه‌ها و اردوهاي پيش‌روي تيم ملي شركت كنم تا سطح آمادگي خود را به بالاترين حد برسانم. با اين اوصاف، هرچند نمي‌توانم قول مدال المپيك را بدهم ولي مطمئن باشيد در لندن مقامي بهتر از المپيك قبلي به ارمغان خواهم آورد. مقام پنجمي من در المپيك قبلي در حالي به دست آمده بود كه قبل از آن المپيك، 2 بار مينيسك زانوي خود را جراحي كرده بودم.

رودكي كه به عنوان فرزند يكي از سرداران شهيد، مدال برنز بازي‌هاي آسيايي خود را تقديم مزار پدر و مدال نقره اين مسابقه‌ها را به آستان مقدس حضرت شاهچراغ در شيراز تقديم كرده است در اين مورد گفت: ارادت ويژه‌اي به روح پرفتوح شهدا بويژه پدرم و همچنين اهل بيت دارم و از بركت‌ اين بزرگواران بهره‌هاي زيادي برده‌ام. به همين منظور اين مدال‌ها را به آستان مقدس حضرت احمد بن موسي (شاهچراغ)‌ و مزار پدرم تقديم كردم.

قهرمان 26 ساله جودو آسيا در مورد شرايط ضعيف مالي قهرمانان جودو و كيفيت پايين ليگ آن گفت: متاسفانه شاخص‌ترين جودوكاران ما در ليگ، بيش از 6 تا 7 ميليون تومان دريافتي ندارند و اين به هيچ وجه تامين‌كننده هزينه‌هاي معيشتي و ورزش قهرماني آن نيست. ضمن اين كه با چنين سطح پرداخت‌هايي كه به مراتب كمتر از پرداختي‌هاي كاراته و تكواندو است نمي‌توان انتظار برگزاري ليگي پويا را داشته باشيم كه از دل آن قهرمانان و پديده‌هاي تازه‌اي معرفي شدند. اين در حالي است كه بعد از پايان عمر قهرماني، ورزشكاران با مشكلات به مراتب بيشتري در تامين معيشت زندگي روبه‌رو مي‌شوند.

رودكي درخصوص قدرداني‌ها و پاداش‌هايي كه از جانب مسوولان استاني به قهرمانان پرداخت مي‌شود، گفت: سياست سازمان تربيت‌بدني بر اين قرار گرفته است كه علاوه بر پاداش مشخصي كه به قهرمانان بازي‌هاي آسيايي از سوي اين سازمان پرداخت شد در استان‌ها هم تقديرهايي صورت بگيرد.

البته در استان فارس پيش از اين فقط من از مسابقه‌هاي قهرماني آسيا، جهاني و بازي‌هاي آسيايي مدال‌آوري مي‌كردم ولي خوشبختانه امسال، اميد نوروزي در كشتي و مرتضي رضائيان در وزنه‌برداري هم از بازي‌هاي آسيايي صاحب مدال‌هاي باارزشي شدند كه مسوولان را در تامين پاداش‌ها دچار سختي بيشتري كرد.

خوشبختانه مسوولان استاني ما ورزشكار و ورزش‌دوست هستند و قول مساعدت‌هاي خوبي به قهرمانان استان خود داده‌اند هرچند بعيد مي‌دانم مثل بسياري از ورزشكاران شهرها و روستاهاي استان‌هاي ديگر كه زمين يا واحد مسكوني دريافت كرده‌اند، مشكل مسكن قهرمانان استان فارس قابل رفع باشد. به هر حال سهم من از پاداش‌هاي استاني تاكنون يك جاروبرقي و يكي دو سكه بوده است.

مجيد عباسقلي 
گروه ورزش



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: